BTC USD 47,118.6 Gold USD 1,752.49
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Bagaimana Nak Tahu Telur Segar Atau Tidak?

seether

CG Top Poster Club
Joined
Jul 30, 2010
Messages
28,417
Reaction score
6
Points
311
telur-segar.jpg



Dengan kaedah memasukkan telur ke dalam bekas berisi air, kita boleh mengetahui kesegaran telur tersebut :


1. Sangat Segar - Telur yang amat segar akan tenggelam ke bawah dan terbaring dengan elok.


2. Berusia Seminggu - Telur yang dah seminggu akan tenggelam tetapi bahagian hujung yang ‘gemuk’ pada telur akan terangkat sedikit.


3. Berusia 3 minggu - Telur yang berusia 3 minggu akan seimbang pada bahagian yang runcing manakala bahagian yang ‘gemuk’ akan naik ke atas.


4. Telur Busuk - Telur yang dah lama akan terapung, terlonjak ke permukaan air. So jangan makan…




Sumber : Amekaw
 
Sponsored Post

jamtulenmurah

CG Top Poster Club
Joined
Mar 11, 2009
Messages
25,458
Reaction score
7,723
Points
316
aikk masta pun boleh asterok popia gak???
titter.gif



masuk ni dah 3-4 kali info telur ni masuk. Femes teloq ni.
titter.gif
 

boyz371

CG Top Poster Club
ForexMart Fans
Joined
Aug 24, 2010
Messages
28,564
Reaction score
281
Points
131
tq bos....
 

aeolian

Active+ Member
Joined
Jul 30, 2010
Messages
3,536
Reaction score
224
Points
48
sbg bodybuilder yang akan makan satu papan tulur satu hari, den kena tau ni.
 

seether

CG Top Poster Club
Joined
Jul 30, 2010
Messages
28,417
Reaction score
6
Points
311
aikk masta pun boleh asterok popia gak???
titter.gif



masuk ni dah 3-4 kali info telur ni masuk. Femes teloq ni.
titter.gif

dari kecik aku makan telur je der..nak buat camne..belajo pape pon masak musti pakai telur..hahaha
 

Zulkarnine

Super Active Member
Joined
May 30, 2007
Messages
7,621
Reaction score
163
Points
83
baru tau...terima kasih TT...tp kalau kat kedai, ada tak cara lain utk tentukan kesegaran telur tu


*Telur aku mmg segar, terutama pada waktu pagi..
 

seether

CG Top Poster Club
Joined
Jul 30, 2010
Messages
28,417
Reaction score
6
Points
311
baru tau...terima kasih TT...tp kalau kat kedai, ada tak cara lain utk tentukan kesegaran telur tu


*Telur aku mmg segar, terutama pada waktu pagi..

telur yg 'tu' nak pakai lama maa..kene jaga betol2.
 

zaza nana

Active Member
Joined
Aug 4, 2009
Messages
1,126
Reaction score
1
Points
25
Petua lg satu ambik sebiji pastu goncang telur tu…klu padat no 1…klu rase macam ringan jer no 3, 4 ….selamat mencube…;)
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register