Awas Perencah Tom Yam Tak Halal

CG Sponsors




ketamnakal

Fun Poster
Joined
Apr 28, 2008
Messages
185
Reaction score
6
Points
15
Credits
0
Salam. Dapat ni dari emel. Harap dapat buat kita berhati2 lepas ni.

(Clue: Ada bahan dari barbee)


Di sini saya nak panjangkan isu halal hasil dari satu email yang diterima berkaitan produk Tomyam.



Dari gambar2 yang dikirimkan ini ternyata bahawa produk MAE PRANOM dari Thailand ini sah tidak halal. Untuk makluman, bagi tukang2 masak tomyam atau lebih sinonim dengan panggilan tukang masak ‘masakan panas’ ini, (yang biasanya merupakan orang2 Thailand yang datang bekerja disini) mereka lebih suka menggunakan produk keluaran Mae Pranom ini.

Kenyataan ini berdasarkan pengalaman penulis sendiri yang pernah mengusahakan restoran masakan panas pada tahun 2002.

Kemungkinan disebabkan mereka belajar memasak menggunakan produk ini lalu mereka tidak berani beralih kepada keluaran tempatan yang lain umpamanya Adabi, Maggi atau Knorr. Manakala bagi kita yang tidak faham bahasa Thai, 100% bergantung kepada logo Halal yang kononnya diperakui oleh badan Islam Negara berkenaan.

Namun begitu, apabila isu Chili Paste ini terdedah, secara otomatik ia mendedahkan kedudukan sebenar produk Mae Pranom ini. Katalah, hanya Chili Paste ini saja yang menggunakan bahan dari **** manakala ‘Tomyam Paste’ tidak , ia masih tidak dapat mengesahkan status halal paste tomyam tersebut kerana mungkin ia dibuat di kilang yang sama. Untuk menyelamatkan perut kita dari dimasuki bahan haram ini, lebih baik produk keluaran syarikat ini tidak digunakan walaupun ada halal dicetak padanya.

Persoalan cepu mas di sini ialah adakah pengusaha2 kedai tom yam menyedari hakikat ini? Dan kalau mereka menyedarinya, adakah mereka telah memberhentikan penggunaan produk ini dan menyamak peralatan memasak mereka? Kalau mereka sudah tidak menggunakan produk ini, alhamdulillah, boleh lah makan kat kedai. Gunakanlah produk tempatan, dah sah JAKIM iktiraf.Tapi kalau peralatannya belum disamak, bagaimana? Kalaupun kita order sup tulang yang tak gunakan paste tomyam ini, kualinya tetap yang sama. Fikir2kanlah… Saya sendiri sudah beralih ke nasi mamak dan nasi lemak kalau makan kat kedai. Tak berani nak makan masakan panas dah…


http://takgedebe.blogspot.com/

"
 
Sponsored Post

Biggie

Passed Away - Al Fatihah
Joined
Aug 31, 2008
Messages
14,648
Reaction score
78
Points
120
Credits
0
kena kasi gmbar ckit ni...kekadang kalo jenama tak perasan sangat....:)
 

ketamnakal

Fun Poster
Joined
Apr 28, 2008
Messages
185
Reaction score
6
Points
15
Credits
0

ketamnakal

Fun Poster
Joined
Apr 28, 2008
Messages
185
Reaction score
6
Points
15
Credits
0
Bab yang berkaitan non-halal tu bahan campuran dia p#rk crackling.
 

ANAZUHUD

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Oct 11, 2008
Messages
21,157
Reaction score
96
Points
125
Credits
0
salam...
ler produk nih ramai yang pakai restoran mat kelate pun ader pakai..nih bahaya lah..nak mintak kepastian nih lagi mana dapat sumber?. pasal mg produk tue ade logo halal tapi thailand nyer...selalu kalo mkn tom yam bebudak kelante n thai mg power rasa dia..risau ler:(
 

Kehidupan

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
Credits
0
yer tak ye jugak....

tulisan thai je saya tgk kalau yang berjenama maggie nih....

tup tup ada logo halal.....

hurm...:-?
 

Pistia

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2008
Messages
8,760
Reaction score
47
Points
70
Credits
0
salam...
ler produk nih ramai yang pakai restoran mat kelate pun ader pakai..nih bahaya lah..nak mintak kepastian nih lagi mana dapat sumber?. pasal mg produk tue ade logo halal tapi thailand nyer...selalu kalo mkn tom yam bebudak kelante n thai mg power rasa dia..risau ler:(
tu la pasal..
suke gak mkn tomyam..
huhuhuh :((
 

DDos

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,110
Reaction score
690
Points
166
Credits
0
tuan tanah kena ambik kursus post gambo dulu ni :D





 

DDos

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,110
Reaction score
690
Points
166
Credits
0
aku kalu barang siam berkait ngan makanan memang susah nak percaya, dorang pun pengotor semacam gak.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register