Bakar Gereja - 8 termasuk 2 beradik di Tahan

CG Sponsors




shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,004
Reaction score
208
Points
133
Lapan orang telah ditahan bagi membantu siasatan polis berhubung serangan bom api ke atas gereja Metro Tabernacle minggu lalu.

Menurut Star Online yang memetik sumber polis, mereka ditahan malam semalam.

Semua mereka akan direman hari ini bagi membantu siasatan lanjut.
Pengarah Siasatan Jenayah, Bakri Zinin dijadual mengadakan sidang media pada jam 12 tengahari nanti.

Setakat ini, butiran sidang media itu tidak diketahui.-Malaysiakini
 
Last edited:
Sponsored Post

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,004
Reaction score
208
Points
133
8 Akan di Dakwa

Police to charge several suspects today at KL court over Metro Tabernacle Church arson attack

The police have detained eight people to facilitate investigations concerning the arson attack on the Metro Tabernacle Church in Kuala Lumpur.

It is believed that Federal CID director Mohd Bakri Zinin is scheduled to hold a press conference at noon over this matter.

According to a news report, the eight, who are expected to be remanded today, were picked up during an operation last night.

The Metro Tabernacle Church was attacked on Jan 8, leaving the first floor of the three-storey building completely razed.
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,004
Reaction score
208
Points
133
Boleh Kena Penjara 20 Tahun

KUALA LUMPUR, Jan 20 — Polis menahan lapan suspek bagi membantu siasatan insiden membakar Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati di sini, awal pagi 8 Jan lalu.

Sumber polis memberitahu, mereka ditahan di sekitar kawasan Polis Daerah Sentul antara malam tadi dan awal pagi ini.

Mereka dijangka akan dihadapkan di mahkamah kemudian untuk memperoleh perintah reman untuk membantu siasatan polis.

Gereja Metro Tabernacle merupakan antara premis yang musnah teruk dalam kejadian serangan dan kerja vandalisme ke atas rumah-rumah ibadat, yang dilihat berhubung kait dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan akhbar mingguan Katolik, Herald menggunakan kalimah “Allah”.

Ia juga merupakan gereja pertama diserang.

Sebelum ini, polis percaya lebih daripada dua suspek terlibat dalam kejadian membakar gereja itu.

Ia berdasarkan maklumat saksi yang ternampak dua motosikal diletakkan berhampiran gereja tersebut kira-kira 12 tengah malam pada hari kejadian.

Saksi juga nampak kelibat satu lembaga melemparkan sesuatu ke arah gereja tersebut sebelum berlaku letupan yang memusnahkan hampir 80 peratus ruang tingkat bawah gereja tiga tingkat itu.

Kes disiasat mengikut Seksyen 436 Kanun Keseksaan iaitu khianat dengan api atau benda letupan dengan niat hendak membinasakan rumah dan sebagainya.

Jika sabit kesalahan, boleh dipenjara sehingga 20 tahun selain boleh dikenakan denda.
Gereja Metro Tabernacle beroperasi sejak 12 tahun lepas dan mempunyai 1,500 jemaah.
Rabu, 2010 Januari 20
 

anasz

Active+ Member
Joined
Nov 8, 2007
Messages
3,582
Reaction score
43
Points
30
Kalu pasal gereja laju je tangkap..pasal letak kepala khinzir kat melaka aritu apa citer??sapa yg dah kena tangkap???
 

am2020

Active+ Member
Joined
Nov 1, 2009
Messages
2,731
Reaction score
8
Points
25
sape yg jd kambing hitamm..baru tahan..belum didapati bersalah lg..silap2 naik mahkamah x der bukti..kes lepas mcm tu...lg2 bila kes dah lama..ala politik semua nie..umno punya kije nak raih sokongan
 

pokcak

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Jan 22, 2006
Messages
9,664
Reaction score
95
Points
80
laju betul polis wat keje. camne dia detect ye. pelik pun ada gak.
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,004
Reaction score
208
Points
133
laju betul polis wat keje. camne dia detect ye. pelik pun ada gak.
Tak pelik sebab sorang tu pergi hospital melecur lengan & dada.... dari situ la!!!:)
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,004
Reaction score
208
Points
133
Melayu 2 Beradik, Pak Cik dorang & 5 lagi - reman seminggu

Two brothers, six others remanded over Metro church attack
Posted by rakyat marhaen

UPDATED

By Shazwan Mustafa Kamal and Debra Chong

KUALA LUMPUR, Jan 20 — Police have obtained week-long remand orders for eight men, including two brothers and their uncle, to assist them in investigations into the arson attack on the Metro Tabernacle Church here on Jan 8, the first of attacks against houses of worship linked to the controversial “Allah” ruling.

They were picked up within in the Klang Valley during an operation last night and early this morning, Federal Police CID director Datuk Bakri Zinin told reporters here.

One of the eight, a 25-year-old, was arrested in a city hospital after he sought treatment for burns on the chest and one arm, Bakri added. The injuries were believed to have been sustained during the attack on the Assemblies of God church in Desa Melawati.

Police arrested him and then picked up his brother and uncle later. The trio work as dispatch clerks.

He said they were all Malay youths without previous convictions, adding the case is being investigated under Section 436 of the Penal Code, which is “mischief by fire or explosive substance with the intent to cause damage”.

Bakri claimed police believe the case has been solved with the arrests.

A total of nine churches, one Sikh temple, one mosque, one surau and one convent school suffered either arson, had paint sprayed or were stoned in these attacks.

The Dec 31 High Court decision allowed the Catholic weekly Herald to use the term “Allah” to describe the Christian God in their Bahasa Malaysia section, riling segments of the majority Malay Muslims, particularly in the peninsula, who say it is exclusive to them.

The government has appealed against the decision and have won a stay of execution.

The Herald is sold only in Roman Catholic churches but Malay and Muslim groups believe it is a conspiracy to convert them to Christianity, from Islam.

The Syariah court rarely allows conversions out of Islam as the Federal Constitution defines Malays as Muslims.
Rabu, 2010 Januari 20
 
Sponsored Post
Top
Log in Register