Allahhuakbar 3 wanita disebat

CG Sponsors




BerkatNiaga

Banned
Joined
Oct 20, 2008
Messages
1,491
Reaction score
13
Points
25
3 wanita disebat
Oleh Sazarina Shahrim
[email protected]

PEGAWAI Jabatan Mufti Negeri Pahang menunjukkan cara sebatan kes peminum arak dan zina pada satu seminar di Kuantan, baru-baru ini.

Kumpulan pertama jalani hukuman ikut undang-undang syariah: Hishammuddin

PUTRAJAYA: Tiga wanita yang disabitkan dengan kesalahan melakukan persetubuhan luar nikah, menjadi kumpulan wanita pertama menjalani hukuman sebat mengikut undang-undang syariah di negara ini.

Pelaksanaan hukuman itu dijalankan di Penjara Wanita Kajang pada 9 Februari lalu dengan disaksikan 13 orang termasuk Pengarah Jabatan Agama Wilayah Persekutuan serta pegawai dari Bahagian Syariah Jabatan Peguam Negara, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Kementerian Dalam Negeri.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata dua daripada wanita itu dikenakan enam sebatan, manakala seorang lagi empat sebatan selepas didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur mengikut Seksyen 23 (2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 antara Disember 2009 hingga Januari lalu.

Sambil merujuk kebimbangan sesetengah pihak berhubung hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarnor yang belum dilaksanakan, beliau menegaskan sebatan terhadap tiga wanita itu tidak langsung mendatang kecederaan.

"Dari segi pelaksanaan dan kebimbangan orang ramai kononnya apa yang berlaku (hukuman) tidak berperikemanusiaan dan mencederakan, tidak berasas dan hanya digembar-gemburkan sedangkan apa yang dilihat tiada kesan kecederaan langsung.

"Berdasarkan temubual dengan tiga pesalah wanita itu, didapati bahawa mereka reda, insaf dan bertaubat dengan hukuman yang diterima.

"Walaupun sebatan tidak mendatangkan luka pada badan, mereka mengakui ia mendatang kesan yang mendalam kepada diri," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca kabinet kementeriannya di sini, semalam.

Beliau berkata, seorang daripada wanita itu sudah dibebaskan Ahad lalu selepas menjalani hukuman penjara sebulan, seseorang lagi akan dibebaskan hujung bulan ini manakala pesalah ketiga Jun depan.

Selain tiga wanita terbabit, katanya, empat pesalah lelaki turut dikenakan hukuman enam sebatan pada hari sama pada jam 10 pagi.

Tahun lalu, keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan yang menjatuhkan hukuman enam sebatan terhadap Kartika Sari kerana kesalahan meminum arak, mencetuskan kontroversi sehingga menyebabkan hukuman berkenaan terpaksa ditangguhkan sehingga hari ini.

Beberapa pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mempertikaikan hukuman itu yang didakwa sebagai kejam dan tidak berperikemanusiaan walaupun Kartika Seri sendiri rela untuk dikenakan sebatan.

Hishammuddin berkata, pihaknya bekerjasama rapat dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom sebagai menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal agama dan kehakiman syarie dalam melaksanakan hukuman itu.

"Saya berharap isu ini tidak disalah erti sehingga mencemarkan kesucian Islam. Hukuman berkenaan adalah untuk mendidik dan memberi keinsafan supaya mereka yang terlanjur dapat kembali ke pangkal jalan dan membina hidup baru yang lebih baik," katanya.
 
Sponsored Post

najumi

Active Member
Joined
Dec 5, 2009
Messages
2,055
Reaction score
55
Points
30
3 wanita disebat
Oleh Sazarina Shahrim
[email protected]

PEGAWAI Jabatan Mufti Negeri Pahang menunjukkan cara sebatan kes peminum arak dan zina pada satu seminar di Kuantan, baru-baru ini.

Kumpulan pertama jalani hukuman ikut undang-undang syariah: Hishammuddin

PUTRAJAYA: Tiga wanita yang disabitkan dengan kesalahan melakukan persetubuhan luar nikah, menjadi kumpulan wanita pertama menjalani hukuman sebat mengikut undang-undang syariah di negara ini.

Pelaksanaan hukuman itu dijalankan di Penjara Wanita Kajang pada 9 Februari lalu dengan disaksikan 13 orang termasuk Pengarah Jabatan Agama Wilayah Persekutuan serta pegawai dari Bahagian Syariah Jabatan Peguam Negara, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Kementerian Dalam Negeri.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata dua daripada wanita itu dikenakan enam sebatan, manakala seorang lagi empat sebatan selepas didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur mengikut Seksyen 23 (2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 antara Disember 2009 hingga Januari lalu.

Sambil merujuk kebimbangan sesetengah pihak berhubung hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarnor yang belum dilaksanakan, beliau menegaskan sebatan terhadap tiga wanita itu tidak langsung mendatang kecederaan.

"Dari segi pelaksanaan dan kebimbangan orang ramai kononnya apa yang berlaku (hukuman) tidak berperikemanusiaan dan mencederakan, tidak berasas dan hanya digembar-gemburkan sedangkan apa yang dilihat tiada kesan kecederaan langsung.

"Berdasarkan temubual dengan tiga pesalah wanita itu, didapati bahawa mereka reda, insaf dan bertaubat dengan hukuman yang diterima.

"Walaupun sebatan tidak mendatangkan luka pada badan, mereka mengakui ia mendatang kesan yang mendalam kepada diri," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca kabinet kementeriannya di sini, semalam.

Beliau berkata, seorang daripada wanita itu sudah dibebaskan Ahad lalu selepas menjalani hukuman penjara sebulan, seseorang lagi akan dibebaskan hujung bulan ini manakala pesalah ketiga Jun depan.

Selain tiga wanita terbabit, katanya, empat pesalah lelaki turut dikenakan hukuman enam sebatan pada hari sama pada jam 10 pagi.

Tahun lalu, keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan yang menjatuhkan hukuman enam sebatan terhadap Kartika Sari kerana kesalahan meminum arak, mencetuskan kontroversi sehingga menyebabkan hukuman berkenaan terpaksa ditangguhkan sehingga hari ini.

Beberapa pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mempertikaikan hukuman itu yang didakwa sebagai kejam dan tidak berperikemanusiaan walaupun Kartika Seri sendiri rela untuk dikenakan sebatan.

Hishammuddin berkata, pihaknya bekerjasama rapat dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom sebagai menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal agama dan kehakiman syarie dalam melaksanakan hukuman itu.

"Saya berharap isu ini tidak disalah erti sehingga mencemarkan kesucian Islam. Hukuman berkenaan adalah untuk mendidik dan memberi keinsafan supaya mereka yang terlanjur dapat kembali ke pangkal jalan dan membina hidup baru yang lebih baik," katanya.
Cuba beri tumpuan ayat yang di highlightkan (betulke aku eja ni, hentam saja la labuu.. :)):)) )

Memang cara sebatan itu mengikut Syariah Islam TAPI nilai sebatan itu bukannya mengikut Islam. Ia adalah hukuman yang bercanggah dengan Al-Quran itu sendiri. Sepertimana yang kita ketahui, dalam undang-undang islam mengikut pendapat Imam Shafei bagi hukuman peminum arak tidak kira lelaki dan wanita ialah sebanyak 40 kali sebatan.

Manakala hukuman bagi orang yang berzina pula, dihukum sebat sebanyak 100 kali bagi yang BELUM KAHWIN dan rajam bagi mereka yang sudah KAHWIN.. :(scam:(scam

SATU LAGI SIRI PENYESATAN KERAJAAN BARISAN NASIONAL

:)paid:)paid:)paid
 

dyla shahri

CG Top Poster Club
Joined
Dec 2, 2009
Messages
22,919
Reaction score
1,040
Points
191
kenapa susah sangat nak laksanakan hukum agama kt msia ni?
ade jer halangan nk laksanakan hukum Allah, padahal agama rasmi adalah agama Islam?
 

BerkatNiaga

Banned
Joined
Oct 20, 2008
Messages
1,491
Reaction score
13
Points
25
Cuba beri tumpuan ayat yang di highlightkan (betulke aku eja ni, hentam saja la labuu.. :)):)) )

Memang cara sebatan itu mengikut Syariah Islam TAPI nilai sebatan itu bukannya mengikut Islam. Ia adalah hukuman yang bercanggah dengan Al-Quran itu sendiri. Sepertimana yang kita ketahui, dalam undang-undang islam mengikut pendapat Imam Shafei bagi hukuman peminum arak tidak kira lelaki dan wanita ialah sebanyak 40 kali sebatan.

Manakala hukuman bagi orang yang berzina pula, dihukum sebat sebanyak 100 kali bagi yang BELUM KAHWIN dan rajam bagi mereka yang sudah KAHWIN.. :(scam:(scam

SATU LAGI SIRI PENYESATAN KERAJAAN BARISAN NASIONAL

:)paid:)paid:)paid
kena jumpa ustaz dan hakim yg jatuhkan hukuman tur...confused
 

janggut_X

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Oct 23, 2008
Messages
57,870
Reaction score
73
Points
520
tak ada yang peliknya kalau benda ni berlaku di malaysia zaman skang ni.
 

najumi

Active Member
Joined
Dec 5, 2009
Messages
2,055
Reaction score
55
Points
30
kena jumpa ustaz dan hakim yg jatuhkan hukuman tur...confused
tak perlu jumpa ustaz atau hakim kalau anda belajar tentang syariah Islam..:)cgrock:)cgrock

p/s:hakim yang menjatuhkan hukuman itu tertakluk atas perlembagaan @ enakmen negeri masing2..:)cgrock:)cgrock
 

yinbyungheon

CG Top Poster Club
Joined
Jul 12, 2006
Messages
36,821
Reaction score
856
Points
161
:)) kartika pon x tahu ada org kene sebat tapi bila tang dia masih lagi x kene sebat...

auta je lebih gomen ni
 

virtualbiz

Active+ Member
Joined
Feb 20, 2008
Messages
4,899
Reaction score
177
Points
33
tak perlu jumpa ustaz atau hakim kalau anda belajar tentang syariah Islam..:)cgrock:)cgrock

p/s:hakim yang menjatuhkan hukuman itu tertakluk atas perlembagaan @ enakmen negeri masing2..:)cgrock:)cgrock
dats right..mmg dalam al-quran sendiri pun dh terang2 bg hukum..
nk tnya sape lg kalau sendiri selalu baca dan amalkan apa yg terkandung dlm quran?
rujuk ustaz @ org alim pun dorang berpandukan quran jgk..:)
 

virtualbiz

Active+ Member
Joined
Feb 20, 2008
Messages
4,899
Reaction score
177
Points
33
:)) kartika pon x tahu ada org kene sebat tapi bila tang dia masih lagi x kene sebat...

auta je lebih gomen ni
ha ah...apsal kes kartika selalu ditangguhkan padahal dia la yg beria2 mintk disebat :-?
 

Zul.H

Active+ Member
Joined
Dec 5, 2007
Messages
2,754
Reaction score
21
Points
25
buleh buat ape..tak de bising2 pon..

macam ni lah bagus
 
Sponsored Post
Top
Log in Register