AR Badul kecewa tidak dapat bahagian pusaka arwah anak

CG Sponsors




akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,465
Reaction score
1,883
Points
201
AR Badul ‘berputih mata’, tak dapat harta tinggalan Mejar Mohd Zahir - “Beritahu kenapa saya tak layak?”
Isnin, 30 November 2020 12:05 PM
SELEPAS lebih setahun pemergian Allahyarham Mejar Mohd Zahir Armaya, bapa arwah yang juga pelawak veteran AR Badul tampil menuntut haknya sebagai salah seorang waris.

Menurut Badul atau Armaya Aman Ramlie, 71, dia kesal apabila haknya sebagai bapa dinafikan tanpa penjelasan munasabah.

ARTIKEL BERKAITAN: Lepas setahun anak meninggal tertembak, AR Badul mahu tuntut hak - “Bukan nak bolot harta arwah tapi hak saya... anak-anak sendiri tak mengaku saya bapa”

“Saya ayah dia, tapi tak layak nak dapat tuntutan terhadap hak Allahyarham.

“Pihak sebelah sana (bekas isteri) kata saya tak ambil tahu tentang anak (Mohd Zahir) sejak kecil dan kata saya bukan bapa dia.

“Ini bukan soal duit tapi tentang hak saya sebagai bapa, saya berani untuk tampil ke hadapan, ” katanya kepada mStar.

Mohd Zahir yang juga pegawai komando, maut pada 4 September 2019 ketika melakukan demonstrasi keupayaan sempena pelancaran penubuhan Divisyen Kelima Infantri Malaysia (5 Div) di Kem Kok Lawi, Sabah.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!
 
Sponsored Post

akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
21,114
Reaction score
1,993
Points
206
AR Badul ‘berputih mata’, tak dapat harta tinggalan Mejar Mohd Zahir - “Beritahu kenapa saya tak layak?”
Isnin, 30 November 2020 12:05 PM
SELEPAS lebih setahun pemergian Allahyarham Mejar Mohd Zahir Armaya, bapa arwah yang juga pelawak veteran AR Badul tampil menuntut haknya sebagai salah seorang waris.

Menurut Badul atau Armaya Aman Ramlie, 71, dia kesal apabila haknya sebagai bapa dinafikan tanpa penjelasan munasabah.

ARTIKEL BERKAITAN: Lepas setahun anak meninggal tertembak, AR Badul mahu tuntut hak - “Bukan nak bolot harta arwah tapi hak saya... anak-anak sendiri tak mengaku saya bapa”

“Saya ayah dia, tapi tak layak nak dapat tuntutan terhadap hak Allahyarham.

“Pihak sebelah sana (bekas isteri) kata saya tak ambil tahu tentang anak (Mohd Zahir) sejak kecil dan kata saya bukan bapa dia.

“Ini bukan soal duit tapi tentang hak saya sebagai bapa, saya berani untuk tampil ke hadapan, ” katanya kepada mStar.

Mohd Zahir yang juga pegawai komando, maut pada 4 September 2019 ketika melakukan demonstrasi keupayaan sempena pelancaran penubuhan Divisyen Kelima Infantri Malaysia (5 Div) di Kem Kok Lawi, Sabah.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!
Ambik hak bermaksud, as datuk ko kene tanggung cucu2 tu nnt
Tp anak sendiri pun tak tanggung, nak tanggung cucu?
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,163
Reaction score
11,710
Points
1,906
Saya akan serahkan bahagian Baba- balu Mejar Mohd Zahir
30036588.jpg


  • 30 November 2020, 3:12 pm


KUALA LUMPUR: “Arwah tiada sebarang harta, dia sudah diisytihar muflis.”

Itu jawapan yang diberikan Balu Allahyarham Mejar Mohd Zahir Armaya, Nour Shafinar Harun, 31 ketika menjelaskan keadaan dirinya yang dituduh menafikan hak bapa mertuanya, A R Badul dalam kes pembahagian harta.

Jelas Shafinar, mengenai pertikaian berkenaan insuran kelompok yang diterima, memang dia sudah menerimanya namun buat masa ini dia masih belum memberikannya kepada pihak bapa mertuanya lagi.

“Arwah suami saya memang sudah diisytihar muflis pada perkahwinan pertamanya. Jadi bila dia berkahwin dengan saya, dia memang tidak ada apa-apa harta. Tiada rumah, kereta atau pun motosikal.

“Berkenaan insurans kelompok yang dipertikai bapa mentua saya ini, memang saya sudah dapat. Saya juga difahamkan yang difaraidkan adalah caruman arwah dan bukan ganjaran.

“Buat masa ini memang saya sudah bahagikan malah bahagian itu sudah saya beri kepada ibu mertua dan ibu angkat arwah suami saya. Manakala duit anak-anak arwah juga saya simpankan dahulu. Cuma bahagian baba (A R Badul) saya masih belum ada kesempatan untuk beri memandangkan kami tidak lagi berhubung,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Sementara itu ditanya mengenai hubungannya dengan A R Badul ketika ini, kata Shafinar dia tidak nafikan hubungan mereka agak renggang selepas kematian suaminya. Malah dia juga buntu dengan apa yang berlaku memandangkan ketika ini dia menerima pelbagai tuduhan tidak berasas.

“Memang ada pihak sana meninggalkan pesanan di telefon tetapi tidak perlu saya kongsikan secara terperinci, cuma apa yang boleh saya cakap perkara ini sangat memberi tekanan.

“Sebenarnya hubungan kami sebelum ini okey sahaja. Cuma selepas kematian suami kami tidak lagi berhubung. Malah bapa mertua saya juga langsung tidak bertanyakan khabar lagi,” jelasnya.

Sementara itu, A R Badul hari meluahkan rasa tidak puas hatinya kepada media apabila dia dinafikan hak ke atas harta peninggalan anaknya, arwah Mohd Zahir yang maut ketika melakukan demonstrasi keupayaan di Kem Kok Lawi, Sabah pada 4 September 2019.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,163
Reaction score
11,710
Points
1,906
“Apa nak dituntut kalau tiada harta?” - Balu dedah arwah suami muflis, terpaksa sekat nombor AR Badul kerana ditekan berkaitan harta
Isnin, 30 November 2020 7:42 PM


553.jpg

Shafinar tidak berniat membuka aib arwah suami mahupun bapa mentuanya, AR Badul.


SUSULAN kenyataan pelawak AR Badul menuntut haknya sebagai bapa atas kematian Mejar Mohd Zahir Armaya, balu Allahyarham iaitu Nour Shafinar Harun menjelaskan suaminya tidak meninggalkan sebarang harta.
Shafinar, 31, berkata, dia tidak mahu membuka aib mana-mana pihak namun terpaksa mendedahkan perkara sebenar selepas bapa mentuanya mahu menuntut hak terutama isu berkaitan pembahagian harta.




Enggan berselindung, Shafinar mendedahkan arwah suaminya tidak mempunyai sebarang harta dan diisytihar muflis ketika perkahwinan terdahulu dengan bekas isteri pertama.

"Sebenarnya saya tak nak komen banyak dan kalau boleh saya tak nak buka aib sesiapa pun termasuk arwah suami saya tapi saya terpaksa jelaskan perkara ini sebab pihak sana yang berkongsi dahulu.

956028.JPG


AR Badul luah rasa kecewa apabila dia dinafikan hak atas harta peninggalan arwah anaknya.

"Netizen pun dah mula buat spekulasi yang tidak baik mengenai isu ini. Sejujurnya, arwah suami saya sudah diisytihar muflis sejak perkahwinan pertamanya.

"Masa saya berkahwin dengan arwah waktu itu dia memang tidak ada apa-apa. Jadi, apa nak dituntut kalau tak ada harta," kata Shafinar ketika dihubungi mStar pada Isnin.

AR Badul meluahkan rasa kecewa kepada apabila dia dinafikan hak ke atas harta peninggalan anaknya, Allahyarham Mohd Zahir yang maut ketika melakukan demonstrasi keupayaan di Kem Kok Lawi, Sabah pada 4 September 2019.

Menerusi laporan mStar pada Isnin, Badul atau nama sebenarnya Armaya Aman Ramlie, 71, turut mempertikaikan mengenai insuran kelompok yang dikatakan dirinya tidak layak menerima.
Manakala duit anak-anak arwah juga saya simpankan dahulu.
SHAFINAR
BALU MOHD ZAHIR
Dalam pada itu, Shafinar memberitahu dia sudah menerima insuran kelompak dan membuat pembahagian mengikut jumlah caruman yang difaraidkan iaitu lebih RM5,000 kepada ibu mentua yang berada di Sabah dan ibu angkat arwah di Setapak.

Shafinar turut memberikan bahagian tersebut kepada anak-anak arwah dengan menyimpan duit itu untuk masa depan mereka namun tidak mempunyai kesempatan waktu untuk diberikan kepada AR Badul.
“Memang saya sudah terima insuran kelompok tapi selepas saya merujuk pada mahkamah dan bertanyakan kepada peguam, pengiraan jumlah caruman yang perlu difaraidkan hanya dalam RM5,000 lebih.

"Atas dasar keperimanusiaan, saya beri lebih daripada sepatutnya. Memang saya ada beri kepada ibu mentua di Sabah dan ibu angkat arwah suami saya yang menetap di Setapak. Manakala duit anak-anak arwah juga saya simpankan dahulu.

"Cuma bahagian baba (AR Badul) saya masih belum ada kesempatan untuk beri memandangkan kami tidak lagi berhubung. Kali terakhir bertemu masa majlis perkebumian arwah dan tak pernah bertemu lagi sehingga kini," ujarnya.

956027.JPG


Arwah Mohd Zahir meninggal dunia pada September tahun lalu.

Bagaimanapun, Shafinar mengakui dia terpaksa menyekat nombor telefon AR Badul dan adik kepada arwah suaminya kerana pihak mereka memberi tekanan kepadanya berhubung isu harta.

Sementara itu, berkenaan dengan pencen dan elaun, Shafinar menjelaskan pihak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah membuat agihan kepada penerima iaitu balu, anak-anak dan ibu kandung arwah.

"ATM dah buat agihan pencen kepada saya, anak-anak dan ibu kandung arwah. Pihak ATM juga yang menguruskan semua elaun arwah yang difaraidkan kepada penerima pencen.

"Dalam dokumentasi mempunyai dua waris iaitu waris utama isteri dan waris kedua sama ada ibu atau bapa kandung. Tapi saya difahamkan pihak ATM memberikannya kepada ibu arwah," ujarnya.

Mohd Zahir, 36, pegawai komando daripada 11 Rejimen Gerak Khas, meninggal dunia akibat terkena tembakan ketika melakukan aksi demonstrasi sempena pelancaran Divisyen Kelima dan Briged Ke-13 Infantri Malaysia di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu, Sabah.

Akibat kejadian itu, pihak Majlis Angkatan Tentera Ke-578 (MAT 578) yang bersidang pada 17 September 2019 bersetuju untuk menaikkan pangkat Allahyarham kepada Leftenan Kolonel.

Allahyarham meninggalkan seorang balu iaitu Nour Shafinar Harun, 32, dan lima orang anak termasuk dua daripada perkahwinan terdahulunya.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,163
Reaction score
11,710
Points
1,906
Badul kecewa dakwaan menantu bahawa Allahyarham Mejar seorang muflis
December 2, 2020





maxresdefault.jpg


KUALA LUMPUR 2 Dis.- Pelakon, pengarah dan pelawak veteran, AR Badul, akui kecewa dengan kenyataan yang mengatakan anaknya, Allahyarham Mejar Mohd. Zahir Armaya sebagai muflis.
Beliau menyifatkan kenyataan menantunya, Nour Shafinar Harun itu sebagai sesuatu yang mengaibkan.

Tambah Badul atau nama sebenarnya Armaya Aman Ramlie, 71, apa yang menjadi persoalan kini bagaimana anaknya itu juga masih boleh berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) selama ini.

“Tergamak dia mengaibkan anak saya, sanggup dia mengisytiharkan anak saya sebagai muflis. Kalau dia cakap banyak hutang tidak mengapa lagi.

“Setahu saya kalau sudah diisytiharkan muflis seseorang itu tidak boleh bekerja dan kerajaan juga tidak akan terima. Disenarai hitamkan mungkin saya faham, ini muflis,” katanya kepada Utusan Malaysia.





Mengakui hubungan dengan balu anaknya itu kini renggang, kata Badul, apa yang menjadi kepentingan buatnya kini adalah masa depan dua lagi cucunya yang kini berada di Pahang.

“Jumlah anak arwah tiga sahaja bukan lima, yang menjadi kepentingan kepada saya kini adalah masa depan dua lagi anak arwah.

“Dakwaan dia menyimpan duit dua lagi anak arwah rasanya tidak perlu berlaku memandangkan budak-budak itu mempunyai ibu sendiri,” katanya. – KUALA LUMPUR

 

eizzbizz

Super Active Member
Joined
Sep 2, 2009
Messages
8,685
Reaction score
618
Points
116
pasal duit x seberapa banyak pun nk gadoh...

kalo harta x boleh tarok nama arwah .. maka itu muflis lah... blacklist tu x bole amik loan je..

igt retis otai cerdik & matang... rupe nyer akai nye sejengkal je
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
21,214
Reaction score
2,382
Points
201
AR Badul ‘berputih mata’, tak dapat harta tinggalan Mejar Mohd Zahir - “Beritahu kenapa saya tak layak?”
Isnin, 30 November 2020 12:05 PM
SELEPAS lebih setahun pemergian Allahyarham Mejar Mohd Zahir Armaya, bapa arwah yang juga pelawak veteran AR Badul tampil menuntut haknya sebagai salah seorang waris.

Menurut Badul atau Armaya Aman Ramlie, 71, dia kesal apabila haknya sebagai bapa dinafikan tanpa penjelasan munasabah.

ARTIKEL BERKAITAN: Lepas setahun anak meninggal tertembak, AR Badul mahu tuntut hak - “Bukan nak bolot harta arwah tapi hak saya... anak-anak sendiri tak mengaku saya bapa”

“Saya ayah dia, tapi tak layak nak dapat tuntutan terhadap hak Allahyarham.

“Pihak sebelah sana (bekas isteri) kata saya tak ambil tahu tentang anak (Mohd Zahir) sejak kecil dan kata saya bukan bapa dia.

“Ini bukan soal duit tapi tentang hak saya sebagai bapa, saya berani untuk tampil ke hadapan, ” katanya kepada mStar.

Mohd Zahir yang juga pegawai komando, maut pada 4 September 2019 ketika melakukan demonstrasi keupayaan sempena pelancaran penubuhan Divisyen Kelima Infantri Malaysia (5 Div) di Kem Kok Lawi, Sabah.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!
Come on Badul...tak yah buat kelakar lah....kau nampak duit je......kalau seorang bapa yg bertanggungjawab tak akan ungkit harta peninggalan anak....sebab anak kau tu ada isteri dan anak....apa punya Atuk lah kau ni
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
21,214
Reaction score
2,382
Points
201
pasal duit x seberapa banyak pun nk gadoh...

kalo harta x boleh tarok nama arwah .. maka itu muflis lah... blacklist tu x bole amik loan je..

igt retis otai cerdik & matang... rupe nyer akai nye sejengkal je
berapa org artis je yg cerdik....
 
Sponsored Post
Top
Log in Register