Belanjawan 2020 - RM15 juta untuk sekolah persendirian cina.. perlu atau x?

Recommended Brokers


Sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) dapat RM15 juta?.. Wajar atau tidak?

  • Wajar

    Votes: 0 0.0%
  • Tidak Wajar

    Votes: 9 56.3%
  • Menteri kewangan kan kaum dia.. wajar saja

    Votes: 6 37.5%
  • Tidak Wajar sebab satu kaum je dapat

    Votes: 1 6.3%

  • Total voters
    16

ayiem676

Active+ Member
Joined
May 12, 2011
Messages
3,792
Reaction score
68
Points
35


KUALA LUMPUR - Kerajaan akan menambah peruntukan penyelenggaraan dan menaik taraf sekolah daripada RM652 juta seperti diumumkan dalam Belanjawan 2019 kepada RM735 juta pada 2020.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, pertambahan peruntukan itu bagi memastikan sekolah-sekolah sedia ada menyediakan persekitaran pembelajaran lebih kondusif untuk anak-anak.

“Pecahan peruntukan adalah seperti berikut, sekolah kebangsaan RM300 juta, sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) RM50 juta, sekolah jenis kebangsaan Tamil (SJKT) RM50 juta, sekolah berasrama penuh RM50 juta, Maktab Rendah Sains Mara RM50 juta.

“Selain itu, sekolah agama bantuan kerajaan menerima RM50 juta, sekolah mubaligh RM50 juta, sekolah tahfiz

RM50 juta, sekolah agama rakyat dan sekolah agama persendirian RM25 juta, sekolah pondok yang berdaftar RM25 juta, sekolah menengah jenis kebangsaan akan menerima RM20 juta dan sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) RM15 juta,” katanya pada pembentangan Belanjawan 2020 bertemakan Memacu Pertumbuhan dan Keberhasilan Saksama Ke Arah Kemakmuran Bersama di Parlimen petang tadi.

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/51594/KHAS/Belanjawan-2020/Belanjawan-2020-Peruntukan-untuk-sekolah-meningkat-RM83-juta
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf
 
Sponsored Post

kamal_kampong

Legendary Member
Joined
Apr 30, 2007
Messages
15,844
Reaction score
496
Points
131
Sekolah org kaya raya x payah ler bantu..tp menteli mesti mau bantu sbb olang dia..

Patutnya sklh ni nak bantu buat kajian perinci berapa jumlah dlm Malaysia? berapa pelajar?..ini main letak angka nampak besar tp bila dibahagi yg peruntukan kecil dpt lebih banyak sbb jumlah sklh krg..
 

Don Malaya

CG Top Poster Club
Joined
May 3, 2011
Messages
27,437
Reaction score
860
Points
171
yg tak boleh terima...sekolah swasta pun dapat...

tapi tulah..cai Pakatan haprak yg pelik mcmbuat2 tak nampak..yg dia kisah 1mdb dan altantuya je..
 

ayiem676

Active+ Member
Joined
May 12, 2011
Messages
3,792
Reaction score
68
Points
35
Teo berkata, institusi pendidikan swasta memang diberikan peruntukan oleh kerajaan selama ini, termasuk pada masa pemerintahan Barisan Nasional (BN).


Katanya dana berkenaan diberikan atas dasar mengambil hati, terutama pada masa pilihan raya.

“Dana yang diberikan kepada institusi pendidikan swasta, dalam kes ini kepada sekolah persendirian Cina dan kolej swasta tidak bermatlamatkan keuntungan yang menerima pelajar Cina oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) dalam Belanjawan 2019, adalah lebih baik dan lebih selari dengan Seksyen 16 akta itu.

“Ini kerana institusi pendidikan Cina ini adalah sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan,” katanya.

Beliau juga berkata, dana yang diberikan kepada institusi swasta adalah tidak tetap berbanding peruntukan yang diberikan kepada institusi pendidikan kerajaan dan institusi bantuan-kerajaan.

“Ia tidak mengikat seperti 2 kategori lain itu dan diberikan atas dasar “sukarela”,” katanya.

Kata hutang negara banyak... sekarang kerajaan bantu kaum tu je... even swasta punya sekolah ..sukarela bagi rm15 juta
 

mrvx

Super Active Member
Joined
Feb 20, 2009
Messages
9,522
Reaction score
418
Points
81
dah laaa kelas berhawa dingin.. status mcm universiti, duik kopak byk .. hasil duit orang melayu beli produk mereka.//. mereka salur kepada skolah mereka.. mereka kaya..
 

ayiem676

Active+ Member
Joined
May 12, 2011
Messages
3,792
Reaction score
68
Points
35
swasta pun kerajaan bantu... untuk cina je lah
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,519
Reaction score
784
Points
71
Sekolah cina tak payah kasi la

Elok kasi kat sekolah pondok atau tahfiz
Depa asik mintak kita derma je tu :unsure:
 
Sponsored Post
Top
Log in Register