BTC USD 50,372.9 Gold USD 1,785.71
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ambil Berat Pelan Penurunan Harta Pusaka

vedder9

Legendary Member
Messages
15,350
Paid Membership
Joined
Sep 25, 2006
Messages
15,350
Reaction score
123
Points
123
PEMAHAMAN berkaitan masalah pusaka tidak akan sempurna tanpa kita mengetahui di manakah kes pusaka kita akan dibicarakan jika kita meninggal dunia. Di negara kita permohonan pembahagian pusaka umat Islam boleh dibuat di:

1. Mahkamah Tinggi Malaya Melalui Peguam/Amanah Raya Seksyen 77A Akta Probet & Pentadbir 1959 Order 71 Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 Harta Alih & Tak Alih lebih RM600,000.

2. Pejabat Pusaka Kecil Waris Si mati/Peguam Seksyen 13 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 4 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 3(2) Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Harta Alih & Tak Alih kurang daripada RM600,000.

3. Amanah Raya Berhad Seksyen 13 Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Seksyen 8 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 17 (1) Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Seksyen 17(2) Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Harta Alih kurang daripada RM600,000.

Harta Alih kurang daripada RM50,000.

Tegasnya, umat Islam di negara kita dalam banyak keadaan terpaksa menyerahkan permohonan pusaka mereka kepada dua bidang kuasa perundangan iaitu di Mahkamah Syariah bagi memperolehi Sijil faraid dan kemudiannya mendapatkan perintah pembahagian daripada Mahkamah Tinggi atau Pejabat Pusaka Kecil.

Proses ini terkadang menjadi lebih rumit bila terdapat keadaan di mana berlakunya pertindihan atau kesamaran bidang kuasa antara Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil dalam hal-hal bagi menentukan sama ada harta si mati boleh dikategorikan sebagai harta pusaka atau tidak.

Oleh kerana hambatan perundangan tersebut adalah penting bagi umat Islam memastikan harta yang mereka miliki dapat diperturunkan kepada mereka yang memerlukan dalam waktu yang seberapa singkat.

Untuk tujuan itu langkah yang pertama sendirian bila terdapat ahli-ahli waris yang mahu menuntut harta dengan petah berhujah sambil merujuk kepada ayat-ayat pewarisan dalam surah an-Nisa'.

Begitulah juga yang lazimnya berlaku bila si suami menggunakan kuasa veto mereka untuk berpoligami sambil merujuk kepada ayat 2 surah an-Nisa' yang memberikan ruang kepada suami untuk berpoligami.

Kes-kes monopoli harta pusaka sehingga mewujudkan kematian yang berlapis-lapis seharusnya tidak berlaku kepada umat Islam memandangkan kita telah diajar akan azab yang bakal menimpa jika memakan harta anak yatim atau harta yang bukan milik kita.

Sebaliknya ada juga dikalangan kita yang mengambil sikap "tak kuasa" atau tidak peduli untuk bertegang urat atau berparang berebut tanah pusaka lebih-lebih lagi perlu pula berhadapan dengan bapa saudara atau saudara sepupu yang terkenal dengan panas barannya.

Walaupun menjadi amalan yang dituntut untuk kita tidak terbabit dengan perebutan harta pusaka tetapi keengganan ahli-ahli waris untuk berhadapan dengan masalah itu sekarang adalah petanda jelas bahawa pemilikan tanah pusaka tersebut akan terus tergantung dari satu generasi ke generasi.

Akhirnya tanah tersebut tidak mempunyai nilai komersial untuk dibangunkan akibat ketidaktentuan status pemiliknya.

Jauh di sudut hati terfikir juga kita daripada hartanah yang ditinggalkan menjadi punca perbalahan, alangkah baiknya jika tanah tersebut dahulunya diwakafkan sahaja oleh nenek tersebut.

Bagi mengelakkan masalah kematian berlapis ini, sangat perlu untuk umat Islam membahagikan harta pusaka dengan seberapa segera selepas kematian si mati.

Penyegeraan pembahagian pusaka akan dapat memastikan tanggungan si mati sama ada kepada Allah atau manusia dapat dijelaskan sebelum aset yang ditinggalkan dibahagi-bahagikan kepada mereka yang layak.

Percayalah, bertangguh dalam membahagikan pusaka memberi ruang kepada lebih banyak masalah pusaka di masa depan.

Umat Islam juga perlu menyedari bahawa betapa agama Islam adalah agama yang cukup sempurna, relevan pada setiap zaman dan mendukung prinsip keadilan secara total.

Sementara kita mengakui bahawa faraid adalah ketentuan hukum dari Allah yang tidak boleh disanggah, syarak menyediakan pula pelbagai kaedah bagi memastikan harta yang ditinggalkan mampu menambahkan pahala berpanjangan kepada yang mati dan boleh menambah baik keadaan ekonomi ahli keluarga yang ditinggalkan.

Antara kaedah yang digariskan oleh syarak adalah antaranya Hibah, Hadiah, Amanah, Nazar, Wakaf dan Sedekah.

Kes-kes pusaka akan dapat diatasi atau dikurangkan tahap permasalahan jika umat Islam menyediakan pelan yang jelas berkaitan harta yang dimiliki menurut kaedah yang dinyatakan di atas.

Pelan penurunan harta inilah yang semacam menjadi fobia di dalam masyarakat Islam kita hingga bila dicadangkan agar wasiat ditulis ramai pula yang dengan sinis menjawab, maaflah saya belum nak mati lagi atau tak mengapalah harta saya sedikit sahaja.

Sebagai perbandingan ramai pula di kalangan kita yang apabila meninggalkan rumah walau hanya seketika, meninggalkan pesanan kepada anak mereka umpamanya; 'Jangan bergaduh, jangan lupa pastikan pintu rumah dikunci dan jangan lupa angkat kain baju di ampaian'.

Hujah saya, jika meninggalkan rumah yang sebentar itu pun kita perlu berpesan, mengapa tidak kita menyediakan pesanan dan perancangan yang sempurna untuk ahli-ahli keluarga sebelum kita meninggalkan alam sementara ini ke alam yang kekal yang tidak diketahui bila pula ia akan tiba.

Kaedah perancangan pusaka yang digariskan syarak di atas memberikan ruang untuk kita memberikan harta yang dimiliki kepada mana-mana pihak sekalipun orang itu bukanlah ahli waris kita pada kadar yang difikirkan sesuai.

Prinsip asas yang perlu dipatuhi adalah apa pun sahaja pemberian yang hendak diturunkan itu hendaklah dibuat dan dilaksanakan semasa hayat si pemilik harta.
 
Sponsored Post

psycotraderz

Fun Poster
Messages
615
Joined
Jan 5, 2008
Messages
615
Reaction score
1
Points
15
tq en.TT...aku ada 1 permasalahan berikut...
citer dia cmni..
arwah atuk aku dh meninggal lbh krg 40thn kot..so bapak aku nih mewarisi tanah seluas 2ekar tanpa nama dia kt geran tanah yg dikongsi 3 org penama[individu lain],2 nama tu clear[dah sempat diwariskn sblm mninggal] cuma bapak aku je.biasa la zaman dlu xpkai perjanjian bertulis hanya perjanjian mulut je[tp nama arwah aku atuk ada kt geran]dan sume saksi perjanjian tu pon dh mninggal gak...
soalan aku;
1-cmna proses nk tukar nama?[setelah owner mninggal tanpa sbrg wasiat]
2-mana nk refer mende nih?
3-bape kos n tempoh pengurusan akn diambil?
4-klu nk masukan nama aku plak cmna?[aku anak lelaki bongsu dlm adik beradik]
mintak bantu bro...skit info pon xpe ler..
sila update kt sini ye....tq
 

vedder9

Legendary Member
Messages
15,350
Paid Membership
Joined
Sep 25, 2006
Messages
15,350
Reaction score
123
Points
123
Lima kewajipan waris urus harta si mati

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed

Tidak wajar guna wang pusaka bagi urusan kenduri, pengebumianSEORANG ibu meninggal dunia dengan meninggalkan sejumlah harta dan wang untuk anak-anaknya. Persoalannya:

# Harta dan wang itu adalah harta pusaka. Salah seorang anak menggunakan semua wang si ibu untuk segala urusan pengebumian dan membuat kenduri tahlil arwah ibu berkenaan. Adakah ini dibolehkan dalam Islam? Bukankah anak yang sepatutnya mengeluarkan perbelanjaan itu?

# Bilakah tempoh terbaik untuk membahagikan harta pusaka?

# Ramai sahabat dan orang kampung datang menziarah dan menghulurkan sedekah wang kepada salah seorang anak yang tinggal di rumah arwah ibu. Bagaimana kedudukan wang itu? Adakah ia dianggap pusaka juga? Bagaimana cara terbaik menggunakan wang sedekah berkenaan?

Insan Musykil,
Alor Setar, Kedah.

Bagi soalan pertama, sistem pusaka adalah suatu yang wajib dalam Islam berdasarkan kepada nas al-Quran, sunnah dan ijmak ulama. Ia tidak sepatutnya diubah atau diabaikan sama sekali.

Sebenarnya dalam Islam, ada lima kewajipan yang perlu dilakukan berkaitan harta si mati. Ia dilakukan mengikut tertib berikut :

# Hutang si mati yang berkaitan.

Contohnya gadaian. Perkara ini berlaku ketika hayatnya, kemudian dia meninggal dunia tanpa memiliki harta selain harta ini. Hutang pemegang gadai mestilah didahulukan daripada yang lain termasuk keperluan persiapan dan pengebumiannya.

# Persiapan jenazah.

Persiapan ini perlu didahulukan daripada semua jenis hutang selain dari yang dinyatakan di atas. Ini disebabkan persiapan pengebumian adalah hak jenazah sebagai seorang manusia yang perlu ditunaikan. Persiapan yang dimaksudkan adalah segala perbelanjaan yang membabitkan pengurusan jenazah dari saat kematiannya hingga dikebumikan.

# Hutang yang berada dalam tanggungan si mati.

Ia dikemudiankan daripada belanja pengurusan jenazah tetapi didahulukan berbanding wasiat dan hak pewaris.

# Wasiat ke atas satu pertiga baki harta.

Menurut ijmak ulama, wasiat mestilah dikemudiankan daripada hutang tetapi didahulukan berbanding hak pewaris. Firman Allah SWT dalam surah al-Nisa ayat 11 yang bermaksud: (Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang sudah diwasiatkan oleh si mati dan sesudah dibayarkan hutangnya.

# Pusaka.

Ini adalah hak terakhir yang berkaitan dengan harta peninggalan. Ia dibahagikan kepada pewaris mengikut bahagian masing-masing.

Mengikut penjelasan ini, ternyata urusan pengebumian adalah satu ketetapan yang wajib disempurnakan. Tetapi mengadakan kenduri arwah bukanlah termasuk dalam kewajipan. Memberi makan kepada orang lain termasuk dalam perkara sunat saja. Jika anak ingin melakukan kenduri, lebih baik ia diambil daripada harta yang mereka kumpulkan secara berkongsi.

Bagi yang sengaja mengeluarkan peruntukan wang pusaka untuk tujuan kenduri, ia dibimbangi termasuk dalam hukum mengambil hak orang lain secara batil yang diharamkan oleh Allah SWT menerusi firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 188 bermaksud : “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah…”

Bagi soalan kedua berhubung tempoh sesuai pembahagian harta pusaka, ia hendaklah disegerakan selepas menyelesaikan kewajipan yang sudah dijelaskan. Nabi bersabda dalam satu hadis sahih, bermaksud: “Serahkan harta pusaka kepada pemiliknya. Sekiranya ada baki, maka serahkan kepada kaum keluarga yang terdekat. – (Riwayat al-Bukhari no 6351, Muslim no 1615)

Bagi soalan ketiga, sebarang pemberian selepas kematian bukannya harta si mati lagi. Jadi ia bukanlah pusaka. Harta itu boleh dianggap sedekah ataupun hadiah. Ia boleh dibahagikan secara sama rata antara waris ataupun digunakan sebagai belanja untuk meraikan tetamu yang hadir.
 

kapak

Legendary Member
Messages
19,627
Joined
May 30, 2008
Messages
19,627
Reaction score
265
Points
131
1. Mahkamah Tinggi Malaya Melalui Peguam/Amanah Raya Seksyen 77A Akta Probet & Pentadbir 1959 Order 71 Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 Harta Alih & Tak Alih lebih RM600,000.

2. Pejabat Pusaka Kecil Waris Si mati/Peguam Seksyen 13 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 4 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 3(2) Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Harta Alih & Tak Alih kurang daripada RM600,000.

3. Amanah Raya Berhad Seksyen 13 Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Seksyen 8 Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 Seksyen 17 (1) Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Seksyen 17(2) Akta Pemegang Amanah Raya 1995 Harta Alih kurang daripada RM600,000.

pembetulan skit bro.. skrg bukan lagi RM600000 tapi 2 JUTA
 

vedder9

Legendary Member
Messages
15,350
Paid Membership
Joined
Sep 25, 2006
Messages
15,350
Reaction score
123
Points
123
Soalan : Kenapa saya perlu merancang harta saya?

Jawapan : Kerana hakikatnya semua orang akan mati. Selepas kematian,kebanyakan waris-waris tidak tahu cara menguruskan harta pusaka. Ditambah pula dengan kewujudan kos pengurusan pusaka, waris-waris ada yang tidak mahu mengambil berat tentang harta pusaka si mati. Apabila waris-waris tidak menguruskan harta pusaka, akan ada kemungkinan hutang si mati tidak diuruskan / tidak dibayar, waris termakan hak waris yang lain, kecelaruan yang timbul akibat harta yang tidak terurus serta amal jariah yang di hajati oleh si mati tidak dapat disempurnakan.

Soalan : Perlukah saya merancang jika saya tiada harta?


Jawapan : Ya, masih perlu kerana kita perlu senantiasa beringat bahawa jika kita tidak punyai harta tetapi terdapat hutang yang perlu dijelaskan (walaupun sedikit), hukum bagi menjelaskan hutang tersebut adalah tidak berubah yakni masih tetap WAJIB dibayar. Kedudukan tentang hutang, (siapa) pemberi hutang dan jumlah hutang perlulah jelas kepada waris / anak-anak supaya tidak menimbulkan kesukaran.

Soalan : Apakah kos pengurusan pusaka yang terlibat selepas kematian saya?

Jawapan : Kos yang terlibat semasa menguruskan harta pusaka adalah seperti kos memfailkan bicara kuasa, kos carian, kos penilaian hartanah, kos bicara Mahkamah Syariah dan lain-lain kos yang berkaitan.

Soalan :Siapakah yang perlu menanggung kos-kos ini?


Jawapan : Waris-warislah yang perlu menanggung kos pengurusan pusaka ini kerana jika mereka tidak mahu menanggung kos ini, maka harta pusaka kita tidak dapat di uruskan dengan sempurna serta hak-hak waris keatas harta tersebut tidak dapat di agihkan.

Soalan : Selain isu kos apa lagi isu yang perlu di jalankan oleh waris di dalam menguruskan harta pusaka?

Jawapan : Selain isu kos, isu siapa dan apakah tanggungjawab di dalam menguruskan pusaka juga merupakan punca yang menyumbang kepada isu kes harta pusaka yang tertunda / tertangguh. Tidak semua waris tahu apakah obligasi terhadap harta pusaka kita sebelum ianya diagihkan kepada waris-waris yang berhak di dalam Hukum Faraid.

Soalan : Jadi bagaimana saya boleh merancang harta pusaka?


Jawapan : Kita boleh merancang dengan menyediakan dokumen yang berkaitan seperti dokumen perlantikan Wasi, Dokumen Wasiyyah 1/3, Dokumen Harta Sepencarian, Dokumen Hibah dan Dokumen Wakaf. Selain daripada penyediaan dokumen, perancangan dari sudut kewangan juga penting di dalam memastikan semua kos yang terlibat di dalam kos pengurusan pusaka kita tidak akan membebankan waris.

Soalan : Jadi, apakah instrumen terbaik untuk saya memberikan harta saya kepada sesiapa yang saya kehendaki tanpa boleh dicabar oleh waris-wairs yang berhak?

Jawapan : Instrumen yang paling sesuai adalah Dokumen Pengisytiharan Hibah kerana harta yang di hibahkan akan terkeluar daripada harta pusaka.

Soalan : Apakah maksud Hibah ?

Jawapan : Hibah bererti pemberian sesuatu harta kepada penama / waris di atas dasar kasih sayang dan kemanusiaan tanpa mengharapkan balasan.

Soalan : Bagaimanakah mekanisme Hibah itu berjalan ?

Jawapan : Apabila seseorang ingin mewariskan sesuatu hartanya kepada waris-waris tertentu, dia perlu untuk menyediakan Dokumen Pengisytiharan Hibah dan Surat Ikatan Amanah. Walaupun perisytiharan hibah ini dibuat pada masa hidupnya, tetapi pertukaran hak milik tanah tersebut hanya akan berlaku selepas kematian penghibah.

Soalan : Jika saya sudah menghibahkan sesuatu harta kepada waris saya, bolehkan hibah itu ditarik balik ?

Jawapan : Hibah yang boleh ditarikbalik hanya melibatkan hibah yang diberi oleh seorang ayah / ibu kepada anaknya atau datuk / nenek kepada cucunya. Selain daripada hubungan itu, hubungan di dalam bentuk yang lain tidak boleh ditarikbalik. Contohnya jika seorang suami menghibahkan rumah kepada isterinya, hibah itu tidak boleh ditarikbalik. Begitu juga dengan hibah yang diberikan oleh seorang ayah angkat kepada anak angkatnya, juga tidak boleh ditarikbalik.

Soalan : Jadi, Hibah ialah dokumen terbaik yang perlu disediakan sekiranya saya ingin mewariskan sesuatu harta itu kepada waris saya ?

Jawapan : Ya, kerana apabila telah cukup segala syarat dan rukunnya, dokumen hibah tidak boleh dicabar oleh waris-waris yang lain. Contohnya sekiranya seorang suami itu menghibahkan rumahnya kepada isterinya, selepas kematiannya, rumah tersebut akan menjadi milik mutlak isterinya tanpa boleh dituntut oleh waris suami yang lain.

Soalan : Apakah jenis harta yang boleh dihibahkan dan bolehkah rumah yang masih mempunyai tanggungan pinjaman institusi kewangan boleh dihibahkan ?

Jawapan : Secara prinsipnya, semua jenis harta yang merupakan MILIK SEMPURNA pemiliknya boleh dihibahkan. Antaranya ialah rumah, tanah, bangunan, akaun simpanan tetap dan sebagainya. Namun di Wasiyyah Shoppe setakat ini kami cuma menyediakan Hibah hartanah sahaja. Rumah yang masih mempunyai pinjaman bank boleh dihibahkan dengan syarat pinjaman tersebut mempunyai insuran / takaful MRTA ke atasnya. Ini kerana bagi rumah yang mempunyai MRTA, apabila si peminjam meninggal dunia, ia akan bertukar menjadi aset tetapi jika rumah tersebut tidak mempunyai MRTA, apabila si peminjam meninggal dunia, ia akan bertukar menjadi liability.

Soalan : KWSP pun perlu diagihkan kepada waris-waris yang lain ?

Jawapan : Ya. KWSP telah difatwakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan sebagai harta pusaka bagi orang Islam. Ini bermakna, penama di dalam Akaun KWSP tersebut adalah bertindak sebagai Wasi dan Pemegang Amanah sahaja. Walaupunpembayaran akan dibuat kepada mereka, wang tersebut perlu diagihkan semula kepada semua waris yang sah dan layak mengikut Hukum Faraid.

Soalan : Saya meletakkan isteri saya sebagai penama di dalam akaun KWSP saya dan selepas kematian saya, dia mendapat wang KWSP tersebut. Apa akan berlaku sekiranya dia enggan menyerahkan wang tersebut kepada waris-waris saya yang lain seperti ibu dan bapa saya ?

Jawapan : Secara prinsipnya, wang KWSP itu adalah harta pusaka tuan seperti yang difatwakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan isteri tuan mempunyai tanggungjawab untuk mengagihkan semula wang tersebut kepada waris-waris yang lain. Sekiranya beliau enggan berbuat demikian, maka waris-waris yang lain seperti ibu dan bapa tuan ada hak untuk menuntut bahagian mereka ke atas wang KWSP itu seperti bahagian yang diperuntukkan kepada mereka menurut Hukum Faraid.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register