BTC USD 38,395.1 Gold USD 1,796.32
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Antara 9 SITI yang patut dicontohi

eishen

Active+ Member
Joined
Nov 26, 2007
Messages
3,545
Reaction score
82
Points
30
1) Siti Khadijah

- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.

2) Siti Fatimah

- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah b'kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

3) Siti A'ishah

- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar

- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).

5) Siti Mariam

- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah

- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah

- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8) Siti Muti'ah

- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah

- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.

* 9 Siti ini adalah petikan drpd kata2 Ustazah Siti Norbahiah Mahmud dlm rancangan Halaqah TV9 bertajuk 'SITI IMPIAN'. Adakah kita tergolong antara Siti2 ini? Tapi bukan SITI NURHALIZA ye!!!.Tepuk dada tanya iman. Sama2 kita tingkatkan ilmu kita utk menjadi insan yg lebih baik di Bumi Allah ini, insyaAllah.

sme2la kite bce..:D
 
Sponsored Post

mj12

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
11,812
Reaction score
0
Points
110
benar tuan tanah.....:">
 

Cuppy Cakes

Legendary Member
Joined
Sep 16, 2008
Messages
12,140
Reaction score
35
Points
120
ada pepatah mengatakan:

"ku tidak mencari wanita secantik siti aishah, aku tidak mencari wanita seluhur budi siti khadijah, aku tidak mencari wanita setabah siti mariam tetapi cukuplah jika wanita yang ku cari itu mempunyai sifat-sifat & akhlak yang secantik mereka"

amin.....
 

g r a n p a

Super Active Member
Joined
Feb 15, 2008
Messages
5,119
Reaction score
44
Points
70
err...kalau ct nurhaliza lak mcm ne?
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
siti ialah shortcut kepada "Sayyidati"..
 

kancil biru

Legendary Member
Joined
Apr 4, 2008
Messages
11,641
Reaction score
1,099
Points
191
subahanallah besar pengorbanan ke 9 9 siti ini.. terima kasih bro atas peringatan yang berguna ini
 

baller

Active Member
Joined
Dec 30, 2005
Messages
1,687
Reaction score
17
Points
25
siti sifir cemana lak?...terer menghafal sifir tuh..hwahwawah...nway good thread eishen! :D
 

eishen

Active+ Member
Joined
Nov 26, 2007
Messages
3,545
Reaction score
82
Points
30
jom bce sme2 sumer ....
 

azarulez

Super Active Member
Joined
Jul 9, 2008
Messages
8,358
Reaction score
1,154
Points
151
8) Siti Muti'ah

- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

yg ni sesuai jadi pedoman utk wanita2 sekarang..seingat2 aku la..ustaz aku pernah cerita beberapa kali pasal muti'ah sampai kitorg ingat..

pernah satu ketika siti fatimah bertanya kepada Rasulullah S.A.W siapakah wanita pertama yg masuk ke syurga..baginda berkata Muti'ah..siti fatimah tidak berpuas hati kerana sepatutnya dia lah wanita pertama yg masuk syurga sebab dia anak kepada Rasulullah..lalu Rasulullah suruh siti fatimah pergi melihat amalan Muti'ah.. dia pun pergi dan sesampainya di rumah muti'ah..dia memberi salam dan ingin masuk utk berjumpa Muti'ah..tetapi Muti'ah tidak membenarkan siti fatimah masuk kerana tiada keizinan suaminya..lalu siti fatimah tunggu la di luar rumah sehingga suami muti'ah pulang..bila masuk ke rumah mutia'ah, siti fatimah lihat muti'ah biasa saja..tiada amalan atau ibadat yg lebih drp dia..

tetapi bila tiba waktu makan, siti fatimah melihat muti'ah meletakkan rotan di tepi meja di sebelah suaminya..lalu siti fatimah bertanya utk apakah rotan itu..mutia'ah menjawab utk suaminya..dia rela dirotan jika layanannya tidak memuaskan..namun suaminya tidak pernah merotannya sebab terlalu sayangkannya..barulah siti fatimah tahu kenapa muti'ah di pilih menjadi wanita pertama masuk syurga..

ha..panjang berjela aku cerita ni..harap dptla jadi teladan kat kaum wanita semua..hehehe..renungkan:

kebanyakan suri rumah sekarang ni:

1. melawa je bila nak kuar rumah..takut org kata xpandai berfesyen..make up 3 inci kat muka..baju ketat2 sampai kadang2 nampak perut yg dah berlipat2 tu..aurat tu jaga la beb..tapi bila depan suami dlm rumah, mak ai..berkemban je kadang2 tu..rambut pulak, kalah hantu sampai masuk dlm makanan bila memasak tu..betul ke amalan tu?

2. direct seller n bangla jual karpet ketuk pintu je, terus jemput masuk..nak tengok barang baru la kata kan..suami izin ke tu?

3. kalau nak pergi majlis member2..kuar camtu je..suami balik keja, tgk xde org..tinggal notis atas meja suruh suami tolong gi amik anak kat nursery..xsempat sebab nak gi majlis ni..xpasal2 nusyuz je tu..

banyak lagi la yg kaum wanita perlu perbetulkan amalan mereka terhadap suami..

si suami pulak..jgnla suruh isteri je berubah, kita pun kena berubah sebab kita pemimpin keluarga..jgnla asyik dok tgk pempuan seksi2..nanti isteri pun nak pakai seksi2 sbb nak tarik perhatian suami..hehehe..ape2 pun, kita kena jwb dulu akhirat nanti..

ape yg aku melalut panjang2 mlm ni..hehehe..dlm melalut tu, ade banyak pengajaran tu..:)cgrock
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register