Antara kisah tanah melayu tergadai-paspispus

CG Sponsors




mido

Active+ Member
Joined
Feb 23, 2007
Messages
4,861
Reaction score
12
Points
25
Baru-baru ini seorang bisnesman tunjuk tentang Geran Tanah 20 ekar di Kelantan. Tanah itu dimiliki oleh Perbadanan Menteri Besar Kelantan Berhad. Tanah itu adalah tanah Rizab Melayu. Tetapi tanah itu dipajak kepada sebuah kompeni orang Cina. Maknanya dalam masa 66 tahun, org Cinalah yang punyai dan dapat hasil lumayan atas tanah Rizab Melayu tersebut. Kerajaan Kelantan cuma dapat duit sewa sahaja. Adakah ini maksudnya tanah rizab Melayu telah tergadai?

Berbalik pula alkisah di Perak. Kalau nak tahu, ramai orang Melayu dapat Tanah Rancangan Pertanian Berkelompok atau RPB. Ada yang seorang dapat 2 ekar. Ada yang dapat 3 ekar seorang. Cina dan India pun ada yang dapat jugak. Tapi Kerajaan BN bagi ikut percentange. Melayu dapat 80%. Cina dapat 15%. India cuma 5%.

Tapi tanah yang orang Melayu dapat semuanya depa jual jer. Sebab apa orang Melayu tu jual? Sebab, tak mampu nak bertani. Soalnya, salah siapa kalau org Melayu itu jual. Dia nak duit jer. Tak semua yang dapat tu orang UMNO... Paling banyak pun sekitar 20%shj yang ahli UMNO. Selebihnya bekas pegawai kerajaan yang mungkin ahli PAS dan PKR.

Tak percaya, tanyalah mereka yang dapat tanah tu.... Ahli UMNO ker bukan. Tanya pula kepada ahli UMNO. Berapa ramai lagi yang tidak pernah mendapat TANAH KURNIA.

Tanah tersebut diberikan kepada Melayu. Orang Melayu yang beragama Islam. Sebab apa orang Melayu dapat?

1. Sebab pegawai kerajaan yang menguruskan hal tersebut adalah orang Melayu. Sebab apa pegawai kerajaan itu orang Melayu.

2. Sebab Fasal 153. Sebab DEB. Sebab yang menguasai politik Malaysia ialah politik Melayu a.k.a UMNO.

Sekarang di Perak... Siapa yang berkuasa? PAS ker? PKR ker? Atau sebenarnya yang berkuasa ialah abang besar DAP? Semua orang tahu siapa yang berkuasa sebenarnya....

Bila kita sokong UMNO bukannnya kita nak menjulang pemimpin UMNO yang korup. Kita nak Melayu yang menguasai politik. Dengan Melayu kuasai politik, barulah nasib kepegawaian kerajaan dimonopoli Melayu. Sesuai dengan peruntukan Fasal 153. Barulah DEB terlaksana dengan baik.

Apakah itu DEB. DEB ialah kenderaan untuk mengangkut prinsip 153 ke persada perlaksanaan. DEB adalah suatu semangat. DEB adalah suatu sebab menjayakan perlaksanaan peruntukan 153.

Cuba senaraikan jawatan dan potfolio penting kerajaan dan badan berkanun di Perak. Berapa orang Melayu dan berapa shj yang bukan Melayu.

Bolehkah potfolio peringkat negeri ini ditukar kepada bangsa bukan Melayu. Jawapannya boleh... Sekiranya negeri ini dikuasai Bukan Melayu dari segi politiknya... maka BOLEH.

Jawatan Datuk Bandar berikan pada Cina. PTD berikan pada Cina dan India. Berikan jawatan Pengarah Jabatan kepada Cina. Pengerusi PKNP berikan kepada Cina.

Cina semakin bersatu menentukan masa depan politik mereka. Mereka boleh melakukannya sebab orang Melayu asyik bertelagah sahaja. Politik Melayu mesti dipecahkan. Politik Cina dan India mesti disatukan menjadikan force yang kuat untuk menawan Perak.
 
Sponsored Post

yinbyungheon

CG Top Poster Club
Joined
Jul 12, 2006
Messages
36,821
Reaction score
856
Points
161
tak sempat pak mido nak bernafas........ yinbyungheon...:)):)):eek::eek:

thread nak counter attack thread kuhik nie...
Tlg mido jaja "fitnah umno" seluruh mesia. Blog pon mido sebat jugak :eek:

thread kuhik tetap terpanas di pasaran!!! :)paid
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
13,990
Reaction score
203
Points
133
Mengapa DEB tak di gunapakai oleh kerajaan BN bila nak "jual" Wilayah Iskandar kepada bukan Bumi?????
Yang berkuasa tu kan Melayu?????
 
Last edited:

mido

Active+ Member
Joined
Feb 23, 2007
Messages
4,861
Reaction score
12
Points
25
x kesah la dr blog ke x, tp kewajarannya nampak..
kopi lagi pahit ada org suka..
apakata, kita memandang wpi dr +ve side..
penjualan tanah kepada warga asing adakah menjdai kesalahan??
apakah x nampak pelbagai manfaat di sekeliling wpi tuh?
lonjakan ekonomi juga boleh dimanfaatkan oleh org sekitar wpi tuh?
kenapa di dubai, uae, buat jualan tanan, lot banglo dimonopoli pembeliannya oelh warga asing dikatakan hendak menjual negara??
skrg nampak x lonjakan ekonomi yg diperolehi di Dubai??
come on, pikiran buka luas2 sket..
aku nampak juak anti umno yg mcm katak bawah tempurung...
ingat kerajaan senang2 nak jual tanpa ada sebarang syarat ke?
kerajaan x syg negara ke? yg tuh segitiga emas adalah zon eksklusif ekonomi
yg dpt rangsang ekonomi Mlaysia.
tanah Malaysia luas lagi, usahakanlah dgn cara yg betul..
 

akay

Banned
Joined
Jan 30, 2008
Messages
14,865
Reaction score
17
Points
115
x kesah la dr blog ke x, tp kewajarannya nampak..
kopi lagi pahit ada org suka..
apakata, kita memandang wpi dr +ve side..
penjualan tanah kepada warga asing adakah menjdai kesalahan??
apakah x nampak pelbagai manfaat di sekeliling wpi tuh?
lonjakan ekonomi juga boleh dimanfaatkan oleh org sekitar wpi tuh?
kenapa di dubai, uae, buat jualan tanan, lot banglo dimonopoli pembeliannya oelh warga asing dikatakan hendak menjual negara??
skrg nampak x lonjakan ekonomi yg diperolehi di Dubai??
come on, pikiran buka luas2 sket..
aku nampak juak anti umno yg mcm katak bawah tempurung...
ingat kerajaan senang2 nak jual tanpa ada sebarang syarat ke?
kerajaan x syg negara ke? yg tuh segitiga emas adalah zon eksklusif ekonomi
yg dpt rangsang ekonomi Mlaysia.
tanah Malaysia luas lagi, usahakanlah dgn cara yg betul..

mido penah g dubai ke...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register