Belanjawan 2021 (6 Nov 2020, 4PM)

CG Sponsors




cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,654
Reaction score
11,583
Points
1,906
setakat ni belum ada desakan yg kuat dari pembangkang, umno, pas dan Bersatu untuk cadangan peruntukan JASA dimansuhkan.. tak macam isu kwsp dan moratorium yg didesak kuat oleh najib dan umno dan akhirnya berjaya walaupun masih belum masuk peringkat dijawankuasa..

kalau keadaan berterusan macam ni, besar kemungkinan peruntukan untuk JASA/J-kom akan diteruskan.. paling kuat pun, mungkin peruntukannya dikurangkan sikit daripada asal..

Apa yg kita selaku rakyat marhaen ni boleh buat?
tn midi, nanti isnin ni perbahasan peringkat jawatankuasa. pembangkang kata mereka akan fight. mana tahu ada juga dari pihak kerajaan akan raise ketidaksetujuan diorang. kita tengok mcmana
saya pun tak pasti apa yg boleh kita sebagai rakyat marhaen buat, saya mohon maaf pasal ni
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,654
Reaction score
11,583
Points
1,906
setakat ni belum ada desakan yg kuat dari pembangkang, umno, pas dan Bersatu untuk cadangan peruntukan JASA dimansuhkan.. tak macam isu kwsp dan moratorium yg didesak kuat oleh najib dan umno dan akhirnya berjaya walaupun masih belum masuk peringkat dijawankuasa..

kalau keadaan berterusan macam ni, besar kemungkinan peruntukan untuk JASA/J-kom akan diteruskan.. paling kuat pun, mungkin peruntukannya dikurangkan sikit daripada asal..

Apa yg kita selaku rakyat marhaen ni boleh buat?

tn midi, berikut info utk makluman tuan

Ahli Parlimen Tuaran, Wilfred Madius Tangau, berharap usul diterima untuk dibahas di peringkat jawatankuasa.

UPKO hantar usul mansuh JASA, sudah jangka kerajaan tak ganjak




November 27, 2020 11:38 AM


Wilfred-Madius-Tangau_bernama.jpg

(Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Tuaran, Wilfred Madius Tangau, menghantar usul bagi mendesak pemansuhan Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), yang kini dijenamakan sebagai J-KOM, kerana sudah jangka kerajaan tidak akan berganjak untuk ‘memotong sepenuhnya’ peruntukan bagi jabatan yang dikaitkan dengan propaganda itu.

Wakil rakyat UPKO itu, berkata usul yang dihantar pagi semalam itu, sebelum Belanjawan 2021 diluluskan di peringkat dasar, mahu peruntukan kepada Kementerian Komunikasi dan Multimedia sebanyak RM1,242,464,900 dikurangkan sebanyak RM81,500,000 “untuk mempastikan agar, JASA atau apapun nanti jenama agensi tersebut, hendaklah dimansuhkan sepenuhnya”.
Sebelum ini, kerajaan mengumumkan sebanyak RM85.5 juta akan diperuntukkan kepada JASA.




Semalam, kerajaan mengumumkan ia akan dikurangkan namun tiada angka diberi.


“Saya berharap Speaker Dewan Rakyat menerima dan membenarkan saya untuk membentangkan usul tersebut semasa Perbahasan Bajet 2021 di peringkat jawatankuasa,” katanya dalam kenyataan.

 

Mata_Pena

Active+ Member
Joined
Oct 22, 2008
Messages
4,971
Reaction score
1,674
Points
101
Owh nampaknya PN ada:
STRONG CONVINCING FORMIDABLE MAJORITY
Screenshot_20201127-075344_Facebook.jpg


@bell&ross

ok takpe i will try read in btwn the lines
After anwar bentangkan bajet dia sendiri nanti. Meanwhile nak pegi tidp dulu lah. Boring
 

midi2020

Active+ Member
Joined
Feb 7, 2012
Messages
4,666
Reaction score
69
Points
30
tn midi, berikut info utk makluman tuan

Ahli Parlimen Tuaran, Wilfred Madius Tangau, berharap usul diterima untuk dibahas di peringkat jawatankuasa.

UPKO hantar usul mansuh JASA, sudah jangka kerajaan tak ganjak




November 27, 2020 11:38 AM


View attachment 317865
(Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Tuaran, Wilfred Madius Tangau, menghantar usul bagi mendesak pemansuhan Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), yang kini dijenamakan sebagai J-KOM, kerana sudah jangka kerajaan tidak akan berganjak untuk ‘memotong sepenuhnya’ peruntukan bagi jabatan yang dikaitkan dengan propaganda itu.

Wakil rakyat UPKO itu, berkata usul yang dihantar pagi semalam itu, sebelum Belanjawan 2021 diluluskan di peringkat dasar, mahu peruntukan kepada Kementerian Komunikasi dan Multimedia sebanyak RM1,242,464,900 dikurangkan sebanyak RM81,500,000 “untuk mempastikan agar, JASA atau apapun nanti jenama agensi tersebut, hendaklah dimansuhkan sepenuhnya”.
Sebelum ini, kerajaan mengumumkan sebanyak RM85.5 juta akan diperuntukkan kepada JASA.




Semalam, kerajaan mengumumkan ia akan dikurangkan namun tiada angka diberi.


“Saya berharap Speaker Dewan Rakyat menerima dan membenarkan saya untuk membentangkan usul tersebut semasa Perbahasan Bajet 2021 di peringkat jawatankuasa,” katanya dalam kenyataan.

upko ialah sebahagian daripada pihak pembangkang..

kerajaan ada majoriti 112 manakala pembangkang cuma ada 108 mp..

gesaan memansuhkan peruntukan JASA/J-kom yg hanya dari pihak pembangkang tanpa disertai gesaan daripada sebahagian mp kerajaan tidak akan berkesan..

lebih berkesan kalau gesaan memansuhkan peruntukan JASA tu datang daripada mp kerajaan sendiri..

wakil rakyat PAS yg merupakan sebahagian daripada kerajaan, misalnya, yg patut mendesak kerajaan untuk memansuhkan peruntukan JASA/J-kom..

tapi setakat ni, selain najib, belum ada desakan memansuhkan peruntukan JASA daripada wakil rakyat PAS atau mana-mana mp kerajaan yg lain..
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,654
Reaction score
11,583
Points
1,906
upko ialah sebahagian daripada pihak pembangkang..

kerajaan ada majoriti 112 manakala pembangkang cuma ada 108 mp..

gesaan memansuhkan peruntukan JASA/J-kom yg hanya dari pihak pembangkang tanpa disertai gesaan daripada sebahagian mp kerajaan tidak akan berkesan..

lebih berkesan kalau gesaan memansuhkan peruntukan JASA tu datang daripada mp kerajaan sendiri..

wakil rakyat PAS yg merupakan sebahagian daripada kerajaan, misalnya, yg patut mendesak kerajaan untuk memansuhkan peruntukan JASA/J-kom..

tapi setakat ni, selain najib, belum ada desakan memansuhkan peruntukan JASA daripada wakil rakyat PAS atau mana-mana mp kerajaan yg lain..
tn midi, setakat ni takde kuat sangat suara kerajaan atau belum kedengaran lagi pihak kerajaan minta mansuh JASA tu
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
286,325
Reaction score
11,898
Points
2,376
FB_IMG_1606462456684.jpg


KPT - Perkasa Pembangunan Pendidikan Tinggi Negara​
 

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 18, 2010
Messages
36,260
Reaction score
2,382
Points
206
Belanjawan 2021: Bukti BN terus bela kebajikan rakyat

895726.jpg


KUALA TERENGGANU – Keputusan Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan 2021 atau Belanjawan 2021 peringkat dasar semalam disambut baik semua pihak.

Exco Pemuda UMNO, Datuk Dr Najmil Faiz Mohamed Aris berkata, keputusan yang mendapat sokongan majoriti ahli Parlimen daripada kerajaan dan pembangkang itu sememangnya ditunggu malah beberapa perubahan yang dibuat merupakan sebahagian daripada apa yang diperjuangkan Barisan Nasional (BN).

“Inilah perjuangan BN untuk membantu rakyat. Bukan kita menolak Belanjawan 2021 tetapi kita mahukan ia bersifat inklusif dan menyeluruh dalam membela kebajikan rakyat.

“Semoga pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebagaimana yang diharapkan rakyat selama ini dapat membantu sedikit sebanyak mereka yang terjejas akibat pandemik koronavirus (Covid-19),” katanya kepada Sinar Harian hari ini.

RUU itu diluluskan selepas mendapat sokongan majoriti ahli Parlimen daripada kerajaan dan pembangkang tanpa melalui undian belah bahagi semalam.

Najmil Faiz berkata, beberapa berita gembira ditunggu rakyat terutama pengeluaran KWSP yang telah diperluaskan berbanding pengumuman kerajaan sebelum ini serta pengumuman lanjutan moratorium bagi mengurangkan bebanan rakyat.

“Semua pencarum KWSP boleh memohon mengeluarkan simpanan daripada akaun satu KWSP tidak kira sama ada mereka ahli pekerja sektor formal atau bekerja sendiri termasuklah yang aktif mencarum atau tidak.

“Kerajaan turut meluluskan moratorium ke atas pembayaran pinjaman bank diberi secara automatik kepada golongan B40 manakala moratorium untuk golongan M40 dan T20 perlu memohon kepada bank masing-masing.

"Kita harap keputusan ini memberi kelegaan kepada rakyat,” katanya.

Terdahulu, intipati Belanjawan 2021 yang diumumkan kerajaan pada 6 November lalu mendapat pelbagai kritikan dan pendapat termasuk dalam kalangan ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang.

 
Sponsored Post
Top
Log in Register