Air Terjun Tanjung Batu musnah

CG Sponsors




hiduprakyat

Active+ Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
2,920
Reaction score
220
Points
33
943108 (1).jpg


MANJUNG - Keindahan alam semula jadi di kawasan Air Terjun Tanjung Batu, Segari di sini musnah apabila aktiviti kuari beroperasi sejak pertengahan tahun lalu.

Projek di atas tapak berkeluasan 18 hektar itu didakwa telahpun memulakan kerja-kerja awal pembersihan di kawasan laluan masuk ke air terjun berkenaan.

Maklumat pada papan tanda yang dipasang di kawasan berhampiran menunjukkan, pembangunan kuari tersebut mendapat kelulusan kerajaan negeri di sebahagian kompartmen 16 di Hutan Simpanan Kekal (HSK) Segari Melintang.

Pelaksanaan projek berkenaan telah menimbulkan rasa kecewa pencinta alam sekitar kerana dilakukan tanpa urus hutan yang betul sehingga menjejaskan ekosistem sedia ada di kawasan itu.

Dalam ciapan Twitter dan perkongsian di Facebook yang tular sejak Jumaat memberi gambaran kawasan air terjun itu sebelumnya menghijau dengan air jernih.

Bagaimanapun keadaan kini berubah apabila dipenuhi timbunan pokok dan kayu serta selut kesan penggondolan hutan bagi tujuan projek kuari.

Melalui akaun Facebook Otai Manjung mendakwa aktiviti terbaharu di kawasan hutan itu dilakukan secara rakus tanpa pertimbangan terhadap alam sekitar.

942852.jpg


"Terdapat pelbagai khazanah alam flora dan fauna yang boleh diterokai, salah satunya Air Terjun Tanjung Batu.

"Tetapi kini segalanya telah musnah akibat daripada projek ini. Lihatlah, hanya kerana mahukan keuntungan segera dan mudah, khazanah alam bukan lagi sesuatu yang penting bagi mereka," kongsinya.

Menerusi Twitter Shakila Schon mempersoalkan kelulusan diberikan kerajaan negeri terhadap projek berkenaan.

"Thank you (terima kasih) MB Perak, perhitungan dengan rakyat telah selesai, tunggu perhitungan dengan tuhan," tulisnya.

Dalam pada itu, Penyelidik Lapangan Sahabat Alam Malaysia (SAM), Meor Razak Meor Abdul Rahman berkata, secara umum kawasan itu memang terkenal sebagai kawasan rekreasi dalam kalangan penduduk setempat dan pendaki.

Katanya, SAM sendiri pernah mengemukakan bantahan terhadap cadangan pelaksanaan projek itu sebelum ini, namun tidak berjaya.

"Kali ini orang awam sendiri yang bersuara dan tularkan setelah melihat impaknya terhadap alam sekitar.

"Boleh nampak kawasan yang dahulunya jadi port mendaki dan mandi sudah dimusnahkan, saya kira kita sudah agak terlewat kerana projek ini sememangnya sudah diluluskan," katanya.


== sinar harian
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
291,174
Reaction score
12,226
Points
2,376
View attachment 331439

MANJUNG - Keindahan alam semula jadi di kawasan Air Terjun Tanjung Batu, Segari di sini musnah apabila aktiviti kuari beroperasi sejak pertengahan tahun lalu.

Projek di atas tapak berkeluasan 18 hektar itu didakwa telahpun memulakan kerja-kerja awal pembersihan di kawasan laluan masuk ke air terjun berkenaan.

Maklumat pada papan tanda yang dipasang di kawasan berhampiran menunjukkan, pembangunan kuari tersebut mendapat kelulusan kerajaan negeri di sebahagian kompartmen 16 di Hutan Simpanan Kekal (HSK) Segari Melintang.

Pelaksanaan projek berkenaan telah menimbulkan rasa kecewa pencinta alam sekitar kerana dilakukan tanpa urus hutan yang betul sehingga menjejaskan ekosistem sedia ada di kawasan itu.

Dalam ciapan Twitter dan perkongsian di Facebook yang tular sejak Jumaat memberi gambaran kawasan air terjun itu sebelumnya menghijau dengan air jernih.

Bagaimanapun keadaan kini berubah apabila dipenuhi timbunan pokok dan kayu serta selut kesan penggondolan hutan bagi tujuan projek kuari.

Melalui akaun Facebook Otai Manjung mendakwa aktiviti terbaharu di kawasan hutan itu dilakukan secara rakus tanpa pertimbangan terhadap alam sekitar.

View attachment 331443

"Terdapat pelbagai khazanah alam flora dan fauna yang boleh diterokai, salah satunya Air Terjun Tanjung Batu.

"Tetapi kini segalanya telah musnah akibat daripada projek ini. Lihatlah, hanya kerana mahukan keuntungan segera dan mudah, khazanah alam bukan lagi sesuatu yang penting bagi mereka," kongsinya.

Menerusi Twitter Shakila Schon mempersoalkan kelulusan diberikan kerajaan negeri terhadap projek berkenaan.

"Thank you (terima kasih) MB Perak, perhitungan dengan rakyat telah selesai, tunggu perhitungan dengan tuhan," tulisnya.

Dalam pada itu, Penyelidik Lapangan Sahabat Alam Malaysia (SAM), Meor Razak Meor Abdul Rahman berkata, secara umum kawasan itu memang terkenal sebagai kawasan rekreasi dalam kalangan penduduk setempat dan pendaki.

Katanya, SAM sendiri pernah mengemukakan bantahan terhadap cadangan pelaksanaan projek itu sebelum ini, namun tidak berjaya.

"Kali ini orang awam sendiri yang bersuara dan tularkan setelah melihat impaknya terhadap alam sekitar.

"Boleh nampak kawasan yang dahulunya jadi port mendaki dan mandi sudah dimusnahkan, saya kira kita sudah agak terlewat kerana projek ini sememangnya sudah diluluskan," katanya.


== sinar harian
Pembangunan selalu nya memang merosakkan ekosistem hutan
 

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #3
Joined
Apr 18, 2010
Messages
37,200
Reaction score
2,608
Points
206

tinggal video jelah.
legasi peja la ni.

selagi perosak alam tak dikenakan hukuman mati, selagi itulah masalah yang sama akan berulang.
 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
22,825
Reaction score
2,234
Points
201
Banyak bukit2 area Manjung habis gondol jadi Kuari. Tak pelik pun. Tapak pelupusan sampah rilek je air sampah mengalir terus ke laut.
 

cak cibo

Active Member
Joined
Apr 18, 2018
Messages
1,038
Reaction score
492
Points
51
Betul ke sampai macam tu sekali berubah nya?

Nampak mcm gambar air terjun tu terlindung dengan bukit yg rosak tu.

Ada sesapa d Manjung boleh buktikan? P visit waterfall tu..tangkap gambar drp sudut sama/ drp dlm sungai.

Maaf..macam tak real je.. :)
 

cropok

Active Member
Joined
Mar 30, 2018
Messages
1,804
Reaction score
471
Points
51
mcm mn hutan simpan boleh kena teroka mcm ni?
org2 politik la penyebab penjenayah2 ni hidup bebas buat sukati.
mmg elok la kena covid.mati lg bagus.
 

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #3
Joined
Apr 18, 2010
Messages
37,200
Reaction score
2,608
Points
206
Aktiviti di Air Terjun Tanjung Batu dihentikan sementara

rsz_obj26002900_1610942553.jpg


Manjung: Kerajaan negeri Perak mengarahkan sebarang aktiviti di sekitar kawasan Air Terjun Tanjung Batu, Segari, di sini dihentikan sementara siasatan selesai dijalankan.

Menteri Besar, Datuk Saarani Mohamad dalam kenyataan berkata, pihak Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) juga diminta menyediakan laporan terperinci berhubung aktiviti kuari yang didakwa menjadi punca kerosakan di kawasan berkenaan.

"Jabatan Perhutanan dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) juga sudah diarahkan untuk melakukan siasatan menyeluruh berhubung dakwaan berlaku kerosakan di sekitar kawasan Air Terjun Tanjung Batu, Segari yang tular di media sosial," katanya.

Sementara itu, Jabatan Perhutanan Perak memberi jaminan akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap kontraktor jika didapati melanggar syarat lesen hingga menyebabkan berlaku kerosakan di Air Terjun Tanjung Batu, Pantai Remis di sini.

Pengarahnya, Datuk Mohamed Zin Yusop berkata, jabatan akan membuat semakan sama ada kontraktor sudah melanggar syarat lesen dantindakan sewajarnya akan diambil mengikut peruntukan Akta Perhutanan Negara 1984.

Menurutnya, pihak kontraktor juga sudah diarah melakukan kerja pembersihan dengan segera di kawasan berkenaan.

"Faktor (berlakunya kerosakan di air terjun seperti didakwa) adanya aktiviti kuari di kawasan berhampiran dan hujan lebat menghanyutkan sisa kayu ke dalam sungai.

"Bagaimanapun saya perlu menunggu laporan daripada Pejabat Hutan Daerah," katanya ketika dihubungi pemberita, hari ini.

Semalam, media melaporkan, keindahan dimiliki air terjun berkenaan dan alam semula jadi di kawasan sekitarnya hampir lenyap apabila aktiviti kuari dan pembersihan hutan mula dikesan di kawasan berkenaan sejak Julai tahun lalu.

Timbalan Pengerusi Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA), Ismady Radzuan dilaporkan berkata, kegiatan itu menimbulkan kegusaran apabila pokok ditebang tanpa terancang hingga mencacatkan keindahan landskap air terjun berkenaan.


 

hiduprakyat

Active+ Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
2,920
Reaction score
220
Points
33
Semua aktiviti, kerja hutan dihentikan

944053.jpg


IPOH - Semua kerja-kerja hutan termasuk aktiviti kuari di kawasan Air Terjun Tanjung Batu, Segari dihentikan serta-merta.

Menteri Besar, Datuk Saarani Mohamad berkata, arahan itu dikeluarkan bagi memberi laluan siasatan terperinci dilakukan selepas menerima aduan berlakunya kerosakan di kawasan berkenaan.

"Kerajaan negeri telah mengarahkan Jabatan Perhutanan dan Jabatan Alam Sekitar untuk melakukan siasatan menyeluruh.

"Sehubungan itu, sebarang kerja-kerja di kawasan tersebut dihentikan sementara menunggu hasil siasatan mengenainya selesai," katanya dalam satu kenyataan kepada media pada Isnin.

Menurutnya, pihak Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) juga telah diminta menyediakan laporan terperinci mengenai aktiviti kuari yang didakwa menjadi punca kepada kerosakan di kawasan itu.

Terdahulu, Sinar Harian melaporkan, kawasan air terjun berketinggian dianggarkan 300 meter itu musnah berikutan pembangunan projek kuari yang telah bermula sejak pertengahan tahun lalu.

Projek itu mendapat kelulusan kerajaan negeri menerusi syarikat berkaitan kerajaan iaitu MB Inc di sebahagian kompartmen 16 di Hutan Simpanan Kekal (HSK) Segari Melintang.


== sinar harian
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
21,458
Reaction score
2,535
Points
201
Semua aktiviti, kerja hutan dihentikan

View attachment 331732

IPOH - Semua kerja-kerja hutan termasuk aktiviti kuari di kawasan Air Terjun Tanjung Batu, Segari dihentikan serta-merta.

Menteri Besar, Datuk Saarani Mohamad berkata, arahan itu dikeluarkan bagi memberi laluan siasatan terperinci dilakukan selepas menerima aduan berlakunya kerosakan di kawasan berkenaan.

"Kerajaan negeri telah mengarahkan Jabatan Perhutanan dan Jabatan Alam Sekitar untuk melakukan siasatan menyeluruh.

"Sehubungan itu, sebarang kerja-kerja di kawasan tersebut dihentikan sementara menunggu hasil siasatan mengenainya selesai," katanya dalam satu kenyataan kepada media pada Isnin.

Menurutnya, pihak Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) juga telah diminta menyediakan laporan terperinci mengenai aktiviti kuari yang didakwa menjadi punca kepada kerosakan di kawasan itu.

Terdahulu, Sinar Harian melaporkan, kawasan air terjun berketinggian dianggarkan 300 meter itu musnah berikutan pembangunan projek kuari yang telah bermula sejak pertengahan tahun lalu.

Projek itu mendapat kelulusan kerajaan negeri menerusi syarikat berkaitan kerajaan iaitu MB Inc di sebahagian kompartmen 16 di Hutan Simpanan Kekal (HSK) Segari Melintang.


== sinar harian
jarang lah mereka ni ambik berat pasal alam sekitar.....
 

asamboy

Active Member
Joined
Jan 25, 2013
Messages
1,665
Reaction score
176
Points
43
asal ade malapetaka ckp "bencana alam" or "natural disaster" tapi yg sebenarnye atas kerakusan tangan2 manusia sendri, yang diberi amanah dan kuasa...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register