BTC USD 62,051.9 Gold USD 1,770.93
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Anak Oh Anak..Kenapa Susah Sangat Aku Nak Dapat??

Talib Ali

Active Member
Joined
Nov 22, 2008
Messages
1,304
Reaction score
114
Points
33
Asalamualaikum wbt...

Talib bukakan topik ini , kerana ingin berkongsi beberapa pekara atas pengalaman sahabat dan juga pelanggan pelanggan Talib yang telah pun berjaya hamil. Talib sekadar berkongsi pengalaman suka dan duka yang telah pun di alami oleh beberapa orang dalam mencapai keinginan untuk memiliki zuriat sendiri.


Umum ketahui bahawa kesuburan wanita mahupun lelaki di Malaysia sudah mulai menurun. Ia juga berkait rapat dengan faktor usia ketika berkahwin..

Berikut adalah purata umur bagi kaum wanita dan lelaki yang mendirikan rumahtangga..

30% - Mendirikan Rumah Tanggan pada usia 25-29 tahun

60% Mendirikan Rumahtangga pada usia 30-40 tahun

10% - Mendirikan rumahtangga selepas umur 40tahun

Soal jodoh bergantung kepada Ilahi. tetapi impak nya tetap ada bila berkahwin lewat.

25-29 tahun - Peratus kesuburan adalah 88.2%

30-40 tahun - Peratus kesuburan 45.8%

40 Tahun ke atas - 25.6%

Semakin meningkat usia kita semakin kurang tahap kesuburan kerana faktor hormon.


Selain itu berikut adalah statistik kesukaran hamil mengikut usia

25-29 - 6.7%
30-40 - 42.5%
40 - - 50.8%

Kesukaran untuk dapat anak bukan sahaja untuk pasangan yang sememangnya tiada anak. Tetapi kepada pasangan yang ingin menambah bilangan anak juga ianya terjadi.


Kebanyakan wanita & lelaki . tetapi ramai wanita la yang mula stress memikirkan pekara ini. Ada yang mengambil pelbagai makanan dan produk tambahan untuk mengembalikan kesuburan serta membetulkan perjalanan Haid. Tetapi harus diingat walau pun anda mencuba pelbagai produk tetapi dalam masa yang sama anda stress kerana terlalu inginkan anak maka cubalah apa pun memang agak sedikit sukar kerana ia akan meninggikan hormon yang menjadi punca anda terus sukar untuk dapatkan anak.

Oh Ya..la ni Talib nak break sekejap.. nanti Talib akan kembali dengan info kenapa susah sangat nak dapat anak.
 
Sponsored Post

Talib Ali

Active Member
Joined
Nov 22, 2008
Messages
1,304
Reaction score
114
Points
33
Kesukaran Untuk dapatkan anak berkait rapat dengan beberapa pekara. termasuklah dari segi kesihatan dan perubatan orang. (Yang di panggil gangguan mistik) . InsyaAllah Talib akan ulas juga berkaitan dengan gangguan mistik ni. Tapi sebelum tu mari kita belajar dan mengenali beberapa hormon penting dalam tubuh badan kita.

Apa Itu Hormon?
Hormon adalah zat kimiawi yang di hasilkan tubuh secara alami.Bila di keluarkan ia akan dialirkan oleh darah menuju pelbagai jaringan sel dan menimbulkan kesan tertentu sesuai dengan fungsinya mmasing-masing.

Contoh kesan hormon pada tubuh manusia
1) Perubahan fizikal yang dikesan dengan tumbuhnya rambut di kawasan tertentu untuk lelaki mahupun wanita.Untuk Wanita (Payudara membesar, membentuk lekuk pinggul) Untuk lelaki ( membentuk tubuh maskulin).

2) Perubahan Psikologi - Perilaku feminin dan Maskulin,Sensitivities, mood dan suasana hati dan perasaan

3) Perubahan sistem reproduksi: Pematangan organ reproduksi, produksi organ seksual (Estrogen oleh ovarium dan testosteron oleh testis).

Kandungan Hormon juga berbeza-beza

1) Hormon yang mengandungi asam amino (Epinefrin,norepinefrin dan triodtironin)

2) Hormon Yang mengandungi lipid (testoteron,progesteron,estrogen,aldosteron dan kortisol)

3) Hormon yang mengandungi Protien
(Insulin,Prolaktin,vasopresin,oksitosin, hormon pertumbuhan (growth hormone seperti FSH,LH & TSH.)
__________________
 

fazarudin

Legendary Member
Joined
Jan 2, 2006
Messages
10,989
Reaction score
258
Points
136
aku ngan bini aku amik masa setahun gak , baru skang bini aku pregnant 3 bulan...
 

underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,898
Reaction score
4,395
Points
206
yg tak kawen pun boleh dpt anak....... anak luar nikah
 

abangjedi

Active Member
Joined
May 3, 2010
Messages
1,102
Reaction score
22
Points
30
rancang dgn teliti, pastikan mengikut cara yg betul bg kedua duanya. perancangan Allah itu adalah maha benar. bersabar dan terus berusaha.
 

fazarudin

Legendary Member
Joined
Jan 2, 2006
Messages
10,989
Reaction score
258
Points
136
yg susah nak mengandung tu try makan asid folik..
 

sarialong

Active+ Member
Joined
Apr 2, 2009
Messages
3,116
Reaction score
1
Points
25
asid folik tu apa bro..cthnya makanan apa yg ada asid folik
 

eday84

CG Top Poster Club
Joined
Jan 10, 2009
Messages
27,695
Reaction score
146
Points
128
aku pun nak kne tau ni hehe
blom kawen tp semua org mau ada anak kan

dgr2 makanan sejuk dgn mknn panas pun emmpengaruhi
klau laki xleh mkn sejuk nnt xperform
klau pmpn mkn panas nnt cepat sgt dinding rahim gugur xsempat nk lekat
betul ke?
 

kasyaf

Fun Poster
Joined
Nov 11, 2008
Messages
726
Reaction score
3
Points
15
da nak masuk 5 bulan aku kawen tapi xde rezeki lagi...kesian kat wife teringin sangat nak mengandung....hemm
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register