BTC USD 32,882.4 Gold USD 1,776.87
Time now: Jun 1, 12:00 AM

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
27,680
Reaction score
2,047
Points
206
FW959935_KL56_241019_KONVO_UCAM_BN201910225226-mpr-960x640.jpg

Muhammad Aqil Aqmar Md Ahad bergambar mesra bersama ibu bapa, Masliza Mustafa, 53, (kiri) dan Md Ahad Sadiman, 56, selepas Majlis Konvokesyen UCAM ke-18 di Dewan Besar Pusat Kebudayaan dan Kesenian Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Universiti Putra Malaysia pada 24 Oktober 2019. Foto BERNAMA
AGENDANASIONAL
Oktober 25, 2019 7:20 am

KUALA LUMPUR, 25 OKT: Pengorbanan keluarga merupakan rahsia pembakar semangat buat Muhammad Aqil Aqmar Md Ahad, 21, agar sentiasa belajar bersungguh-sungguh dalam merealisasikan impian untuk membantu keluarga pada masa depan.

Demikian luahan anak tukang kebun itu, ketika berucap di hadapan lebih 400 graduan pada majlis Konvokesyen Kolej Universiti Agrosains Malaysia (UCAM) yang ke-18, di Dewan Besar Universiti Putra Malaysia (UPM), hari ini.

Beliau yang dianugerah penerima anugerah Graduan Keseluruhan Terbaik pada majlis konvokesyen itu menceritakan pengalamannya melihat pengorbanan ayah beliau, Md Ahad Sadiman, 56, dalam memastikan anak-anak sentiasa mendapat pendidikan yang baik.

Muhammad Aqil Aqmar, anak kedua dalam keluarga, berkongsi kisah rumahnya pernah hangus dijilat api, sehinggakan keluarganya hidup sehelai sepinggang dan berbekalkan RM500 sebulan sebagai upah tukang kebun, ayahnya sentiasa mendahulukan kepentingan pendidikan anak-anaknya.

“Kisah ini yang menjadi pengikat iltizam untuk saya belajar bersungguh-sungguh supaya saya tidak menghampakan impian keluarga dan menerusi ilmu Insya-Allah satu hari nanti saya dapat membalas jasa mereka,” katanya sambil mengalirkan air mata ketika ditemu bual bersama Bernama.

Muhammad Aqil Aqmar berjaya menamatkan pengajiannya dalam program Diploma Perniagaan Tani dengan memperoleh keputusan gred kumulatif terkumpul (CGPA) 3.82 dan beliau juga penerima Anugerah Naib Canselor dengan menerima Kepujian Dekan dalam semua enam semester.
Muhammad Aqil Aqmar turut berterima kasih kepada UCAM kerana memberi ruang kepadanya untuk melanjutkan pengajian dalam sektor perniagaan tani yang disifatkan kurang ‘popular’ dalam kalangan anak muda.

Sementara itu, Ketua Eksekutif UCAM, Faizatul Akmar Hisan dalam ucapannya pada majlis konvokesyen yang menyaksikan 474 graduan dianugerah ijazah sarjana, sarjana muda, diploma dan sijil itu, berkata UCAM akan terus memainkan peranan sebagai wadah untuk melahirkan intelektual dalam industri pertanian.
“Peranan UCAM tidak terhenti setakat mendidik pelajar dalam aliran akademik semata-mata. UCAM sebagai sebuah syarikat milikan RISDA juga sentiasa komited dalam menyumbang kepakaran dan latihan dalam meningkatkan modal insan negara.

“Malah, UCAM turut melaksanakan kajian penyelidikan untuk membantu pihak RISDA dalam mengenal pasti potensi pembangunan pekebun kecil,” katanya.
UCAM bermula sebagai sebuah pusat ilmu yang menawarkan kemahiran melatih pekebun-pekebun kecil sebelum ia ditransformasikan kepada institut pendidikan tinggi dan kini kolej itu berdiri teguh sebagai sebuah kolej universiti.

Sejak ditubuhkan pada tahun 1999, UCAM yang dahulunya dikenali Kolej RISDA melahirkan 10,019 graduan bukan sahaja dalam bidang pertanian malah dalam bidang keusahawanan, perniagaan, perakaunan, rangkaian komputer, komunikasi dan pembangunan luar bandar.

-BERNAMA
 
Sponsored Post

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,533
Reaction score
1,609
Points
596
Alhamdulilah moga terus cemerlang berjaya dalam hidup
 

azham

Super Active Member
Joined
Dec 20, 2012
Messages
5,786
Reaction score
1,303
Points
156
Diploma Perniagan Tani...kalau buat bisnes tanaman hydroponics boleh buat duit ni.
Ada seorang suri rumah ni dapat RM200-400 sehari hasil tanaman hydroponics ni.
Dari hanya isi lapang dan sekarang menjadi pendapatan tetap. ALHAMDULILLAH.
 

stillFX

Super Active Member
Joined
Nov 11, 2016
Messages
7,429
Reaction score
932
Points
121
Diploma Perniagan Tani...kalau buat bisnes tanaman hydroponics boleh buat duit ni.
Ada seorang suri rumah ni dapat RM200-400 sehari hasil tanaman hydroponics ni.
Dari hanya isi lapang dan sekarang menjadi pendapatan tetap. ALHAMDULILLAH.
betull... ada tanah... buat la hidroponic...tu satu hasil.. nak dua hasil..buat akuaponic.
 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
23,899
Reaction score
2,461
Points
201
UCAM kat Alor Gajah kan
 

John Nawi

Super Active Member
Joined
Oct 23, 2012
Messages
5,089
Reaction score
150
Points
83
bela ikan...sisa buangan ikan tu disalirkan ke tanaman
jadi baja
nama dia aquaponic eh..haha.. aku buat dah, nama scientific tak tau..tp tanaman utk suka2 je
 

stillFX

Super Active Member
Joined
Nov 11, 2016
Messages
7,429
Reaction score
932
Points
121
nama dia aquaponic eh..haha.. aku buat dah, nama scientific tak tau..tp tanaman utk suka2 je
a'a... kalo guna air baja tu... nama dia hydroponic... kalo bela ikan kat bawah.. pastu air dari kolam tu salir ke tanaman... tu panggil aquaponik
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register