BTC USD 42,416.0 Gold USD 1,775.24
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Bagaimana ALLAH ESA? Apa Itu ZAT ALLAH?

Sponsored Post

FadzliMelianysDesign

Active Member
Joined
May 9, 2012
Messages
2,146
Reaction score
124
Points
33
Yang ni tak payah pikir dan tak perlu nak ajar. Cukup pemahaman sendiri je.Allah akan izinkankan pada hambanya yang terpilih untuk mengenal/melihat Zat-NYA. Bagi tau aku yang samaada yang buka thread dan yang berforum disini ada siapa2 yang boleh terangkan apa itu zat Allah? Wali sendiri Fana bila sudah mengenal Allah.Bukankah Allah mewujudkan makhluknya untuk kenal kepadaNYA? Bukankah sifat Allah itu ada pada makhluknya walhal sebenarnya kita TIADA asalnya? Bukankah itu WAJAH Allah? Sebenarnya dengan keizinan Allah sahaja kalian boleh kenal ZatNYA. Cuba cari kisah Nabi Musa dan Nabi.Khaidir. Segala yang dilakukan oleh Nabi Khaidir bertentangan dengan Nabi Musa. Kerana Nabi Musa melihat dari pandangan.Syariat kerana baginda tidak dikurniai makrifat seperti Nabi.Khaidir. Maka kerana itu Nabi Musa memohon untuk.melihat Zat Allah. Maka dengan.itu janganlah mudah kita mengatakan orang ini sesat,jatuh.syirik.dll.hanya kerana mereka tidak.tahu. Kita yang dah faham bantu saudara lain mentauhidkan.Allah. dan.memimpin mereka dengan melakukan.syariat. Semoga mereka.dibukakan.pintu Makrifat. Maaf kalau tersilap bagi pemahaman jika ambe punya karangan tidak.JELAS.
 

Diip

Active Member
Joined
Mar 19, 2009
Messages
1,360
Reaction score
16
Points
35
Aku hilang dalam kalimah laailahaillallah..
 

MrBiz

Fun Poster
Joined
Apr 14, 2014
Messages
754
Reaction score
23
Points
30
jika ingin melihat kuasa allah lihat yang simple sahaja.. seperti pokok yang tumbuh berdiri... angin yang dirasa tanpa dapat dilihat..
bila dia berkata (Kun Fayakun) Jadi maka jadilah kitatidak boleh pertikai kerana ALLAH tuhan kita..
tiada tuhan yang wajib disembah melainkan ALLAH..
ALLAH telah memberi pengajaran pada umat yang terdahulu..
berpeganglah pada AL-Quran dan Assunnah...
nescaya kamu tidak akan sesat insyallah :)
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,149
Reaction score
2,780
Points
201
Esa = SA

Tunggal / tidak bersekutu = ke SA tu(H)an
Meyatukan atau kesatuan

Hari Ahad maksud nya hari2 yg disatukan menjd hari minggu


BERCERAI TIDAK MENYEKUTU
BERSATU TIDAK BERSEKUTU
 

Iblis

Active Member
Joined
Jun 9, 2021
Messages
1,192
Reaction score
152
Points
33
Allah itu ONENESS dan takda zat... ciptaan jer yang ada zat (DUALITY/BERPASANGAN) dan lazat 😅
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register