fadel
Active+ Member
- Joined
- Mar 19, 2007
- Messages
- 3,016
- Reaction score
- 60
- Points
- 35
Bateri cepat 'kong' macam 'king kong' ?& alternator tu HIDUP SEGAN... MATI PUN SEGAN
Kekekeke!...mari kite dengar sketsa nie....
semut tanya :
so, nak tanya satu soklan budus kat sini :
apa punca bateri keta buleh kong? baru 6 bulan pakai plak tuh....
sapa tau, tulun jawab aaaaaa...
kuceng jawab :
ada cek alternator tak??? menatang tu hidup ke??atau menatang tu hidup segan mati pun segan?? teka2 jer....
semut tanya balik :
alaaaaaaaaa....
alternator tu menatang hapa?
semut nih memang 'buta kayu' kalau bab-bab keta nih...
yang semut tau, isi minyak - jalan!
cukup masa, hantar pi service...
takat intai minyak enjin ngan bateri tu buleh la sket2...
tapi intai jer la, isi ke hapa ke, memang tak tau!
...amacam bes tak?!...
..sebenar ak ingin brkonGi sikit pasal dua mendalah nie...yG slalu di hadaPi oleH sesapa aTao kete apa yg dia pakai...trmasOk la ak...jugak !!!!
yg da kena bbraPa kali....jadi ......mari kite brkongsi info..(kat bwh nie).. yg trdpt dlm salaH satu forum automatif....
Jommm!!!!!
Bateri "kong" ada dua jenis:
1) bateri itu sendiri dah rosak @ dah tak boleh berfungsi @ tidak mampu menyimpan voltan lagi kerana beberapa sebab teknikal yang tak perlu dijelaskan disini(kena buka kelas bateri plak).
2) bateri itu belom rosak cuma bateri itu menjadi weak kerana kegagalan sistem mengecas semula pada komponen kenderaan iaitu ~ alternator
biasanya bateri ada waranty selama setahun...
Utk masalah no 1..penyelesaiannya adalah tukar bateri baru...bateri yang rosak tu boleh dichek di kedai bateri dan tayar...kalu komfom mampus..tukar aja laa..
utk masalah do 2...bateri tu boleh dibawa utk dicaj semula dikedai bateri dan tayar....caj sampai penuh..kalu kat tempat aku cuma RM2 jerkkk...pas tu bawa keta pi check alternator
macamana bentuk alternator??
alternator bentoknya saling tak tumpah seperti dinamo pada tayar basikal. Sekali pandang nampak macam motor elektrik pun ada , nampak ada gegelung wayar tembaga perang dlm casingnya...kat bahagian depannya pasti ada pulley yang ada belt.
Tugas alternator adalah utk mengecas semula bateri.. kalau bateri anda masih baru tetapi bateri anda tetap weak lepas jalan 2-3 hari..sila bawa kereta anda ke elektrikal wokshop utk check alternator tu.. alternator yang baik mesti menunjukkan sekurang-kurangnya 13Volt output apabila di uji dengan alat pengukur voltan. Seelok-eloknya pasangkanlah meter penunjuk ini utk memastikan bateri kereta anda dicas dengan baik. Sesetengah kenderaan memang ada meter nih sesetengah kenderaan tak ada.
Sekiranya alternator lemah ie tak dapat 13 v ataupun meter bacaan menunjukkan merah ajer(sesetengah kereta saja ada meter nih ..macam keta mini aku..muuuah!! keta mini aku ) so itu menunjukkan dah tiba masanya untuk servis alternator itu sebelum ianya terus mampus sebab terbakar atau short circuit dan terbakar.
Biasanya cuma tukarkan karbon brush ajer ataupun ejas karbon brush sikit dan bersih sikit-sikit jer dan wallaaa... alternator anda akan bertugas seperti sediakala ....save 3-4 ratus..Alternator yang diselenggara dengan baik boleh mencecah bertahun-tahun malah puluhan tahun tanpa ada masalah...pendekata sampai jadi barang antik ..iaitu macam keta morris minor aku tu....alternator antik tuuu ...tak de jual lagiii
sekiranya anda tak yakin utk buat sendiri...sila bawa kereta anda ke electrikal woksyop kenderaan yang berhampiran utk diperiksa....
p/s
.. tadak apa masalah... pelik... tetapi benar... banyak plak pesanan, pantang-larang, pedoman dan panduan yang semut dapat :
1. jangan meranduk air banjir... electrical system bleh basah dan buleh spoil keseluruhan system yang ada...
2. jangan 'rendam' kereta anda... haiyaaaaaaa....
3. jangan hidupkan enjin kereta untuk jangka masa yang lama (lebih 15 minit) dalam keadaan kereta tak bergerak... matikan enjin bila kereta berhenti adalah cara terbaik...
4. jangan 'paksa' enjin hidup jika dia dah 'tanak hidup' (try to start again and again)... ini akan menjejaskan electronic system dan buleh 'berjangkit'2 hingga ke bahagian enjin...
Kekekeke!...mari kite dengar sketsa nie....
semut tanya :
so, nak tanya satu soklan budus kat sini :
apa punca bateri keta buleh kong? baru 6 bulan pakai plak tuh....
sapa tau, tulun jawab aaaaaa...
kuceng jawab :
ada cek alternator tak??? menatang tu hidup ke??atau menatang tu hidup segan mati pun segan?? teka2 jer....
semut tanya balik :
alaaaaaaaaa....
alternator tu menatang hapa?
semut nih memang 'buta kayu' kalau bab-bab keta nih...
yang semut tau, isi minyak - jalan!
cukup masa, hantar pi service...
takat intai minyak enjin ngan bateri tu buleh la sket2...
tapi intai jer la, isi ke hapa ke, memang tak tau!
...amacam bes tak?!...
..sebenar ak ingin brkonGi sikit pasal dua mendalah nie...yG slalu di hadaPi oleH sesapa aTao kete apa yg dia pakai...trmasOk la ak...jugak !!!!
yg da kena bbraPa kali....jadi ......mari kite brkongsi info..(kat bwh nie).. yg trdpt dlm salaH satu forum automatif....
Jommm!!!!!
Bateri "kong" ada dua jenis:
1) bateri itu sendiri dah rosak @ dah tak boleh berfungsi @ tidak mampu menyimpan voltan lagi kerana beberapa sebab teknikal yang tak perlu dijelaskan disini(kena buka kelas bateri plak).
2) bateri itu belom rosak cuma bateri itu menjadi weak kerana kegagalan sistem mengecas semula pada komponen kenderaan iaitu ~ alternator
biasanya bateri ada waranty selama setahun...
Utk masalah no 1..penyelesaiannya adalah tukar bateri baru...bateri yang rosak tu boleh dichek di kedai bateri dan tayar...kalu komfom mampus..tukar aja laa..
utk masalah do 2...bateri tu boleh dibawa utk dicaj semula dikedai bateri dan tayar....caj sampai penuh..kalu kat tempat aku cuma RM2 jerkkk...pas tu bawa keta pi check alternator
macamana bentuk alternator??
alternator bentoknya saling tak tumpah seperti dinamo pada tayar basikal. Sekali pandang nampak macam motor elektrik pun ada , nampak ada gegelung wayar tembaga perang dlm casingnya...kat bahagian depannya pasti ada pulley yang ada belt.
Tugas alternator adalah utk mengecas semula bateri.. kalau bateri anda masih baru tetapi bateri anda tetap weak lepas jalan 2-3 hari..sila bawa kereta anda ke elektrikal wokshop utk check alternator tu.. alternator yang baik mesti menunjukkan sekurang-kurangnya 13Volt output apabila di uji dengan alat pengukur voltan. Seelok-eloknya pasangkanlah meter penunjuk ini utk memastikan bateri kereta anda dicas dengan baik. Sesetengah kenderaan memang ada meter nih sesetengah kenderaan tak ada.
Sekiranya alternator lemah ie tak dapat 13 v ataupun meter bacaan menunjukkan merah ajer(sesetengah kereta saja ada meter nih ..macam keta mini aku..muuuah!! keta mini aku ) so itu menunjukkan dah tiba masanya untuk servis alternator itu sebelum ianya terus mampus sebab terbakar atau short circuit dan terbakar.
Biasanya cuma tukarkan karbon brush ajer ataupun ejas karbon brush sikit dan bersih sikit-sikit jer dan wallaaa... alternator anda akan bertugas seperti sediakala ....save 3-4 ratus..Alternator yang diselenggara dengan baik boleh mencecah bertahun-tahun malah puluhan tahun tanpa ada masalah...pendekata sampai jadi barang antik ..iaitu macam keta morris minor aku tu....alternator antik tuuu ...tak de jual lagiii
sekiranya anda tak yakin utk buat sendiri...sila bawa kereta anda ke electrikal woksyop kenderaan yang berhampiran utk diperiksa....
p/s
.. tadak apa masalah... pelik... tetapi benar... banyak plak pesanan, pantang-larang, pedoman dan panduan yang semut dapat :
1. jangan meranduk air banjir... electrical system bleh basah dan buleh spoil keseluruhan system yang ada...
2. jangan 'rendam' kereta anda... haiyaaaaaaa....
3. jangan hidupkan enjin kereta untuk jangka masa yang lama (lebih 15 minit) dalam keadaan kereta tak bergerak... matikan enjin bila kereta berhenti adalah cara terbaik...
4. jangan 'paksa' enjin hidup jika dia dah 'tanak hidup' (try to start again and again)... ini akan menjejaskan electronic system dan buleh 'berjangkit'2 hingga ke bahagian enjin...
Last edited: