BTC USD 40,071.3 Gold USD 1,829.58
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Asal Usul Elektrik 18PL

Riger

Banned
Joined
Jun 21, 2008
Messages
89
Reaction score
11
Points
11
Orang Melayu dikatakan mengambil perkataan ELEKTRIK daripada perkataan Inggeris yang juga ELECTRIC. Tetapi yang sebenarnya, ELECTRIC itu diambil dari perkataan Melayu campur Inggeris.

Ceritanya… . Pada suatu masa dulu selepas setahun Thomas Edison mencipta lampu, saintis tidak pernah terfikir memberi nama kuasa yang menyebabkan lampu itu hidup. Jadi, entah macam mana semasa lampu mula-mula hendak diperkenalkan di Tanah Melayu, ada seorang Melayu yang bernama Kulup Kalimantang mati-mati tidak percaya pada hasil ciptaan Thomas Edison itu. Semasa demonstrasi diadakan oleh Thomas di Tanah Melayu untuk memperkenalkan lampu itu, Kulup Kalimantang pun berkata dengan kuat.

“Ele..trick aje tu… ele..trick aje… ele trick!”. ( Bermaksud tipu )

Thomas Edison berfikir Kulup berkata begitu kerana mengatakan lampu menyala disebabkan oleh kuasa “ele..trick” . Jadi digunakanlah perkataan “ELE..TRICK” yang dieja ELECTRIC mengikut ejaan orang putih. Sebagai mengingati jasa Kulup Kalimantang menamakan kuasa ELECTRIC itu, maka diciptalah sejenis lampu panjang yang dinamakan lampu kalimantang
 
Sponsored Post

tomie

CG Hardcore Club
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,886
Reaction score
8,267
Points
716
HALLO ASTROK!! :(scam


dah 5X :p
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,247
Reaction score
853
Points
176
tu dia judge dah keluar...
 

ndzul01

Active Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
1,466
Reaction score
0
Points
20
Ye ye aku dah penah baca nih.. keh keh keh
 

Rizza

Active+ Member
Joined
Jul 11, 2008
Messages
2,560
Reaction score
7
Points
25
owh
tp ape yg 18PL nye
 

fanlee

Legendary Member
Joined
Jul 31, 2008
Messages
14,022
Reaction score
12
Points
115
baru 2 hari lepas aku kena sepanduk nie kau buka plak tread ni
 

fanlee

Legendary Member
Joined
Jul 31, 2008
Messages
14,022
Reaction score
12
Points
115
laju jer tomie angkat sepanduk tak sampai 1 minit laju giler
 

LORDZ666

Active+ Member
Joined
Apr 26, 2007
Messages
3,672
Reaction score
5
Points
25
aku tak kira nak angkat gak :(scam:(scam:(scam
 

RyomaKun

Active+ Member
Joined
Jun 5, 2008
Messages
4,329
Reaction score
6
Points
25
hahha....astrok pirana nih...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register