BTC USD 49,457.9 Gold USD 1,783.44
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Arab Saudi gantung Visa Umrah Mac 2020 - Umrah akan dibuka 10 Ogos 2021

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,693
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,693
Reaction score
16,562
Points
2,376

Umur 60 tahun ke atas masih boleh umrah

UTU_JEMAAHUMRAHPERTAMA001-RESIZE.jpg
ANTARA jemaah umrah kumpulan pertama menerusi Emraz Travel & Tours Sdn. Bhd. berlepas ke tanah suci di KLIA, Sepang. - UTUSAN/FAIZ ALIF ZUBIR

  • Oleh AMREE AHMAD
  • 13 Oktober 2021, 8:15 pm


SEPANG: Berita gembira untuk umat Islam yang berusia 60 tahun ke atas apabila setakat ini kerajaan Arab Saudi masih membenarkan kelompok itu menunaikan umrah di Tanah Suci.
Perkara ini disahkan Emraz Travel & Tours Sdn. Bhd. apabila dimaklumkan pihak berkuasa negara itu berhubung desas-desus kononnya hanya untuk mereka berusia bawah 60 tahun.

Menurut Ketua Pegawai Jualannya, Shahrul Izuan Shafie, setakat ini, kerajaan negara itu tidak mewartakan sebarang had usia maksimum untuk bakal jemaah datang mengerjakan umrah.

“Memang banyak diperkatakan dalam media sosial tetapi, sehingga kini, hanya mereka umur 18 tahun ke atas yang dibenarkan tanpa ada pun penetapan usia jemaah paling tua,” katanya selepas meraikan kumpulan pertama 11 jemaah umrah agensi itu berlepas ke Tanah Haram selepas pembukaan semula pintu sempadan.

Mereka menjadi warga Malaysia pertama memasuki Arab Saudi dan menaiki pesawat Saudi Airlines penerbangan SV 0787 dari Lapangan Terbang Antarabangasa Kuala Lumpur di sini susulan pengumuman kerajaan pada Ahad lalu yang membenarkan pergerakan rentas negeri termasuk ke luar negara berkuat kuasa keesokannya bagi yang lengkap dos vaksinasi.

Mengulas lanjut, Shahrul Izuan berkata, berdasarkan pemantauan petugas agensi itu di Tanah Suci, memang ada ramai jemaah warga emas dari seluruh dunia yang datang ke sana.

“Terbaharu ada seorang jemaah umrah dari Britain yang berumur 89 tahun direkodkan untuk ibadah ini, dan menunjukkan tiada pun sekatan kecuali remaja bawah 18 tahun,” jelasnya.

Justeru, beliau membayangkan, mereka berusia lebih 60 tahun yang tidak dapat menunaikan ibadah haji kerana faktor umur, boleh melakukan umrah asalkan lengkap dua dos imunisasi.

Bagaimanapun, ujarnya, masalah mungkin timbul bagi bakal jemaah yang menerima vaksin bukan jenis Pfizer, AstraZeneca dan Moderna kerana perlu dikenakan pelbagai syarat ketat.


Sehubungan itu, beliau memohon Kementerian Kesihatan agar berunding dengan kerajaan Arab Saudi bagi memberi kelonggaran atau diberikan dos penggalak seperti yang ditetapkan.

“Ramai yang kami hubungi meluahkan perasaan kecewa dan berharap supaya kerajaan mempercepatkan dos penggalak bagi penerima lengkap vaksin bukan tiga jenis tersebut,” katanya.

Shahrul Izuan dalam pada itu melahirkan keyakinan bahawa agensi tersebut optimis mampu membawa maksimum 20,000 bakal jemaah dari negara ini untuk sepanjang tahun depan.


Jumlah ini berdasarkan unjuran awal daripada anggaran lebih 3,000 bakal jemaah agensi itu yang terkandas hampir tempoh 19 bulan ketika kerajaan menutup sempadan antarabangsa.

Bahkan, agensi itu dijangka berupaya menguruskan ramai bakal jemaah kerana ia antara tiga syarikat tempatan diberikan kuasa mengeluarkan terus visa umrah dari kedutaan Arab Saudi.

“Ini membolehkan harga visa dapat diserapkan menjadi lebih rendah berbanding agensi lain yang terpaksa menggunakan khidmat orang tengah dengan dikenakan caj mahal,” jelasnya. -UTUSAN ONLINE


Umur ayah² kito dah ni jang
Selagi ada kudrat
Boleh yo poie
 
Sponsored Post

dloanman

CG Top Poster Club
Messages
30,598
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,598
Reaction score
2,297
Points
206
Umur ayah² kito dah ni jang
Selagi ada kudrat
Boleh yo poie

maso umrah dulu den dok sebilik dgn ayah den 70thn & 2 org laie 40an dpd ganu jugak, ado pokcik dpd ganu umor 79 tapi rupo, gayo jalan mcm umor 60an, sihat laie jln sano sini takdo komplen apo2, dpd madinah sampai mekah tak demam2, siap bleh poie taif laie & balik hari yg samo (poie lps subuh & blk mekah mlm) kuat jln kaki pokcik tu....

den pun kalah dgn pokcik tu...
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,693
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,693
Reaction score
16,562
Points
2,376
FB_IMG_1634311506275.jpg

KELONGGARAN SOP | Jemaah dibenarkan mengerjakan umrah selaras dengan keputusan
memansuhkan keperluan MyTravelPass untuk ke luar negara.

Kebenaran ini berkuatkuasa 18 Oktober 2021.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,693
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,693
Reaction score
16,562
Points
2,376
maso umrah dulu den dok sebilik dgn ayah den 70thn & 2 org laie 40an dpd ganu jugak, ado pokcik dpd ganu umor 79 tapi rupo, gayo jalan mcm umor 60an, sihat laie jln sano sini takdo komplen apo2, dpd madinah sampai mekah tak demam2, siap bleh poie taif laie & balik hari yg samo (poie lps subuh & blk mekah mlm) kuat jln kaki pokcik tu....

den pun kalah dgn pokcik tu...

Org tuo dulu² pandai jago kesihatan
Tu sampai tuo pun kuat laie
 

akudotcom

CG Top Poster Club
Messages
20,399
Joined
Jun 17, 2007
Messages
20,399
Reaction score
2,966
Points
201
Agensi umrah buntu gara-gara dos ketiga vaksin Covid-19


HARUN KC AHMU
PETALING JAYA: Agensi pelancongan umrah bimbang ramai dalam kalangan jemaah di bawah seliaan masing-masing terpaksa membatalkan tempahan kerana keliru dengan dasar suntikan vaksin Sinovac yang tidak dibenarkan masuk ke negara Arab Saudi.

Hal itu ekoran Arab Saudi ketika ini hanya membenarkan individu yang mengambil suntikan vaksin berkenaan dengan syarat mesti mendapatkan dos penggalak seperti yang ditetapkan kerajaan negara berkenaan.

Bercakap kepada Utusan Malaysia, Presiden Persatuan Syarikat Pengendalian Pelancongan Bumiputera Malaysia (Bumitra), Harun KC Ahmu berkata, kerajaan Malaysia diharap tampil dengan keputusan jelas mengenai suntikan dos ketiga bagi memastikan proses umrah berjalan lancar.

Katanya, pemberian dos tersebut amat penting kerana sebilangan besar jemaah di bawah pengurusannya menerima suntikan vaksin Sinovac namun untuk melaksanakan umrah terpaksa ditangguh akibat syarat ketat oleh Arab Saudi.

“Dengan dos ketiga ini dapat membantu para jemaah yang sebelum ini tertangguh dapat meneruskan perjalanan umrah sekaligus menyelesaikan isu-isu tuntutan kerana sebahagian syarikat umrah memang sudah melunaskan bayaran kepada kerajaan di sana.

“Sebahagian daripada agensi pelancongan sudah membayar penginapan hotel sebelum pandemik melanda lagi, tetapi bila masalah ini berlaku, empunya hotel terkesan dan tidak dapat mengembalikan wang yang telah dibayar.

“Apabila kerajaan sudah membantu jemaah tempatan dengan pemberian dos vaksin ini, jemaah umrah boleh pergi tanpa halangan dan beban agensi umrah juga berkurang setelah isu tuntutan sudah diselesaikan,” katanya ketika dihubungi semalam.

12 Oktober lalu, kerajaan Arab Saudi dilaporkan membenarkan individu yang menerima suntikan vaksin Sinovac menunaikan umrah tetapi mesti mendapatkan dos ketiga vaksin Covid-19.

Negara berkenaan ketika ini dilaporkan tidak memerlukan dos penggalak bagi penerima vaksin keluaran Pfizer-BioNTech dan AstraZeneca.

Presiden Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (Papuh) Datuk Seri Razali Mohd pula berkata, kerajaan seharusnya mempermudahkan urusan umrah dalam pemerolehan dos ketiga vaksin Covid-19.

Katanya, kelonggaran mesti diberikan kepada jemaah umrah untuk mendapatkan dos ketiga lebih cepat sekalipun ia menuntut kepada pembayaran.

Walaupun masih belum berdepan masalah pembatalan tempahan, walau bagaimanapun, kata Razali, kerajaan wajar mempercepatkan proses dos ketiga tanpa perlu mengambil masa enam bulan selepas lengkap kedua-dua dos vaksin Covid-19.

“Sekarang ini kita terpaksa menunggu masa yang lama iaitu enam bulan, kalau Arab Saudi sudah tetapkan dos penggalak, kerajaan mesti beri kelonggaran untuk dapatkan cepat vaksin, dengan syarat buat bayaran,” katanya.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Messages
95,293
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
95,293
Reaction score
15,432
Points
1,906
Tambah Khairy, banyak negara Islam menggunakan Sinovac seperti Indonesia, Pakistan dan Turki dan oleh itu, penting untuk kerajaan Arab Saudi memahami perkara itu.
https://www.utusan.com.my/.../boleh-mohon-booster-untuk.../

Boleh mohon booster untuk kerjakan umrah – KJ​

ibadah-umrah-di-masa-pandemi-3_169.jpg


ARAB Saudi dilaporkan membenarkan individu yang menerima suntikan vaksin Sinovac menunaikan umrah tetapi mesti mendapatkan dos ketiga vaksin Covid-19. - AFP

  • 16 Oktober 2021, 1:34 pm


PETALING JAYA: Rakyat Malaysia yang mahu mengerjakan umrah namun tidak menerima jenama vaksin yang ditetapkan beberapa agensi dan negara lain boleh mengemukakan permohonan suntikan dos penggalak (booster dose) menerusi aplikasi MySejahtera.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, bagaimanapun pihaknya sedang berusaha dan berbincang dengan negara-negara berkenaan agar tidak ada amalan diskriminasi vaksin.

“Untuk yang nak pergi umrah dan ada syarat daripada negara negara luar untuk hanya menerima sejenis vaksin dan bukan vaksin yang telah mereka menerima, bakal jemaah boleh mohon pada Kementerian Kesihatan.

“Kita akan buat permohonan itu dalam MySejahtera dan mungkin dalam bulan ini kita akan buka kemudahan booster untuk mereka yang terpaksa ambil disebabkan syarat untuk negara lain.

“Tapi pada masa yang sama saya mengambil contoh United Kingdom (UK), mereka membenarkan rakyat Malaysia yang diberikan Pfizer and AstraZeneca masuk tanpa kuarantin malah turut mempertimbangkan permintaan kita untuk vaksin lain. Harapnya mereka akan bersetuju dan sama juga dengan Arab Saudi,” jelasnya.

Tambah Khairy, banyak negara Islam menggunakan Sinovac seperti Indonesia, Pakistan dan Turki dan oleh itu, penting untuk kerajaan Arab Saudi memahami perkara itu.

“Perkara-perkara ini perlu difahami oleh pemerintah Arab Saudi tetapi dalam apa jua keadaan kita akan memberikan dos penggalak tetapi penyelesaian yang lebih mudah dan lebih baik adalah tidak ada diskriminasi vaksin,” katanya.

Terdahulu, Khairy menghadiri dan merasmikan 11th National Acute Myocardial Infarcation Course (NAMIC) 2021 di sini.

Dalam majlis itu, Khairy komited untuk menggalakkan setiap bangunan dalam negara untuk menyediakan Automated External Defibrillator (AED) yang mempunyai fungsi sebagai alat yang digunakan untuk menyelamatkan sesiapa sahaja yang diserang sakit jantung secara-tiba-tiba di tempat awam.

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,693
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,693
Reaction score
16,562
Points
2,376
Pasrah je la geng Sinovac
Kena dapat 3 dos dulu baru boleh masuk Mekah
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
324,693
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
324,693
Reaction score
16,562
Points
2,376
VAKSINASI UMRAH | Jemaah Boleh Mohon Dos Penggalak Dalam MySejahtera Bulan Ini

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaludin memaklumkan mereka yang terpaksa mengambil dos penggalak boleh membuat permohonan kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

 

dloanman

CG Top Poster Club
Messages
30,598
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,598
Reaction score
2,297
Points
206

Teruja, dengar sahaja berita MasjidilHaram berkapisiti penuh terus BangChik tempah slot. Tiba-tiba keluar berita subuh pada 17hb saf akan dirapatkan.

Semasa berita itu keluar, BangChik gembira sangat kerana memang ikut jadual BangChik untuk berumrah dan solat subuh ketika itu. Mana tidak teruja, sebab dapat merasai sendiri suasana yang sudah lama tidak merasai. Iaitu solat berjemaah secara rapat.

Jom ikuti BangChik terus dari MasjidilHaram Makkah untuk mengikuti Umrah Pertama selepas pembukaan kapisiti penuh dan tiada penjarakan sosial. Kita doakan Malaysia terutamanya mengikuti jejak MasjdilHaram.

Tetapi usaha ini adalah dari semua pihak. Termasuk kita yang menyokong usaha untuk mengvaksinkan diri. Terima kasih kerana selalu doakan BangChik dipermudahkan urusan. Alhamdulillah.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register