Bagi yang dah sesat agama di Selangor....balik la ke pangkal jalan....

CG Sponsors




AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
25 Ajaran Difatwakan Sesat di Selangor

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/1/31/mstar_berita/20100130173431&sec=mstar_berita
SHAH ALAM: Sebanyak 25 ajaran telah difatwakan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor sebagai ajaran sesat di negeri ini sejak tahun 1990an hingga kini.

Antara ajaran yang telah difatwakan sebagai sesat ialah, Tarekat Naksabandiyah Kadirun Yahya, Ajaran Nordin Puteh, Tarikat Mufarduyah, Ajaran Hj Ghazali Othman, Ajaran Zamree Ab Wahab, Fahaman Syiah, Tarikat Al-Hasaniah, Tarikat Samaniah Ibrahim Bonjol, Ajaran [email protected] Ali, Ajaran Islam Lamaah, Ajaran Qadani, Ajaran Ilmu Hakikat Hassan Jonit.

Selain itu, Ajaran Ilmu Ahmad Laksaman, Ajaran Tarikat Zikrullah Hassan Anak Rimau, Ajaran Martabat Tujuh, Golongan Anti Hadis, Ajaran Kahar Ahmad, Aurad Ismailiah, Al-Arqam, Ajaran Syed Mohamad Al Masyhor, Ajaran Sulaiman, Ajaran Qadani dan Ajaran Banuar Roslan turut dikategorikan sebagai ajaran sesat.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, selain 25 ajaran yang telah disahkan sebagai sesat itu, pihaknya juga sedang menyiasat 35 kes lagi yang dilaporkan sebagai sesat.

"Ini termasuk kes perbomohan, ada juga kes seorang budak dapat melihat alam ghaib dan dapat mengubat orang sakit," katanya dalam satu temubual eksklusif bersama mStar Online.

Beliau menjelaskan, tidak sepertimana yang disangka ramai, pihak jabatan tidak terus menjatuhkan fatwa hanya berdasarkan aduan atau laporan awam melainkan setelah menjalankan siasatan terperinci mengenai kandungan ajaran sesuatu tarikat atau amalan sebelum dibawa kepada Jawatankuasa Fatwa Negeri untuk diputuskan.

"Memang kita memerlukan masa yang panjang kerana kita memerlukan bukti kukuh. Tetapi ada juga ajaran yang tidak dapat difatwakan kerana tidak cukup bukti.

"Untuk memfatwakan seseorang itu salah dan sesat bukan mudah kerana ini soal akidah. Kalau kita silap kita bertanggungjawab ke atas keputusan yang dibuat. Sebab itu kita mengambil masa yang lama untuk putuskan,” katanya.

Beliau menambah, Jais tidak boleh mengambil tindakan terhadap kumpulan yang sedang disiasat sehingga ia difatwakan.

Ditanya sama ada 'freemason' dan 'illimunati' tergolong dalam ajaran sesat, Mohammed Khusrin berkata: "Pada pendapat saya ia bukan ajaran Islam maka ia tidak boleh dikira sebagai ajaran sesat.

Menurut beliau yang ditafsirkan sebagai ajaran sesat ialah ajaran yang telah menyeleweng daripada ajaran Islam.

"Selalunya orang yang menyebarkan ajaran sesat ini mengaku dirinya Islam tetapi dia menyebarkan ajaran yang bertentangan dengan akidah," katanya.

Mengulas lanjut isu berkenaan, beliau berkata, tempoh masa yang agak lama diperlukan untuk menyiasat dan mengumpulkan bukti mengenai sesuatu ajaran sebelum ia dikategorikan sebagai ajaran sesat.

Mengenai garis panduan yang digunakan Jais, Mohammed Khusrin berkata, pihaknya akan mengambil tindakan terhadap ajaran yang didapati bertentangan dengan syarak dan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

"Kita berpandukan ajaran al-Quran, hadis, Ijmak Ulamak dan fatwa. Contohnya kumpulan tarekat memang sukar untuk dipastikan mereka menyeleweng atau sebaliknya.

"Ini kerana kita terpaksa ikut dan masuk dalam kumpulan itu dan kita lihat serta kaji zikir mereka," katanya.

Tambah beliau, ajaran sesat bukan mudah untuk dikesan dan untuk mengesan ajaran sebegini pegawai-pegawai Jais akan menyamar dengan menjadi sebahagian daripada ahli kumpulan tersebut bagi melihat sendiri ajaran yang dibawa oleh kumpulan berkenaan.

Justeru, bagi membendung masalah tersebut, Mohammed Khusrin berkata, Jawatankuasa Panel Akidah yang dipengerusikan oleh Mufti Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Tamyes Abdul Wahid dan beberapa pakar dalam bidang syariah dan akidah akan menjalankan sesi kaunseling dengan mereka yang disyaki terlibat dalam menyampaikan ajaran sesat di negeri itu.

"Kita akan panggil mereka yang kita disyaki ini dan kita berdialog mengenai ajaran yang mereka bawa.

"Akan datang kita akan panggil Tarekat Nasabandiyah untuk dapat penjelasan dan cuba membetulkan akidah pemimpin kumpulan ini," katanya.

Selain itu, katanya, Jais dengan kerjasama Jabatan Mufti Negeri serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) sentiasa mengadakan ceramah dan dialog dengan orang-ramai dari semasa ke semasa.

"Kita akan pergi memberi ceramah dan dialog di daerah dan kawasan yang kita kenalpasti seperti di Gombak, Ampang kerana kawasan ini menjadi tumpuan.

"Kita juga turut mengedarkan risalah dan menyampaikan khutbah Jumaat untuk sedarkan masyarakat tentang bahayanya ajaran sesat ini," kata beliau.

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/1/31/mstar_berita/20100130173431&sec=mstar_berita

bertaubat lah.....
 
Last edited:
Sponsored Post

kamal_kampong

Legendary Member
Joined
Apr 30, 2007
Messages
16,663
Reaction score
836
Points
171
uih..banyak tol senarai ajaran2 sesat..

Ya Allah..selamatkanlah hamba-hambamu..berilah kami petunjuk ke jalan kebenaran..
 

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
itu yg di selangor..belum lagi negeri lain....
 

fido1

Banned
Joined
Oct 25, 2009
Messages
7,268
Reaction score
339
Points
81
erm..senang citer,kita ikut je 2 bnda ni..ikot rukun iman dan rukun islam di samping selalu membaca tafsir alquran..insyaallah...errr rukun negara jgn korang ikot sgt plak..x bawak korang ke sorga pun..
 

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
setuju....mmg betul bab tu...
 

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
BERITA
Published: Isnin Februari 1, 2010 MYT 9:46:00 AM
Updated: Isnin Februari 1, 2010 MYT 12:35:45 PM
Strategi Baru Jais Banteras Ajaran Sesat
Oleh NURUL AIN MOHD. HUSSAIN

SHAH ALAM: Dalam usaha membanteras ajaran sesat di seluruh Selangor, Jabatan Mufti Negeri bercadang untuk memfatwakan ajaran yang dibawa dan bukannya kumpulan yang membawa atau mengamalkannya semata-mata.

Menurut Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohammed Khusrin Munawi, ia bagi mengelakkan kumpulan terbabit menukar nama sebaik sahaja mereka sedar sedang disiasat.

"Ini kerana apabila mereka tahu kita sedang menyiasat kumpulan mereka, jadi mereka cepat-cepat tukar nama.

"Kerana itu kita sedang kaji untuk memfatwakan bukan nama kumpulan tetapi ajaran yang dibawa oleh mereka. Sebabnya bila mereka tukar nama pun Jais masih boleh ambil tindakan ke atas mereka," katanya dalam satu temubual eksklusif bersama mStar Online baru-baru ini.

Dalam pada itu, Mohammed Khusrin memberitahu, Jais masih memantau pergerakan serpihan kumpulan Al-Arqam termasuk Kelab Poligami Ikhwan (KPI) yang bergerak aktif di negeri itu ketika ini.

Katanya, kumpulan itu dipelopori oleh isteri bekas pengasas Al-Arqam yang diharamkan kerajaan, Ashaari Muhammad iaitu Hatijah Aam.

"Dalam kes kumpulan Al-Arqam selepas kita haramkan ajaran yang dibawa oleh kumpulan itu, mereka tukar nama kepada Syarikat Global Ikhwan Sdn Bhd (SGIB) atau Rufaqa Corporation.

"Selepas kita haramkan kumpulan itu mereka tukar nama dan terbaru mereka guna nama Kelab Poligami Ikhwan,"

Katanya lagi, dalam kes kumpulan itu, jabatan berkenaan berupaya segera mematahkan usaha mereka untuk terus mengembangkan ajaran yang di bawa kerana mendapat maklumat daripada orang ramai.

"Kita segera fatwakan ajaran yang mereka bawa kerana kumpulan ini hanya menukar nama mereka sahaja sedangkan isi kandungan ajaran mereka memang memesongkan akidah umat Islam," katanya.

Sementara itu, Mohammed Khusrin menjelaskan, tidak sepertimana yang disangka ramai, pihak jabatan tidak terus menjatuhkan fatwa hanya berdasarkan aduan atau laporan awam melainkan setelah menjalankan siasatan terperinci mengenai kandungan ajaran sesuatu tarikat atau amalan sebelum dibawa kepada Jawatankuasa Fatwa Negeri untuk diputuskan.

"Memang kita memerlukan masa yang panjang kerana kita memerlukan bukti kukuh. Tetapi ada juga ajaran yang tidak dapat difatwakan kerana tidak cukup bukti.

"Untuk memfatwakan seseorang itu salah dan sesat bukan mudah kerana ini soal akidah. Kalau kita silap kita bertanggungjawab ke atas keputusan yang dibuat. Sebab itu kita mengambil masa yang lama untuk putuskan,” katanya.

Beliau menambah, Jais tidak boleh mengambil tindakan terhadap kumpulan yang sedang disiasat sehingga ia difatwakan.

Kumpulan Al-Arqam telah diharamkan pada Ogos 1994 selepas Majlis Fatwa Kebangsaan membuat pengisytiharan pengharaman ke atas kumpulan berkenaan.

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/2/1/mstar_berita/20100201094237&sec=mstar_berita
 

1305

Super Active Member
Joined
Sep 19, 2008
Messages
9,731
Reaction score
129
Points
73
sori TT.. tak terperasan.. laju sangat baca...
 
Last edited:

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
Tarekat Naksabandiyah Kadirun Yahya, Ajaran Nordin Puteh, Tarikat Mufarduyah, Ajaran Hj Ghazali Othman, Ajaran Zamree Ab Wahab, Fahaman Syiah,
ada..berita pertama sekali kat atas...
 

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
pengalaman aku dan orang Ikhwan...sebenarnya cara pergerakan dorg aku suka...ekonomi islam dan barangan halal yg dorg hasilkan cukup bagus untuk kita..

tapi bila masuk bab siapa ashaari dalam akidah dorg..itu yg aku tak berapa suka dengar.....
 
Sponsored Post
Top
Log in Register