BTC USD 43,062.3 Gold USD 1,749.80
Time now: Jun 1, 12:00 AM

'Ajaran MLM' ganti solat

eboss

CG Hardcore
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591

KUALA LUMPUR - 'Institusi' ajaran sesat kini nampaknya bukan sekadar dijadikan 'alat' untuk menyelewengkan agama, malah turut dijadikan tempat untuk mengaut keuntungan mudah demi kepentingan peribadi.

Terbaru, Kosmo! Ahad difahamkan sebuah kumpulan ajaran sesat di sini dikatakan turut memanipulasi gerakan itu dengan menarik ahlinya menjalankan perniagaan jualan langsung pelbagai peringkat (MLM).

Konsep ajaran sesat kumpulan itu unik kerana ketua mereka yang dikenali sebagai 'Guru MLM' memperdayakan pengikut-pengikutnya dengan menyatakan perniagaan yang dijalankan mereka mampu menggantikan solat lima waktu.

Perkara itu didedahkan seorang pengikut kumpulan 'Ajaran MLM' itu yang hanya mahu dikenali sebagai Norah dengan menyatakan pengikutnya yang berjaya mencari lebih ramai ahli boleh menggantikan bilangan solat yang dilakukan.

"Ini bermaksud, jika kita dapat cari lebih ramai ahli di bawah kita, ia dapat menggantikan bilangan solat yang perlu dibuat.

"Itu sebab ramai pengikut digalakkan cari ahli sebanyak mungkin dan setiap ahli perlu membayar RM2,000 kepada 'pentilawah' (ketua pengajar) dalam kelas untuk langsaikan solat mereka," dedah Norah sambil memberitahu solat yang tulen hanya diisytiharkan di 'negara jelmaan' mereka di Maahad al-Zaiton di Indonesia.



NORAH menunjukkan nota 'Ajaran MLM' dalam satu pertemuan dengan Kosmo! Ahad di Kuala Lumpur baru-baru ini.



Jelas Norah, jika ahli tidak mencari ahli baru untuk memantapkan rangkaian, dia dikategorikan sebagai golongan yang berdosa besar dan mendapat bala.

Dakwanya, 'Ajaran MLM' itu yang diikuti sejak beberapa tahun lalu itu saling tidak tumpah dengan Ajaran Pemuda Al-Khafi yang telah difatwakan haram oleh kerajaan.

Norah yang terjerumus ke kancah ajaran sesat itu disebabkan pujuk rayu rakan baiknya menyatakan, ajaran itu sangat taksub dengan wang kerana setiap kelas agama dan apa jua aktiviti yang dianjurkan yang diikuti perlu dibayar sejumlah wang.

"'Pentilawah' tanya saya berapa banyak dosa saya, saya jawab, banyaklah dan setelah dihitung, jumlah wang yang perlu dibayar adalah RM28,800 tapi saya diberi diskaun sehingga RM2,000 saja," ceritanya.

Norah berkata, prinsip yang diamalkan oleh ajaran ini kononnya didorong dengan amalan Nabi yang didakwa memulakan sebarang bicara atau ceramah dengan membayar 'infak' (bayaran pendahuluan) terlebih dulu.

Bayaran sebanyak RM2,000 juga perlu dibuat oleh setiap ahli sekiranya 'pentilawah' meminta mereka memulakan bacaan surah al-Fatihah sebagai pembuka kelas usrah.

"Banyak lagilah sebenarnya... kelas Irsyad, kelas Aqabah semuanya kena bayar, nak pergi tunaikan solat tulen di Maahad Al-Zaiton yang entah bila itu pun perlu bayar RM3,600.

"Bayangkan penganut hampir puluhan ribu orang di seluruh negara, 'Guru MLM' boleh kaut keuntungan atas angin daripada ahli setiap kali perjumpaan," ujar Norah.


--------------------------------------------------------------------------------


Tambahnya, tiada istilah pertubuhan itu berkubur kerana ia masih bergerak aktif dengan taktik yang begitu sukar untuk dihidu oleh pihak berkuasa.

Katanya, setiap kelas yang diikuti hanya terdapat seorang pelajar dan mempunyai seorang 'pentilawah' di samping 'pendamping' yang akan mencatatkan butiran ceramah untuk pelajarnya.

"Mereka bersepah dan nomad. Setiap kawasan yang dipanggil 'DP' ada 'pentilawah' sendiri dan dipercayai mempunyai ratusan DP termasuk di Sabah dan Sarawak," katanya.

Dalam pada itu, Norah turut mendedahkan, ajaran itu menyimpan cita-cita yang sangat besar iaitu membina sebuah kerajaan Islam yang sahih yang dikenali sebagai Mahad Al-Zaiton di Indonesia yang disasarkan siap pada tahun 2015.

gila dah dunia nie
 
Last edited:
Sponsored Post

jani

Active Member
Joined
Apr 28, 2008
Messages
2,365
Reaction score
23
Points
25
yang ikut ni apsal la bengap sgt...
 

eboss

CG Hardcore
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
yang ikut ni apsal la bengap sgt...

puncanya tak ada basic agama saja...barmaghrib tadi dok sembanggan kawan aku isu ayah pin

~X(~X(~X(
 

MoshedFX

Super Active Member
Paid Membership
Joined
Nov 15, 2007
Messages
8,374
Reaction score
89
Points
70
bisnes minded neh guru die...scammer :(scam
 

z3t_ex

Active+ Member
Joined
Feb 27, 2008
Messages
3,601
Reaction score
32
Points
30
pelajar ipta tu yg xtahan..
baik b'henti jerk kalo gitu...
 

GilerGold

Currently marked as Scammer, (until issue resolved
Joined
Apr 13, 2007
Messages
1,024
Reaction score
0
Points
20
bos dia x bang*ng...tapi pegikut dia yg bang*ng lagi bahalol:D
 

Darkjahatz.inc

Fun Poster
Joined
Jul 22, 2008
Messages
475
Reaction score
0
Points
10
macam-macam hey....Pasnih ape le plak nak dekat2 akhir zaman nih....
 

Kehidupan

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
adoi.....

jom la kita pegi solat....
 

endingman86

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2008
Messages
11,492
Reaction score
61
Points
120
la...nape la orang sekarang ni tak reti2 nak beze???
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register