Belanjawan 2021 (6 Nov 2020, 4PM)

CG Sponsors




cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,670
Reaction score
11,586
Points
1,906
Najib Razak



3m ·

Bulan Julai lalu, Menteri Kewangan PN umum bahawa bank-bank Malaysia rugi RM1.06 bilion pada setiap bulan moratorium pinjaman pukal diberi.

Semalam, kebanyakan bank-bank utama Malaysia telah umum keuntungan mereka bagi suku ke-3 tahun 2020 iaitu dari Julai hingga September.

Bila dilihat dengan keuntungan bank bagi Suku ke-2 (April hingga Jun), tiada satu bank yang pernah umum kerugian.

Malah ada juga beberapa bank yang umum keuntungan yang lebih tinggi berbanding tahun lepas sepanjang tempoh 6 bulan moratorium pinjaman pukal dari April hingga September.

KEUNTUNGAN BERSIH BANK sepanjang moratorium pinjaman pukal (Apr-Sept)

Suku ke-2 2020 (Apr-Jun)
Maybank - RM942 juta (suku sama tahun lepas: RM1.94b)
CIMB - RM277 juta (RM1.51b)
RHB Bank - RM400 juta (RM615 juta)
Public Bank - RM1 bilion (RM1.33b)
Alliance Bank - RM104 juta (RM77 juta)
Hong Leong Bank - RM525 juta (RM469 juta)
Ambank - RM365 juta (RM391 juta)
Affin Bank RM67 juta (RM156 juta)
Bank Islam RM153 juta (RM195 juta)


Suku ke-3 2020 (Jul-Sept)
Maybank - RM1.95 bilion (suku sama tahun lepas: RM2.0b)
CIMB - RM194.4 juta (RM1.01b)
RHB Bank - Belum umum lagi
Public Bank - RM1.39 bilion (RM1.36b)
Alliance Bank - RM104 juta (RM115.4 juta)
Hong Leong Bank - RM728.9 juta (RM688.6 juta)
Ambank - Belum umum lagi
Affin Bank RM48.7 juta (RM72.4 juta)
Bank Islam Belum umum lagi


Bank mana yang rugi?

Sebab itu, kami harap bank-bank tidak merumitkan permohonan peminjam dan Menteri Kewangan PN akan tunaikan janji pada UMNO/BN pada hari Khamis untuk bank memberi kelulusan automatik kepada peminjam B40/M40/SME yang memohon lanjutan moratorium.



1606529312557.png
 
Sponsored Post

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
21,167
Reaction score
2,345
Points
201
Najib Razak



3m ·

Bulan Julai lalu, Menteri Kewangan PN umum bahawa bank-bank Malaysia rugi RM1.06 bilion pada setiap bulan moratorium pinjaman pukal diberi.

Semalam, kebanyakan bank-bank utama Malaysia telah umum keuntungan mereka bagi suku ke-3 tahun 2020 iaitu dari Julai hingga September.

Bila dilihat dengan keuntungan bank bagi Suku ke-2 (April hingga Jun), tiada satu bank yang pernah umum kerugian.

Malah ada juga beberapa bank yang umum keuntungan yang lebih tinggi berbanding tahun lepas sepanjang tempoh 6 bulan moratorium pinjaman pukal dari April hingga September.

KEUNTUNGAN BERSIH BANK sepanjang moratorium pinjaman pukal (Apr-Sept)

Suku ke-2 2020 (Apr-Jun)
Maybank - RM942 juta (suku sama tahun lepas: RM1.94b)
CIMB - RM277 juta (RM1.51b)
RHB Bank - RM400 juta (RM615 juta)
Public Bank - RM1 bilion (RM1.33b)
Alliance Bank - RM104 juta (RM77 juta)
Hong Leong Bank - RM525 juta (RM469 juta)
Ambank - RM365 juta (RM391 juta)
Affin Bank RM67 juta (RM156 juta)
Bank Islam RM153 juta (RM195 juta)


Suku ke-3 2020 (Jul-Sept)
Maybank - RM1.95 bilion (suku sama tahun lepas: RM2.0b)
CIMB - RM194.4 juta (RM1.01b)
RHB Bank - Belum umum lagi
Public Bank - RM1.39 bilion (RM1.36b)
Alliance Bank - RM104 juta (RM115.4 juta)
Hong Leong Bank - RM728.9 juta (RM688.6 juta)
Ambank - Belum umum lagi
Affin Bank RM48.7 juta (RM72.4 juta)
Bank Islam Belum umum lagi


Bank mana yang rugi?

Sebab itu, kami harap bank-bank tidak merumitkan permohonan peminjam dan Menteri Kewangan PN akan tunaikan janji pada UMNO/BN pada hari Khamis untuk bank memberi kelulusan automatik kepada peminjam B40/M40/SME yang memohon lanjutan moratorium.



View attachment 318133

Bankers tetap support Bank.....moratorium patut bagi untuk semua...tak de ke org Islam nak buat bank?....Bank Islam pun charge interest....cuma diubah nama ...servis perkhidmatan.....
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,670
Reaction score
11,586
Points
1,906
Bank mana yang rugi? - Najib

Bank masih untung walau beri moratorium: Najib

28 November 2020



1606549940634.png

Hantaran Najib di Facebook


SHAH ALAM - Tiada bank mencatatkan kerugian sepanjang tempoh enam moratorium malah ada bank merekodkan keuntungan lebih tinggi sepanjang pemberian moratorium berlangsung selama enam bulan.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sebuah hantaran di Facebook hari ini berkata, beliau maklum dengan pengumuman oleh Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkenaan kerugian sebanyak RM6.04 bilion oleh sektor perbankan sepanjang tempoh moratorium itu.
Menurutnya, kebanyakan bank utama Malaysia telah mengumumkan keuntungan mereka bagi suku ketiga tahun 2020 iaitu dari Julai hingga September semalam.


Beliau berkata, tiada bank yang mengalami kerugian pada suku kedua (April hingga Jun) 2020.
Selain itu, katanya, ada juga beberapa bank yang umum keuntungan yang lebih tinggi berbanding tahun lepas sepanjang tempoh enam bulan moratorium pinjaman pukal dari April hingga September.
“Bank mana yang rugi?

“Sebab itu, kami harap bank-bank tidak merumitkan permohonan peminjam dan Menteri Kewangan PN (Perikatan Nasional) akan tunaikan janji pada UMNO dan BN pada hari Khamis untuk bank memberi kelulusan automatik kepada peminjam B40, M40, PKS (perusahaan kecil dan sederhana) yang memohon lanjutan moratorium,” katanya.

Terdahulu, Sinar Harian melaporkan pada Julai lalu tentang sektor perbankan yang mengalami kerugian sebanyak RM6.4 bilion atau sebanyak RM1.06 bilion bagi setiap bulan tempoh moratorium sepanjang tempoh moratorium selama enam bulan dilaksanakan.


 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,670
Reaction score
11,586
Points
1,906
Najib Razak



32m ·

Since Wong Chen is one of the very very few PH leaders genuinely interested about the running of the country rather than rely on propaganda attacks against me, I will reply your concerns about MOF expanding the EPF account 1 withdrawal scheme to RM10,000 and to as many as 8 million members.

Firstly, the initial scheme covered only 600,000 members. It was then promptly expanded to 2mil members and yet it still only covered active members (defined as still making contributions to EPF over the past few months) who had lost their jobs, was put on no pay leave or had completely lost their income.

However, this revised scheme had left out millions of Malaysians who had not contributed to EPF in years or those active contributors lucky to still have a job but have seen their monthly income drasticaly reduced due to reductions in commissions, working days, service points or had their base salary reduced during this once in a 100 years pandemic crisis.

It had also left out millions of domestic partners who had left the workforce years ago to take care of the family but had previously contributed to EPF. There are many in this group who had wanted to withdraw from EPF to help their struggling spouses who may not have previously contributed to EPF as they are running their own small business or have insufficient balance in their EPF.

On a macroeconomics level, I had also raised concerns that the total size of budget 2021 of RM322.5 billion is only 2.5% bigger than budget 2019 of RM314.6 billion under the PH government.

That is why I was not convinced that budget 2021 was enough to save the economy and preserve the livelihood of Malaysians given that there was no Covid crisis (or crisis of any sort) in 2019 and yet the economy had weakened considereably until GDP growth dropped to its lowest in 10 years despite a massive government budget that year.

That is why i had insisted on the EPF withdrawal and loan moratorium extension being part of the budget in order for more cash to be put into peoples' hands to stimulate the local economy and to help those most in need but was overlooked earlier.

Just the RM70 billion injection from the EPF withdrawal alone would increase the size of new cash injected into the economy under budget 2021 from 2.5% to 34.4% higher than budget 2019.

You could say that my motivation is two fold - help those in desperate need and to save the economy.

You had raised concerns if EPF could afford the withdrawals estimated at as much as RM70 billion by MOF when you wrote this:
"If he carries out his proposal next year to allow 8 million depositors to withdraw RM70 billion for Covid-19, the EPF for 2021, will need to raise additional funds of RM50 billion (RM70 billion (Covid-19 withdrawals) minus RM20 billion (net inflow))."

Actually, EPF will not need to "raise" or "borrow" additional funds.

Under the Section 26 of the EPF Act, at least 50% of EPF assets must be in the form of government securities or bonds. This limit can be relaxed with written approval from MOF.

Therefore, 50% of the EPF's assets of around RM940 billion is currently in this liquid form and an outfall of RM70 bilion is just 7.4% of EPF's total asset size.

Given the low interest rate environment over the past few years, yields from this asset class is typically lower than EPF's yearly dividen rate.

This means liquidating this government bonds asset class will not lower EPF's yearly dividends as there is no need for EPF to liquidate their higher returns assets such as equities, direct ownership in companies and properties.

Therefore in order to meet the cash flow needs of the estimated RM70 billion withdrawals, EPF can simply liquidate these bonds into the secondary bond market where there are ready buyers.

Alternatively, I had also suggested that EPF could also sell bonds to Bank Negara Malaysia (BNM) in order to minimize the impact on our secondary bond markets and prevent any sudden spike in yields.

Under existing laws, BNM is allowed to purchase and hold government bonds either directly from the government or from the secondary market.

In fact, as of end September, BNM had purchased RM9 billion worth of government bonds.

When BNM buy bonds, new money is created and injected into the economy. This is a form of quantitative easing that is practised by many western countries.

Even our neighbour Indonesia is doing this right now to fight the Covid economic crisis.

There is little risk of inflation with BNM practising quantitative easing right now as we are now in a deflation environment given that Malaysia has registered negative inflation throughout this year due to collapslng demand and oil prices arising from the Covid crisis.

This move from BNM to temporarily hold government bonds is also reversible as BNM can then gradually on-sell those bonds purchased from EPF to the secondary bond market or sell it back to EPF at a later date without creating any sudden shock to our local bond market.

There is still a big demand from local and foreign investors for Malaysian government bonds as our real yields (interest rate after taking into account deflation) is still high compared to neighbouring countries given that our central bank interest rate is higher than many other nations.

Also, I believe that just a RM10,000 difference does not help much in the post retirement age. As the EPF CEO had calculated, this equates to an additional RM41 per month per contributor post retirement.

An additional or reduction of RM41 per month is certainly not much in the scheme of things post retirement.
"11 Nov 2020: Hidup dengan RM41 sebulan"
https://www.hmetro.com.my/.../hidup-dengan-rm41-sebulan

But central to this suggestion of mine is the belief that whatever that is withdrawn today can be replenished quickly with government help.

As I have explained in parliament, this can be done in 3 ways:
1. Raise back the employer/employee statutory contribution rate after we recover from the Covid crisis.
2. The government can provide lucrative above-normal returns projects to EPF as what the BN government when I was PM did with the Kwasa Damansara, Battersea UK and 49% ownership of PLUS highways.
3. Restructure the EPF dividend structure where the the lowest account balance is paid a higher dividend rate compared to those with the highest account balance.

This is actually the reverse of how some banks pay interest to depositors where those with a higher savings account balance is paid a higher dividend.

The 3rd step deserves elaboration and was something that I had wanted to implement in year 2017 but was hindered by existing laws that needed to be amended before hand in parliament.

As per the EPF annual report, 0.4% of account holders own more money than the bottom 51.91%.

In fact, 28,727 EPF members having about RM47.2 billion worth of savings in EPF - or an average RM1.64 million per depositor.

As EPF's primary goal is to ensure all Malaysians have adequate savings in their old age, I see no reason why the richest Malaysians should enjoy a completely risk-free (all EPF deposits are guaranteed by the government) above market rate dividend from EPF every year.

Therefore, I believe that a greater share of the profits generated by EPF every year should go to those with the lowest balances so that more Malaysians can reach adequate retirement savings quicker instead of benefiting those who already have more than enough to live comfortably post-retirement.

When implemented, this move can also help reduce the wealth gap among Malaysians towards a fairer Malaysia.

To end, Malaysia is certainly not the only country allowing early withdrawal from our pension fund as one of the move to counter the Covid crisis.

Countries as diverse as Australia, the UK, the USA, Peru, Chile and India have adopted similar moves to either allow or relax their rules for early withdrawal from their respective pension schemes since the Covid crisis started.

Hope the above addresses your concerns.


Wong Chen's post: https://www.facebook.com/wongchen.pkr/posts/4541966902540331

1606550352619.png
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,670
Reaction score
11,586
Points
1,906
ni wong chen punya cerita semalam

Wong Chen



Semalam jam 3:31 PTG ·


I received calls from several reporters today regarding my debate with MoF yesterday on the issue of EPF withdrawals.

These are my views on the matter.

Yesterday, the MoF said that he will allow 8 million EPF contributors to withdraw up to RM10,000 per contributor and that this will amount to RM70 billion of withdrawals for 2021. I am assuming that not every 8 million depositor has RM10,000 to withdraw, hence the RM70 billion number. If this is indeed his plan, then what he proposed yesterday to Parliament is very worrying.

During the debate, I appealed to him to change his mind and challenged him by saying that this is irresponsible and it will put EPF in a very difficult financial situation. I said that by my calculations, the net inflow of EPF for 2021 is RM20 billion.

He replied that inflow was RM80 billion and that EPF has assets of RM960 billion. His argument is flawed but despite my requests to debate more, he proceeded to wind up his speech.
Let me show the maths in support of my arguments.

In 2019 (pre‐Covid-19) contributors deposited RM76 billion into EPF. For 2019, the contributors also withdrew RM45 billion. Remember that these are 2019 numbers, pre Covid-19.

For 2021, I am projecting an assumption that depositors will contribute less than 2019, due to the fact that unemployment is up and pay cuts will continue to happen. I thus estimate for 2021, the EPF contribution to fall to RM70 billion.

As for withdrawals for 2021, again due to Covid-19, there will be more pressure than the norm withdrawals, which is why I estimate the 2021 withdrawals to be higher at RM50 billion.

Therefore for 2021, my projection is that the total net inflow for EPF will be RM70 billion (deposits) minus RM50 billion (withdrawals) = RM20 billion.

The MoF gave a ridiculous number of RM80 billion. Maybe he meant just inflows before withdrawals, even then his inflow projections are higher than 2019.

If he carries out his proposal next year to allow 8 million depositors to withdraw RM70 billion for Covid-19, the EPF for 2021, will need to raise additional funds of RM50 billion (RM70 billion (Covid-19 withdrawals) minus RM20 billion (net inflow)).

In addition to the above burden, the federal deficit is expected to be RM85 billion in 2021. To raise money for the deficit, the government will have to issue RM85 billion of sukuks and bonds. Normally, EPF will buy 25% of the sukuks and bonds, therefore EPF will need to find an additional RM21 billion to do so.

So the total financial burden for EPF will be RM50 billion for the Covid-19 withdrawals and RM21 billion to buy sukuks and bonds = a whopping RM71 billion.

Where is EPF going to find an additional RM71 billion next year? What assets and shares are they gonna have to sell? Is it wise to sell assets and blue chip shares at a depressed market? Will asset sales be done via open tenders or are there crony vultures circling to make killings?

The MoF must clarify and change his plans regarding the special EPF Covid-19 withdrawals and just be more reasonable. His intended actions will have negative market implications and will put unnecessary strain on the sustainability of EPF to pay the targeted annual 6% dividend.

As such, the MoF must abandon this super populist idea. Allowing the most desperate 2 million depositors from the B40 and M40 to withdraw their pensions is acceptable as a policy, but to allow a floodgate of withdrawals to 8 million depositors, rich and poor, is just grossly irresponsible.

Why is the MoF doing this? Just to please some UMNO leaders? If he doesn't listen to reason, then I will like to appeal to the same UMNO leaders to tell MoF that his proposal is just overkill and urge him to scale it back down.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,670
Reaction score
11,586
Points
1,906
ni Malay version mengenai Wong Chen dan EPF


1606550734571.png


Benarkan pengeluaran RM10,000 KWSP untuk jaga sokongan UMNO – Wong Chen

21 hours ago

SAMA ada pendeposit memilih untuk membuat pengeluaran maksima RM10,000 daripada Akaun 1, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), siapa Ahli Parlimen Subang untuk menyatakan langkah itu akan meletakkan 8 juta pendeposit dalam keadaan kewangan yang tertekan?

Wong Chen salah seorang anggota pembangkang semalam beriya-iya menekan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Rahman berhubung pengeluaran KWSP yang dibuat penambahbaikan oleh Menteri berkenaan.

Sikap acuh tak acuhnya yang memberi gambaran, beliau akan membuat undi belah bahagi diperlihatkannya pada sesi Dewan Rakyat semalam ketika berlangsungnya Penggulungan Belanjawan 2021 oleh Menteri Kewangan.

Ahli Parlimen itu turut mengunjurkan jumlah aliran masuk bersih KWSP dengan memberikan angka sebanyak RM20 bilion sambil menambah, bilangan itu diambil kira deposit RM70 bilion ditolak dengan pengeluaran RM50 bilion.

Dan unjuran yang diberikan oleh Wong Chen dijawab oleh Tengku Zafrul setelah Speaker dewan meminta ahli pembangkang itu senyap dan memberi peluang kepada Menteri Kewangan untuk menjawab soalan yang dilontarkan.



Kementerian Kewangan meberi angka yang tidak masuk akal, dakwa Wong Chen iaitu RM80 bilion aliran masuk bersih.

“Mungkin Menteri Kewangan maksudkan, hanya aliran masuk tanpa mengambil kira aliran keluar,” kata Wong Chen dalam kenyataannya hari ini.

Wong Chen seterusnya berkata, jika Menteri Kewangan meneruskan juga cadangan untuk membenarkan 8 juta pendeposit mengeluarkan RM70 bilion pada tahun depan, KWSP perlu meningkatkan dana sebanyak RM50 bilion dan dengan bebanan itu, defisit kerajaan dijangka berjumlah RM85 bilion pada tahun 2021.

Untuk rekod, sewaktu sesi penggulungan perbahasan Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat semalam, Tengku Zafrul berkata, KWSP merekodkan RM80 bilion aliran masuk dengan aset terkumpul sebanyak RM960 bilion selepas Wong Chen menegaskan bahawa kumpulan wang pekerja itu dijangka mencatatkan hanya RM20 bilion aliran masuk bersih pada 2021.

Mengulas lanjut, Wong Chen berkata, bagi menanggung defisit itu, kerajaan perlu menerbitkan sukuk dan bon berjumlah RM85 bilion dan kebiasaannya KWSP akan membeli 25% daripada sukuk dan bon berkenaan.

“Oleh itu, KWSP perlu mencari tambahan RM21 bilion untuk melaksanakannya, menjadikan jumlah beban kewangan KWSP sebanyak RM71 bilion iaitu RM50 bilion pengeluaran dan RM21 bilion untuk membeli sukuk dan bon. Itu jumlah yang besar,” ujarnya.

Beliau berkata, Kementerian Kewangan harus memperincikan dan mengubah mekanisme pengeluaran khas KWSP itu kepada kaedah yang lebih munasabah.
“Tindakan yang disengajakan ini akan memberi kesan negatif kepada pasaran dan memberi tekanan tidak perlu terhadap kelestarian KWSP untuk membayar dividen tahunan sebanyak 6% yang disasarkan,” katanya.

Menyelitkan agenda politik dalam rasional lontaran pemikirannya, Wong Chen bertanya, “Mengapa kementerian teruskan perkara ini? Adakah hanya kerana ingin menjaga hati pemimpin UMNO?

“Jika Menteri Kewangan tidak mahu mendengar alasan, maka saya ingin meminta pemimpin UMNO memberitahu Kementerian Kewangan bahawa cadangan itu adalah berlebihan dan mendesak Tengku Zafrul untuk mengkaji semula pengeluaran maksima RM10,000 itu,” katanya. – SM


 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,670
Reaction score
11,586
Points
1,906
Tindakan Kementerian Kewangan mendengar permintaan pihak lain adalah satu bentuk semak dan imbang.
#AWANInews #Belanjawan2021 #MalaysiaBangkit

Penambahbaikan Belanjawan 2021 bukan satu keputusan sukar - Zafrul


November 28, 2020 13:03 MYT
Penambahbaikan Belanjawan 2021 bukan satu keputusan sukar - Zafrul

Zafrul berkata tindakan Kementerian Kewangan mendengar permintaan pihak lain adalah satu bentuk semak dan imbang. - Bernama

KUALA LUMPUR: Penambahbaikan Belanjawan 2021 bukan suatu keputusan yang sukar sebaliknya ia lebih kepada mencerminkan keanjalan kerajaan dalam menerima pandangan pelbagai pihak, menurut Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.
"Kita mendengar kesemua permintaan dalam perdebatan serta permintaan daripada kedua pihak.

"Sesetengah permintaan adalah adil dan suatu keputusan yang mudah. Contohnya peruntukan barisan hadapan.
"Bukan sahaja Kementerian Kesihatan sebaliknya semua yang terlibat di bawah Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), polis dan juga askar," katanya dalam temu bual bersama akhbar The Edge.

Zafrul berkata tindakan Kementerian Kewangan mendengar permintaan pihak lain adalah satu bentuk semak dan imbang.

"Belanjawan adalah tidak sempurna. Jika ada penambahbaikan, kita harus terima.

"Ekonomi bergerak sangat pantas dan krisis menjadikan ia bergerak lebih pantas, justeru kita perlu lebih anjal dalam pembuatan dasar.
"Ketika krisis dan tempoh mencabar, kita perlu lebih terbuka dan akui jika ada penambahbaikan yang perlu diambil perhatian," katanya.

Sementara itu Zafrul berkata peruntukan dana tambahan Belanjawan 2021 adalah daripada Waran Pendahuluan Dana Luar Jangka (CFAW) dan Waran Pendahuluan Rizab Luar Jangka (CRAW).
"Bagi perbelanjaan operasi, sejumlah RM1.5 bilion dana kecemasan dan bagi perbelanjaan pembangunan sekitar RM2 bilion.
"Ini memberikan Menteri Kewangan kuasa untuk berbelanjan dalam jumlah itu," katanya.

Mengulas berkaitan peruntukan Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Zafrul berkata rundingan pemotongan peruntukan masih berjalan.
"Saya masih berunding dengan menteri. Sesi bersama beliau adalah pada Rabu dan kami akan putuskan berapa banyak yang akan dipotong," katanya.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,670
Reaction score
11,586
Points
1,906
Rakyat Report

2j ·

Terjemahan dari post Najib Razak
https://www.facebook.com/.../a.2947.../10157519196720952/...




Memandangkan Wong Chen adalah salah seorang dari beberapa pemimpin PH yang amat berminat dengan pentadbiran negara berbanding bergantung kepada propaganda untuk menyerang saya, saya akan menjawab kebimbangan beliau tentang keputusan Kementerian Kewangan untuk memperluaskan skim pengeluaran akaun 1, KWSP kepada RM10,000 bagi 8 juta pencarum.

Pertama, ketika skim diumumkan ia hanya mencakupi 600,000 ahli sahaja. Ia kemudian diperluaskan kepada 2 juta pencarum namun ia hanya melibatkan ahli aktif (dikategorikan sebagai yang masih membuat caruman untuk beberapa bulan sebelum ini) yang kehilangan pekerjaan, diberikan cuti tanpa gaji atau kehilangan pendapatan.

Bagaimanapun, pindaan kedua skim ini telah membuatkan berjuta rakyat Malaysia keciciran melibatkan mereka yang tidak lagi mencarum sejak beberapa tahun atau ahli yang yang masih aktif namun pendapatan mereka berkurangan berikutan pengurangan komisen, hari bekerja, markah perkhidmatan (lazimnya di sektor perhotelan) atau gaji pokok mereka dipotong berikutan pandemik yang kali terakhir berlaku 100 tahun lalu.

Ia juga menyebabkan berjuta ahli yang pernah mencarum sebelum ini tercicir iaitu pasangan rumahtangga yang telah meninggalkan sektor pekerjaan tahun-tahun sebelum ini namun pernah mencarum dengan KWSP. Ramai yang di dalam kumpulan ini mahu mengeluarkan wang mereka dari KWSP bagi membantu pasangan rumahtangga mereka yang kesempitan dan mungkin tidak pernah mencarum dengan KWSP kerana menjalankan perniagaan sendiri dan mempunyai jumlah yang tidak mencukupi untuk dikeluarkan dari KWSP.

Pada pandangan ekonomi makro, saya telah menyuarakan keprihatian saya terhadap saiz belanjawan 2021 yang berjumlah RM322.5 bilion iaitu hanya 2.5 peratus lebih besar dari belanjawan 2019 iaitu RM324.6 bilion ketika pentadbiran PH.

Sebab itu saya tidak yakin yang belanjawab 2021 mencukupi untuk menyelamatkan ekonomi dan kehidupan rakyat memandangkan tiada krisis Covid-19 pada 2019 (atau apa apa krisis) namun ekonomi negara lemah sehingga menyebabkan pertumbuhan KDNK susut kepada paras paling rendah sejak 10 tahun disebalik bajet yang besar oleh kerajaan PH.

Sebab itu saya mendesak pengeluaran KWSP dan lanjutan moratorium pinjaman menjadi sebahagian dari belanjawan bagi membolehkan lebih banyak wang ada di tangan rakyat bagi merancakkan ekonomi domestik dan membantu golongan memerlukan namun kerajaan terlepas pandang.

Hanya dengan suntikan RM70 bilion daripada pengeluaran KWSP ini akan meningkatkan saiz suntikan wang ke dalam ekonomi negara melalui belanjawan 2021 daripada 2.5 peratus menjadi 34.4 peratus lebih tinggi dari bajet 2019.

Anda boleh katakan motivasi kepada strategi saya ini adalah serampang dua mata, iaitu membantu mereka yang dalam keadaan mendesak dan menyelamatkan ekonomi.

Anda telah menyatakan kebimbangan adakah KWSP memilik kemampuan terhadap pengeluaran yang dijangka mencecah RM70 bilion apabila anda menulis ayat berikut:
“Jika beliau melaksanakan cadangan untuk membenarkan 8 juta pencarum mengeluarkan RM70 bilion bagi Covid-19 pada tahun depan, kita perlu mendapatkan dana tambahan RM50 bilion (RM70 bilion bagi pengeluaran Covid-19 ditolak RM20 bilion (aliran masuk bersih).

Sebenarnya, KWSP tidak perlu ‘mencari’ atau ’meminjam’ dana.

Di bawah Seksyen 25 Akta KWSP, sekurang-kurangnya 50% aset KWSP mestilah berbentuk sekuriti atau bon kerajaan. Had ini boleh dikurangkan dengan kebenaran bertulis Kementerian Kewangan.

Untuk itu, 50% daripada aset KWSP melibatkan RM940 bilion berbentuk aset cair dan pengurangan RM70 bilion hanya melibatkan 7.4% daripada saiz aset keseluruhan KWSP.

Berpandukan kepada persekitaran kadar faedah rendah beberapa tahun ini, perolehan daripada aset ini adalah rendah berbanding kadar dividen tahunan KWSP.

Ini bermakna mencairkan aset bon kerajaan ini tidak akan merendahkan dividen tahunan KWSP kerana tiada keperluan untuk KWSP mencairkan aset yang menjana perolehan tinggi seperti ekuiti, pemilikan terus dalam syarikat dan hartanah.

Untuk itu, bagi memenuhi keperluan aliran tunai bagi unjuran pengeluaran RM70 bilion, KWSP boleh mencairkan bon-bon ini ke pasaran bon sekunder di mana sudah tersedia pembelinya.

Secara alternatif, saya juga menyarankan KWSP untuk menjual bon kepada Bank Negara Malaysia (BNM) bagi meminimakan impak pasaran bon sekunder dan menghalang sebarang kenaikan terhadap perolehan.

Di bawah peruntukan undang-undang sedia ada, BNM dibenarkan untuk membeli dan memiliki sebarang bon kerajaan sama ada secara terus daripada kerajaan atau dari pasaran sekunder.

Malah, setakat penghujung September lalu, BNM telah membeli bon kerajaan bernilai RM9 bilion.

Apabila BNM membeli bon baharu, wang baharu diwujudkan dan disuntik ke dalam ekonomi. Ini adalah satu cara peringanan kuantitatif yang diamalkan oleh banyak negara barat.

Republik Indonesia juga menggunakan cara yang sama bagi menghadapi krisis ekonomi ketika pandemik Covid-19.

Terdapat risiko inflasi yang rendah apabila BNM melaksanakan peringanan kuatitatif kerana kita sedang berada dalam persekitaran deflasi di mana Malaysia telah merekodkan inflasi negatif sepanjang tahun berikutan penyusutan permintaan dan peningkatan harga minyak akibat Covid-19.

Langkah BNM untuk memegang bon kerajaan secara sementara boleh diubah semula kerana BNM kemudian akan menjual bon yang dibeli dari KWSP ini secara beransur kepada pasaran bon sekunder atau menjual ia kembali kepada KWSP pada masa akan datang tanpa mencetuskan kejutan kepada pasaran bon tempatan.

Masih terdapat permintaan yang besar dari pelabur tempatan dan luar negara terhadap bon kerajaan Malaysia kerana kadar hasil sebenar (kadar faedah selepas ambil kira deflasi akaun) masih tinggi berbanding kepada negara-negara jiran kerana kadar faedah bank pusat kita masih lagi tinggi berbanding negara lain.

Saya juga percaya, perbezaan RM10,000 tidak banyak memberi impak kepada pesara. Sebagaimana dihitung oleh CEO KWSP, ini bersamaan dengan pertambahan RM41 sebulan bagi setiap pencarum apabila bersara.

Pertambahan atau pengurangan RM41 sebulan sudah tentu tidak banyak beri perbezaan jika dilihat secara meluas.

Sebagaimana telah saya jelaskan dalam Parlimen, ia boleh dilakukan dengan tiga cara:
1. Meningkatkan kembali kadar caruman selepas kita pulih dari krisis Covid-19.
2. Kerajaan boleh memberikan projek yang menawarkan pulangan lumayan kepada KWSP sebagaimana dilakukan kerajaan BN ketika saya PM melalui projek Kwasa Damansara, Battersea UK dan pemilikan 49% dalam lebuhraya PLUS.
3. Pengstrukturan dividen KWSP di mana akaun dengan jumlah yang rendah dibayar kadar dividen lebih tinggi berbanding akaun yang mempunyai baki yang tinggi.

Ini sebenarnya adalah bertentangan dengan apa yang dilakukan oleh bank komersil bagi membayar faedah kepada pendeposit di mana mereka yang mempunyai baki akaun simpanan yang tinggi dibayar dividen yang tinggi.

Langkah ke-3 perlukan pertimbangan wajar dan saya pernah nak laksanakan pada tahun 2017 namun dikekang oleh undang-undang sedia ada yang perlu dipinda terlebih dahulu di Parlimen.

Sebagaimana laporan tahunan KWSP, 0.4% pencarum memiliki lebih banyak wang berbanding 51.91% bagi kumpulan terbawah. Malah, 28,727 pencarum memiliki kira-kira RM47.2 bilion simpanan dalam KWSP, atau secara purata RM1.64 juta bagi setiap pencarum.

Memandangkan tujuan utama KWSP adalah untuk memastikan setiap rakyat Malaysia mempunyai simpanan mencukup bagi menghadapi hari tua, saya tak nampak sebarang alasan mengapa golongan kaya di Malaysia menikmati satu skim yang bebas risiko (wang pencarum di KWSP dijamin oleh kerajaan) dan kadar dividen yang tinggi dari KWSP setiap tahun.

Sehubungan itu, saya percaya perkongsian keuntungan lebih besar yang diraih KWSP setiap tahun perlu disalurkan kepada mereka yang mempunyai baki yang rendah supaya lebih ramai rakyat Malaysia akan dapat simpanan mencukupi bagi kegunaan hari tua berbanding mereka yang secara jelas sudah mempunyai wang yang lebih dari cukup bagi menghadapi hari selepas bersara.

Jika dilaksanakan, langkah ini akan mengurangkan jurang kekayaan antara rakyat Malaysia dan ke arah Malaysia lebih saksama.

"11 Nov 2020: Hidup dengan RM41 sebulan"

Sebagai mengakhiri catatan ini, Malaysia bukanlah satu-satunya negara di dunia yang membenarkan pencarum mengeluarkan wang dari tabung persaraan bagi menghadapi pandemik krisis Covid-19 ini.

Negara seperti Australia, UK, USA, Peru, Chile dan India juga melaksanakan langkah yang serupa, sama ada membenarkan atau melonggarkan peraturan bagi pengeluaran awal dari skim tabung persaraan sejak krisis Covid-19 bermula.

Diharap penjelasan di atas menjawab segala persoalan anda
https://www.hmetro.com.my/.../hidup-dengan-rm41-sebulan...

Tetapi asas pokok kepada cadangan saya ini adalah keyakinan saya bahawa apa yang dikeluarkan hari ini boleh digantikan secepat mungkin dengan bantuan kerajaan.


1606563850115.png
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
30,537
Reaction score
1,381
Points
201
kali ni memang susah PN nak manipulate budget gan dana... huhu memang leh bawak gaduh2 geng2 bawahan tu
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,670
Reaction score
11,586
Points
1,906
Ahli Parlimen Subang Wong Chen sebelum ini bimbang berhubung kemampuan KWSP memenuhi pengeluaran pendeposit berjumlah RM70 bilion.

KWSP tak perlu pinjam dana tambahan untuk pengeluaran pendeposit, kata Najib




November 28, 2020 5:50 PM


najib-razak-wong-chen-collage-281120-1.jpg

Bekas perdana menteri Najib Razak memberitahu Ahli Parlimen Subang mewakili PKR Wong Chen bahawa KWSP boleh mencairkan bon kerajaan yang dipegangnya untuk mendapatkan dana RM70 bilion.

PETALING JAYA: Bekas perdana menteri Najib Razak berkata tiada keperluan untuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menambah atau meminjam dana tambahan bagi kemudahan pengeluaran pendeposit.
Dalam catatan di Facebook, Najib menjawab gesaan Ahli Parlimen Subang Wong Chen supaya Kementerian Kewangan menilai semula kemampuan KWSP untuk membenarkan pengeluaran daripada Akaun 1 kerana percaya dana itu tidak mempunyai keupayaan.

Wong Chen menyuarakan kebimbangannya setelah Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz berkata, 8 juta pencarum KWSP akan dapat mengeluarkan sehingga RM10,000, membabitkan dana berjumlah RM70 bilion, daripada simpanan mereka pada 2021.

Najib berkata, mengikut undang-undang, sekurang-kurangnya 50% aset KWSP mestilah dalam bentuk sekuriti atau bon kerajaan, walaupun had ini boleh dilonggarkan tertakluk kepada persetujuan menteri kewangan.

“Oleh itu, 50% aset KWSP daripada RM940 bilion kini adalah dalam bentuk berkenaan. Pengeluaran RM70 bilion hanyalah 7.4% daripada jumlah aset KWSP. ”

Hasil daripada bon kerajaan, kata Najib, biasanya lebih rendah daripada dividen tahunan KWSP.

Oleh itu, mencairkannya tidak akan menghasilkan dividen yang lebih rendah kerana ia tidak perlu mencairkan aset yang menghasilkan pulangan yang lebih tinggi, seperti ekuiti, pemilikan langsung dalam syarikat dan hartanah.

Bagi memenuhi keperluan aliran tunai yang dianggarkan sebanyak RM70 bilion yang diperuntukkan untuk pengeluaran KWSP, Najib berkata, dana persaraan itu hanya perlu mencairkan bon kerajaan ke pasaran sekunder dengan pembeli tersedia ada.


“Sebagai alternatif, saya juga mencadangkan agar KWSP menjual bon kepada Bank Negara Malaysia (BNM) untuk meminimumkan kesan terhadap pasaran bon sekunder dan mencegah kenaikan hasil secara tiba-tiba.”

Najib berkata, apabila BNM membeli bon berkenaan, wang baru dihasilkan dan disuntik ke dalam ekonomi, dan ini adalah bentuk pelonggaran kuantitatif yang dilakukan oleh banyak negara.

“Sebenarnya, pada akhir September, BNM telah membeli bon kerajaan bernilai RM9 bilion.

“Terdapat sedikit risiko inflasi dengan BNM mempraktikkan pelonggaran kuantitatif ketika ini kerana kita sekarang berada dalam lingkungan deflasi apabila Malaysia mencatatkan inflasi negatif sepanjang tahun ini susulan permintaan dan harga minyak yang rendah akibat krisis Covid-19.”


 
Sponsored Post
Top
Log in Register