BTC USD 40,020.3 Gold USD 1,865.41
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Banjir: Kedah bantu sampai pakaian dalam

papayaomela

Super Active Member
Joined
Jun 17, 2008
Messages
6,255
Reaction score
28
Points
70
KUALA LUMPUR, 11 Nov: Dr. Hayati Othman (PAS-Pendang) menjelaskan, kerajaan negeri Kedah bukan sahaja menyediakan dapur gas, bantuan makan, malah juga keperluan-keperluan lain termasuk pakaian dalam kepada mangsa banjir negeri itu.

Beliau berkata demikian sebagai menambah celahan Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) sewaktu membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2011 dan Usul Anggaran Perbelanjaan Pembangunan 2011 di Dewan Rakyat pagi ini.

"Kita bukan sahaja bagi gas, benda-benda lain pun kita bagi, tuala wanita, kain batik, seluar dalam, baju dalam pun kita bagi.

"Saya terlupa nak bawa hari ini," katanya.

Mencelah sekali lagi, Mahfuz berkata, "nanti kita bawa kat menteri sekeping".

Kedua-dua mereka membangkit perkara itu bagi menjawab tuduhan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pembangunan Wanita Datuk Seri Shahrizat Jalil bahawa kerajaan PAS Kedah lepas tangan dan lambat bertindak membantu mangsa banjir.

Mahfuz sewaktu mencelah sebelum itu berkata, tindakan Muhyiddin dan Shahrizat itu bukan sahaja menghina kerajaan negeri Kedah, malah juga kakitangan awam negeri itu.

Katanya, pemimpin Umno di peringkat pusat seolah-olah langsung tidak menghargai kakitangan awam yang bertungkus lumus menyampaikan bantuan yang disalur kerajaan negeri.

"Kita ucap terima kasih kerana tuduhan itu menyebabkan kemarahan kakitangan kerajaan negeri Kedah kepada Umno BN.

"Mereka pagi, malam berendam air bah tetapi dinafikan pimpinan Umno pusat," katanya.

Kerajaan Pusat melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) jelasnya hanya membantu mangsa banjir tidak lebih dari beras, sardin dan telur, namun tidak menyediakan dapur gas untuk memasak.

(Gambar: Ketua kampung Pakatan Rakyat, Saudara Leman (berbaju hitam berkain pelikat) bersama Pemuda PAS Kampung Belukar, Changloon, membantu angkatan tentera dari kem 305 bukit kayu hitam menurunkan bot untuk membantu mangsa banjir di kampung mereka pada malam pertama baniir besar menyerang Kedah. Foto Azlan Jan)

Kerajaan negeri bagaimanapun bertindak segera menyediakan kemudahan tersebut bagi memudahkan mangsa yang dipindahkan.

"Masalah dia, dapur tak bagi. Saya tak tahu la kerajaan masih fikir orang kampung masak pakai kayu api.

"Sedangkan kerajaan negeri sedia dapur gas" katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Bagi Salahudin Ayub (PAS-Kubang Kerian), tindakan mengatakan kerajaan Kedah lepas tangan adalah keterlaluan.

"Kita masih ingat, banjir di Johor 2006. Kita bantu sana dua fasa, kita tak pernah pun mengeluarkan perkataan kata kerajaan BN Johor tak ambik tahu. Tak pernah begitu.

"Kami bukan nak mintak puji sangat kerajaan Kedah, kita cuma mahu keadilan diberikan, jangan sampai kata lepas tangan," katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak semalam memaklumkan kerajaan negeri telah membelanjakan hampir RM2 juta membantu mangsa banjir.

Sumber

--------
Lagi kata kerajaan negeri tak buat kerja ka? aiyaa. Ini olang BN manyak jahat ooo. Hati busuk. Banjir pun mau politik ka?
 
Sponsored Post

G-Trader

Active+ Member
Joined
Apr 17, 2010
Messages
2,785
Reaction score
6
Points
25
biase la tu..musuh tetap musuh..sampai bile pon xtau laa...
 

sconsult

CG Top Poster Club
Joined
Dec 10, 2007
Messages
22,646
Reaction score
656
Points
161
yg penting mangsa banjir tahu & dapat menafaat
 

kez

Active+ Member
Joined
Mar 16, 2008
Messages
3,262
Reaction score
23
Points
25
yg penting mangsa banjir tahu & dapat menafaat

orang kedah.. terutama mangsa2 banjir..
diorang akan jawab/jelaskan perkara ni masa PRU13 nnt..
nak tau sapa tolong ngn sapa fitnah..
 

justirizers

Fun Poster
Joined
Jun 19, 2010
Messages
350
Reaction score
0
Points
10
diorang gado,org kedah yg untung..mcm2 bantuan dapat..
 

Jutawan

Super Active Member
Joined
Oct 17, 2006
Messages
7,480
Reaction score
182
Points
78
Bermusuh pung jangan ler sampai rakyat jadi mangsa...
 

kptm

Active+ Member
Joined
Mar 17, 2008
Messages
3,772
Reaction score
26
Points
30
pandai TT buat cerita..
Betul ke kerajaan negeri bantu mangsa banjir..
Tak ada pun berita dlm TV3, Utusan & Berita harian.. ha ha ha
 

bintara80

Active Member
Joined
Aug 11, 2010
Messages
2,462
Reaction score
22
Points
35
nk jadi...jadilahhhhhh. nk kata.... katalahhhhhhhh
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register