BTC USD 57,363.2 Gold USD 1,788.43
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Arahan kaji semula kadar caj internet

alisha_qistina

Super Active Member
Messages
6,412
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,412
Reaction score
257
Points
81
KUALA LUMPUR: Kerajaan mengarahkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta Telekom Malaysia menyiapkan kertas kerja mengkaji semula kadar caj internet di negara ini yang agak tinggi berbanding negara jiran bagi memberi manfaat kepada lebih ramai pengguna.

Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang Gandum berkata, kajian itu akan memastikan kadar caj internet lebih rendah dan munasabah bagi memberi perkhidmatan terbaik dan berkualiti kepada pengguna, termasuk mereka yang tinggal di pedalaman.

“Kertas kerja itu akan dikemukakan kepada Kabinet pada Februari tahun depan,” katanya menjawab soalan tambahan Datuk Ahmad Hamzah (BN-Jasin).

Ahmad ingin mengetahui sama ada kadar caj internet di negara ini boleh dikurangkan kerana negara jiran seperti Indonesia, Thailand, Filipina dan Vietnam menyediakan kadar yang lebih rendah menerusi persaingan sihat pembekal perkhidmatan internet (ISP).

Sementara itu, menjawab soalan asal Tony Pua Kiam Wee (DAP-Petaling Jaya Utara) mengenai pendirian kerajaan terhadap dasar 'net nuetrality' untuk perkhidmatan internet di negara ini, Joseph berkata kerajaan komited terhadap dasar itu dan prinsip tiada penapisan internet, dengan SKKM mengamalkan konsep laluan terbuka kepada pemegang lesen telekomunikasi menerusi Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Beliau berkata, prinsip itu merujuk kepada ISP harus bebas sekatan kepada mana-mana kandungan, laman sesawang, platform yang digunakan, jenis peralatan yang boleh disambungkan kepada rangkaian dan cara komunikasi yang digunakan.

Katanya, prinsip itu juga memastikan tidak ada komunikasi yang mendapat keutamaan daripada komunikasi lainnya dalam rangkaian perkhidmatan ISP.

"Sebarang penguatkuasaan yang diambil terhadap mana-mana tindakan yang dilakukan di internet yang telah melanggar mana-mana undang-undang Malaysia tidaklah bercanggah dengan prinsip ini," katanya.

Selain itu, beliau berkata, kerajaan akan sentiasa memantau supaya tidak ada sebarang pembekal perkhidmatan itu dimonopoli mana-mana pihak, termasuk Telekom Malaysia sebagai penyedia infrastruktur bagi perkhidmatan ISP.
 
Sponsored Post

elan

Active+ Member
Messages
4,798
Joined
Apr 10, 2007
Messages
4,798
Reaction score
34
Points
30
memang patut dikurangkan.... terutamanya celcom broadband tu..... mahallllll... lepas tu slow pulak.... terhad pulak keda 5GB sebulan...
 

lengkuas

Fun Poster
Messages
863
Joined
Jun 16, 2007
Messages
863
Reaction score
3
Points
15
bagus la...caj internet dah rampok gaji bulanan pengguna skrg ni.
asal gaji mesti asingkan sekurang-kurangnya RM94 untuk caj stimik atau RM68 untuk wireless brodband macam celcom tu..

terang-terangan rampokan siang ari tu..
 

traderfox

Super Active Member
Messages
7,769
Joined
Apr 25, 2008
Messages
7,769
Reaction score
243
Points
83
KUALA LUMPUR: Kerajaan mengarahkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta Telekom Malaysia menyiapkan kertas kerja mengkaji semula kadar caj internet di negara ini yang agak tinggi berbanding negara jiran bagi memberi manfaat kepada lebih ramai pengguna.

Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang Gandum berkata, kajian itu akan memastikan kadar caj internet lebih rendah dan munasabah bagi memberi perkhidmatan terbaik dan berkualiti kepada pengguna, termasuk mereka yang tinggal di pedalaman.

“Kertas kerja itu akan dikemukakan kepada Kabinet pada Februari tahun depan,” katanya menjawab soalan tambahan Datuk Ahmad Hamzah (BN-Jasin).

Ahmad ingin mengetahui sama ada kadar caj internet di negara ini boleh dikurangkan kerana negara jiran seperti Indonesia, Thailand, Filipina dan Vietnam menyediakan kadar yang lebih rendah menerusi persaingan sihat pembekal perkhidmatan internet (ISP).

Sementara itu, menjawab soalan asal Tony Pua Kiam Wee (DAP-Petaling Jaya Utara) mengenai pendirian kerajaan terhadap dasar 'net nuetrality' untuk perkhidmatan internet di negara ini, Joseph berkata kerajaan komited terhadap dasar itu dan prinsip tiada penapisan internet, dengan SKKM mengamalkan konsep laluan terbuka kepada pemegang lesen telekomunikasi menerusi Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Beliau berkata, prinsip itu merujuk kepada ISP harus bebas sekatan kepada mana-mana kandungan, laman sesawang, platform yang digunakan, jenis peralatan yang boleh disambungkan kepada rangkaian dan cara komunikasi yang digunakan.

Katanya, prinsip itu juga memastikan tidak ada komunikasi yang mendapat keutamaan daripada komunikasi lainnya dalam rangkaian perkhidmatan ISP.

"Sebarang penguatkuasaan yang diambil terhadap mana-mana tindakan yang dilakukan di internet yang telah melanggar mana-mana undang-undang Malaysia tidaklah bercanggah dengan prinsip ini," katanya.

Selain itu, beliau berkata, kerajaan akan sentiasa memantau supaya tidak ada sebarang pembekal perkhidmatan itu dimonopoli mana-mana pihak, termasuk Telekom Malaysia sebagai penyedia infrastruktur bagi perkhidmatan ISP.

Hmm..jangan hangat2 taik ayam aje..kertas keje ke mane ape ke mane...
 

ykenobi

Super Active Member
Messages
6,422
Joined
Nov 19, 2008
Messages
6,422
Reaction score
14
Points
65
klo nk mahal pon..bg la servis yg terbaik..nih connection stremix dh laa lemau, lembap, lembam...apa daa..
 

akubest

Active Member
Messages
2,176
Joined
Mar 28, 2009
Messages
2,176
Reaction score
14
Points
35
elok la kurangkan caj pon. bayar mahal tapi slow cam siput jugak. harap2 pasnih ada la perubahan. jgn hangat2 taik ayam sudah
 

xflixz

Active+ Member
Messages
2,968
Joined
May 21, 2007
Messages
2,968
Reaction score
60
Points
30
betul3..dari zaman tok kaduk internet kat Malaysia ni smpai sekarang harga sama je..adui..patutnye kurang kan la skit..ini nk monopoli pulak TM ni...
 

aidiryatim

Legendary Member
Messages
14,011
Joined
Dec 25, 2006
Messages
14,011
Reaction score
22
Points
120
hapuskn caj sewa line tepon arr.. RM26 blnn..pakai /x..tetap kena caj..klu di hapus.. kan bagus...
 

the_ultimatez_najman

Active+ Member
Messages
2,852
Joined
Oct 20, 2008
Messages
2,852
Reaction score
33
Points
30
rs pon dier capped..mmg mcm haram streamyx ni...
klau la malaysia maju mcm jepun...mcm singapore nye tenet pon da cukup la..x yah laju sgt...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register