BTC USD 60,983.4 Gold USD 1,763.16
Time now: Jun 1, 12:00 AM

anda nak bertani tapi tak ada tanah ini caranya

aiman27

Active+ Member
Joined
May 14, 2010
Messages
4,608
Reaction score
729
Points
71
aritu tt terlihat sebaris pokok petai spjg 5km di kiri dan kanan sungai.rupanya ia kepunyaaan seseorang yg telah memajak tanah tersebut dr JPS. apa yg tt tau seluas 20' dr tebing sungai adalah masih kepunyaan JPS jadi tanah rizab masih dikira agak luas. skg ini tt tgk pemajak menambah sebaris lagi pokok petai utk menjadikan 2baris. pokok yg baris lama sudah pun dpt dituai hasil. Selain di spjg sungai tt nampak pemajakan tanah juga boleh dibuat disepanjang pencawang elektrik TNB. pokok yg boleh ditanam seperti timun,nenas,betik,serai,ubi,pisang dsbnya. asalkan pokok itu tidak jenis tinggi yg boleh mengganggu talian pencawang dan pokok yg mengambil masa yg pendek utk dpt hasil. mcm bawah pencawang tnb silap2 tak perlu bayar sewa pajakan pun asalkan kawasan itu sentiasa bersih. kalau tidak diusahakan tnb mungkin terpaksa mengeluarkan kos tambahan utk membersihkan kawasan2 di bawah pencawangnya. jabatan pertanian boleh dijadikan rujukan utk bimbingan atau panduan bagi mengusahakan pertanian..

2 hari lepas pula tt ternampak sekumpulan lembu kat sungai tu bila ditanya rupanya pemajak itu juga memelihara lembu kat situ.. dia membuat 2 in 1 kat situ...bijak2
 
Last edited:
Sponsored Post

aiman27

Active+ Member
Joined
May 14, 2010
Messages
4,608
Reaction score
729
Points
71
sawah padi semakin berkurangan di negara kita menyebabakan pengimportan padi terpaksa di tingkatkan. sedangkan padi/beras merupakan makanan utama kita. kerajaan menyediakan subsidi kpd pengusaha padi utk menggalakkan penanaman padi. yg tt dgr selepas jual padi pun g tunjuk resit kat pihak kerajaan leh dapatkan claim lg. baja pun diberi subsidi..tp kena masih banyak tanah padi terbiar...
 

aes

Super Active Member
Joined
Apr 12, 2008
Messages
9,557
Reaction score
19
Points
65
sapa ada info psl ni ..... klu tak payah bayau duit pajak tanah best betul
 

aiman27

Active+ Member
Joined
May 14, 2010
Messages
4,608
Reaction score
729
Points
71
sapa ada info psl ni ..... klu tak payah bayau duit pajak tanah best betul

dgn syarat cth xleh dibuat bangunan kekal(senang citer boleh alih) dan kebun sentiasa bersih..itu yg tt dpt tau dr seorang perunding yg bekerjasama dgn pejabat pertanian...utk keterangan lanjut bro leh g tanya kat TNB atau JPS.. pejabat tanah pun boleh..
 

aes

Super Active Member
Joined
Apr 12, 2008
Messages
9,557
Reaction score
19
Points
65
dgn syarat cth xleh dibuat bangunan kekal(senang citer boleh alih) dan kebun sentiasa bersih..itu yg tt dpt tau dr seorang perunding yg bekerjasama dgn pejabat pertanian...utk keterangan lanjut bro leh g tanya kat TNB atau JPS.. pejabat tanah pun boleh..

ingatkan kena bayau .... kat kg byk tanah2 camni
 

+kOoL+

Legendary Member
Joined
Apr 11, 2007
Messages
12,425
Reaction score
68
Points
120
dgn syarat cth xleh dibuat bangunan kekal(senang citer boleh alih) dan kebun sentiasa bersih..itu yg tt dpt tau dr seorang perunding yg bekerjasama dgn pejabat pertanian...utk keterangan lanjut bro leh g tanya kat TNB atau JPS.. pejabat tanah pun boleh..

tnb bagi ke bro?.. tkde alasan bahaya ke t?..
 

blingbling

Fun Poster
Joined
Apr 27, 2008
Messages
911
Reaction score
37
Points
20
bwh talian/pencawang tnb dipanggil rentis tnb
tnb hanya dpt izin lalu utk sesetengan kawasan tu.
tanah masih milik kerajaan
pemohon boleh kemukakan permohonan TOL kpd Pejabat Tanah kawasan masing2
kos permohonan RM100 utk 1 permohonan
1 ekar= rm1,800 setahun utk tujuan kawasan hijau/berkebun/nurseri
klo x silap la
hehe
 

ajis_kg

Fun Poster
Joined
Oct 25, 2010
Messages
470
Reaction score
7
Points
15
bwh talian/pencawang tnb dipanggil rentis tnb
tnb hanya dpt izin lalu utk sesetengan kawasan tu.
tanah masih milik kerajaan
pemohon boleh kemukakan permohonan TOL kpd Pejabat Tanah kawasan masing2
kos permohonan RM100 utk 1 permohonan
1 ekar= rm1,800 setahun utk tujuan kawasan hijau/berkebun/nurseri
klo x silap la
hehe



yesss.. ur are correct.. itu namenya kebenaran lalu olh tNB.. bukan tanah TNB.. kena rujuk akta letrik.. TNB dapat laluan atas sahaj..n TNB should be buat bayaran kepd owner2 tanah2 sebab dah ade injuries effected ke atas tanah2 tersebut!! sebarang aktiviti bawah laluan TNb ini mesti mendapat kbenaran daripada owner tanah..:D

dalam donia nih mano ado free:))
 

golden_user2006

Active+ Member
Joined
Feb 19, 2007
Messages
3,329
Reaction score
175
Points
33
agok2 sng nak dpt ke tanah tol gni??? sbb pernah try tp byk alasan diberikan.....ado TIP tak selain kena guna 'cabel'
 

aiman27

Active+ Member
Joined
May 14, 2010
Messages
4,608
Reaction score
729
Points
71
tnb bagi ke bro?.. tkde alasan bahaya ke t?..

kalu jentolak terlalu tinggi melalaui bawah talian tnb yg rendah tu bahaya la tp biasanya talian agak tinggi. jgn pula tanam pokok jenis tinggi mcm kelapa, durian atau seumpamanya...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register