BTC USD 37,864.9 Gold USD 1,792.10
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Bakar masjid: Lelaki dijatuhi 9 tahun penjara, 6 sebatan

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,402
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,402
Reaction score
3,213
Points
261
Awards
1

Bakar masjid: Lelaki dijatuhi 9 tahun penjara, 6 sebatan​

BANDAR SERI BEGAWAN: Seorang lelaki warga tempatan dijatuhi hukuman penjara sembilan tahun dan enam kali sebatan di Mahkamah Perantaraan akibat membakar masjid.

Hakim Hazarena Hurairah menjatuhi hukuman itu selepas tertuduh, Mohd. Erwan Manggis, 38, mengaku bersalah terhadap dua tuduhan.

Walau bagaimanapun, pihak mahkamah memerintahkan hukuman penjara defendan berjalan bermula pertama kali defendan ditahan reman pada 31 Julai lalu.

Mengikut pertuduhan, pada 4 April 2017, tertuduh bersama seorang rakan berjalan kaki dari rumah rakannya itu di Kampung Mentiri menuju Masjid RPN Kampung Mentiri pada pukul 2 pagi.

Mereka memasuki pekarangan melalui pagar yang tidak berkunci dan masuk ke dalam masjid melalui pintu yang juga tidak berkunci. Defendan kemudian menemukan penggantung baju dan menjadikannya sebagai alat untuk mengambil wang dari kotak derma.

Defendan dan rakannya bergilir-gilir dalam percubaan untuk mengambil wang tunai tetapi tidak berjaya. Defendan kemudian menyedari akan terdapatnya kamera litar tertutup (CCTV) dan bimbang perbuatan mereka akan diketahui, oleh itu, defendan memutuskan untuk memusnahkan sebarang bukti dengan membakar masjid tersebut.

Defendan kemudian pergi ke hadapan masjid dan membakar gril plastik penghawa dingin menggunakan pemetik api yang dibawanya. Defendan dan rakannya berlari keluar dan tidak lama kemudian, mereka terdengar bunyi letupan yang kuat dan melihat kebakaran besar berlaku di kubah masjid.

Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBP) dimaklumkan oleh seorang penduduk di kawasan itu dan berjaya mengawal kebakaran, walau bagaimanapun kebanyakan bahagian bangunan masjid telah rosak.

Pelita Brunei melaporkan, kemudian pada Mac, defendan terdesak untuk mendapatkan wang tunai dan memutuskan untuk menyelongkar barang ibunya di dalam bilik tidur di kediamannya dan berjaya mendapatkan beberapa barang kemas dan kain bercorak.

Defendan kemudian membawa barang kemas itu kepada tukang emas untuk menjualnya namun pekerja tersebut memberitahu defendan bahawa barang kemas tersebut adalah palsu.

Semasa dalam perjalanan pulang, defendan membuang beberapa barang kemas tersebut ke dalam sungai dan menyimpan sebahagiannya bersama kain bercorak.

Ketika terjumpa dengan seorang wanita warga emas, defendan telah menawarkan kain bercorak itu dengan harga B$20. Wanita itu membeli beberapa kain itu dan defendan pulang ke rumah dengan baki barangan tersebut.

Menyedari akan barang miliknya telah hilang, ibu defendan berjumpa dan berhadapan dengan defendan namun defendan tidak mahu mendengar dan tidak mempedulikannya.

Berikutan dengan kejadian tersebut, laporan polis telah dibuat dan membawa kepada penahanan defendan dan mengaku mencuri barangan ibunya dan menggunakan hasil jualan untuk membeli dadah.

Sehubungan itu, Timbalan Pendakwa Raya, Siti Mu’izzah Sabli memohon hukuman setimpal untuk memberikan pengajaran kepada tertuduh.

Defendan merayu untuk diringankan hukuman dan meminta supaya tidak disebat namun pihak hakim mengambil kira tahap besar kesalahan dan mengambil langkah untuk menjatuhi hukuman yang setimpal.

Hakim juga mengambil kira bahawa defendan telah menyebabkan kerosakan masjid bernilai B$5,000,000 sehingga menyusahkan penduduk kawasan itu yang terpaksa mengerjakan sembahyang di balai raya yang hanya boleh menempatkan seramai 500 orang dalam satu masa.

la juga penekanan mahkamah bahawa dia telah merosakkan kepercayaan antara defendan dan ibunya kerana telah mencuri dalam rumah mereka sendiri. Mahkamah seterusnya melihat senarai panjang sabitan kesalahan defendan sejak 2000, dengan yang terbaharu dilakukan pada 2019.
 
Sponsored Post

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,460
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,460
Reaction score
22,262
Points
1,831
Awards
1
April 2017
Masjid RPN Kg Mentiri terbakar

 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,402
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,402
Reaction score
3,213
Points
261
Awards
1
Nasib baik tak kene potong tgn taik pit ni
Undang2 brunei hudud
 

amieshoro

Active+ Member
Messages
2,734
Joined
Mar 21, 2009
Messages
2,734
Reaction score
133
Points
43
Kaki dadah ni memang bahaya...
Apa2 yang boleh dapat duit di jual...
Otak dah tak bole pikir mana salah mana betul..
Asalkan dapat dadah semua bole
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,985
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,985
Reaction score
15,855
Points
2,066
Awards
1
teruk sungguh dia ni sampai bakar masjid
padan kena sebatan
 

pudins70

Super Active Member
gem
Messages
9,391
Joined
Mar 28, 2011
Messages
9,391
Reaction score
1,059
Points
151
Kat negara kita ni budak2 dadah dikira sebagai anak emas kerajaan.
Rakyat nak ambil tindakan tak boleh.
Polis sendiri pun dah malas nak peduli. Kalau tahan pun sehari dua lepas balik.
Bermaharaja lela lah mereka ni dengan bebas.
 

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,460
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,460
Reaction score
22,262
Points
1,831
Awards
1
Bakar grill aircond ingatkan aircond je tbakar. Habis masjid tu
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register