Covid-19 Arab Saudi gantung Visa Umrah Mac 2020 - Umrah dibenarkan semula 4 Oktober 2020

CG Sponsors




dloanman

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 15, 2012
Messages
21,983
Reaction score
1,645
Points
206
ejensi umrah banyak yg bungkus, sampai ramai mutawif yg dh balik malaysia tepakso cari mkn dgn bisnes kecik2 jual makan dsb
 
Sponsored Post

hiduprakyat

Active Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
2,000
Reaction score
151
Points
33

Umat islam di negara ini yang berhajat menunaikan ibadat Umrah tahun depan, boleh mula membuat tempahan dengan agensi pelancongan umrah.

Ia susulan keputusan Arab Saudi akan membuka pintu sempadan pada 1 Januari tahun depan, selain akan memaklumkan perancangan untuk membenarkan kemasukan jemaah umrah tidak lama lagi.
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
20,759
Reaction score
2,046
Points
201
melompatlah happy lah mereka yg menjual pakej pakej umrah ni....
 

mrhulk

Fun Poster
Joined
May 2, 2017
Messages
105
Reaction score
17
Points
15
ada risiko jugak....kan arab saudi tutup balik sempadan, burn macam tu je duit deposit...
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,840
Reaction score
1,677
Points
151
Unkel jek jgn lupe arrr itu janji mau hntr kita pigi ahji
 

dloanman

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 15, 2012
Messages
21,983
Reaction score
1,645
Points
206
Saudi akan benarkn umrah January 2021?

 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,840
Reaction score
1,677
Points
151
Syarat baharu Arab Saudi sebelum benar umrah

Kuala Lumpur: Umat Islam negara ini yang berhasrat menunaikan umrah pada tahun hadapan berkemungkinan perlu memohon kebenaran masuk ke Tanah Suci dengan kerajaan Arab Saudi terlebih dahulu, sebelum membuat visa.

Pengerusi Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (Papuh) Datuk Seri Razali Mohd Sham berkata, peraturan baharu itu dimaklumkan Duta Besar Arab Saudi ke Malaysia, Mahmoud Hussein Saeed Qattan dalam pertemuan, semalam.


Katanya, ia antara prosedur yang dicadang dikenakan kerajaan negara berkenaan bagi mengawal penularan wabak Covid-19, selain mahu mengehadkan kemasukan jemaah umrah luar negara pada satu-satu masa.

"Ketika ini Arab Saudi hanya membenarkan rakyatnya melakukan umrah, bagi rakyat asing berkemungkinan Januari tahun depan. Itu pun tertakluk kepada kira-kira 20 negara yang mendapat kebenaran.

"Malam tadi (semalam) atas jemputan Duta (Mahmoud Hussein) untuk makan malam, saya diberitahu setiap jemaah umrah perlu buat permohonan kemasukan dahulu sebelum memohon visa.

"Apabila dapat tarikh untuk masuk ke Makkah, barulah boleh diteruskan dengan permohonan visa dan prosedur lain, malah syarat masih ketat termasuk penjarakan fizikal. Nak buat tawaf sunat juga tidak dibenarkan, hanya boleh tawaf umrah sahaja," katanya ketika dihubungi Harian Metro, hari ini.

Razali berkata, Mahmoud Hussein bagaimanapun tidak memperincikan prosedur memohon kebenaran masuk itu dan kerajaan Arab Saudi difahamkan sedang merangka prosedur operasi standard (SOP) keseluruhan bagi umrah, termasuk bilik penginapan jemaah dan pergerakan di lapangan terbang.

Untuk rekod, Arab Saudi mencatatkan 326,930 kes Covid-19 dengan 4,330 kematian setakat semalam, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Dalam pada itu, beliau memberitahu Papuh dalam perbincangan dengan Malaysia Airports Holdings Berhad (Malaysia Airports) untuk menjadikan Masjid KLIA sebagai tempat mendaftar bagi jemaah umrah untuk mengurangkan kesesakan di lapangan terbang.

"Apabila kebenaran umrah dibuka semula, segala urusan termasuk ujian swab (calitan tekak) dan daftar masuk dicadang dilakukan di Masjid KLIA kerana mempunyai ruang luas dan terbuka," katanya.

Beliau juga berpandangan bahawa setiap jemaah umrah yang pulang ke tanah air perlu menjalani kuarantin wajib di tempat diwartakan kerajaan dan bukan di rumah bagi mengelak menjadi tumpuan saudara-mara atau kenalan.

 

dloanman

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 15, 2012
Messages
21,983
Reaction score
1,645
Points
206
Syarat baharu Arab Saudi sebelum benar umrah

Kuala Lumpur: Umat Islam negara ini yang berhasrat menunaikan umrah pada tahun hadapan berkemungkinan perlu memohon kebenaran masuk ke Tanah Suci dengan kerajaan Arab Saudi terlebih dahulu, sebelum membuat visa.

Pengerusi Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (Papuh) Datuk Seri Razali Mohd Sham berkata, peraturan baharu itu dimaklumkan Duta Besar Arab Saudi ke Malaysia, Mahmoud Hussein Saeed Qattan dalam pertemuan, semalam.


Katanya, ia antara prosedur yang dicadang dikenakan kerajaan negara berkenaan bagi mengawal penularan wabak Covid-19, selain mahu mengehadkan kemasukan jemaah umrah luar negara pada satu-satu masa.

"Ketika ini Arab Saudi hanya membenarkan rakyatnya melakukan umrah, bagi rakyat asing berkemungkinan Januari tahun depan. Itu pun tertakluk kepada kira-kira 20 negara yang mendapat kebenaran.

"Malam tadi (semalam) atas jemputan Duta (Mahmoud Hussein) untuk makan malam, saya diberitahu setiap jemaah umrah perlu buat permohonan kemasukan dahulu sebelum memohon visa.

"Apabila dapat tarikh untuk masuk ke Makkah, barulah boleh diteruskan dengan permohonan visa dan prosedur lain, malah syarat masih ketat termasuk penjarakan fizikal. Nak buat tawaf sunat juga tidak dibenarkan, hanya boleh tawaf umrah sahaja," katanya ketika dihubungi Harian Metro, hari ini.

Razali berkata, Mahmoud Hussein bagaimanapun tidak memperincikan prosedur memohon kebenaran masuk itu dan kerajaan Arab Saudi difahamkan sedang merangka prosedur operasi standard (SOP) keseluruhan bagi umrah, termasuk bilik penginapan jemaah dan pergerakan di lapangan terbang.

Untuk rekod, Arab Saudi mencatatkan 326,930 kes Covid-19 dengan 4,330 kematian setakat semalam, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Dalam pada itu, beliau memberitahu Papuh dalam perbincangan dengan Malaysia Airports Holdings Berhad (Malaysia Airports) untuk menjadikan Masjid KLIA sebagai tempat mendaftar bagi jemaah umrah untuk mengurangkan kesesakan di lapangan terbang.

"Apabila kebenaran umrah dibuka semula, segala urusan termasuk ujian swab (calitan tekak) dan daftar masuk dicadang dilakukan di Masjid KLIA kerana mempunyai ruang luas dan terbuka," katanya.

Beliau juga berpandangan bahawa setiap jemaah umrah yang pulang ke tanah air perlu menjalani kuarantin wajib di tempat diwartakan kerajaan dan bukan di rumah bagi mengelak menjadi tumpuan saudara-mara atau kenalan.

Alhamdulillah ado harapan poie umrah laie. Tapi den raso Kos akan meningkat dgn mcm2 tmbhn Kos spt swab test dsb. Pastu blk sini dh Kno korentin 2mggu plak, ntah2 korentin kek hotel tabunghaji klia yg Mahal nk mampus tu ekekeke 😁

Buffet rm70 per head mkn lunch. Aku bini n 7 org anak dh 9 org nk mkn buffet Mahal mcm tu? Last2 poie mkn kek foodtruk yg lepak dlm msjd klia jimat fulusss ekekeke 😁👍
 

dloanman

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 15, 2012
Messages
21,983
Reaction score
1,645
Points
206
Sekatan ibadah Umrah oleh Arab Saudi susulan pandemik covid-19 akan dibuka secara berperingkat.


 
Sponsored Post
Top
Log in Register