BTC USD 48,017.2 Gold USD 1,754.18
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Apa makna dan Maksud " KAFIR" tu yang sebenarnya??

zammmm

Super Active Member
Joined
Oct 10, 2010
Messages
8,242
Reaction score
415
Points
86
tambahan sedikit..

adakah orang bukan Islam memahami hukum hudud yg saudara cuba huraikan itu? disini dikatakan.. mereka tidak tahu..

sebab apa mereka tak tahu? renung renungkanlah kenapa orang bukan islam menolak hudud..
walhal jika mereka tahu.. InsyaAllah mereka sokong ...tapi ada geng yg tak bagitau ..tapi membuat kenyataan sehingga menyebabkan orang bukan islam takut tentang hudud.. wallahhualam

statement ni aku xsetuju...ade ke org islam yg sihat akal fikiran nya xtau pasal hudud? ni statement apekebende cmni? kalau buat2 xtau aku caye lah... sebab hudud dlm islam adalah wajib,adakah ptt perkara wajib pun org islam sendiri xtahu?dan lagi org bukan islam xptt jd penghalang pd pelaksanaan hudud..yg biasa letakkan org bkn islam sbgai perisai dari hudud adalah umno,the one n only
 
Sponsored Post

PerawanTampan

Fun Poster
Joined
Jul 20, 2010
Messages
671
Reaction score
41
Points
20
statement ni aku xsetuju...ade ke org islam yg sihat akal fikiran nya xtau pasal hudud? ni statement apekebende cmni? kalau buat2 xtau aku caye lah... sebab hudud dlm islam adalah wajib,adakah ptt perkara wajib pun org islam sendiri xtahu?dan lagi org bukan islam xptt jd penghalang pd pelaksanaan hudud..yg biasa letakkan org bkn islam sbgai perisai dari hudud adalah umno,the one n only

macam mane diorang nak tau pasal hukum hudud memang takde yang nak bimbing diorang tentang pengertian hukum hudud dan cara melaksanakan hukum hudud...
yang menjadi persoalan sudahkah umat islam di malaysia ni menyebarkan dakwah kepada golongan non muslim di malaysia ni??
nak menyebarkan dakwah melalui surat kabar dan majalah,,,gerenti mujarab ke???
sayang kononnya ada orang mendakwa malaysia ni negara islam tapi sayang orang islam di malaysia bersikap tertutup terhadap orang non islam berbea di negara2 lain yang lebih bersikap terbuka bahkan kat luar negara sana ade buat macam debate2 antara ISLAM dan NON ISLAM... jadi pihak2 non islam boleh melihat secara jelas ape islam dan bagaiman islam itu sendiri...
berbeza dengan orang islam di malaysia sendiri yang cepat melenting bile orang2 non muslim bercakap tentang islam seperti contoh kes: LIM GUAN ENG yang guna AL QURAN....
dan lagi satu orang2 islam di malaysia ni lebih suka berdakwah hanya sesama sendiri....

yang paling aku sedih uztaz2 di malaysia ni berceramah pasal hukum hudud hanya berdasarkan garis kecil sj seperti contoh: PENCURI harus POTONG TANGAN...tanpa menerangkan skop luas dari pelaksanaan hukum hudud itu sendiri...

logik ke berceramah dengan non muslim pasal hukum hudud lalu bercerita tentang satu ni: SIAPA MENCURI HARUS DI POTONG sementara non muslim sendiri tak tau mencuri yang bagaimana yang harus dilakukan hukuman potong ni...jadi secara logik diorang akan mengatakan bahwa mungkin kalau aku curi roti tangan aku kene potong.... tak ke seram orang2 non muslim melihat hal itu??? tanpa ada bimbingan yang jelas tentang defisini hukum hudud..
 
Last edited:

Rishhana

Active Member
Joined
Feb 11, 2009
Messages
2,274
Reaction score
37
Points
30
tambahan sedikit..

adakah orang bukan Islam memahami hukum hudud yg saudara cuba huraikan itu? disini dikatakan.. mereka tidak tahu..

sebab apa mereka tak tahu? renung renungkanlah kenapa orang bukan islam menolak hudud..
walhal jika mereka tahu.. InsyaAllah mereka sokong ...tapi ada geng yg tak bagitau ..tapi membuat kenyataan sehingga menyebabkan orang bukan islam takut tentang hudud.. wallahhualam

statement ni aku xsetuju...ade ke org islam yg sihat akal fikiran nya xtau pasal hudud? ni statement apekebende cmni? kalau buat2 xtau aku caye lah... sebab hudud dlm islam adalah wajib,adakah ptt perkara wajib pun org islam sendiri xtahu?dan lagi org bukan islam xptt jd penghalang pd pelaksanaan hudud..yg biasa letakkan org bkn islam sbgai perisai dari hudud adalah umno,the one n only

salam saudara zamm..saya type disitu pasal orang bukan islam.
saudara sendiri quote ayat saya tu.

so statement siapa yg apekebende ? serius memang saya tak minta sokongan saudara zammmm.. tapi kalau nak quote ayat sesiapa sekalipun biar lah baca habis habis dan faham..

statement saya cerita pasal orang bukan Islam.
tapi saudara bantai saya seperti saya kata orang Islam tak tahu hudud..

ada ke dalam statement saya begitu.saya cuma berkata orang islam tak bagi penerangan yg jelas tentang hudud..

saya sangat berterima kasih kepada PerawanTampan atas statement beliau. dan kemungkinan besar statement saudara PerawanTampan itu dapat menjelaskan kepada saudara zammm tentang apa yg saya cuba maksudkan... wallahhualam
 
Last edited:

mydesk

Active+ Member
Joined
Apr 11, 2007
Messages
4,997
Reaction score
15
Points
25
salam saudara zamm..saya type disitu pasal orang bukan islam.
saudara sendiri quote ayat saya tu.

so statement siapa yg apekebende ? serius memang saya tak minta sokongan saudara zammmm.. tapi kalau nak quote ayat sesiapa sekalipun biar lah baca habis habis dan faham..

statement saya cerita pasal orang bukan Islam.
tapi saudara bantai saya seperti saya kata orang Islam tak tahu hudud..

ada ke dalam statement saya begitu.saya cuma berkata orang islam tak bagi penerangan yg jelas tentang hudud..

saya sangat berterima kasih kepada PerawanTampan atas statement beliau. dan kemungkinan besar statement saudara PerawanTampan itu dapat menjelaskan kepada saudara zammm tentang apa yg saya cuba maksudkan... wallahhualam

Ada salah faham lah tu... :D
 

mydesk

Active+ Member
Joined
Apr 11, 2007
Messages
4,997
Reaction score
15
Points
25
Kafir = ingkar. Tak kira lah sape sekali pun secara am nya... :D

Dulu saya selalu gurau dgn rakan sepejabat bila tak ikut arahan bos, saya kata "kau ni kafir pada bos ya..." :D

Kalau kat bumi ni maka 'bos' kita ialah Allah... :D
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,090
Reaction score
2,776
Points
201
Org yg meminta2 walaupun bekalannya sudah cukup
Mereka jg kafir
A8407-D7-E-AE1-E-4-D88-9622-9-D89-F03556-FE.jpg
 

Iblis

Active Member
Joined
Jun 9, 2021
Messages
1,192
Reaction score
152
Points
33
PERINGKAT HABLUN MINALLAH/30:30/10:105/3:83/11:17 (KAFIR KEPADA "WAY OF ALLAH" - SUNNATULLAH, NATURAL LAW/ENVIRONMENTAL PHILOSOPHY) / MUSUH ECOLOGICAL JUSTICE

Kafir.png


Allahis.jpg


PERINGKAT HABLUN MINANNAS - KAFIR YANG SEBENAR2NYA 30:30-32, 4:150-151

DEFINISI MUSYRIK/MUSUH KEMANUSIAAN

Janganlah kamu menjadi dari mana-mana golongan orang musyrik: iaitu orang-orang yang menjadikan fahaman لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ 30:30 mereka berselisihan mengikut kecenderungan masing-masing serta mereka pula menjadi berpuak-puak; tiap-tiap puak bergembira dengan apa yang ada padanya. (30:31-32, 4:150-151 "Kafir yang sebenar-benarnya")

PLAYLIST

 
Last edited:

FAUZEY_FX

Passed Away
Joined
Nov 13, 2010
Messages
20,671
Reaction score
840
Points
171
Kafir adalah mereka yang enggan beriman kpd Allah dan RasulNya..
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,090
Reaction score
2,776
Points
201
Apa2 yg di haramkan/dilarang dlm kerajaan Allah..Jgn lah di ceroboh atau di ingkari

Org yg ingkar kepada kerajaan Allah dan para utusan nya, maka mereka akan masuk ke dlm lubang jahannam

Itu la balasan bg org2 yg ingkar
Kufur nikmat
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register