BTC USD 49,256.7 Gold USD 1,785.79
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Arab Saudi gantung Visa Umrah Mac 2020 - Umrah akan dibuka 10 Ogos 2021

TT

CG Super Hardcore Club
Messages
161,973
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
161,973
Reaction score
22,075
Points
1,671
'Bakal jemaah perlu tunda tunai umrah bukan tuntut bayar balik'

KUALA LUMPUR: Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (PAPUH) menyarankan bakal jemaah umrah menunda pelaksanaan ibadat itu berbanding menuntut pemulangan wang yang sudah dibayar mereka.

"Saya meminta kerjasama semua bakal jemaah supaya menunda tarikh mereka melakukan ibadat umrah buat masa ini. Jika agensi pelancongan terpaksa memulangkan wang mereka, syarikat terbabit akan menerima kesan.

"Saya minta jemaah bersabar kalau desak syarikat, syarikat tak mampu nak pulangkan (refund), boleh mengakibatkan syarikat ditutup dan akhirnya semua jemaah tak boleh pergi namun jika tunda ke tarikh lain, mereka boleh sambung semula untuk pergi menunaikan ibadat umrah.

 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
325,228
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
325,228
Reaction score
16,648
Points
2,376
'Bakal jemaah perlu tunda tunai umrah bukan tuntut bayar balik'

KUALA LUMPUR: Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (PAPUH) menyarankan bakal jemaah umrah menunda pelaksanaan ibadat itu berbanding menuntut pemulangan wang yang sudah dibayar mereka.

"Saya meminta kerjasama semua bakal jemaah supaya menunda tarikh mereka melakukan ibadat umrah buat masa ini. Jika agensi pelancongan terpaksa memulangkan wang mereka, syarikat terbabit akan menerima kesan.

"Saya minta jemaah bersabar kalau desak syarikat, syarikat tak mampu nak pulangkan (refund), boleh mengakibatkan syarikat ditutup dan akhirnya semua jemaah tak boleh pergi namun jika tunda ke tarikh lain, mereka boleh sambung semula untuk pergi menunaikan ibadat umrah.


Macam yang saya cakap sebelum ni
Mana mau nya mereka nak bayar balik
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
325,228
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
325,228
Reaction score
16,648
Points
2,376
UMRAH | Hanya Individu Lengkap Vaksin Boleh Tunai Umrah

Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi mengumumkan hanya individu yang sudah lengkap divaksin yang diluluskan negara itu, dibenarkan menunaikan umrah dan melawat masjidilharam dan masjid nabawi, berkuat kuasa hari ini.

Kementerian itu juga membenarkan mereka yang disahkan diberi pengecualian daripada mengambil vaksin mengikut aplikasi Tawakkalna, juga dibenarkan melawat dua masjid suci di Mekah dan Madinah.

 

TT

CG Super Hardcore Club
Messages
161,973
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
161,973
Reaction score
22,075
Points
1,671
Tak dapat balik duit umrah

KUALA LUMPUR: Usaha satu keluarga untuk mendapatkan semula bayaran penuh yang dibuat kepada agensi pelancongan umrah selepas tidak dapat menunaikan ibadah itu akibat COVID-19 tahun lalu, gagal.

Eksekutif syarikat swasta, Nur Syahirah Saidi, 26, berkata pada 5 Mac tahun lalu beliau dan bapa, Datuk Saidi Ismail, 65, dan ibunya Datin Fatimah Che Man, 57, sepatutnya berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah.

Bagaimanapun katanya, ketika itu sempadan negara masih dibuka dan beliau sekeluarga berharap dapat menjejakkan kaki buat kali pertama ke sana berikutan persiapan sudah dibuat sepenuhnya.

"Bagaimanapun pada saat akhir, pengurusan agensi pelancongan memaklumkan kami tidak dapat menunaikan umrah kerana kerajaan Arab Saudi menggantung sementara kemasukan jemaah akibat COVID-19.

Nur Syahirah berkata, mereka sekeluarga kemudian sepakat untuk meminta semula wang yang dibayar kepada agensi pelancongan kira-kira RM20,000 kerana bimbang syarikat berkenaan berdepan masalah dan wang berkenaan 'hangus'.

Namun katanya, pihak pengurusan tidak dapat memulangkan semula wang itu kerana mendakwa sudah membuat bayaran yang sepatutnya kepada pihak ketiga dan diberi pilihan supaya menangguhkan umrah.

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
325,228
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
325,228
Reaction score
16,648
Points
2,376
Tak dapat balik duit umrah

KUALA LUMPUR: Usaha satu keluarga untuk mendapatkan semula bayaran penuh yang dibuat kepada agensi pelancongan umrah selepas tidak dapat menunaikan ibadah itu akibat COVID-19 tahun lalu, gagal.

Eksekutif syarikat swasta, Nur Syahirah Saidi, 26, berkata pada 5 Mac tahun lalu beliau dan bapa, Datuk Saidi Ismail, 65, dan ibunya Datin Fatimah Che Man, 57, sepatutnya berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah.

Bagaimanapun katanya, ketika itu sempadan negara masih dibuka dan beliau sekeluarga berharap dapat menjejakkan kaki buat kali pertama ke sana berikutan persiapan sudah dibuat sepenuhnya.

"Bagaimanapun pada saat akhir, pengurusan agensi pelancongan memaklumkan kami tidak dapat menunaikan umrah kerana kerajaan Arab Saudi menggantung sementara kemasukan jemaah akibat COVID-19.

Nur Syahirah berkata, mereka sekeluarga kemudian sepakat untuk meminta semula wang yang dibayar kepada agensi pelancongan kira-kira RM20,000 kerana bimbang syarikat berkenaan berdepan masalah dan wang berkenaan 'hangus'.

Namun katanya, pihak pengurusan tidak dapat memulangkan semula wang itu kerana mendakwa sudah membuat bayaran yang sepatutnya kepada pihak ketiga dan diberi pilihan supaya menangguhkan umrah.


Pasrah je la sekarang
Tak dapat dah
Minta pospond je la
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Messages
95,721
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
95,721
Reaction score
15,473
Points
1,906
Presiden Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (PAPUH) Razali Mohd Sham, berkata penerima Pfizer dan AstraZeneca tidak memerlukan dos penggalak itu.

Penerima Sinovac boleh tunaikan umrah, cuma perlu dos ketiga​


October 12, 2021 8:15 PM

mecca-kaaba-AP010820.jpg


Kerajaan Arab Saudi mengenakan syarat supaya penerima Sinovac mengambil dos penggalak sekiranya mahu menunaikan umrah. (Gambar AP)

PETALING JAYA: Kerajaan Arab Saudi dilaporkan membenarkan individu yang mengambil suntikan vaksinasi Sinovac menunaikan umrah, dengan syarat perlu mendapatkan dos ketiga.

Presiden Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (PAPUH) Razali Mohd Sham dipetik Berita Harian berkata, syarat pengambilan dos penggalak itu hanya dikenakan kerajaan Arab Saudi kepada vaksin jenis Sinovac.

“Berdasarkan maklumat terbaharu, Arab Saudi mahu suntikan kali ketiga bagi Sinovac sahaja manakala Pfizer dan Astra Zeneca tidak memerlukan dos penggalak ini.
“Ia bermakna mereka yang mengambil suntikan Sinovac sebelum ini dibenarkan menunaikan umrah namun perlu mengambil suntikan kali ketiga,” katanya menurut laporan.








Sebelum ini, beberapa agensi pelancongan memaklumkan mengenai syarat tambahan bagi umrah norma baharu termasuk suntikan Sinovac tidak diterima.

Syarat lain yang dikenakan ialah kebenaran membabitkan sekali umrah sahaja, 25 orang dalam sebuah bas, hanya bilik berdua dibenarkan dan jemaah berusia 18 tahun ke atas.

Ogos lalu, kerajaan Arab Saudi meluluskan dua lagi vaksin Covid-19 iaitu Sinovac dan Sinopharm selain Oxford-AstraZeneca, Pfizer-BioNTech, Johnson & Johnson dan Moderna.

Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi sebelum ini turut merancang meningkatkan jumlah jemaah umrah sehingga mencecah 120,000 orang sehari.

Arab Saudi mula menerima permohonan umrah dari luar negara untuk jemaah yang divaksin pada 9 Ogos lalu.
Pada masa sama, Razali berkata, syarat tambahan dikenakan kerajaan Arab Saudi menyebabkan kos umrah bagi seorang jemaah meningkat antara RM2,000 hingga RM3,000.

Beliau berkata, peningkatan itu tidak dapat dielak berikutan penambahan kos visa, ujian saringan kendiri, kemudahan penginapan dan pengangkutan.

Katanya, ia menjadikan kos bagi menunaikan umrah meningkat kepada RM8,500 berbanding kira-kira RM5,500 sebelum ini.

“Dulu kos visa sekitar RM250 hingga RM300 sekarang meningkat kepada RM600 membabitkan insurans dan kos ujian saringan sekali.
“Syarat tambahan dikenakan kerajaan Arab Saudi sememangnya menyebabkan kos umrah meningkat,” katanya.

 

TT

CG Super Hardcore Club
Messages
161,973
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
161,973
Reaction score
22,075
Points
1,671
Nampak beno sinovac ni reputasi xbagus
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
325,228
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
325,228
Reaction score
16,648
Points
2,376
UMRAH | Malaysia Perintis Gelembung Umrah Pertama Asia Tenggara

Malaysia menjadi negara Asia Tenggara pertama membuka sempadan untuk rakyatnya ke Arab Saudi bagi menunaikan Umrah.

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
325,228
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
325,228
Reaction score
16,648
Points
2,376
FB_IMG_1634048005079.jpg

TERKINI | Malaysia negara pertama di Asia Tenggara membuka sempadan untuk rakyat ke Arab Saudi bagi menunaikan ibadah Umrah.

Dianggarkan lebih 200,000 jemaah Malaysia dijangka mengerjakan ibadah. umrah bagi musim 1443 Hijrah.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
325,228
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
325,228
Reaction score
16,648
Points
2,376
Presiden Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (PAPUH) Razali Mohd Sham, berkata penerima Pfizer dan AstraZeneca tidak memerlukan dos penggalak itu.

Penerima Sinovac boleh tunaikan umrah, cuma perlu dos ketiga​


October 12, 2021 8:15 PM

mecca-kaaba-AP010820.jpg


Kerajaan Arab Saudi mengenakan syarat supaya penerima Sinovac mengambil dos penggalak sekiranya mahu menunaikan umrah. (Gambar AP)

PETALING JAYA: Kerajaan Arab Saudi dilaporkan membenarkan individu yang mengambil suntikan vaksinasi Sinovac menunaikan umrah, dengan syarat perlu mendapatkan dos ketiga.

Presiden Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (PAPUH) Razali Mohd Sham dipetik Berita Harian berkata, syarat pengambilan dos penggalak itu hanya dikenakan kerajaan Arab Saudi kepada vaksin jenis Sinovac.

“Berdasarkan maklumat terbaharu, Arab Saudi mahu suntikan kali ketiga bagi Sinovac sahaja manakala Pfizer dan Astra Zeneca tidak memerlukan dos penggalak ini.
“Ia bermakna mereka yang mengambil suntikan Sinovac sebelum ini dibenarkan menunaikan umrah namun perlu mengambil suntikan kali ketiga,” katanya menurut laporan.








Sebelum ini, beberapa agensi pelancongan memaklumkan mengenai syarat tambahan bagi umrah norma baharu termasuk suntikan Sinovac tidak diterima.

Syarat lain yang dikenakan ialah kebenaran membabitkan sekali umrah sahaja, 25 orang dalam sebuah bas, hanya bilik berdua dibenarkan dan jemaah berusia 18 tahun ke atas.

Ogos lalu, kerajaan Arab Saudi meluluskan dua lagi vaksin Covid-19 iaitu Sinovac dan Sinopharm selain Oxford-AstraZeneca, Pfizer-BioNTech, Johnson & Johnson dan Moderna.

Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi sebelum ini turut merancang meningkatkan jumlah jemaah umrah sehingga mencecah 120,000 orang sehari.

Arab Saudi mula menerima permohonan umrah dari luar negara untuk jemaah yang divaksin pada 9 Ogos lalu.
Pada masa sama, Razali berkata, syarat tambahan dikenakan kerajaan Arab Saudi menyebabkan kos umrah bagi seorang jemaah meningkat antara RM2,000 hingga RM3,000.

Beliau berkata, peningkatan itu tidak dapat dielak berikutan penambahan kos visa, ujian saringan kendiri, kemudahan penginapan dan pengangkutan.

Katanya, ia menjadikan kos bagi menunaikan umrah meningkat kepada RM8,500 berbanding kira-kira RM5,500 sebelum ini.

“Dulu kos visa sekitar RM250 hingga RM300 sekarang meningkat kepada RM600 membabitkan insurans dan kos ujian saringan sekali.
“Syarat tambahan dikenakan kerajaan Arab Saudi sememangnya menyebabkan kos umrah meningkat,” katanya.


Sinovac pun macam Pfizer jugak
Kena ada 3rd dose
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register