BTC USD 64,465.4 Gold USD 2,459.16
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

tokputih

CG Top Poster Club
gem
Messages
27,642
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,642
Reaction score
1,009
Points
206
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
• indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
• indeks muatan 71 = 345 kg
• indeks muatan 125 = 1,677 kg
• simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j

Kita kongsikan bentuk infografik pulak ya @tokputih 😀

1000197534.jpg


Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
• A : kawasan panas
• B : kawasan bercuaca normal


• C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
• dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 – 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
• Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D
 
Last edited:
Sponsored Post

Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
• indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
• indeks muatan 71 = 345 kg
• indeks muatan 125 = 1,677 kg
• simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
• A : kawasan panas
• B : kawasan bercuaca normal
• C : kawasan sejuk

- tarikh pembuatan : 1905
• dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 – 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
• Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D



maaf bro...aku nak betulkan skit info yg bg kat atas tu (yang aku highlight & bolt tu...aku x la pandai sgt tp tau la serba sedikit pasal tayar...

- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
***sebenarnya bukan tinggi tayar tu 70mm tp dia dipanggil aspect ratio iaitu 70% daripada lebar tayar tersebut....maksudnya ko kena kira 175 mm x 70 / 100...so dpt la tinggi tayar tu...

- jejari : R
*** R bukan maksudnya jejari bro...tp jenis balutan tayar (TIRE PLY)...R mewakili RADIAL PLY..ada juga dia tulis B iaitu mewakili BIAS PLY TIRE...ada juga tulis D iaitu mewakili DIAGNOL PLY TIRE..biasa 2 jenis ini digunakan oleh kenderaan berat mcm lori/bas sebab kelebihan dia utk menanggung beban yang tinggi...tp kekurangannya plak dia kurang memberi cengkaman & tidak sesuai utk conering...

- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
• A : kawasan panas
• B : kawasan bercuaca normal
• C : kawasan sejuk


*** sebenarnya A, B & C adalah tahap rintangan tayar terhadp haba...maksudnya tayar yg bertanda A adalah mempunyai rintangan terhadap haba cukup tinggi dalam ertikata lain tayar ni tidak akan terlalu panas jika berjalan terlalu jauh berbanding dengan tayar jenis B & C..Tayar C adalah gred yang paling rendah..tayar ni lebih panas kalo jalan jauh...biasanya ia lebih murah..

itu je yg dpt aku bgtau...kalo silap harap maaf..:)
 
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
• indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
• indeks muatan 71 = 345 kg
• indeks muatan 125 = 1,677 kg
• simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
• A : kawasan panas
• B : kawasan bercuaca normal
• C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
• dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 – 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
• Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D



yerp btul tu bro.. dibuat pada tahun 2005.. part ni la tokei2 kedai tayar slalu tipoo sama pengguna,cth la... aku pi kedai hari ni.. 24 okt 2008.. so dia jual tayar tu less la 20 hengget dari kedai lain yg kata tayar tu tayar baru... istilahnya mmg betul tayar baru(belum diguna since 2005.. tapi bukan tayar yg baru kuar kilang... sebab tu la byk kes tayar yg baru beli tak sampai 6 bulan dah terkoyak( seolah2 tayar yg ditampal semula):(scam:(scam

pernah terkena kat keta abg aku masa test drive enjin baru.. masa tu aku yg bawa tiba2 tayar meletup dan koyak dalam kelajuan 130 km/j pd cuaca yg panas di highway karak.. :(scam:(scam:(scam~X(

p/s: gewd info bro.
 
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
• indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
• indeks muatan 71 = 345 kg
• indeks muatan 125 = 1,677 kg
• simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
• A : kawasan panas
• B : kawasan bercuaca normal
• C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
• dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 – 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
• Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D

:eek:
alamak... tayar aku betul2 limit 240kmh jek...
aku selalu pesit cecah speed 240kmh...
adoi... bahaya ni... uwaaaaaaa....

apapun tq 4 this info...
atleast memperingatkan aku...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Back
Top
Log in Register