Bekas peguam negara Apandi tuntut ganti rugi atas penamatan khidmat oleh Dr M

CG Sponsors




stonz

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Sep 18, 2008
Messages
4,715
Reaction score
199
Points
43
tn akudotcom, tn stonz yg dua dua saya hormati, saman ni mmg ditujukan kepada kerajaan malaysia (no 1), perdana menteri malaysia Tun M no (2). sebab masa tu dia dlm office jadi saman ditujukan kepada kerajaan malaysia, dan yg memberhentikan dia adalah Perdana menteri ketika itu.
misalnya klu TS Apandi Ali menang kes ni, maka kerajaan malaysia akan bayar padanya

tak, saman ni bukan bersifat peribadi. kerana saman ni diasaskan atas unlawful termination


kita boleh rujuk berita ni versi Bahasa Inggeris seperti berikut:-
PETALING JAYA: Former attorney-general Mohamed Apandi Ali is demanding compensation from the government for “unlawful termination” by Dr Mahathir Mohamad two years ago.

In a letter of demand sent to the Attorney-General’s Chambers on Sept 30, legal firm Shukor Baljit & Partners said Apandi categorically stated that his dismissal from office was unlawful and thus null and void.

“As a result, our client had suffered damages, including but not limited to, loss of earnings and other benefits from July 27, 2018 to July 26, 2021,” said the demand letter sighted by FMT.

It is learned that monetary loss suffered by Apandi during that period is about RM2 million.


It said the dismissal was decided by the prime minister himself, and that he had abused his position and committed the tort of misfeasance in public office.

“The prime minister had conducted himself with the intent to cause or induce a breach of contract between the government and our client,” the letter stated, adding that Mahathir’s conduct then was one of “colourable exercise of power”.

oooo...macam tu la....baru paham..maaf la yer...buta undang2
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,236
Reaction score
11,721
Points
1,906
oooo...macam tu la....baru paham..maaf la yer...buta undang2
eh takde la tn stonz buta undang undang, jangan la kata gitu :D
cuma tak berapa fasih sikit dlm area tertentu dlm undang undang, tu je :)
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,236
Reaction score
11,721
Points
1,906
1602597555954.png


Apandi heret Dr M, kerajaan ke mahkamah


Diterbitkan Hari ini 9:45 pm


Mohamed Apandi Ali memfailkan saman terhadap bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan berhubung dakwaan menamatkan perkhidmatannya sebagai peguam negara (AG) secara salah.
Plaintif, melalui firma guaman Tetuan Shukor Baljit & Partners, memfailkan writ saman di Pejabat Pendaftaran Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sekitar jam 2.31 petang tadi.

Pada 1 Oktober lalu, Apandi dilapor mengeluarkan surat tuntutan kepada Jabatan Peguam Negara (AGC) berhubung dakwaan ditamatkan perkhidmatan sebagai peguam negara oleh kerajaan Pakatan Harapan pada tahun 2018.
Apandi melalui surat itu mendakwa penamatannya diatur oleh bekas perdana menteri itu.

Melalui surat itu, dia dilaporkan memberi tempoh selama tujuh hari kepada Jabatan Peguam Negara untuk menjawab tuntutannya - jika tidak, dia akan memulakan proses undang-undang.
Menurut salinan writ saman berkenaan, Apandi meminta pengisytiharan bahawa Mahathir selaku defendan pertama telah melakukan kesalahan atau salah laku di pejabat awam.

Apandi meminta pengisytiharan bahawa defendan pertama telah menyebabkan dan / atau menyebabkan pelanggaran kontrak antara paintif dan defendan kedua, iaitu kerajaan.
Dia meminta pengisytiharan bahawa pemecatannya sebagai peguam negara tidak selaras dengan undang-undang.

Plaintif menuntut perisytiharan bahawa pemecatannya sebagai peguam negara, antara lain merupakan kegagalan mematuhi Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan, berhubung prosedur pelantikan peguam negara.
Perkara 145 (1) menyatakan bahawa"Perkara 145 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong, atas nasihat Perdana Menteri, melantik seseorang yang layak bagi menjadi hakim Mahkamah Persekutuan untuk menjadi Peguam Negara untuk Persekutuan"

Apandi juga menuntut ganti rugi khas sebanyak RM2,233,599.36; ganti rugi am, ganti rugi teladan/ punitif, kos; dan apa-apa relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,236
Reaction score
11,721
Points
1,906
Keputusan untuk menamatkan khidmat bekas peguam negara sah dan mengikut undang-undang.

Dr M tak terlibat dalam penamatan kontrak Apandi, kata kerajaan




November 13, 2020 4:44 PM


Apandi-ali-mahathir.jpg

Bekas peguam negara Mohamed Apandi Ali menyaman Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan sebanyak RM2.2 juta atas dakwaan penamatan secara salah.

PETALING JAYA:Kerajaan menegaskan bahawa Dr Mahathir Mohamad tiada peranan dalam penamatan kontrak Mohamed Apandi Ali sebagai peguam negara 2 tahun lalu.
Apandi menuntut RM2.2 juta dalam samannya terhadap Mahathir dan kerajaan dengan mendakwa pemecatannya dipengaruhi oleh Dr Mahathir dan melanggar undang-undang, namun hujah itu ditolak kerajaan.
Dalam penyataan pembelaannya, kerajaan menegaskan kontrak Apandi itu ditamatkan secara sah dan mengikut undang-undang.

“Tiada penyalahgunaan kuasa oleh defendan pertama (Mahathir) berhubung penamatan perkhidmatan plaintif (Apandi) sebagai peguam negara dan penamatan kontrak plaintif sebagai pegawai undang-undang,” menurut penyataan itu.

Kerajaan juga menepis tuntutan plantif sebagai tidak bermerit dan tersalah tanggap dari segi fakta dan undang-undang.

“Dalam apa keadaan sekalipun, plaintif tidak berhak kepada relif-relif yang dipohon di penyata tuntutan.”

Apandi memfailkan tuntutan bulan lepas, memohon penamatan khidmatnya pada 2018 sebagai diisytiharkan sebagai tidak sah.

Beliau juga memohon mahkamah menilai pampasan RM2,233,599.36 sebagai ganti rugi khas, ganti rugi punitif, dan ganti rugi am.


Kerajaan menafikan dakwaan Mahathir ketika memegang jawatan perdana menteri melakukan “tort of misfeasance” menerusi beberapa tindakan, termasuk membuat kenyataan “berat sebelah” terhadap Apandi, mencadangkan pengganti Apandi sebelum penamatan sah dibuat oleh Agong, dan menggunakan pihak ke-3 seperti peguam peribadi Mahathir untuk menekan Apandi supaya berundur.

Mahathir juga didakwa mempunyai pandangan berat sebelah terhadap Apandi dan sudah memutuskan penamatan beliau tanpa mengira kuasa Agong dalam Perlembagaan.

Apandi dikatakan berkata Mahathir mengambil tindakan-tindakan yang dengan niat untuk membuat dan/atau mencetuskan pelanggaran kontrak, dan kerajaan bertanggungjawab atas tindakan dan peninggalan Mahathir.

Apandi, seorang bekas hakim, dilantik sebagai peguam negara pada 27 Julai 2015. Kontraknya ditamatkan pada 26 Julai 2018.

Katanya, ketua setiausaha negara dalam suatu surat kepadanya sebelum pilihan raya umum ke-14 memaklumkan tempoh perkhidmatannya dilanjutkan untuk 3 tahun lagi.

Namun, katanya, KSN dalam suatu surat pada 5 Jun 2018 memaklumkan Agong bersetuju dengan penamatan itu tetapi tiada dokumen persetujuan Agong dilampirkan.

 

maxpda

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
7,166
Reaction score
135
Points
83
Keputusan untuk menamatkan khidmat bekas peguam negara sah dan mengikut undang-undang.

Dr M tak terlibat dalam penamatan kontrak Apandi, kata kerajaan




November 13, 2020 4:44 PM


View attachment 311135
Bekas peguam negara Mohamed Apandi Ali menyaman Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan sebanyak RM2.2 juta atas dakwaan penamatan secara salah.

PETALING JAYA:Kerajaan menegaskan bahawa Dr Mahathir Mohamad tiada peranan dalam penamatan kontrak Mohamed Apandi Ali sebagai peguam negara 2 tahun lalu.
Apandi menuntut RM2.2 juta dalam samannya terhadap Mahathir dan kerajaan dengan mendakwa pemecatannya dipengaruhi oleh Dr Mahathir dan melanggar undang-undang, namun hujah itu ditolak kerajaan.
Dalam penyataan pembelaannya, kerajaan menegaskan kontrak Apandi itu ditamatkan secara sah dan mengikut undang-undang.

“Tiada penyalahgunaan kuasa oleh defendan pertama (Mahathir) berhubung penamatan perkhidmatan plaintif (Apandi) sebagai peguam negara dan penamatan kontrak plaintif sebagai pegawai undang-undang,” menurut penyataan itu.

Kerajaan juga menepis tuntutan plantif sebagai tidak bermerit dan tersalah tanggap dari segi fakta dan undang-undang.

“Dalam apa keadaan sekalipun, plaintif tidak berhak kepada relif-relif yang dipohon di penyata tuntutan.”

Apandi memfailkan tuntutan bulan lepas, memohon penamatan khidmatnya pada 2018 sebagai diisytiharkan sebagai tidak sah.

Beliau juga memohon mahkamah menilai pampasan RM2,233,599.36 sebagai ganti rugi khas, ganti rugi punitif, dan ganti rugi am.


Kerajaan menafikan dakwaan Mahathir ketika memegang jawatan perdana menteri melakukan “tort of misfeasance” menerusi beberapa tindakan, termasuk membuat kenyataan “berat sebelah” terhadap Apandi, mencadangkan pengganti Apandi sebelum penamatan sah dibuat oleh Agong, dan menggunakan pihak ke-3 seperti peguam peribadi Mahathir untuk menekan Apandi supaya berundur.

Mahathir juga didakwa mempunyai pandangan berat sebelah terhadap Apandi dan sudah memutuskan penamatan beliau tanpa mengira kuasa Agong dalam Perlembagaan.

Apandi dikatakan berkata Mahathir mengambil tindakan-tindakan yang dengan niat untuk membuat dan/atau mencetuskan pelanggaran kontrak, dan kerajaan bertanggungjawab atas tindakan dan peninggalan Mahathir.

Apandi, seorang bekas hakim, dilantik sebagai peguam negara pada 27 Julai 2015. Kontraknya ditamatkan pada 26 Julai 2018.

Katanya, ketua setiausaha negara dalam suatu surat kepadanya sebelum pilihan raya umum ke-14 memaklumkan tempoh perkhidmatannya dilanjutkan untuk 3 tahun lagi.

Namun, katanya, KSN dalam suatu surat pada 5 Jun 2018 memaklumkan Agong bersetuju dengan penamatan itu tetapi tiada dokumen persetujuan Agong dilampirkan.


xjelas la... kerajaan tolong jawab dakwaan apandi tu...samada benar atau tidak.. baru la boleh tahu dia ditamatkan secara betul atau tidak.
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,500
Reaction score
1,885
Points
201
Kerajaan side atuk la plakk
Len mcm ni
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Jul 1, 2008
Messages
30,660
Reaction score
1,400
Points
201
Keputusan untuk menamatkan khidmat bekas peguam negara sah dan mengikut undang-undang.

Dr M tak terlibat dalam penamatan kontrak Apandi, kata kerajaan




November 13, 2020 4:44 PM


View attachment 311135
Bekas peguam negara Mohamed Apandi Ali menyaman Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan sebanyak RM2.2 juta atas dakwaan penamatan secara salah.

PETALING JAYA:Kerajaan menegaskan bahawa Dr Mahathir Mohamad tiada peranan dalam penamatan kontrak Mohamed Apandi Ali sebagai peguam negara 2 tahun lalu.
Apandi menuntut RM2.2 juta dalam samannya terhadap Mahathir dan kerajaan dengan mendakwa pemecatannya dipengaruhi oleh Dr Mahathir dan melanggar undang-undang, namun hujah itu ditolak kerajaan.
Dalam penyataan pembelaannya, kerajaan menegaskan kontrak Apandi itu ditamatkan secara sah dan mengikut undang-undang.

“Tiada penyalahgunaan kuasa oleh defendan pertama (Mahathir) berhubung penamatan perkhidmatan plaintif (Apandi) sebagai peguam negara dan penamatan kontrak plaintif sebagai pegawai undang-undang,” menurut penyataan itu.

Kerajaan juga menepis tuntutan plantif sebagai tidak bermerit dan tersalah tanggap dari segi fakta dan undang-undang.

“Dalam apa keadaan sekalipun, plaintif tidak berhak kepada relif-relif yang dipohon di penyata tuntutan.”

Apandi memfailkan tuntutan bulan lepas, memohon penamatan khidmatnya pada 2018 sebagai diisytiharkan sebagai tidak sah.

Beliau juga memohon mahkamah menilai pampasan RM2,233,599.36 sebagai ganti rugi khas, ganti rugi punitif, dan ganti rugi am.


Kerajaan menafikan dakwaan Mahathir ketika memegang jawatan perdana menteri melakukan “tort of misfeasance” menerusi beberapa tindakan, termasuk membuat kenyataan “berat sebelah” terhadap Apandi, mencadangkan pengganti Apandi sebelum penamatan sah dibuat oleh Agong, dan menggunakan pihak ke-3 seperti peguam peribadi Mahathir untuk menekan Apandi supaya berundur.

Mahathir juga didakwa mempunyai pandangan berat sebelah terhadap Apandi dan sudah memutuskan penamatan beliau tanpa mengira kuasa Agong dalam Perlembagaan.

Apandi dikatakan berkata Mahathir mengambil tindakan-tindakan yang dengan niat untuk membuat dan/atau mencetuskan pelanggaran kontrak, dan kerajaan bertanggungjawab atas tindakan dan peninggalan Mahathir.

Apandi, seorang bekas hakim, dilantik sebagai peguam negara pada 27 Julai 2015. Kontraknya ditamatkan pada 26 Julai 2018.

Katanya, ketua setiausaha negara dalam suatu surat kepadanya sebelum pilihan raya umum ke-14 memaklumkan tempoh perkhidmatannya dilanjutkan untuk 3 tahun lagi.

Namun, katanya, KSN dalam suatu surat pada 5 Jun 2018 memaklumkan Agong bersetuju dengan penamatan itu tetapi tiada dokumen persetujuan Agong dilampirkan.


Kata atok tak salah... Tak salah sebb ape.? Sebb last skali ayat kata tiada doc sokongan dari agong plak..
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,236
Reaction score
11,721
Points
1,906
#kualalumpur Bekas peguam negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali mendakwa bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad membentuk pandangan negatif dan jahat terhadapnya sehingga mendorong kepada penamatan kontrak perkhidmatannya sebagai Peguam Negara pada 2018.
https://www.hmetro.com.my/.../apandi-tuduh-tun-mahathir...

Apandi tuduh Tun Mahathir punca dia dipecat


Apandi (kiri) tuduh Tun Mahathir punca dia dipecat.

Apandi (kiri) tuduh Tun Mahathir punca dia dipecat.
BERNAMA

Kuala Lumpur: Bekas peguam negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali mendakwa bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad membentuk pandangan negatif dan jahat terhadapnya sehingga mendorong kepada penamatan kontrak perkhidmatannya sebagai Peguam Negara pada 2018.

Didorong dengan tekad itu katanya, khidmatnya ditamatkan secara tidak mengikut perlembagaan dan tidak sah oleh bekas perdana menteri itu.

"Plaintif (Mohamed Apandi) menegaskan akan mengemukakan bukti bahawa defendan pertama (Dr Mahathir) membentuk pandangan negatif dan berbisa terhadap plaintif sehingga membawa kepada pemecatannya," katanya melalui afidavit jawapan kepada penyata pembelaan yang difailkan oleh Dr Mahathir dan kerajaan Malaysia, selaku defendan kedua.

Bekas Peguam Negara itu berkata, beliau akan mengemukakan bukti bahawa peranan Yang di-Pertuan Agong tidak diambil kira atau diketepikan oleh Dr Mahathir terhadap pemecatannya.
"Oleh itu, terdapat kegagalan perlembagaan dalam proses penamatan kedudukan plaintif sebagai Peguam Negara," katanya.

Mohamed Apandi juga berpendapat bahawa Dr Mahathir dan pendirian kerajaan seperti dinyatakan dalam penyata pembelaan bukan sahaja tidak dapat dipertahankan malah merungkai secara tertutup peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, Mohamed Apandi berdoa agar mahkamah membenarkan tuntutannya dengan kos.

Peguam Datuk Baljit Singh Sidhu, yang mewakili Mohamed Apandi, memberitahu media bahawa Mahkamah Tinggi menetapkan 11 Disember ini untuk pengurusan kes.

"Ia bagi kami memfailkan permohonan penzahiran dokumen untuk dokumen tertentu," katanya.

Dalam penyataan pembelaan difailkan pada 12 November lalu, kedua-dua defendan itu menegaskan tindakan mereka menamatkan kontrak perkhidmatan Mohamed Apandi sebagai Peguam Negara adalah sah serta mengikut peruntukan undang-undang dan tiada penyalahgunaan kuasa oleh Dr Mahathir dalam hal tersebut.

Dr Mahathir dan kerajaan Malaysia memfailkan penyataan pembelaan sebagai maklum balas terhadap saman RM2.2 juta yang difailkan oleh bekas Peguam Negara itu.

Pada 13 Oktober lalu, Mohamed Apandi memfailkan saman menamakan Dr Mahathir dan kerajaan, masing-masing sebagai defendan pertama dan kedua, memohon antara lain perisytiharan penamatan kontraknya sebagai Peguam Negara yang dibuat oleh bekas perdana menteri itu sebagai tidak sah.

Dalam pernyataan tuntutannya, Mohamed Apandi yang juga Hakim Mahkamah Persekutuan sebelum dilantik sebagai Peguam Negara pada 2015, juga menuntut perisytiharan bahawa defendan pertama menyalahgunakan kedudukannya dan bahawa defendan pertama telah mendorong berlakunya pelanggaran kontrak di antara beliau dan kerajaan Malaysia.

Beliau juga memohon perisytiharan bahawa wujud kegagalan pematuhan terhadap Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan dalam pemecatannya dan bahawa pemecatannya adalah tidak mengikut undang-undang, dan oleh itu tidak sah.

Mohamed Apandi memohon ganti rugi khas RM2,233,599.36, ganti rugi am, ganti rugi teladan dan/atau punitif, kos dan relief lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.


Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 3 Disember 2020 @ 7:43 PM

 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,500
Reaction score
1,885
Points
201
Bossku takde kata apa ke
Kesian plak kat apandi

Nampaknya golongan vvip saja bole langgar perlembagaan :D
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,236
Reaction score
11,721
Points
1,906
Apandi fail permohonan dapat dokumen tamat kontrak peguam negara

December 11, 2020 6:48 PM

apandi-ali-bernama-030719-1.jpg

Mohamed Apandi Ali menuntut ganti rugi khas sebanyak RM2,233,599.36, am, teladan dan/atau punitif, kos serta relief lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah. (Gambar Bernama)

KUALA LUMPUR: Mohamed Apandi Ali memfailkan permohonan bagi mendapatkan dokumen berkaitan penamatan khidmatnya sebagai peguam negara dalam saman dikemukakannya untuk menuntut ganti rugi RM2.2 juta terhadap bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan.

Peguam Baljit Singh Sidhu, yang mewakili Apandi, memaklumkan perkara itu kepada pemberita selepas pengurusan kes secara dalam talian (e-review) di depan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Norhatini Abd Hamid yang kemudiannya menetapkan 12 Jan depan untuk pengurusan kes selanjutnya.

Dalam permohonan itu, Apandi selaku plaintif antara lain memohon perintah dikeluarkan mahkamah untuk beliau bebas memeriksa dan dibekalkan salinan dokumen atau surat berhubung penamatan perkhidmatannya.

Katanya, dokumen itu berada dalam milikan, jagaan atau kuasa kedua-dua defendan dan ia perlu diberikan kepada plaintif untuk membuktikan tuntutan samannya.


Baljit berkata, permohonan itu akan diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara secepat mungkin.

Pada 13 Okt lalu, Apandi memfailkan saman dengan menamakan Mahathir dan kerajaan, masing-masing sebagai defendan pertama serta kedua, antara lain memohon perisytiharan pemecatan beliau sebagai peguam negara oleh bekas perdana menteri itu tidak sah.

Dalam penyataan tuntutannya, Apandi yang merupakan hakim Mahkamah Persekutuan sebelum dilantik sebagai peguam negara pada 2015, juga menuntut perisytiharan defendan pertama menyalahgunakan kedudukannya dan mendorong berlakunya pelanggaran kontrak antara beliau dan kerajaan.

Beliau juga memohon perisytiharan wujud kegagalan pematuhan terhadap Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan dalam pemecatannya yang tidak mengikut undang-undang, oleh itu ia tidak sah.


Apandi menuntut ganti rugi khas sebanyak RM2,233,599.36, am, teladan dan/atau punitif, kos serta relief lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

Dalam penyataan pembelaan difailkan pada 12 Nov lalu, kedua-dua defendan itu menegaskan tindakan menamatkan kontrak perkhidmatan Apandi sebagai peguam negara sah serta mengikut peruntukan undang-undang dan tiada penyalahgunaan kuasa oleh Mahathir dalam hal itu.

 
Sponsored Post
Top
Log in Register