BTC USD 47,868.0 Gold USD 1,754.18
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Apa makna dan Maksud " KAFIR" tu yang sebenarnya??

Rishhana

Active Member
Joined
Feb 11, 2009
Messages
2,274
Reaction score
37
Points
30
tadi bro yg beria2 kata, org bukan islam ni semuanya "tak tahu"...
tak tahu apa saya pon tak tahulah...

kafir harbi, kafir dzimmi plak camne bro? boleh ke tak boleh tu pnggil diorang kafir?

saudara.. saya teringat kata kata iman ghazali..
takpa lah biar saya sendiri yg ingat untuk diri sendiri...

saya tak pandai berdebat dengan saudara... kerana saya nie *****..
biarlah saya mengalah...ikhlas saya rela kalah

tidak hilang bisa ular yg menyusur akar....wallahhualam


terima kasih kerana layan saya...
 
Sponsored Post

fito.mazz

Fun Poster
Joined
Sep 17, 2010
Messages
257
Reaction score
3
Points
15
kafir adalah hamba yang tidak menurut perintah Allah...Jadi kafir boleh jadi org yang dizahirkan islam & juga bukan islam..
 

sejati_padu

Banned
Joined
Oct 9, 2010
Messages
213
Reaction score
2
Points
15
nabi berdakwah dan puak quraisy nie minta nabi buktikan dia ini seorang RASUL..
sebab ketika lahirnya NABI Kaum Bani Israel dah maklumkan pada penduduk kota mekah ini tentang kelahiran Seorang Rasul.

zaman tu.. islam disampaikan oleh rasulullah..
saudara pikir ada guru lain ke dapat dulu ISLAM tu sebelum rasulullah? agak pelik pertanyaan saudara nie... so mestilah rasulullah tak suruh jumpa guru lain...
sebab dia rasul.. dan dia menerima tugas tu... <<<< Allahuakbar bro, tak paham ke maksud ayat posting aku tadi tu...
aku tak tanya ko apa2 pon...aku perli ko je sebab ko tanya apakah perkara paling nikmat dlm hidup...
pastu ko suruh google carik jawapan sebelum ko nak share...
bagi aku kalau nak share, share je lah...tak perlu lah bersyarat...
bukannya aku ni tak tahu siapa Rasululluh s.a.w...


kenapa saya panggil kafir quraisy itu kafir..
baca betul betul ok..

MEREKA MEMINTA NABI MENUNJUKKAN MUKJIZAT DAN KEESAAN ALLAH SELEPAS ITU BARU MEREKA NAK IKUT PERINTAH ALLAH. TAPI BILA DAH DITUNJUKKAN MEREKA BERDUSTA.MEREKA DAH DIDAKWAH JUGA TAPI MEREKA TETAP ENGGAN.

SEBAB ITU SAYA SEBUT MEREKA KAFIR IAITU BERPALING PADA AYAT ALLAH.DAN SAYA BUKAN JATUHKAN KAFIR BEGITU SAHAJA.TAPI BERDASARKAN PENERANGAN DALAM AL-QURAN.

>>> jadi, kiranya org2 bukan islam zaman sekarang ni tak ada yg kafir lah? cukuplah sekadar org kafir quraisy sahaja yg kafir...
org2 bukan islam zaman sekarang ni tak ada sorang pon yg kafir sebab mereka semua serba "tak tahu"...

maaf jika penyampaian saya tak menepati citarasa saudara

hurmmmmmmmmmmmmmm :-?
 

sejati_padu

Banned
Joined
Oct 9, 2010
Messages
213
Reaction score
2
Points
15
kafir adalah hamba yang tidak menurut perintah Allah...Jadi kafir boleh jadi org yang dizahirkan islam & juga bukan islam..

ini lah sebenarnya yg betul...
tak perlu nak nafikan bukan islam itu juga kafir...
tak perlulah nak kata "tak tahu" apa semua tu...
 

Rishhana

Active Member
Joined
Feb 11, 2009
Messages
2,274
Reaction score
37
Points
30
Alhamdulillah.
saya dah check semua posting saya kat thread nie..

saya tidak menjumpai perkataan yg saya katakan semua orang bukan islam itu dikategorikan TAK TAHU..
dan Alhamdulillah juga.. saya tiada posting menyatakan bahawa hanya orang Islam je ada tittle kafir tu..

pada saya .. adalah lebih indah jika orang Islam itu bertawakal kepada Allah untuk tidak menjadi kafir.. kerana kekafiran itu lebih dekat pada orang Islam.....wallahhualam
 

sejati_padu

Banned
Joined
Oct 9, 2010
Messages
213
Reaction score
2
Points
15
saudara.. saya teringat kata kata iman ghazali..
takpa lah biar saya sendiri yg ingat untuk diri sendiri...

saya tak pandai berdebat dengan saudara... kerana saya nie *****..
biarlah saya mengalah...ikhlas saya rela kalah

tidak hilang bisa ular yg menyusur akar....wallahhualam


terima kasih kerana layan saya...

kita berdebat bukan sebab nak menang atau kalah...
kita berdebat sebab nak huraikan persoalan...

lagi satu kalau kita ada ilmu, ada pengetahuan, ada info atau ada apa2 jelah...
sepatutnyalah kita sampai-menyampaikan...

takpa lah, kita sudahkan je lah disini, sebelum keadaan bertambah keruh...

biar je lah org yg lebih arif buat kesimpulan...
 

Rishhana

Active Member
Joined
Feb 11, 2009
Messages
2,274
Reaction score
37
Points
30
hurmmmmmmmmmmmmmm :-?

terima kasih kerana perli saya...

Alhamdulillah saudara kenal Rasulullah S.A.W
saya juga harap dapat mengenali Rasulullah seperti saudara mengenali Rasulullah.....InsyaAllah (mengenali sepenuhnya)



pasal nak share tu.. saya bagi bersyarat itu kerana saya..

tapi kalau saudara nak share tanpa syarat itu kerana saudara.

saya harap saudara hormati cara saya..
 

Rishhana

Active Member
Joined
Feb 11, 2009
Messages
2,274
Reaction score
37
Points
30
kita berdebat bukan sebab nak menang atau kalah...
kita berdebat sebab nak huraikan persoalan...

lagi satu kalau kita ada ilmu, ada pengetahuan, ada info atau ada apa2 jelah...
sepatutnyalah kita sampai-menyampaikan...

takpa lah, kita sudahkan je lah disini, sebelum keadaan bertambah keruh...

biar je lah org yg lebih arif buat kesimpulan...

kita tidak berdebat saudara. saya type setiap posting saya dengan saudara adalah sharing.

yup sudahkan disini.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register