Bayi lelaki dijangkiti virus polio, kes pertama selepas 27 tahun

CG Sponsors




Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Mar 15, 2010
Messages
281,068
Reaction score
11,486
Points
2,376


Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad menyampaikan ucapan pada Sambutan Hari Inovasi Kementerian Kesihatan hari ini. - Foto BERNAMA

Virus polio dari luar Sabah - Dzulkefly


PUTRAJAYA: Punca jangkitan virus polio dialami seorang bayi lelaki berumur tiga bulan dari Tuaran, Sabah, disyaki datang dari luar negeri itu, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata, hanya ada dua kemungkinan simptom berkenaan berlaku iaitu datang dari Filipina atau keluarga terbabit ke luar negara.

Bagaimanapun, katanya, siasatan awal mendapati keluarga bayi terbabit tidak mempunyai sejarah ke luar negara sebelum ini.

“Setakat ini yang paling munasabah ialah virus polio itu datang dari luar Sabah kerana mereka tidak mempunyai sejarah ke luar negara, jadi mungkin (ia dibawa) oleh orang luar yang datang ke Sabah,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Sambutan Hari Inovasi Kementerian Kesihatan 2019, di sini, hari ini.

Dzulkefly berkata, bayi lelaki terbabit dijangkiti simptom berkenaan sebelum dia menerima suntikan vaksin yang kedua.

“Saya berharap ibu bapa dapat melengkapkan semua tiga dos suntikan vaksin yang disarankan supaya dapat menghindarkan anak masing-masing dijangkiti penyakit seumpama ini.

“Antara langkah yang kita sudah ambil ialah pergi ke kawasan penempatan bayi berkenaan dan memberikan suntikan vaksin kepada mereka yang berumur bawah 15 tahun.

“Selain itu, kita juga akan mengenal pasti kawasan berisiko dijangkiti simptom ini. Setakat ini, hanya suntikan vaksin saja dapat membantu kerana tidak ada ubat untuk menyembuhkan simptom terbabit,” katanya.

Sementara itu, ditanya adakah kementeriannya akan mewajibkan pengambilan vaksin, Dzulkefly berkata, perkara itu hanya akan dilakukan jika ada keperluan.

“Kita akan bincang mengenai perkara itu, jika ada keperluan kita akan lakukan. Sekarang kita hanya pergi ke kawasan orang Asli atau kawasan terpencil untuk memberikan vaksin kepada kanak-kanak di sana,” katanya.

Kementerian Kesihatan semalam mengesahkan seorang bayi lelaki berumur tiga bulan dijangkiti virus polio yang menjadi kes pertama selepas 27 tahun Malaysia bebas daripada penyakit itu.

Mangsa didapati mengalami demam diikuti lemah anggota badan dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi selepas disahkan dijangkiti vaccine-derived poliovirus type 1 (VDPV1), Jumaat lalu.

Di Malaysia, vaksin polio diberikan sejak 1972. Program imunisasi polio berjaya membasmi kes polio di Malaysia dengan kes terakhir dikesan pada 1992 dan Malaysia diisytiharkan negara bebas polio ada 2000.


 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Mar 15, 2010
Messages
281,068
Reaction score
11,486
Points
2,376







Langkah-langkah yang telah dan sedang dilakukan oleh KKM bagi mencegah Polio daripada merebak.

Ibu bapa diminta memberi kerja sama kpd KKM untuk memastikan anak menerima imunisasi yang lengkap.

Rujuk kenyataan penuh Men. Kesihatan, Datuk Seri @DrDzul
 

mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
46,177
Reaction score
3,175
Points
201
Poliomyelitis - causes, symptoms, diagnosis, treatment, pathology
 

mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
46,177
Reaction score
3,175
Points
201
Malaysia’s first polio case in 27 years is a child who wasn’t vaccinated. Here are 3 things to know about the incurable virus


Malaysia has reported its first polio case nearly three decades after the last occurence in 1992.

Last Friday (Dec 6), The Star reported the country’s Health Ministry confirming that a three-month-old boy from Tuaran, Sabah, has been infected with vaccine-derived poliovirus type 1 (VDPV1) after being admitted into a hospital’s intensive care unit.

The Star quoted health director-general Dr Noor Hisham Abdullah who said on Sunday (Dec 8): “The patient is currently undergoing treatment in an isolation ward and is in stable condition but needs respiratory support.”

He added that the poliovirus is classified as a circulating vaccine-derived poliovirus type 1 (VDPV1), which originates from a poliovirus that has been weakened by the orally-administered polio vaccine.

The Star reported that Dr Hisham said the weakened virus excretes from the body through faeces.

However, in unsanitary environments, the virus can infect others who have not been immunised against polio and will “thus spread in communities whose polio immunisation rates are less than 95 per cent”.

He warned that if the disease is left uncontrolled, it can genetically mutate until it once again becomes an active virus.

The New Straits Times reported that the Health Ministry will continue vaccination exercises in the area where this case was found, as well as other risk areas, to ensure that immunisation is above the rate of 95 per cent.

NST stated that Malaysia’s last polio case was in 1992, before the country was declared polio-free in 2000.

Here are three things you should know about the incurable disease:

1) Polio mainly affects young children

Polio, or poliomyelitis, is a contagious disease mainly affects young children, and lives in an infected person’s throat and intestines.

It can invade an infected person’s brain and spinal cord, causing paralysis in serious cases – which can lead to permanent disability or death.

The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) – an American public health institute – states that the virus enters the body through the mouth and spreads through contact with the faeces of an infected person.

Though less common, it can also spread through droplets from a sneeze or cough.

2) Symptoms range from flu-like to paresthesia and paralysis.

The institute noted that about one in four people with poliovirus infection will have flu-like symptoms, including: Sore throat; fever; fatigue; nausea; headache; and stomach pain.

CDC said these symptoms usually last two to five days, and “then go away on their own”.

A smaller proportion of people will develop more serious symptoms, like paresthesia (feeling pins and needles in the legs), meningitis (infection of the covering of the spinal cord and/or brain), and paralysis.

However, meningitis only occurs in about one in 25 people with polio, while paralysis occurs in about one out of 200 people.

3) Vaccination is the most effective way of prevention
Although incurable, the disease can be prevented.

Polio vaccines, given multiple times, can protect a child for life, the World Health Organisation (WHO) says.

A 2019 article by HealthHub – a web portal by Singapore’s Ministry of Health (MOH) – says that two booster doses should be given to all children, with the first at 18 months of age, and the second at 11 years of age.

As for adults, CDC recommends a series of three doses, the first two separated by one to two months, and a third dose – six to twelve after the second.


 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
34,681
Reaction score
1,991
Points
206
Pendatang banyak kat sabah tu.
Haritu pergi sabah pun pelik tengok banyak filipin kat sana bergerak bebas.
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
8,766
Reaction score
779
Points
121







Langkah-langkah yang telah dan sedang dilakukan oleh KKM bagi mencegah Polio daripada merebak.

Ibu bapa diminta memberi kerja sama kpd KKM untuk memastikan anak menerima imunisasi yang lengkap.

Rujuk kenyataan penuh Men. Kesihatan, Datuk Seri @DrDzul
Nak bg kerjasama mcm mn kebanyakan pati......lain la klau ops besar2 dibuat mungkin leh control
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Mar 15, 2010
Messages
281,068
Reaction score
11,486
Points
2,376


Infografik
 

teapear

Active Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
1,934
Reaction score
216
Points
43
tak perlu nak hairan..sekarang KM sabah tu pun asal PTI...

lagi2 sekarang ni warisan sibuk nak registerkan PTI di Sabah..

makin ramai lah dari tawi2 sanggup datang ke Sabah..

so, nanti segala penyakit dari tawi2 akan senang masuk ke sabah seterusnya ke seluruh Malaysia.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register