Apa beza ASB,ASN and ASW??

Recommended Brokers


monster7717

Fun Poster
Joined
May 12, 2010
Messages
244
Reaction score
13
Points
15
bagus gak jengah2 kat website asnb

cuma nak tanya.. ada nampak kat forum lain
pelaburan pokok tu ada yg bleh sampai 400k
kalau pelaburan plus agihan pendapatan dan bonus tu memang laa
tapi ada yg kata dorang boleh tambah pelaburan pokok sampai 400K
boleh komen sket tak.... tq
diorg TAKLEH tambah....:D sbb kalau tambah bukn pokok dah... itu pokok dah berbuah... :))

bnda tu bertambah sendiri releasion dari pusaka ker, waris, dll...tiada keistimewaan memana..amik skit petikan di bawah..yg bekaitan jer.. :p

" ...Adalah dimaklumkan bahawa had pelaburan maksimum yang dibenarkan bagi setiap pemegang-pemegang unit skim ASB adalah terhad sebanyak RM200,000.00 bagi pelaburan (buku dan sijil) menggunakan wang sendiri.

Walau bagaimanapun had pelaburan maksimum ini boleh bertambah melalui :-

i. Perolehan pengagihan pendapatan dan bonus yang telah diterima
setiap tahun di sepanjang pelaburan di dalam skim ASB.
ii. Tambahan pelaburan melalui pindah milik pesaka

Definasi pelaburan maksimum ASB boleh dirumuskan seperti berikut :-

Jumlah had pelaburan maksimum = RM200,000.00 (wang sendiri)
+ perolehan pengagihan pendapatan dan bonus yang diterima setiap tahun
+ tambahan pelaburan disebabkan pindah milik pesaka "....

sekian...:)cgrock

takpe..kita bereskan dulu 200K ygada...selebihnya g tmpat lain..lainler kalu dier bukak alik od, leh gasw..
 
Sponsored Post

2bz4money

Legendary Member
Joined
Aug 24, 2006
Messages
10,614
Reaction score
2,067
Points
191

mazri_myie

Active+ Member
Joined
Mar 7, 2010
Messages
4,288
Reaction score
255
Points
41
ASB

  • Hanya untuk bumiputera.
    Boleh buat loan.
    Boleh dicagarkan untuk OD facility
    Maksimum RM200,000 modal pokok untuk setiap akaun dewasa (+18 tahun) dan RM10,000 (12-17 tahun) untuk akaun remaja
    Kadar dividen dan bonus tertinggi berbanding amanah saham yang lain dari PNB.

ASW

  • Untuk semua rakyat Malaysia. Tetapi ada kuota pelaburan bagi pecahan setiap kaum.
    Tak boleh buat loan.
    Boleh dicagarkan untuk OD facility
    Tidak ada jumlah maksimum pelaburan untuk setiap akaun selagi kuota bagi setiap pecahan kaum belum habis dibeli.
    Umur bermula dari 6 bulan dan ke atas boleh buka akaun.
    Kadar dividen kedua tertinggi berbanding ASB bagi amanah saham dari PNB

ASN

  • Untuk semua rakyat Malaysia
    Tak boleh buat loan
    Tak boleh dicagarkan untuk dapatkan OD facility
    Tiada jumlah pelaburan maksimum untuk setiap akaun selagi peruntukan tabung masih ada.
    Berumur 18 tahun ke atas sahaja.
    No komen berkenaan kadar pulangan pelaburan ;)
baru aku jelas..thanks for the info
kira2 3mggu lepas aku br je buka akaun ASB kat maybank..
tp org kata pelaburan ASB ni ada unsur2 syubhah n haram..betul ke?
 

aarie

Junior Member
Joined
Jun 16, 2010
Messages
78
Reaction score
2
Points
11
takpe..kita bereskan dulu 200K ygada...selebihnya g tmpat lain..lainler kalu dier bukak alik od, leh gasw..
ye lah..... ASW pun ok gak
simpan situ laa dulu sementara tunggu alternatif yg lebih baik

TQ.
 

hazri99

Active Member
Joined
Nov 30, 2007
Messages
1,576
Reaction score
2
Points
25
yg pentng rege seunit ASB dan ASW tetap rm1. seunit.. ASN berubah.. dan ader caj jualan 5%... itu mcm..
 

General Juhziz

Super Active Member
Joined
Apr 21, 2010
Messages
8,673
Reaction score
250
Points
81
ade duit simpanan cadangan 80% ASB 20% ASN...huhuhuhu...diversify skit..pulangan tetap dpt pertubuhan modal pundpt :)
 

General Juhziz

Super Active Member
Joined
Apr 21, 2010
Messages
8,673
Reaction score
250
Points
81

2bz4money

Legendary Member
Joined
Aug 24, 2006
Messages
10,614
Reaction score
2,067
Points
191
Camner Anda Diversify?

ade duit simpanan cadangan 80% ASB 20% ASN...huhuhuhu...diversify skit..pulangan tetap dpt pertubuhan modal pundpt :)
tak nampak diversify sangat kalu sumer letak kat produk ASNB..

portfolio aku pulak cam ni..

63% ASNB (ASB/ASW/ASD):)paid
27% Koop (B.Rakyat/B.Persatuan;Syariah):)paid
6% PMutual (Syariah dan Asia)
4% DLL (SSP,LTH,Koswip)

Plan aku utk 2011 ( slps div ASB & BR) ..:-?
60% ASNB (ASB/ASW/ASD)
20% Koop (B.Rakyat/B.Persatuan;Syariah)
10% Emas
8% PMutual (Syariah dan Asia)
2% DLL (SSP,LTH,Koswip)

p/s: Property pulak = Total Fund :)cgrock
 
Sponsored Post
Top
Log in Register