Antara Dua Pilihan, Keluarga kandung atau nenek tua.......

CG Sponsors




Antara Dua Pilihan


  • Total voters
    0
  • Poll closed .

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,631
Reaction score
258
Points
91
Sebelum aku memulakan thread dan poll baru ni, aku sedekahkan pahala al-fatihah kepada kawan karib aku yang tinggal sekampung dan sekelas semasa sekolah rendah, tingkatan 1 hingga tingkatan 3 yang telah kembali ke rahmatullah semalam. Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama golongan orang2 yang beriman. Amin.

Banyak kenangan pahit manis bersama dengan kawan aku ni...Jadi aku teringat di mana semasa di salah satu talent time hari guru kat sekolah kami, kami berduet dengan lagu nyanyian AZIZ AHMAD (PENYANYI SINGAPURA DI TAHUN 80AN) yng aku sendiri sudah lupa judulnya...Dan lagu ini memang meremangkan bulu roma dan kami menyanyi dengan penuh perasaan sehingga membuatkan semua murid2 dan guru2 terpaku.


Ni liriknya begini seingat aku la ...

Dialog: di suatu malam hujan lebat…
lahirlah seorang anak yang cacat..

Kerana lahirnya dengan kecacatan
ibu dan ayahnya kesal dan malu
anak itu di buang waktu hujan malam
menangislah anak yang kedinginan

lalu seorang ibu tua yang miskin
hidup mengambil upah basuh kain
anak yang malang dibawanya pulang
dibelai sepenuh kasih sayang

Atas kehendak Allah maha kuasa
insan yang cacat ada kelebihannya
anak itu pintar tekun belajar
berkat doa dan usaha ibu tua..

datang pula ibu dan ayah merayu
mohon rayu anaknya kembali
(ada aku terlupa…)

Dialog: seandainya engkau berada di tempat anak itu?? Yang mana satukah yang akan kau pilih?
Di antara ibu dan bapa kandung yang telah membuangmu dulu atau ibu tua yang miskin yang telah mengasuhmu sehingga kau berjaya…


So...berbalik pada tajuk asal berpandukan lirik lagu tu dan kalau kita letakkan diri kita ditempat anak itu yang mana satu nak pilih? Nenek tua yang membela, membelai dengan penuh kasih sayang dan memberikan pelajaran sehingga berjaya menjadi insan cemerlang gemilang dan terbilang serta tersohor, baru datang kedua2 ibu bapa yang baru nak mengaku anak bila anak itu dah berjaya dalam hidup????~X(

Zaman sekarang ni anak tak cacat pun kena buang juga...~X(
 
Last edited:
Sponsored Post

badrush

Super Active Member
Joined
Sep 4, 2008
Messages
5,519
Reaction score
18
Points
65
biarlah aku hidup sebatang kara..
 

carnationmyra

CG Top Poster Club
Joined
May 9, 2008
Messages
22,152
Reaction score
165
Points
123
(al-fatihah untuk kawan pakcik uchop)

kalo sy ditempat tu.....ni pilihan sy....

pilih nenek tua tu sbb dia yg mnjaga sy sehingga sy berjaya dan untuk membalas jasa dia...saya nak jaga dia sehingga ke akhir hayat saya....

pilih kedua ibu bapa sy sebb mereka yg lahirkan sy ke dunia ni....sejahat mana pon mereka...mereka tetap ibubapa saya yg wajib sy hormati....mungkin mereka da menyedari kesilapan mereka dlu.....

sy pilih kedua2nya.....:)
 
Joined
Jan 22, 2008
Messages
5,049
Reaction score
5
Points
65
sedihnya ... nak pilih yang mana yer.....
biarkan aku sendirian.......:(
 

kapak

Legendary Member
Joined
May 30, 2008
Messages
19,626
Reaction score
265
Points
131
sy pun pilih kedua2 nya

(alfatihah utk sahabatmu)
 

mesyamsul

Active+ Member
Joined
Jan 17, 2009
Messages
3,227
Reaction score
15
Points
25
al-fatihah..
sebagai umat Islam yg waras.. kita wajar memilih keduanya..
 

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,631
Reaction score
258
Points
91
(al-fatihah untuk kawan pakcik uchop)

kalo sy ditempat tu.....ni pilihan sy....

Pilih nenek tua tu sbb dia yg mnjaga sy sehingga sy berjaya dan untuk membalas jasa dia...saya nak jaga dia sehingga ke akhir hayat saya....

Pilih kedua ibu bapa sy sebb mereka yg lahirkan sy ke dunia ni....sejahat mana pon mereka...mereka tetap ibubapa saya yg wajib sy hormati....mungkin mereka da menyedari kesilapan mereka dlu.....

Sy pilih kedua2nya.....:)
TQ myra....memang banyak kenangan bersama kawan karib pak uchop ni..
Berkenaan pilihan tu, pak uchop bertanya pada kawan2 pak uchop mereka kata mereka pilih nenek tua, ibu bapa kandung just sembang dan ziarah balik hari je..tak layak jadi mak bapak....:)


sedihnya ... Nak pilih yang mana yer.....
Biarkan aku sendirian.......:(
kene berpasangan, nanti sunyi...

sy pun pilih kedua2 nya

(alfatihah utk sahabatmu)
terima kasih kapak..:)

al-fatihah..
Sebagai umat islam yg waras.. Kita wajar memilih keduanya..
TQ..
 

inna

Active Member
Joined
Jan 31, 2009
Messages
2,255
Reaction score
3
Points
25
Alfatihah tuk sahabat TT
Antara Dua Pilihan? jawapannyer ialah..kedua2nya
 

LuvHoneY

Super Active Member
Joined
May 24, 2008
Messages
6,787
Reaction score
39
Points
70
Al-fatihah..
ak akn memilih kedua2nya..:(
 

nur_ani

Active+ Member
Joined
Oct 17, 2008
Messages
3,290
Reaction score
0
Points
20
alfatihah utk sahabat pakcik~

kalo ani, ani akan pilih utk hidup berasama ibu tua yg menjaga ani~
pasal ibu bapa kandung 2, ani akan belajar terima mereka sedikit demi sedikit~
kena juga terima hakikat yg mereka ibu bapa kandung ani~
 
Sponsored Post
Top
Log in Register