hiduprakyat
Legendary Member
- Messages
- 16,287
- Joined
- Dec 6, 2010
- Messages
- 16,287
- Reaction score
- 1,040
- Points
- 201
Bekas CEO YouTube meninggal dunia kerana kanser paru-paru
SAN FRANCISCO: Perintis teknologi dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) YouTube, Susan Wojcicki, yang memainkan peranan penting dalam kebangkitan Google, meninggal dunia pada usia 56 tahun selepas bertarung dengan kanser paru-paru.
Wojcicki, salah seorang wanita paling terkemuka di Silicon Valley, menghabiskan hampir dua dekad untuk membantu mengubah Google daripada enjin carian yang dilancarkan di garaj kepada gergasi teknologi global.
Di YouTube, yang dibeli oleh Google pada 2006, Wojcicki menerajui operasi selama hampir sedekad, sebelum meletak jawatan tahun lalu untuk memberi tumpuan kepada projek keluarga, kesihatan dan peribadinya.
Suaminya, Dennis Troper, menulis di Facebook bahawa dia telah menghidap kanser paru-paru sejak dua tahun lalu.
"Isteri tercinta dan ibu kepada lima anak kami meninggalkan kami hari ini," tulisnya.
"Susan bukan sahaja kawan baik dan pasangan hidup saya, tetapi minda yang cemerlang, ibu yang penyayang, dan kawan yang dikasihi ramai. Kesannya terhadap keluarga dan dunia kami tidak terkira."
Wojcicki bekerja di Intel apabila Sergey Brin dan Larry Page membuka kedai di garaj rumahnya di Menlo Park, California pada 1998.
Setahun kemudian, dia menyertai syarikat itu sebagai pekerja ke-16 dan pengurus pemasaran pertamanya.
Di Google, dia memainkan peranan dalam mencipta carian imej dan mengusahakan pemerolehan YouTube dan platform iklan DoubleClick.
"Dia adalah teras kepada sejarah Google seperti sesiapa sahaja, dan sukar untuk membayangkan dunia tanpa dia," Sundar Pichai, ketua eksekutif Google, menulis di platform media sosial X.
"Dia seorang yang luar biasa, pemimpin dan rakan yang mempunyai impak yang luar biasa kepada dunia dan saya adalah salah seorang daripada Googler yang tidak terkira banyaknya yang lebih mengenalinya. Kami akan sangat merinduinya."
Wojcicki dinamakan sebagai CEO YouTube pada 2014. Beliau memperkenalkan bentuk iklan baharu dan membantu mengemudi pertumbuhannya dengan melancarkan perkhidmatan televisyen penstriman apabila penonton semakin beralih ke Internet untuk rancangan dan filem. - AFP
Kredit Utusan Sarawak