Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

Recommended Brokers


Duit Tepi

Fun Poster
Joined
Dec 24, 2013
Messages
467
Reaction score
18
Points
15
Dividen declared.. 2.30% + 0.30% = 2.60%.. tahniah semua
 
Sponsored Post

zackpenang

Freshie
Joined
Jan 9, 2010
Messages
46
Reaction score
17
Points
11
KUALA LUMPUR: Pelaburan Hartanah Bhd (PHB) and Maybank Asset Management Sdn Bhd (MAM) announced the second and final income distribution of Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) of 2.60 sen a unit for the financial year ended Sept 30,2019.
“This consists of income distribution of 2.30 sen a unit and a bonus distribution of 0.30 sen a unit. The bonus income is distributable for the first 500,000 units held by the unit holders, ” they said in a joint statement on Monday.

Earlier in April 2019, the AHB interim income distribution was 2.75 sen a unit with a bonus distribution of 0.25 sen a unit for the six-month period ended March 31,2019.
This brings the total income distribution to 5.60 sen a unit, or a total distribution of RM200.90miln for the financial year ended Sept 30,2019.


“In fact, it provides a competitive return compared to most other savings products and its underlying assets of prime commercial buildings generate a relatively stable and more predictable income streams.
“AHB income is also distributed net of zakat. Since 2011, AHB has distributed a total cumulative income of approximately RM1.23bil to its unit holders, ” Mahmud Fauzi added.
He said PHB owns over eight million square feet of commercial buildings which are collectively valued at well over RM6bil.
“Moving forward, PHB will continue with our commitment in enhancing value to unit holders and making AHB the preferred scheme for savers, especially for those with low risk tolerance who would like to benefit from long term ownership in prime commercial real estates in the country”.
The final income distribution of AHB is tax exempted and payable net of zakat, which will be credited directly into the unit holder’s bank account on Oct 10.
For Employees Provident Fund (EPF) member’s investment scheme, it will be credited into Account 1 of EPF.
AHB is a fixed-price shariah-compliant real estate backed unit trust fund. The minimum entry investment for individual investors is RM100.
The fund is designed to cater for investors looking for a platform that generates regular income and potentially consistent returns similar to saving opportunities. PHB is the sponsor of AHB while MAM is the fund manager.

Read more at https://www.thestar.com.my/business/business-news/2019/10/07/income-distribution-of-26-sen-for-amanah-hartanah-bumiputera#tgTKozDsl5OgKhKR.99
 

zackpenang

Freshie
Joined
Jan 9, 2010
Messages
46
Reaction score
17
Points
11
Agihan pendapatan AHB 2.60 sen


07 Oktober 2019 6:28 PM
35
KUALA LUMPUR 7 Okt. - Pelaburan Hartanah Bhd. (PHB) dan Maybank Asset Management Sdn. Bhd. (MAM) mengumumkan agihan pendapatan kedua dan terakhir sebanyak 2.60 sen seunit bagi Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) untuk tahun kewangan berakhir 30 September 2019.

PHB dalam satu kenyataan bersama hari ini mengumumkan pengagihan bonus berjumlah 0.30 sen seunit untuk 500,000 unit pertama AHB yang dipegang oleh pemegang unit.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PHB, Datuk Mahmud Fauzi Muda berkata, pada April 2019, PHB dan MAM mengisytiharkan agihan pendapatan interim AHB sebanyak 2.75 sen seunit dengan agihan bonus berjumlah 0.25 sen seunit bagi tempoh enam bulan berakhir 31 Mac 2019.
Katanya, ini menjadikan jumlah agihan pendapatan mencecah kepada 5.60 sen seunit atau jumlah agihan sebanyak RM200.9 juta untuk tempoh 12 bulan berakhir 30 September 2019.

“Agihan pendapatan yang akhir ini adalah sejajar dengan pasaran semasa memandangkan, pada dasarnya, ia merupakan produk simpanan.

Malah ia memberikan pulangan yang lebih kompetitif berbanding dengan kebanyakan produk simpanan lain dan aset pendasarnya yang merangkumi bangunan komersial perdana telah menjana aliran pendapatan yang agak stabil dan mudah dijangka,” katanya dalam kenyataan di sini.
PHB hari ini memiliki lebih 8 juta kaki persegi bangunan komersial yang mempunyai nilai terangkum melebihi RM6 bilion.
PHB merupakan penaja AHB manakala MAM menjadi pengurus dana. - UTUSAN ONLINE
 

zackpenang

Freshie
Joined
Jan 9, 2010
Messages
46
Reaction score
17
Points
11
Permintaan unit AHB kekal menggalakkan

Oleh Shahrizan Salian
[email protected]
KONGSI ARTIKEL

Share


Tweet



KUALA LUMPUR: Permintaan untuk unit Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) sangat menggalakkan walaupun berdepan cabaran dalam pasaran hartanah di Malaysia sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
Dana itu juga telah membayar sebanyak RM1.14 bilion dalam bentuk dividen kepada pelabur Bumiputeranya sejak lapan tahun lalu.
Ia berjaya mengekalkan dividen tahunan yang agak konsisten dalam lingkungan 5.8 peratus hingga 7.5 peratus setahun, selepas zakat.
Pengarah Urusan Kumpulan Pelaburan Hartanah Bhd (PHB), Datuk Mahmud Fauzi Muda, berkata AHB adalah unik kerana memberi peluang kepada pemegang unit untuk
melabur dalam hartanah utama bernilai tinggi tanpa menggunakan modal besar
daripada pelabur individu.
“AHB harus menjadi skim pilihan bagi pelabur Bumiputera kerana ia menggalakkan
pelaburan patuh Syariah.
“AHB juga perlu menjadi skim pilihan untuk pelabur Bumiputera kerana ia langkah penting untuk meningkatkan pemilikan Bumiputera dalam hartanah komersial di negara ini,” katanya dalam kenyataan pengumuman pemenang kempen “Simpan, Labur dan Menang”.
Mengulas lanjut, Mahmud Fauzi berkata sejak skim AHB dilancarkan pada
November 2010, PHB telah mencapai kemajuan yang berterusan dan ketara.
“PHB kini memiliki lebih daripada lapan juta kaki persegi aset hartanah komersial. Kami mempunyai 22 bangunan di seluruh Malaysia, terdiri daripada pelbagai jenis kelas aset seperti bangunan pejabat, hospital pakar, pusat membeli-belah dan gudang logistik.
“Sehingga kini, PHB mempunyai jumlah asset yang bernilai kira-kira RM10.3 billion,” katanya.
 

zackpenang

Freshie
Joined
Jan 9, 2010
Messages
46
Reaction score
17
Points
11
7 hb dah senyap je lagi..
biasa kalo lambat2 mcm ni berita tak baik
Memang selalu jadi macam ni bila dividen yang nak umum rendah, harap dividen yang diumumkan ni tak ada campur tangan politaik, sebab semua dividen yang ada kaitan dengan kerajaan semua rendah, takkan AHB boleh bagi tinggi.... sebab AHB ni diperkenalkan oleh pok jib..
 

Duit Tepi

Fun Poster
Joined
Dec 24, 2013
Messages
467
Reaction score
18
Points
15
Dividen telah dicreditkan ke dalam acc anda.. tahniah semua
 

Jackhalid

Super Active Member
Platinum Member
Joined
May 24, 2008
Messages
6,353
Reaction score
938
Points
111
Kira bagus 5.6% setahun tu dalam keadaan pasaran hartanah sekarang ni. Tahniah AHB. :)
 
Sponsored Post
Top
Log in Register