Amah Indonesia yang bibirnya digunting majikan kian pulih di hospital Madinah

CG Sponsors




TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
290,525
Reaction score
12,171
Points
2,376
MADINAH – Tahap kesihatan seorang amah Indonesia, Sumiati Salan Mustapa, berusia 23, yang bibirnya digunting oleh isteri majikannya pada 8 November lalu di Madinah, Arab Saudi semakin pulih, lapor sebuah akhbar semalam.

Pendedahan itu dibuat ketika Menteri Hal Ehwal Wanita Indonesia, Linda Agum Gumelar akan mengetuai sepasukan pegawai untuk memantau siasatan kes tersebut di Arab Saudi hari ini.

Pegawai dari Konsulat Indonesia di Jeddah, Didi Wahyudi menyatakan pemulihan Sumaiti adalah mengagumkan.

Sumiati yang dimasukkan ke sebuah hospital di Madinah pada 8 November lalu juga didapati sudah berhenti menangis dan mula bercakap.

“Sumiati semakin pulih dari segi fizikal dan mental. Selera makannya sudah ada. Ketika saya melawatnya, dia meminta nasi dan bakso. Ekoran restoran Indonesia di Arab Saudi ditutup kerana cuti, kami di konsulat membuat bakso untuknya,” kata Didi.

Pihak hospital tidak menyediakan roti kerana bimbang makanan itu akan mengingatkan Sumiati terhadap penderaan yang dialaminya.

Selepas didera, majikannya memberinya sekeping roti dan air.

Sumiati mengalami kecederaan serius terutama di bahagian muka dan bibirnya yang dipercayai digunting, jari tengahnya retak, badannya mempunyai kesan dibakar selain banyak kecederaan dalaman.

Wahyudi menyatakan, laporan telah dibuat di balai Polis Faisaliah pada 10 November lalu berhubung kejadian itu.

Menurutnya, majikan Sumiati dan seorang anak lelaknya telah ditahan untuk disoal siasat.

“Mereka ditahan di Madinah kerana disyaki terbabit melakukan penyeksaan terhadap Sumiati,” katanya.

Menurut Didi, mereka ditahan selepas aduan rasmi dibuat oleh Kedutaan Besar Indonesia selain laporan hasil pemeriksaan doktor dan siasatan polis Arab Saudi berhubung keadaan mangsa. - Agensi

Kosmo
 
Sponsored Post

Uzyr R

Super Active Member
Joined
Jul 23, 2008
Messages
7,750
Reaction score
86
Points
70
kejam ni..geng bendera tak nak buat demo ke kat konsulat arab saudi?:-?
 

nenas_pahit

Fun Poster
Joined
May 3, 2010
Messages
596
Reaction score
3
Points
15
kejam ni..geng bendera tak nak buat demo ke kat konsulat arab saudi?:-?
depa tu tunggu upah la...kalau ada upah dari ahli politik,baru la nak buat demo...cehhh....poyo btul depa ni...
 

LoneRanger

Active Member
Joined
Jan 30, 2009
Messages
2,028
Reaction score
13
Points
25
mungkin amah tu suka mengomel dan mencebek mulut mcm bibik depan rumah aku suka jaja cerita rumahtangga majikan kat jiran2 lain.Tapi tindakan pak arab ni memang zalim.Mcm takde iman aje.
 

zalie78

Fun Poster
Joined
Nov 20, 2007
Messages
537
Reaction score
3
Points
15
arab mmg zalim...indon tak nak buat demontrasi ker?
 

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
41,519
Reaction score
1,191
Points
201
Indon x berani nk boikot Arab... Pasal nanti jemaah haji dorang x leh gi mekah lak....hehehhehe....
 

1305

Super Active Member
Joined
Sep 19, 2008
Messages
9,731
Reaction score
130
Points
73
woiii indon x sedar diri..

pi la arab sana, ganyang arab plak..
jgn la brani ngan m'sia jer..

buat demo kat depan konsulat arab plak...
buatla sweeping arab lak..

budus punya indon.

indon = :(scam:(scam:(scam:(scam:(scam
 

azme86

Fun Poster
Joined
Aug 23, 2010
Messages
998
Reaction score
2
Points
15
mane indon2 yg brani sebelum ni..
aritu nak ganyang Malaysia..
baling taik la ape la..
ni senyap pula..
adui..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register