Ayat apa yang dipahat pada 4 permukaan batu bersurat.

CG Sponsors




Mr Ezra

Fun Poster
Joined
Feb 2, 2012
Messages
115
Reaction score
0
Points
10
Fuhh..lansung tak faham memula tapi bila baca dua tiga kali baru faham sikit sikit..menarik betul input ni..:)paid
hehe secara mudahnya bermaksud kedatangan Islam ni adalah untuk mengESAkan Allah dengan melarang sebarang bentuk penyembahan kecuali Allah. Dalam kes ni adalah Hindu Buddha.. Dari pusat ibadat Hindu Buddha terbesar di Nusantara Kuala Berang bertukar menjadi pusat pemerintahan Khilafah di Timur Jauh... Buktinya Batu Bersurat itu sendiri ada menceritakan perihal-perihal tersebut kalau dikaji lebih mendalam...
 
Sponsored Post

kalamsiber

Super Active Member
Joined
Feb 2, 2011
Messages
8,408
Reaction score
28
Points
70
erm masih menanti para pengkaji mengulaih
 

Mr Ezra

Fun Poster
Joined
Feb 2, 2012
Messages
115
Reaction score
0
Points
10
Sekarang ni pengkaji batu bersurat sedang menantikan kepingan batu bersurat yang patah. kabarnya ada di satu tmpat tetapi belum tiba masanya di'kembali'kan... kerana di situ ada berkaitan peristiwa yang akan terjadi pada masa akan datang..
 

AdsMsia

Active+ Member
Joined
Mar 13, 2011
Messages
4,653
Reaction score
20
Points
25
bahasa melayu lama ni
lama gila sampai tak paham

aku dpt tangkap part yg kalau lelaki pompuan berzina kena sebat 100 kali kalau dah kawin kena tanam sampai pinggang pastu dibaling batu (hambalang kut dlm terjemahan tu)sampai mati

yg lain satu habuk pun tarak paham... illek pocci
 

zaralove

Super Active Member
Joined
Aug 27, 2009
Messages
7,558
Reaction score
330
Points
81
Batu ini menggunakan Bahasa Melayu Klasik, iaitu masih tebal dengan pengarut sanskrit. Sistem ejaan perkataan masih dipengaruhi dengan sistem fonetik (macam orang Indonesia membaca ABC).

"Atawa" adalah atau.

Maklumlah, penggunaan Jawi dalam bahasa Melayu masih baru dan konsonan seperti 'cha' dan 'nga' pun mungkin belum wujud.
terima kasih diatas penerangan tersebut
 

zaralove

Super Active Member
Joined
Aug 27, 2009
Messages
7,558
Reaction score
330
Points
81
Sekarang ni pengkaji batu bersurat sedang menantikan kepingan batu bersurat yang patah. kabarnya ada di satu tmpat tetapi belum tiba masanya di'kembali'kan... kerana di situ ada berkaitan peristiwa yang akan terjadi pada masa akan datang..
haah mcm betul... yang ada kat kita ni yang bawah yer..? yang atas ada kat mana??

 

Mr Ezra

Fun Poster
Joined
Feb 2, 2012
Messages
115
Reaction score
0
Points
10
haah mcm betul... yang ada kat kita ni yang bawah yer..? yang atas ada kat mana??

yang belah atas tu belum lagi dibenarkan olehNya untuk kembali.. kerana ia berkemungkinan besar berkait dengan peristiwa akhir zaman..dikisahkan bahagian atas tu patah kerana dipanah kilat yang datang secara tiba-tiba semasa hendak dibawa ke istana dengan rakit buluh.. wallahualam..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register