BTC USD 35,241.6 Gold USD 1,764.43
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Beli Tanah dan Bina Rumah Pakai LPPSA

simplest_box

Super Active Member
Joined
May 21, 2012
Messages
5,036
Reaction score
155
Points
83
konpius ni... boleh atau tak? ade cgrians jwb boleh...huhuhuu

Adakah LPPSA membenarkan permohonan pembiayaan untuk membina rumah di atas tanah kepunyaan pasangan?

Permohonan pembiayaan untuk membina rumah di atas tanah kepunyaan pasangan dibenarkan dengan syarat pasangan adalah pemilik bersama tanah tersebut.

Maksudnya dalam geran tu ada nama kita sekali. Tapi kalau ada nama mertua tak boleh. Kena keluarkan nama mertua dulu, tinggalkan nama kita dan pasangan saja dalam geran tu. Melainkan atas tanah tu mmg hanya nama pasangan saja. Kemudian gi jumpa lawyer utk masukkan nama kita. Lepas tu baru boleh buat rumah guna LPPSA
 
Sponsored Post

ayuniza374016

Freshie
Joined
Jun 7, 2021
Messages
3
Reaction score
1
Points
8
konpius ni... boleh atau tak? ade cgrians jwb boleh...huhuhuu
insyallah boleh. Mak mertua saya geran kongsi, tapi ada nama dlm geran. Dah habis bayar pun dkt lppsa. Yg penting kene ada surat persetujuan /tandatangan semua nama yg ada dlm geran tu. Semua ni, lawyer yg uruskan. Lagipun, saya dah tanya kawan saya yg ada di LPPsa.. no problem... boleh bina mahligai katanya...
 

sapit87

Super Active Member
Joined
Oct 4, 2012
Messages
8,025
Reaction score
381
Points
91
insyallah boleh. Mak mertua saya geran kongsi, tapi ada nama dlm geran. Dah habis bayar pun dkt lppsa. Yg penting kene ada surat persetujuan /tandatangan semua nama yg ada dlm geran tu. Semua ni, lawyer yg uruskan. Lagipun, saya dah tanya kawan saya yg ada di LPPsa.. no problem... boleh bina mahligai katanya...

oh ye ke,bende baru nih..sy pun baru tau..ingatkan geran 1 nama je leh apply loan
 

sapit87

Super Active Member
Joined
Oct 4, 2012
Messages
8,025
Reaction score
381
Points
91
............................................
 

abah5851

Active+ Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,717
Reaction score
211
Points
43
ok..
insyallah boleh. Mak mertua saya geran kongsi, tapi ada nama dlm geran. Dah habis bayar pun dkt lppsa. Yg penting kene ada surat persetujuan /tandatangan semua nama yg ada dlm geran tu. Semua ni, lawyer yg uruskan. Lagipun, saya dah tanya kawan saya yg ada di LPPsa.. no problem... boleh bina mahligai katanya...
roger...
 

SMI6

Active+ Member
Joined
Jan 3, 2016
Messages
2,836
Reaction score
598
Points
86
aik leh ke beli tanah pakai lppsa ???? klu pembiayaan swasta memang tak leh beli tanah pakai apa2 pinjaman kecuali pinjaman personal... ada tanah sendiri nak bina rumah abru ada pembiayaan khas tuk buat rumah atas tanah sendiri
Bank bagi loan utk tanah status bangunan.

Utk tanah berstatus bangunan sila dapat kan valuation tanah dari valuer berdaftar dan bank blh bh 90% pinjaman.

better jgn dua2 loan tanah dan rumah LPPSA

Buat loan tanah dgn bank biasa dan Bina rumah pakai loan LPPSA

utk loan tanah status pertanian bank mmg susah nak bagi pinjaman, dah la pertanian malay reserved. tapi tgk pada lokasi kalau tempat jin main bola mmmg tak dapek la bank nak bagi loan. Melainkan tanah kampung baru KL yg tu bank mungkin blh bagi loan.

Loan tanah status pertanian 60-70% , Untuk industri 40% sahaja.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register