Allah menyuruh kita bangun malam untuk solat (tahajjud)

CG Sponsors




joe_kacak jugak

Active+ Member
Joined
Dec 30, 2011
Messages
4,835
Reaction score
73
Points
30
“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah solat tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), iaitu separuh daripada waktu malam, atau kurangkan sedikit daripada separuh itu.”

(Surah al-Muzammil 73: 1 – 3)




Sabda Nabi:
Puasa yang paling utama setelah puasa Ramadan adalah puasa (sunat) pada bulan Allah iaitu bulan Muharram. Sedangkan solat yang paling utama setelah solat wajib adalah solat malam (Tahajjud). (Hadits riwayat Imam Muslim)


Niat:
“Aku bersolat sunat tahajjud dua rakaat semata-mata kerana Allah Taala.”


Mulakan dengan minimum 2 rakaat shj dulu.

Buat ikhlas kerana Allah...kalau nak dgr fadhilat tahajjud ni blh search kat utube..cuba amalkan dan korang blh rasakan sdri kesan tahajjud ni dalam kehidupan.
Kita dah nak masuk 2020,umur makin berkurang,ntah2 tak sempat masuk 2020 kita dijemput Allah.
Perbaiki amalan wajib,tambahkan amalan sunat..
 
Sponsored Post

FAUZEY_FX

CG Top Poster Club
Joined
Nov 13, 2010
Messages
20,165
Reaction score
754
Points
171
“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah solat tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), iaitu separuh daripada waktu malam, atau kurangkan sedikit daripada separuh itu.”

(Surah al-Muzammil 73: 1 – 3)




Sabda Nabi:
Puasa yang paling utama setelah puasa Ramadan adalah puasa (sunat) pada bulan Allah iaitu bulan Muharram. Sedangkan solat yang paling utama setelah solat wajib adalah solat malam (Tahajjud). (Hadits riwayat Imam Muslim)


Niat:
“Aku bersolat sunat tahajjud dua rakaat semata-mata kerana Allah Taala.”


Mulakan dengan minimum 2 rakaat shj dulu.

Buat ikhlas kerana Allah...kalau nak dgr fadhilat tahajjud ni blh search kat utube..cuba amalkan dan korang blh rasakan sdri kesan tahajjud ni dalam kehidupan.
Kita dah nak masuk 2020,umur makin berkurang,ntah2 tak sempat masuk 2020 kita dijemput Allah.
Perbaiki amalan wajib,tambahkan amalan sunat..
agreed TT.. inshaAllah dgn amalan solat sunat Tahajjud ni Allah akan tempatkan kita pada tempat yang terpuji di akhirat kelak..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register