BTC USD 63,474.3 Gold USD 1,770.45
Time now: Jun 1, 12:00 AM

` AWAS - Penggemar Kicap Cap Kipas Udang

tebbaloi

Legendary Member
Joined
Mar 4, 2009
Messages
13,457
Reaction score
444
Points
131
huhu aku terbaca kosmo pasal kicap cap kipas udang telah di copy paste :(( :(( dan terjual di sekitar seremban,perak, pahang, JB dan KL.. (kedai runcit je)
produk kicap cap kipas udang (halal) ni pengeluarnya adalah orang melayu islam bumiputra Haji Ahmad Bin Haji Abdul Latef (HABHAL) dan produknya telah lama berada di pasaran..

memang haram jadah lanun2 tuu ,.,, :(scam

14042010572.jpg

Sekadar Gambar Hiasan

yang merah ni manis.. pergghh cicah ngan cili padi yam yam.... sedap beb..​

berita dari kosmo

Kicap Cap Kipas Udang tiruan
Oleh SYED AHMAD ZULKARNAIN SYED ALI
[email protected]


SEREMBAN - Kicap Cap Kipas Udang adalah antara jenama popular di kalangan pengguna di negara ini.

Tetapi ramai yang tidak sedar, oleh kerana popularitinya itulah jenama tersebut menjadi mangsa tiruan dan beredar dalam pasaran.

Bagaimanapun kegiatan haram itu terbongkar semalam apabila sepasukan penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) negeri menyerbu sebuah syarikat pemborong barangan runcit yang menjual kicap Cap Kipas Udang tiruan.

Dalam serbuan kira-kira pukul 1 petang di Jalan Tuanku Antah di sini, sebanyak 3,360 botol kicap jenama Cap Kipas Udang tiruan bernilai RM9,100 dirampas.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa KPDNKK negeri, Mohd. Nor Musa berkata, serbuan itu dilakukan selepas pihaknya menerima aduan daripada syarikat kicap berkenaan.

"Ketika serbuan terdapat lima individu termasuk pemilik syarikat berkenaan di premis terbabit.

"Hasil pemeriksaan mendapati kicap yang dijual di premis itu mempunyai ciri-ciri yang berlainan berbanding produk asli," katanya ketika ditemui di sini semalam.

ne_09.1.jpg

GAMBAR menunjukkan kicap Cap Kipas Udang tiruan (kiri) yang mempunyai penutup plastik berlubang (dalam bulatan) berbanding kicap asli.


pix_gal0


ANGGOTA penguatkuasa KPDNKK memunggah kicap tiruan cap kipas udang yang dirampas di sebuah kedai borong hasil aduan orang ramai di Seremban, semalam.

SEREMBAN: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri Sembilan mengesan kicap tiruan jenama Cap Kipas Udang yang dijual secara berleluasa di pasaran, terutama di kedai runcit di negeri ini.

Difahamkan, kicap tiruan itu yang kelihatan hampir sama dengan produk asli turut dikesan dijual di kedai runcit di Kuala Lumpur, Johor, Perak dan Pahang sejak tiga bulan lalu.
Timbalan Pengarah PPDNKK negeri, Mohd Nor Musa, berkata pihaknya menerima laporan pengeluar sebenar kicap berkenaan, Zara Foodstuff Industries Sdn Bhd (ZFISB) yang berpangkalan di Johor Bahru dan membuat serbuan di sebuah kedai borong di Jalan Tuanku Antah di sini, jam 1 petang semalam.
“Kita merampas 3,360 botol kicap terbabit yang dianggarkan bernilai RM9,100 dan kes disiasat mengikut Seksyen 3(1)(b) Akta Perihal Dagangan 1972," katanya selepas serbuan itu di sini, semalam.

Mohd Nor berkata, pihaknya percaya pemborong membeli kicap itu dengan harga lebih murah dan menjualnya kepada peruncit dengan harga sama seperti kicap asli untuk mendapatkan keuntungan lebih.

Beliau berkata, pihaknya masih menyiasat lanjut penjualan kicap tiruan itu termasuk mengesan pembekalnya serta kilang tempat ia dihasilkan untuk tindakan lanjut.

Mohd Nor berkata, pihaknya juga akan menjalankan ujian kimia bagi mengetahui kandungan kicap tiruan itu termasuk sama ada ia berbahaya untuk kesihatan.
Sementara itu, Pengurus Kanan Jualan dan Pemasaran ZFISB, Hasnah Abdul Rahman, berkata pihaknya tidak menjamin keselamatan orang ramai yang menggunakan kicap tiruan.

“Kicap asli kita dijamin halal dan selamat kerana menjalani pemeriksaan kualiti yang ketat, manakala kicap tiruan itu pula tidak diketahui kaedah penghasilannya dan kesannya kepada kesihatan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Hasnah berkata, walaupun mengesan penjualan kicap tiruan itu sejak tiga bulan lalu, rampasan di Seremban semalam adalah yang pertama dan pihaknya kini bekerjasama dengan kementerian berkenaan untuk membuat lebih banyak serbuan.

Katanya, cara mudah untuk mengenal pasti kicap tiruan adalah penutup lubang bagi penutup plastiknya berlubang, manakala penutup bagi kicap asli itu sebaliknya.
 
Last edited:
Sponsored Post

Ranggi

Fun Poster
Joined
Feb 7, 2010
Messages
414
Reaction score
1
Points
15
Huhuhuhuhu...susah lah cam nier...makanan pon ader yang tiruan :((
 

tebbaloi

Legendary Member
Joined
Mar 4, 2009
Messages
13,457
Reaction score
444
Points
131
Huhuhuhuhu...susah lah cam nier...makanan pon ader yang tiruan :((

skrang ada macam² teknologi bro.. nak copy sebijik² pun tadak hal punya.. :(( :(( botol serupa, label serupa.. kitap pengguna kena hati²:((
 

comelcomot

Active+ Member
Joined
Jan 29, 2009
Messages
4,851
Reaction score
11
Points
30
sampai kicap pun di tiru...susahnya nak dapat barang ori skng
 

dauz

Active Member
Joined
Jul 27, 2008
Messages
1,646
Reaction score
1
Points
25
wah..bahaya ini..tentu ada lagi produk tiruan tersebar berleluasa cuma tak tau je lagik kan
 

DDos

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,111
Reaction score
690
Points
166
ni mesti dari bangsa yg dengki ni, dengki kat org islam, ada untung je semua nak tiru, macam gak produk2 dari seluruh dunia yg ditiru di negara asal mereka nunnnn

aku perasan kat hypermarket2 yahudi dah tak jual kicap ni, terutamnya tesco
 

PaRaNoRMaL

Super Active Member
Paid Membership
Joined
Nov 22, 2007
Messages
7,159
Reaction score
84
Points
75
kicap kegemaran aku nih :)):))...pon ade orang nak tiru ka??
 

fnd75

Active Member
Joined
Apr 25, 2006
Messages
1,938
Reaction score
36
Points
35
adehh.... makanan ruji kluarga aku ni.... nk kena pegi beli terus kt kilang dia ni.. :((
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register