BTC USD 49,132.5 Gold USD 1,784.16
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Apa hukum nikah di siam???

eddie80

Super Active Member
Messages
5,583
Joined
Nov 18, 2007
Messages
5,583
Reaction score
47
Points
70
Sesapa tau apa hukum nikah kat siam??? N apa syarat2 yg wali boleh diwakilkan??? Bukan ke sebelah pompuan, wali mesti bapa... Klu bapa tk dpt dihubungi, meninggal, berada dlm 1 jarak yg jauh, wali boleh diwakilkan. That's mean, perkara2 yg diluar kemampuan kita... So, apa hukum nikah kat siam, disebabkan bapa xnak mewalikan anak pompuan mereka dgn sipolan2.... So, keadaan ni boleh ke wali tu diwakilkan, pdhal bapa pompuan msih ada, boleh dihubungi, malah umah pun dekat... Sesapa tau tolong jelaskan... K.
 
Sponsored Post

StanNero

Super Active Member
Messages
7,442
Joined
Mar 12, 2006
Messages
7,442
Reaction score
164
Points
73
entahlah..

ada org ckp Nikah mmg sah.. cuma undnag2 kat MEsia je la xleh.. kalau ko kena tangkap basah pastuh ada sijil nikah siam..

Jabatan Agama x kacau masa Rush..dia nasihat je suruh daftar.. ( nie kwn ako yg kena)
 

haQ

Active+ Member
Messages
3,237
Joined
Jan 28, 2006
Messages
3,237
Reaction score
55
Points
35
rukun nikah ada brapa?
kalau cukup maknanya sahlah kahwin tuh

1)bakal suami
2) bakal istri
3)wali
4)saksi
5)akad
 

eddie80

Super Active Member
Messages
5,583
Joined
Nov 18, 2007
Messages
5,583
Reaction score
47
Points
70
rukun nikah ada brapa?
kalau cukup maknanya sahlah kahwin tuh

1)bakal suami
2) bakal istri
3)wali
4)saksi
5)akad

haaa... yg aku dok pertikaikan, tang wali tu laa... bleh ke diwakilkan wali jika bapak pompuan masih ada, dan pasangan sengaja p siam utk nikah...
 

gOdFeLLa

Senior Member, InstaForex Official, Introducing Br
Messages
9,441
Paid Membership
Joined
Jan 4, 2007
Messages
9,441
Reaction score
401
Points
81
haaa... yg aku dok pertikaikan, tang wali tu laa... bleh ke diwakilkan wali jika bapak pompuan masih ada, dan pasangan sengaja p siam utk nikah...

sebab tu dia nikah sampai Yala kalau tak silap.
kalau ikut jarak, dibolehkan berwali hakim.
 

Biowash

Fun Poster
Messages
602
Joined
Aug 29, 2008
Messages
602
Reaction score
0
Points
10
nikah kat mana2 pun bley.. nikah jauh sampai di thailand kerana nk berwalikan hakim.. (berhukum x berwalikan bapa perempuan kerana jauh) kadi yg sahih.. dan jika pulang ke malaysia.. kena bayar denda dan daftar balik... beres..
 

maliq7776

Super Active Member
Messages
7,835
Joined
Mar 8, 2008
Messages
7,835
Reaction score
72
Points
75
kalo masih ade wali..tak sah la..wali lagu2 mane pun kene cari jugak kalo masih ada..tak tahu la kalo jauh ke dekat..
 

mj12

Legendary Member
Messages
11,812
Joined
Mar 22, 2008
Messages
11,812
Reaction score
0
Points
110
perghh..

leh laa tuh...

nikah kali kedua..:">:">:">
 

RMteam

Legendary Member
Messages
19,579
Paid Membership
Joined
Nov 20, 2006
Messages
19,579
Reaction score
88
Points
125
tapi takkan terdesak sangat sampai nak nikah siam...
mesti ada isu...
kalau takda isu apa2 ngan family takkan nak pergi siam kot...
biasanya macam tu lah yg berlaku...
org yg tak dapat terima HAKIKAT...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register