BTC USD 23,645.4 Gold USD 1,866.24
Time now: Jun 1, 12:00 AM

B40 sudah jadi B70

jaih

Legendary Member
gem
Messages
11,176
Joined
Jan 14, 2006
Messages
11,176
Reaction score
929
Points
171
M40 pun boleh turun pangkat ke B40 tengok keadaan ekonomi sekarang
PCB bulanan tetap kena potong.... bantuan mmg x layak... harap subsidi minyak jaa laa skrg nih yg bleh rasa...kena PM X wat subsudi bersasar... rasanya geng M40 ni jugak laa yg terpinggir nanti..
sikit lagi .jatuh B40 laa.. 😅
 
Sponsored Post

asyraf1156

Active Member
Messages
1,244
Joined
Jun 21, 2011
Messages
1,244
Reaction score
114
Points
43
Apa definasi Huruf ea? B, M ,T

dan apa pulak definasi nombor, 5 la, 10 la, 20 la, 40 la, 70 la...

Kalau T1 apa maksud dia?

Macam2 jawapan aku tgk orang bagi haha.

B - Bottom
M - Middle
T - Top terkaya

Nombor tu mewakili percentage rakyat malaysia
B40 maskudnya 40% yang dibawah. Erti kata lain hidup di bawah garisan gaji median.

Skrg dengan gaji M40 adalah RM4,850 - RM10,959.
Apa yang dia cuba cakap adalah dengan gaji RM5k (isi rumah), satu family pun susah nak survive zaman semua mahal. Jadi sepatutnya gaji RM5k pun masuk dalam golongan B.
Contohnya kita kata ada RM8k sekeluarga baru boleh hidup selesa, jadi golongan B gaji RM1500-RM8000, yang mana mungkin merangkumi 70% rakyat Malaysia.

Jadi la B70.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
395,697
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
395,697
Reaction score
26,787
Points
2,836
Awards
2
PCB bulanan tetap kena potong.... bantuan mmg x layak... harap subsidi minyak jaa laa skrg nih yg bleh rasa...kena PM X wat subsudi bersasar... rasanya geng M40 ni jugak laa yg terpinggir nanti..
sikit lagi .jatuh B40 laa.. 😅

Tu kate sobat
M40 tu pun ada hok sipi-sipi je masuk M40
Padahal mudoh je glencos ke B40 muge tikah 10 ya je pun
 

asyraf1156

Active Member
Messages
1,244
Joined
Jun 21, 2011
Messages
1,244
Reaction score
114
Points
43
yang ni kasta malaysia. berbilang kaum kan.

Dulu dh wujud orang kaya orang miskin tapi xdak la huruf kasta2 ni. Orang gaji tinggi kena cukai pendapatan. Cukai simpanan. Ada orang biasa2 tak pernah bayar cukai pun.

Kerajaan ambik cukai orang2 kaya ni bg bantuan kat semua rakyat. Orang bising pulak orang kaya tak layak dapat bantuan. Jadi wujudlah kasta-kasta ni. Bantuan bersasar la katakan.

Pendek kata duit dari M40 (sikit) dan T20 (cukai byk) disalurkan ke B40 & M40. Ambik dari orang kaya bagi dekat orang miskin.

Siapa yang paling untung? B40
Siapa yang paling kena kutuk? T20
 
Sponsored Post

Top
Log in Register