Air Terjun Tanjung Batu musnah

CG Sponsors




Sponsored Post

apoeki

Super Active Member
Joined
Aug 7, 2012
Messages
6,348
Reaction score
533
Points
121
ade 2 tempat aku nampak kuari yg akan merosakkan alam sekitar sbb aku selalu hiking

bukit cherakah aka bukit botak selangor, mmg botak betul dah, bukit botak lagi tinggi dan lagi cantik pemandangan dari peak bukit cherakah

sg long cheras selangor, waterfall walaupun kecik berhampiran dgn kuari jugak
nasib xmasuk lagi dan harap2 xmasuk la
jalan masuk pun diorg tgh buat highway, xtau bile siap highway nnt boleh masuk lg ke idak
kt air terjun tu macam ada kuil dulu..
 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
22,781
Reaction score
2,224
Points
201
ade 2 tempat aku nampak kuari yg akan merosakkan alam sekitar sbb aku selalu hiking

bukit cherakah aka bukit botak selangor, mmg botak betul dah, bukit botak lagi tinggi dan lagi cantik pemandangan dari peak bukit cherakah

sg long cheras selangor, waterfall walaupun kecik berhampiran dgn kuari jugak
nasib xmasuk lagi dan harap2 xmasuk la
jalan masuk pun diorg tgh buat highway, xtau bile siap highway nnt boleh masuk lg ke idak
Yang sg long ikut jalan nak ke batu 14 hulu langat tu ke.
 

hiduprakyat

Active+ Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
2,843
Reaction score
213
Points
33
Air terjun Tanjung Batu masih terpelihara

AIR Terjun Tanjung Batu bukan sebahagian daripada tapak kuari. FOTO SHARUL HAFIZ ZAM


Ipoh: Air Terjun Tanjung Batu Teluk Sera di Segari, Beruas masih terpelihara dan langsung tidak terjejas, kerana ia bukan sebahagian daripada tapak kuari di dalam Hutan Simpan Segari Melintang.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Perak Mohd Akmal Kamarudin berkata, gambar tular menunjukkan air terjun itu terjejas, sebenarnya berpunca daripada alur air bermusim yang muncul terutama ketika hujan lebat.

Katanya, alur air itu terbentuk hasil daripada satu takungan air di kawasan setinggi 200 meter di dalam kawasan yang diberi lesen di dalam Kompartmen 16 ( Blok E), Hutan Simpan Segari Melintang.

"Air Terjun Tanjung Batu, Teluk Sera sebenarnya masih terpelihara, langsung tidak terjejas dan berada di luar kawasan yang diberi lesen mengusahasil pengeluaran batu kuari iaitu berjarak satu kilometer dari tapak pengkuarian tersebut," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, hasil siasatan awal mendapati operator kuari melakukan pelanggaran syarat-syarat Impak Alam Sekitar (EIA) yang ditetapkan, termasuk tidak melantik pegawai alam sekitar (EO) bertauliah sehingga menyebabkan kegagalan kawalan hakisan dan mendapan (sediment) di tapak projek seterusnya memberi kesan kepada alur air.

Menurutnya, kawasan berkenaan mendapat lesen kecil untuk pengeluaran batu-batan (pengkuarian) pada 2014 serta kelulusan Laporan Impak Alam Sekitar (EIA) pada 2 Oktober 2017.

Selain itu, katanya Pelan Pengurusan Alam Sekitar (EMP) bagi projek berkenaan diluluskan pada 25 Oktober 2018 seterusnya Surat Kelulusan Skim Kuari (SKSK) pada 1 Februari 2019.

Menurut Mohd Akmal, disebabkan terdapat pelanggaran syarat-syarat EIA, perintah larangan serta berhenti kerja dikeluarkan pada 20 Januari lalu dan pelesen diarah untuk melakukan tindakan pembaikan serta pemulihan di alur air bermusim terbabit.

"Kerajaan negeri telah mengarahkan pihak terlibat untuk melakukan kerja-kerja pembersihan dan pemulihan segera di kawasan terjejas bermula semalam, dan dijangka akan selesai dalam tempoh dua minggu," katanya.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya tidak bimbang, jika melihat terdapat jentera bergerak di sekitar kuari kerana ia adalah kerja kerja pembersihan dan pemulihan yang sedang berjalan.


== hmetro
 

hiduprakyat

Active+ Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
2,843
Reaction score
213
Points
33
Kertas siasatan JAS sedang disiapkan

SIASATAN awal mendapati operator kuari melakukan pelanggaran syarat EIA yang ditetapkan. FOTO Arkib NSTP


Manjung: Jabatan Alam Sekitar (JAS) Perak dalam proses menyiapkan kertas siasatan untuk tindakan terhadap pihak yang melakukan aktiviti kuari hingga menyebabkan kerosakan alam semula jadi di kawasan Hutan Simpan Segari Melintang, di sini.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau, Mohd Akmal Kamarudin berkata, proses pendakwaan akan dibuat terhadap pihak berkenaan selepas kertas siasatan itu selesai dalam masa terdekat.

"Sebelum ini mereka (pegawai JAS dan agensi lain) ke lokasi setiap hari untuk melengkapkan kertas siasatan tetapi ketika ini ada sedikit kekangan kerana pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

"InsyaAllah akan diusahakan juga (menyiapkan kertas siasatan bagi tindakan lanjut dalam masa terdekat)," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Sementara itu, dalam kenyataan medianya, Mohd Akmal menafikan Air Terjun Tanjung Batu (Teluk Sera) musnah akibat aktiviti kuari sebaliknya ia adalah alur air bermusim yang muncul apabila berlaku hujan terutama ketika hujan lebat.

"Keadaan Air Terjun Tanjung Batu (Teluk Sera) yang dikatakan musnah akibat daripada aktiviti kuari sebenarnya masih terpelihara dan langsung tidak terjejas serta berada di luar kawasan yang diberi lesen mengusaha hasil pengeluaran batu kuari iaitu berjarak satu kilometer dari tapak kuari.

"Kawasan terjejas yang tular di media sosial itu sebenarnya adalah alur air bermusim yang muncul apabila berlaku hujan terutama ketika hujan lebat sahaja, hasil dari satu takungan air di kawasan setinggi 200 meter di dalam kawasan yang diberi lesen di dalam Kompartmen 16 ( Blok E) Hutan Simpan Segari Melintang," katanya.

Beliau berkata, berdasarkan laporan mesyuarat penyelarasan dan pemantauan, semalam, pihaknya mendapati, kawasan projek berkenaan mendapat kelulusan Lesen Kecil untuk pengeluaran batu-bata (pengkuarian) pada 2014.

Menurutnya, kelulusan Laporan Penilaian Alam Sekitar (EIA) pula diperolehi pada 2 Oktober 2017 dan Pelan Pengurusan Alam Sekitar (EMP) bagi projek berkenaan diluluskan pada 25 Oktober 2018, manakala Surat Kelulusan Skim Kuari (SKSK) dikeluarkan pada 1 Februari 2019.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati, operator kuari melakukan pelanggaran syarat EIA yang ditetapkan, antaranya tiada pegawai alam sekitar atau Environment Officer (EO) bertauliah dilantik oleh operator kuari hingga menyebabkan kegagalan kawalan hakisan dan mendapan di tapak projek.

Katanya, Perintah Larangan dan Perintah Berhenti Kerja sudah dikeluarkan, kelmarin mengikut Seksyen 34AA Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 bagi menghalang operator kuari beroperasi serta merta.


== hmetro
 

seiryu82

Active+ Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
3,252
Reaction score
96
Points
40
Janji $$$ masuk, mana ade peduli tentang impact alam sekitar.
 

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 18, 2010
Messages
37,090
Reaction score
2,595
Points
206
Air terjun Tanjung Batu masih terpelihara

AIR Terjun Tanjung Batu bukan sebahagian daripada tapak kuari. FOTO SHARUL HAFIZ ZAM


Ipoh: Air Terjun Tanjung Batu Teluk Sera di Segari, Beruas masih terpelihara dan langsung tidak terjejas, kerana ia bukan sebahagian daripada tapak kuari di dalam Hutan Simpan Segari Melintang.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Perak Mohd Akmal Kamarudin berkata, gambar tular menunjukkan air terjun itu terjejas, sebenarnya berpunca daripada alur air bermusim yang muncul terutama ketika hujan lebat.

Katanya, alur air itu terbentuk hasil daripada satu takungan air di kawasan setinggi 200 meter di dalam kawasan yang diberi lesen di dalam Kompartmen 16 ( Blok E), Hutan Simpan Segari Melintang.

"Air Terjun Tanjung Batu, Teluk Sera sebenarnya masih terpelihara, langsung tidak terjejas dan berada di luar kawasan yang diberi lesen mengusahasil pengeluaran batu kuari iaitu berjarak satu kilometer dari tapak pengkuarian tersebut," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, hasil siasatan awal mendapati operator kuari melakukan pelanggaran syarat-syarat Impak Alam Sekitar (EIA) yang ditetapkan, termasuk tidak melantik pegawai alam sekitar (EO) bertauliah sehingga menyebabkan kegagalan kawalan hakisan dan mendapan (sediment) di tapak projek seterusnya memberi kesan kepada alur air.

Menurutnya, kawasan berkenaan mendapat lesen kecil untuk pengeluaran batu-batan (pengkuarian) pada 2014 serta kelulusan Laporan Impak Alam Sekitar (EIA) pada 2 Oktober 2017.

Selain itu, katanya Pelan Pengurusan Alam Sekitar (EMP) bagi projek berkenaan diluluskan pada 25 Oktober 2018 seterusnya Surat Kelulusan Skim Kuari (SKSK) pada 1 Februari 2019.

Menurut Mohd Akmal, disebabkan terdapat pelanggaran syarat-syarat EIA, perintah larangan serta berhenti kerja dikeluarkan pada 20 Januari lalu dan pelesen diarah untuk melakukan tindakan pembaikan serta pemulihan di alur air bermusim terbabit.

"Kerajaan negeri telah mengarahkan pihak terlibat untuk melakukan kerja-kerja pembersihan dan pemulihan segera di kawasan terjejas bermula semalam, dan dijangka akan selesai dalam tempoh dua minggu," katanya.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya tidak bimbang, jika melihat terdapat jentera bergerak di sekitar kuari kerana ia adalah kerja kerja pembersihan dan pemulihan yang sedang berjalan.


== hmetro
macam tu punya teruk dia boleh kata tak terjejas langsung.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register