Ar-Rahnu Bank Rakyat vs Ar-Rahnu Agrobank vs Bank Islam..... MANA YANG ANDA PILIH..?

Recommended Brokers


Dinar Bersinar

Fun Poster
Joined
May 20, 2012
Messages
120
Reaction score
1
Points
15
mengikut pengalaman aku...sorry kalau salah...kandungan emas bergantung pada barang kemas itu sendiri...memangla ada cop 916, dan harga masa kita beli pon ikut rege 916...tapi kena tengok, kalau bentuk macam2 tu, rantai/gelang kena ikut patern kan, bila patern meraban, diorang kena campur banyak sket barang lain utk keraskan bentuk gelang tu...so, bila timbang memang akan kurang sket...
patutnya kalo dh cmpr bnyk barang lain, harga pun lain jgk la kn. :-?
mmg nk untung, jd mangsanya pembeli. :D
 
Sponsored Post

Dinar Bersinar

Fun Poster
Joined
May 20, 2012
Messages
120
Reaction score
1
Points
15
aku awal bulan ni ada gadai emas kt bank rakyat.sebelum ni memang buat bank rakyat je.yg aku heran, rantai leher aku bila timbang xdpt bacaan kata org bank rakyat tu.sedangkan sebelum ni pun rantai leher tu juga yg aku gadai kat bank rakyat cawangan yg sama.pastu aku suruh org tu cuba sekali lagi.dia kata xboleh sbb dh basah kena air.
oleh kerana jumlah duit tak cukup lagi aku pun bagi lagi dua bentuk cincin.pas dah siap timbang dia ambil hair dryer dan keringkan emas aku semua sekali termasuk rantai leher yg reject tu.patutnya dia cubalah sekali lagi sbb rantai leher aku tu dh kering sbb tadi katanya basah tak boleh.
aku masih tak puas hati dan aku pun pergi ke yapiem yg berdekatan.aku siap tanya lagi kat org yapiem boleh ke saya gadai rantai leher ni.dia kata boleh dan dapat jugalah aku gadai.lepas ni aku rasa aku klu nak gadai terus ke yapiem je la.sbb kat bank rakyat ni emas aku ada yg dia kata 835 dan ada yg 750.xda satu pun yg 916.so harga dpt kurang sikit.sedangkan aku beli semuanya emas 916.kt yapiem aku kena bayar rm10 sbb 1st time gadai kat siu.rm2 utk fee dan rm8 utk saham.yg saham ni kira mcm mana ya.ada dapat dividen ke apa?
yg kat YAPEIM tu dpt bacaan 916 ke??:D
 

Zie

Active Member
Joined
Apr 27, 2008
Messages
1,175
Reaction score
0
Points
20
terbaru ar rahnu agro bank hanya terima brg kemas yg ada surat pembelian emas akan diberikan pinjaman 50% jika tiada surat cuma 40%. emmm...lagipun agro bank nie cara pinjaman 6 bln, renew 3 bln & 2 bln pastu kena tebus...agro bank pn dh start kena bukak saving a/c.

ar rahnu rhb islamic bank amik 70% tebus setiap 6 bulan tapi nk wat surat punyalah lama procedure nyer...dekat 3-4 jam. hu..hu coz first time kena bukak saving a/c.

agro bank & rhb islamic terima emas 916 kosong tapi dia akan buat penilaian semula...dia akan downgrade kan kualiti emas ikut kepadatan...maybe jdk 853 / 750. so dia akan kira ikut harga rendah sikit la...tapi rhb islamic lebih cerewet..ada emas yg dia akan reject...ikut kualiti...

bank rakyat & bank islam tk pernah cuba...
 
Last edited:

Ran

Active+ Member
Joined
Oct 23, 2007
Messages
4,976
Reaction score
62
Points
30
terbaru ar rahnu agro bank hanya terima brg kemas yg ada surat pembelian emas akan diberikan pinjaman 50% jika tiada surat cuma 40%. emmm...lagipun agro bank nie cara pinjaman 6 bln, renew 3 bln & 2 bln pastu kena tebus...agro bank pn dh start kena bukak saving a/c.

ar rahnu rhb islamic bank amik 70% tebus setiap 6 bulan tapi nk wat surat punyalah lama procedure nyer...dekat 3-4 jam. hu..hu coz first time kena bukak saving a/c.

agro bank & rhb islamic terima emas 916 kosong tapi dia akan buat penilaian semula...dia akan downgrade kan kualiti emas ikut kepadatan...maybe jdk 853 / 750. so dia akan kira ikut harga rendah sikit la...tapi rhb islamic lebih cerewet..ada emas yg dia akan reject...ikut kualiti...

bank rakyat & bank islam tk pernah cuba...
yang terbaru agrobank bulih pinjam smpai 5 tahun dgn sambungan setiap 6 bln skali tanpa tebus..klu xsalah hamba..
 

HOPELICHOU

Freshie
Joined
Sep 2, 2019
Messages
12
Reaction score
0
Points
3
yup dh ada..bulan 8 tahun lps baru bukak. Tutuapp 9Apps ShowBox .bermula di kelantan...dan akan di buka di seluruh negara x lama lg...dlm masa terdekat ni mgkn akan pegi ke terengganu,pahang,selangor dan kedah klu x silap..
cuba bandingkan dgn arrahnu bank islam...ramai yg tebus dgn bank rakyat pi gadai di arrahnu bank islam plak..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register