Bakal laksanakan skim tidak berpencen, kontrak

Recommended Brokers


Kuda_Kepang

Fun Poster
Joined
Dec 23, 2010
Messages
405
Reaction score
5
Points
15
Aku sokong mcm ni..sudah tiba masa mentality melayu diubah jgn nak kerja kerajaan je nak selamat tak nak berniaga dan cuba cabang bisness yg lain.kalau tak buat begini habislah tanah melayu semua jadi hak bangsa asing pasal org melayu nak selamat kerja gomen shj.Dan lebih lagi dpt jimat duit banyak sgt nak byar pencen.
 
Sponsored Post

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
17,858
Reaction score
976
Points
161
masa jadi staff gome korang pi pangkah PH...NAH! HKL.....padan muka korang...aku tepuk tangan je ..pok amai amai belalang ..belalalang makan cik kedis.....hahahahahhaaaaa
 

SMI6

Active Member
Joined
Jan 3, 2016
Messages
1,957
Reaction score
297
Points
46
Negara boleh muflis kerana beban pencen untuk penjawat awam

View attachment 207390
KUALA LUMPUR (20 Sept): Penyelarasan semula skim pencen bagi perkhidmatan awam yang masih dalam kajian beberapa tahun ini menimbulkan masalah dan perlu dikaji semula untuk kepentingan rakyat keseluruhannya. Meskipun rombakan itu tidak disenangi/menyakitkan dan akan memberi kesan terhadap kerajaan Pakatan Harapan dalam pilihan raya yang akan datang.

"Kami perlu membayar pencen kepada isteri dan anak-anak [penjawat awam yang telah meninggal dunia] ... Kami ingin meneruskannya [membayar pencen], tetapi kami perlu mencari jalan yang mampu dilakukan oleh kerajaan supaya penjawat awam tidak tidak terkesan," Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memberitahu wartawan di Kyoto pada 7 Sept, berikutan masalah gaji kakitangan awam yang agak tinggi bagi tahun kebelakangan ini serta kewangan hutang negara sebanyak RM1 trilion yang dihadapi oleh kerajaan.

"Untuk membayar pencen kini menjadi masalah ... sebelum ini gaji bulanan pegawai kanan tidak lebih dari RM6,000 atau RM7,000, dan mereka akan menerima pencen RM3,000 sebulan. Tetapi kita juga sedar bahawa peningkatan kos ketara, jadi kita perlu mengkaji skim pencen dari semasa ke semasa," katanya kepada pemberita secara berasingan di Alor Setar pada 10 Sept.

Terima kasih kepada pentadbiran terdahulu kerana berusaha demi kepentingan rakyat, dimana terdapat kenaikan automatik tahunan sebanyak 2% untuk pembayaran pencen – ia mungkin dapat diseimbangkan meskipun kebimbangan inflasi terhadap pendapatan pesara perkhidmatan awam jarang berlaku di seluruh dunia kerana kebiasaannya beban dikongsi atau ditanggung sepenuhnya oleh pesara dan bukannya jaminan dari hasil pembayar cukai.

Para pekerja swasta di Malaysia – perlu menyimpan wang dari gaji bulanan mereka untuk simpanan KWSP - harus bergantung kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja untuk mendapatkan wang yang cukup dari pelaburan untuk mengimbang kesan cairan inflasi kepada simpanan persaraan mereka.

Mereka yang bergantung kepada simpanan mereka (ramai yang melakukannya dalam tempoh lima tahun bersara) mungkin perlu beralih kepada bantuan kerajaan, mungkin dengan menaikkan pembayaran cukai jika kewangan negara merosot. Impak kepada ekonomi mungkin akan menjadi lebih teruk, sekiranya masalah tersebut melibatkan perniagaan dan keyakinan pengguna serta kepenggunaan.

Bekas Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan, Awam Borhan Dolah berkata pada 4 September lepas, penjawat awam yang baru dilantik mungkin tidak lagi diberi skim pencen tetapi akan diberi skim kontrak yang ditambah baik, mungkin akan bermula tahun depan untuk mengurangkan beban kewangan kerajaan sehingga RM5 bilion setahun.

Langkah untuk mengkaji semula skim pencen awam, yang masih lagi "diperhalusi", adalah selaras dengan keputusan untuk mengurangkan saiz perkhidmatan awam dalam fasa berdasarkan keperluan, seperti yang disyorkan oleh mesyuarat Jawatankuasa Pembaharuan Perkhidmatan Awam khas pada Oktober 2018.

==============================================================================================

How the public pension burden could bankrupt the country

KUALA LUMPUR (Sept 20): A reform of the civil service pension scheme has been studied for years but left on the backburner for fear of upsetting a sizeable vote bank. Yet the painful reform that could cost the Pakatan Harapan government the next election is necessary and overdue.

“We are paying pension to wives and children [of deceased retired civil servants] …We want to continue [paying pensions], but we have to find a way that the government can afford and government officers don’t lose out,” Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad told reporters in Kyoto on Sept 7, noting the strain of steep civil servant pay hikes in recent years as well as the RM1 trillion national debt on government finances.

“Payments of pension are now a problem… previously the monthly salaries of senior officers never exceeded RM6,000 or RM7,000, and they would receive RM3,000 pension a month. But we are also aware that living costs have increased considerably, so we need to study the pension scheme from time to time,” he told reporters separately in Alor Setar on Sept 10.

Thanks to the previous administration eagerness to please this growing vote bank, there is a 2% annual automatic increment for pension payments – neutralizing even the worry of inflation on the civil service pensioners’ income, a rarity globally where the norm is for shared burden or borne entirely by retirees instead of being guaranteed by taxpayers’ money.

Private wage earners in Malaysia -- who need to set aside money from their monthly salary into the EPF -- would have to depend on the Employees Provident Fund to earn enough money from investments to beat inflation’s dilutive impact on their retirement savings.

Those who outlive their savings (many do within five years of retirement) may have to turn to government assistance, possibly at further cost to taxpayers if public finances are tight. The impact on the economy would be worse, should the strain be a drag on businesses and consumer confidence and consumption.

Former Public Service Department director general Borhan Dolah on Sept 4 said newly appointed civil servants may no longer be pensionable but be given an improved contract scheme, possibly starting next year to reduce to government’s financial burden by up to RM5 billion a year.

The move to revamp the public pension scheme, which is “still being fine-tuned”, was consistent with the decision to reduce the civil service size in phases based on need, as recommended by the special Public Service Reform Committee meeting in October 2018.

Sumber & Kredit : the edge market
negara nak bankrupt ke haduh baru bayar pencen org keje kerajaan dah blh muflis.
 

kiddd2

CG Top Poster Club
Joined
Jun 7, 2011
Messages
21,935
Reaction score
2,352
Points
191
shah ae, luke, bell&ross xkesah pon..

diorang dapat dedak cara lain..
 

kai2020

Active+ Member
Joined
May 14, 2006
Messages
3,874
Reaction score
330
Points
41
Aku pn setuju gak dgn cadangan Tun ni utk lantikan akan datang.

1. Dulu org ckp keje gomen selamat, hospital free, senang loan, beli umah senang. Sebenarnya x yah keje gomen pn selamat je, ramai je keje gomen x suka gi hospital kerajaan yg mcm hanat tu, skrg sume dh beli insurans, swipe je, layanan pn selesa. Tk yh keje gomen pn senang buat loan, yg penting layak. Ni keje gomen loan bertindih2 pastu nk overlap lg pn x lepas juga.

2. Sbb ade skim pencen, lantikan tetapla ramai pnjawat awam rasa selamat dan KERJA MAIN2 SBB SUSAH UTK DIBUANG. Bkn mudah nk buang penjawat awam yg malas, berpuluh kali buat psl, x dtg keje, ngulor, tgk utube dpn bos selambe je dan mcm2 lg. Buatla aduan mcm mana pn siasat brbulan cuma kena nasihat dan tindakan tatatertib je mcm tukar tempat ketja. Klu yg x dtg lngsung tindakan bayar gaji hari je. Melainkn yg kena kes polis. Sbb tu ramai pnjawat awam cam cibai, jawatan kelulusan SPM je brlagak mcm ade PhD. Elok kontrak je mcm swasta poyo je buang terus.

3. Kerja kontrak pn ade jaminan hari tua, x perlu nk harap duit pencen je. Kerja swasta pn ade skim persaraan, yg penting kerja bagus. Ataupn bole buat mcm ni kontrak dulu selama bbrapa tahun cth 10 thn, jika majikan puas hati dgn kerja baru serap ke skim pencen, bkn setahun dh masuk skim pencen mcm skrg, makin jahanamla gomen dgn pnjawat awam pemalas.
 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
20,030
Reaction score
1,565
Points
191
Aku sokong mcm ni..sudah tiba masa mentality melayu diubah jgn nak kerja kerajaan je nak selamat tak nak berniaga dan cuba cabang bisness yg lain.kalau tak buat begini habislah tanah melayu semua jadi hak bangsa asing pasal org melayu nak selamat kerja gomen shj.Dan lebih lagi dpt jimat duit banyak sgt nak byar pencen.
marah anak2 melayu nanti bang.
 

katod

Fun Poster
Joined
Apr 28, 2007
Messages
809
Reaction score
36
Points
20
Maksudnya yg jadi wakil rakyat pun tak ada pencen la kan?
 

Mata_Pena

Active+ Member
Joined
Oct 22, 2008
Messages
3,686
Reaction score
901
Points
71
sikit2 benefit staff kerajaan ditarik..
pasnie kalo dah takde apa2 benefit, baik blah je lah dr keje kerajaan .. gaji ciput, beban kerja tinggi ..
Ye ke?
Tgk org keje kerajaan umah kete hebat2
 

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
17,858
Reaction score
976
Points
161
Maksudnya yg jadi wakil rakyat pun tak ada pencen la kan?
ada yg kata wakil rakyat bukan penjawat awam...so kenapa perlu mereka dapat pencen dan lain lain kemudahan....?
 

nx105

Active Member
Joined
Jan 20, 2009
Messages
1,743
Reaction score
99
Points
30
kalau kerajaan x nak terus dan cepat bankrup, tarik semua la pencen2 yg dah ada dan bakal yg pencen..ada berani ke???
kalau kerajaan x nak terus rugi rasa cepat bankrup, hentikan je duit hadiah penjawat yg dah pencen..bg pencen je..
ada brani ke?? menteri2 mesti x mau punya kan.. kekekeh
 
Sponsored Post
Top
Log in Register