Ask : Betul ke bertunang cara islam macam ni?

CG Sponsors




red skull

Fun Poster
Joined
Nov 14, 2010
Messages
178
Reaction score
3
Points
15
"Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan?

Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.


Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu *****(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.."

Aku terbaca benda ni kat satu blog neh.. aku nak tanya apa pendapat koraang.. memandangkan korang ni banyak yang berpengalaman kan...?
:)cgrock:)cgrock:)cgrock
 
Sponsored Post

remy_80

Fun Poster
Joined
Feb 19, 2010
Messages
526
Reaction score
0
Points
10
saper2 ada tengok video ustaz azhar leh tepek sini..
 

dauz

Active Member
Joined
Jul 27, 2008
Messages
1,646
Reaction score
1
Points
25
tp kalau ikut2 perempuan tu dah nak bertunang mana leh kacau kan?lagi2 la kalau dah bertunang kan?
 

bypass

Fun Poster
Joined
Oct 23, 2010
Messages
812
Reaction score
3
Points
15
habis mak bapak yang besarkan diorang tu tunggol lah.
 

limahchai

Junior Member
Joined
Nov 2, 2010
Messages
90
Reaction score
0
Points
6
dalam nislam ada ke status tunang? rasanya hanya pernikahan sahaja yang ada.....
 

ARIFFX

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Mar 27, 2008
Messages
12,037
Reaction score
159
Points
123
ALAMAKK!!!!!

mcmni ramai la tunang aku!!
 

ARIFFX

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Mar 27, 2008
Messages
12,037
Reaction score
159
Points
123
sory, dabel post
 
Sponsored Post
Top
Log in Register