BTC USD 47,644.7 Gold USD 1,757.28
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Anak baru lahir

pokjeff

Fun Poster
Joined
Aug 7, 2008
Messages
767
Reaction score
0
Points
10
Salam kawan2 cg..

ambe nk tanya ni..kalu baby yg baru lahir kita kena azan n iqamah kt telinga dia kn..

boleh tak bgtau cuma nk kan lebih confirm ni..

azan kena telinga belah kanan kan..iqamah belah kiri..

ke ade beza kalu baby lelaki ngn pompuan..

tolong ye kawan2...
 
Sponsored Post

lah7257

Active Member
Joined
Mar 20, 2007
Messages
1,971
Reaction score
5
Points
25
Aku pun tak la mahir sangat. yang aku tau lepas azan tu kena bagi manisan sikit. Kalau ada madu lagi ok, tak da, kurma pun ok juga. cuma sapu sikit je kat mulut baby tu.
 

taurusboyz90

Legendary Member
Joined
Apr 20, 2008
Messages
10,017
Reaction score
119
Points
123
Salam kawan2 cg..

ambe nk tanya ni..kalu baby yg baru lahir kita kena azan n iqamah kt telinga dia kn..

boleh tak bgtau cuma nk kan lebih confirm ni..

azan kena telinga belah kanan kan..iqamah belah kiri..

ke ade beza kalu baby lelaki ngn pompuan..

tolong ye kawan2...

maybe kot:-?..aku pun cetek ilmu:))
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,046
Reaction score
244
Points
133
Copy paste...harap membantu...

Berikut ini akan dipaparkan beberapa hukum-hakam agama yang berkaitan dengan anak-anak yang baru dilahirkan:


1. Ucapan Bisyarah Atau Tahniah

Umat Islam disunatkan untuk mengucapkan bisyarah (menyampaikan berita yang menggembirakan kepada seseorang) atau mengucapkan tahniah jika ia luput memberi bisyarah, iaitu dengan mendoakan kebaikan untuknya setelah dia mengetahui, khususnya apabila ia akan ataupun sudah mendapat cahaya mata. Faedahnya antara lain supaya rakannya merasa gembira dan menambah erat persahabatan dan silaturrahmi.

Di dalam Al-Quran dan dalam Hadis sungguh banyak kisah tentang hal ini, umpamanya Firman Allah (yang bermaksud):

Hai Zakaria, sesungguhnya Kami menyampaikan berita gembira kepadamu akan (beroleh) seorang anak yang namanya Yahya, dan sesungguhnya Kami belum pernah menciptakan orang yang serupa dengan dia. [Maryam 7]

Dalam kitab sirah diriwayatkan bahwa:

“Ketika Nabi (sallallahu alayhi wasalam dilahirkan, Thuaibah (hamba Abu Lahab) telah menyampaikan berita gembira kepada tuannya Abu Lahab bahwa Abdullah telah mendapat seorang anak lelaki. Lalu Abu Lahab pun memerdekakan Thuaibah ketika itu juga karena merasa sangat gembira dengan berita tersebut. Allah tidak sia-siakan ganjaran itu untuknya”. (Lihat kitab: Tarbiatul Awlad – Nashih ‘Alwany I / 68-69).


2. Ta’zin Dan Iqamah

Dan di antara amalan yang sangat digalakkan Islam ialah mengazankan pada telinga kanan bayi serta mengiqamahkan pada telinga kirinya. Ini berdasarkan dalil hadis bab di atas.

Dan diriwayatkan dari Ibnu Abbas ra bahwa Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah mengazankan pada telinga kanannya Al-Hasan Bin Ali pada hari lahirnya dan mengiqamahkan pada telinga kirinya.

Adapun rahasia di balik amalan tersebut ialah sebagaimana dinyatakan dalam kitab: Tuhfatul Maudud, halaman 21:

a. Mengawali pendengaran bayi dengan kalimah Tauhid ketika ia mula-mulamemasuki alam dunia sebagaimana kita juga disuruh mengajarkannya ketika akan keluar daripada alam ini.

b. Mengusir syaitan dan melemahkan tipudayanya.

c. Supaya kita awali dakwah (mengajaknya) ke jalan Allah dan agamaNya mendahului ajakan syaitan. Ini sebagaimana fitrah Allah (tauhid) pada setiap insan sejak lahir lagi sebelum ia dirobah oleh syaitan.

Apa yang dinyatakan oleh Ibnu Al-Qayyim di atas menjadi dalil yang sangat besar dan jelas betapa Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) mengutamakan aspek Akidah, Tauhid dan Iman. Dan sekaligus mengusir syaitan dan kehendak hawa nafsu sejak permulaan perjalanan di alam dunia ini lagi.


3. Tahnik

Tahnik maknanya menggosok kunyahan tamar dengan telunjuk kanan pada gusi dan langit-langit bayi yang baru lahir. Gerakan ke kiri dan ke kanan bahagian dalam mulut bayi hendaklah dilakukan dengan lembut sehingga sampai manisan korma itu ke semua bahagian dalam mulut. Jika tidak ada korma (tamar), boleh juga digunakan benda-benda manis lainnya seperti madu.

Dan di antara hikmah tahnik ini ialah supaya memperkuat otot-otot mulut, gusi dan langit-langit bayi yang tidak lama kemudian akan menghisap dan menyedut keluar susu ibunya.

Dan adalah afdhal (lebih baik) jika yang melakukan tahnik ini orang yang dipandang lebih taqwa dan lebih saleh sebagai mengambil keberkatan dengan harapan semoga bayi tersebut kelak juga memiliki sifat-sifat yang terpuji. Dan mungkin atas dasar inilah para sahabat banyak yang meminta jasa baik Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) untuk mentahnikkan anak-anak mereka yang baru lahir sebagaimana diberitakan dalam hadis.


4. Tahliq

Tahliq maknanya mencukur habis rambut bayi hingga botak samada bayi lelaki atau bayi perempuan. Sebaiknya tahlig ini dilakukan pada hari yang ketujuh daripada kelahiran. Rambut tersebut hendaklah ditimbang dengan emas atau perak atau wang yang kemudian jumlah itu disedekahkan kepada fakir miskin.


a. Hikmah Kesehatan:
Pencukuran itu dapat memperkuat penglihatan, penciuman dan pendengaran bayi serta dapat menghilangkan keracunan pada pori-pori rambutnya. (Lihat kitab: Tuhfatul Maudud dan Tarbiyah Al-Awlaad).


b. Hikmah Kemasyarakatan:

Bersedekah sejumlah wang yang ditimbang sama berat dengan rambut bayi itu kepada fakir miskin atau sesiapa yang berhak menerimanya mengandungi unsur-unsur kemasyarakatan. Diharapkan semoga setelah bayi itu dewasa kelak ia akan menjadi manusia yang dermawan dan suka menolong anggota masyarakat yang kurang bernasib baik.

Daripada Anas Bin Malik ra katanya: Sesungguhnya Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) menyuruh agar mencukur kepala Hasan dan Husin pada hari ketujuh kelahiran mereka, lalu mereka pun dicukur; dan selanjutnya disedekahkan perak seberat rambut itu.
(HR Yahya Bin Bakir)

Dan dalam hal ini Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah melarang Al-Qaza’ iaitu mencukur sebahagian kepala dan meninggalkan sebahagian yang lain.

Daripada Abdullah Bin Umar ra katanya: Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah melarang daripada Al-Qaza’. (HR Bukhari dan Muslim)

Al-Qaza’ mencakupi empat jenis:

i. Menggunting rambut bayi sejemput sini dan sejemput sana (tidak teratur)
ii. Menggunting atau mencukur bahagian tengah kepala bayi dan membiarkan rambut bahagian tepi kiri dan tepi kanannya.
iii. Menggunting atau mencukur bahagian tepi kiri dan kanan, tetapi membiarkan bahagian tengahnya.
iv. Menggunting atau mencukur bahagian depan kepala bayi dan membiarkan bahagian belakangnya atau sebaliknya (jambul)


Kesimpulan:

1. Di antara amalan yang digalakkan oleh Islam ketika bayi baru lahir ialah: (Bisyarah atau Tahniah, Azan dan Iqamah, Tahnik dan Tahliq. (Akikah-Tasmiah-Khitan akan menyusul).

2. Walaupun amalan di atas hanya sunat hukumnya, namun umat Islam tidak wajar mengabaikannya. Lebih-lebih lagi dalam menghadapi dunia yang serba mencabar ini. Semoga dengan melakukan sunah-sunah Nabi tersebut anak-anak kita akan menjadi anak-anak yang saleh dan dilindungi Allah.

3. Segala panduan-panduan yang datang daripada Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) pasti baik. Termasuklah bagaimana cara kita membentuk anak sejak kecil lagi agar mereka menjadi anak-anak yang saleh.
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,259
Reaction score
861
Points
176
info yang bagus.. moga2 bakal2 bapa dapat mengamalkan.....
 

eboss

CG Hardcore
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
Aku pun tak la mahir sangat. yang aku tau lepas azan tu kena bagi manisan sikit. Kalau ada madu lagi ok, tak da, kurma pun ok juga. cuma sapu sikit je kat mulut baby tu.

kasi madu pada anak bukan 'madu' kat bini pulak

:eek::eek::eek:
 

clorox_bersih

Legendary Member
Joined
Jul 2, 2008
Messages
18,906
Reaction score
43
Points
120
Aku pun tak la mahir sangat. yang aku tau lepas azan tu kena bagi manisan sikit. Kalau ada madu lagi ok, tak da, kurma pun ok juga. cuma sapu sikit je kat mulut baby tu.

tu orang kata pemecah mulut ke ape tah..sebab nnt kalau bagi
bende pahit2 kat mulut baby tu,nnt takut masa nk breast feed
die tanak buka mulut..sbb memule tu da rasa pahit..tu yg aku
baca la dulu..hehehehe..
aku tak kawen lagi,awek pn takde #:-S
 

fazarudin

Legendary Member
Joined
Jan 2, 2006
Messages
10,989
Reaction score
258
Points
136
Assalamualaikum wbt

Saya ada beberapa kemusykilan agama:

Saya ada terbaca dalam didalam beberapa buah buku bahawa bayi yang baru dilahirkan hendaklah diazan dan diqamatkan. Tetapi sesetengah buku pula menyatakan bayi lelaki hanya perlu diazankan dan bayi perempuan hanya perlu diqamatkan. Yang mana satu yang boleh diterima pakai? Masa mengazankan bayi, adakah sipengazan yang menghadap ke kiblat atau kepala bayi itu yang dihadapkan ke kiblat?

jawapan :-

1. Bayi yang baru lahir baik lelaki atau perempuan disunatkan azan disebelah telinga kanannya dan qamat ditelinga kirinya. Pendapat azan pada bayi lelaki dan qamat pada bayi perempuan adalah pendapat yang laro'.

2. Pengazan yang perlu menghadap kiblat.
 

kuhik

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Salam kawan2 cg..

ambe nk tanya ni..kalu baby yg baru lahir kita kena azan n iqamah kt telinga dia kn..

boleh tak bgtau cuma nk kan lebih confirm ni..

azan kena telinga belah kanan kan..iqamah belah kiri..

ke ade beza kalu baby lelaki ngn pompuan..

tolong ye kawan2...

sama je lelaki atau perempuan...azan di kanan, iqamah di kiri...dan ngadap qiblat...

dan berdoa selepas itu...doalah apa-apa pun..
 

pokjeff

Fun Poster
Joined
Aug 7, 2008
Messages
767
Reaction score
0
Points
10
Copy paste...harap membantu...

Berikut ini akan dipaparkan beberapa hukum-hakam agama yang berkaitan dengan anak-anak yang baru dilahirkan:


1. Ucapan Bisyarah Atau Tahniah

Umat Islam disunatkan untuk mengucapkan bisyarah (menyampaikan berita yang menggembirakan kepada seseorang) atau mengucapkan tahniah jika ia luput memberi bisyarah, iaitu dengan mendoakan kebaikan untuknya setelah dia mengetahui, khususnya apabila ia akan ataupun sudah mendapat cahaya mata. Faedahnya antara lain supaya rakannya merasa gembira dan menambah erat persahabatan dan silaturrahmi.

Di dalam Al-Quran dan dalam Hadis sungguh banyak kisah tentang hal ini, umpamanya Firman Allah (yang bermaksud):

Hai Zakaria, sesungguhnya Kami menyampaikan berita gembira kepadamu akan (beroleh) seorang anak yang namanya Yahya, dan sesungguhnya Kami belum pernah menciptakan orang yang serupa dengan dia. [Maryam 7]

Dalam kitab sirah diriwayatkan bahwa:

“Ketika Nabi (sallallahu alayhi wasalam dilahirkan, Thuaibah (hamba Abu Lahab) telah menyampaikan berita gembira kepada tuannya Abu Lahab bahwa Abdullah telah mendapat seorang anak lelaki. Lalu Abu Lahab pun memerdekakan Thuaibah ketika itu juga karena merasa sangat gembira dengan berita tersebut. Allah tidak sia-siakan ganjaran itu untuknya”. (Lihat kitab: Tarbiatul Awlad – Nashih ‘Alwany I / 68-69).


2. Ta’zin Dan Iqamah

Dan di antara amalan yang sangat digalakkan Islam ialah mengazankan pada telinga kanan bayi serta mengiqamahkan pada telinga kirinya. Ini berdasarkan dalil hadis bab di atas.

Dan diriwayatkan dari Ibnu Abbas ra bahwa Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah mengazankan pada telinga kanannya Al-Hasan Bin Ali pada hari lahirnya dan mengiqamahkan pada telinga kirinya.

Adapun rahasia di balik amalan tersebut ialah sebagaimana dinyatakan dalam kitab: Tuhfatul Maudud, halaman 21:

a. Mengawali pendengaran bayi dengan kalimah Tauhid ketika ia mula-mulamemasuki alam dunia sebagaimana kita juga disuruh mengajarkannya ketika akan keluar daripada alam ini.

b. Mengusir syaitan dan melemahkan tipudayanya.

c. Supaya kita awali dakwah (mengajaknya) ke jalan Allah dan agamaNya mendahului ajakan syaitan. Ini sebagaimana fitrah Allah (tauhid) pada setiap insan sejak lahir lagi sebelum ia dirobah oleh syaitan.

Apa yang dinyatakan oleh Ibnu Al-Qayyim di atas menjadi dalil yang sangat besar dan jelas betapa Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) mengutamakan aspek Akidah, Tauhid dan Iman. Dan sekaligus mengusir syaitan dan kehendak hawa nafsu sejak permulaan perjalanan di alam dunia ini lagi.


3. Tahnik

Tahnik maknanya menggosok kunyahan tamar dengan telunjuk kanan pada gusi dan langit-langit bayi yang baru lahir. Gerakan ke kiri dan ke kanan bahagian dalam mulut bayi hendaklah dilakukan dengan lembut sehingga sampai manisan korma itu ke semua bahagian dalam mulut. Jika tidak ada korma (tamar), boleh juga digunakan benda-benda manis lainnya seperti madu.

Dan di antara hikmah tahnik ini ialah supaya memperkuat otot-otot mulut, gusi dan langit-langit bayi yang tidak lama kemudian akan menghisap dan menyedut keluar susu ibunya.

Dan adalah afdhal (lebih baik) jika yang melakukan tahnik ini orang yang dipandang lebih taqwa dan lebih saleh sebagai mengambil keberkatan dengan harapan semoga bayi tersebut kelak juga memiliki sifat-sifat yang terpuji. Dan mungkin atas dasar inilah para sahabat banyak yang meminta jasa baik Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) untuk mentahnikkan anak-anak mereka yang baru lahir sebagaimana diberitakan dalam hadis.


4. Tahliq

Tahliq maknanya mencukur habis rambut bayi hingga botak samada bayi lelaki atau bayi perempuan. Sebaiknya tahlig ini dilakukan pada hari yang ketujuh daripada kelahiran. Rambut tersebut hendaklah ditimbang dengan emas atau perak atau wang yang kemudian jumlah itu disedekahkan kepada fakir miskin.


a. Hikmah Kesehatan:
Pencukuran itu dapat memperkuat penglihatan, penciuman dan pendengaran bayi serta dapat menghilangkan keracunan pada pori-pori rambutnya. (Lihat kitab: Tuhfatul Maudud dan Tarbiyah Al-Awlaad).


b. Hikmah Kemasyarakatan:

Bersedekah sejumlah wang yang ditimbang sama berat dengan rambut bayi itu kepada fakir miskin atau sesiapa yang berhak menerimanya mengandungi unsur-unsur kemasyarakatan. Diharapkan semoga setelah bayi itu dewasa kelak ia akan menjadi manusia yang dermawan dan suka menolong anggota masyarakat yang kurang bernasib baik.

Daripada Anas Bin Malik ra katanya: Sesungguhnya Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) menyuruh agar mencukur kepala Hasan dan Husin pada hari ketujuh kelahiran mereka, lalu mereka pun dicukur; dan selanjutnya disedekahkan perak seberat rambut itu.
(HR Yahya Bin Bakir)

Dan dalam hal ini Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah melarang Al-Qaza’ iaitu mencukur sebahagian kepala dan meninggalkan sebahagian yang lain.

Daripada Abdullah Bin Umar ra katanya: Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) telah melarang daripada Al-Qaza’. (HR Bukhari dan Muslim)

Al-Qaza’ mencakupi empat jenis:

i. Menggunting rambut bayi sejemput sini dan sejemput sana (tidak teratur)
ii. Menggunting atau mencukur bahagian tengah kepala bayi dan membiarkan rambut bahagian tepi kiri dan tepi kanannya.
iii. Menggunting atau mencukur bahagian tepi kiri dan kanan, tetapi membiarkan bahagian tengahnya.
iv. Menggunting atau mencukur bahagian depan kepala bayi dan membiarkan bahagian belakangnya atau sebaliknya (jambul)


Kesimpulan:

1. Di antara amalan yang digalakkan oleh Islam ketika bayi baru lahir ialah: (Bisyarah atau Tahniah, Azan dan Iqamah, Tahnik dan Tahliq. (Akikah-Tasmiah-Khitan akan menyusul).

2. Walaupun amalan di atas hanya sunat hukumnya, namun umat Islam tidak wajar mengabaikannya. Lebih-lebih lagi dalam menghadapi dunia yang serba mencabar ini. Semoga dengan melakukan sunah-sunah Nabi tersebut anak-anak kita akan menjadi anak-anak yang saleh dan dilindungi Allah.

3. Segala panduan-panduan yang datang daripada Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) pasti baik. Termasuklah bagaimana cara kita membentuk anak sejak kecil lagi agar mereka menjadi anak-anak yang saleh.


thanks byk2 bro..info yg sgt2 membantu..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register