air tangan kita bagaimana?

CG Sponsors




qaz123

Super Active Member
Joined
Jul 12, 2008
Messages
5,645
Reaction score
169
Points
78
salam all

"Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar,
dan malahan lebih hina drpd khinzir.. Betapa hinanya kita kalau
meninggalkan solat spt yg dikisahkan pd zaman NabiMusa A.S

Begini kisahnya... pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yg sudah
berumahtangga , dia tak de zuriat lalu, terdetik dlm hati dia (nazar),
"kalau aku dpt anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak
dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil
dan melahirkan anak. Bila dah dpt anak, laki ni pun runsinglah.. . Dia
dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.


Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dgn syariat yg turun utk umat Nabi
Muhammad. kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yg haram, maka tak payah
buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah.. Tapi, kalau zaman Nabi Musa,
brgsiapa bernazar, walaupun haram,tetap kena laksanakan nazar tu..lalu,
si lelaki yg dapat anak tu, dgn susah hatinya, pun pegilah bertemu dgn
Nabi-Allah Musa.. Dan menceritakan apa yg terjadi ke atas dirinya..lalu,
Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu xpayah minum air kencing anjing
hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut utk pergi menadah air yg jatuh dr
bumbung rumah orang yg meninggalkan sembahyang dan minum air tu. lalu,
lelaki tu pun senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi
Musa tadi...

Lihat.. betapa hinanya org yg meninggalkan solat, sampai dikatakan air
yg jatuh dr bumbung rumah dia, lbh hina dr air kencing anjing hitam..
Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.. Menyentuh bab air
tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu, isteri kita. Jadi, kepada
muslimat sekalian, peliharalah solat, sbb kalau meninggalkan solat
(kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan,
nasi, dsb..anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak.
takkan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org
tinggalkan solat..tak gamakkan? tapi.. lain pulak halnya dgn kita ni..
pagi petang..

mamak!! teh tarik satu, roti canai satu.. ada pulak segelintir tukang
masak yg tak solat.. kita pun makan bekas air tangan dia...gelap lah
hati kita.. sbb tu liat nak buat keja2 yg baik. beware apa yg kita
makan... betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat
kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj, sedangkan kewajipan2 lain
memadai diutus melalui Jibril a. s.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali
(&utk umat Islam) , "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum."
maknanya,"Solat, solat jgn sekali kamu abaikan dan peliharalah org2 yg
lemah di bawah tanggunganmu.

" jadi, sama2lah kita pelihara solat kita, dr segi zahir & batinnya,
kerana amalan solatlah amalan yg mula2 akan ditimbang di neraca Mizan
kelak"​
 
Sponsored Post

nash_d

Active Member
Joined
Jul 17, 2008
Messages
2,287
Reaction score
0
Points
20
sama-samalah kita menjaga solat kita...insyaallah...
 

ndzul01

Active Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
1,466
Reaction score
0
Points
20
.... terima kasih kerna mengingatkan ku.....
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166


kepada muslimat sekalian, peliharalah solat, sbb kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi, dsb..anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak. takkan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org tinggalkan solat..tak gamakkan? tapi.. lain pulak halnya dgn kita ni.. pagi petang..

:)cgrock

Jazakallahh...

Tambahan lagi, kepada diri saya khususnya, contoh bila basuh beras tu baca la bismillah dan doa supaya yang masukkan dalam perut kita ni yang baik-baik. :)
 

AlchemisT

Permanently Banned - , Newbie hacker password stea
Joined
Feb 19, 2008
Messages
11,718
Reaction score
328
Points
131
banned minum kedai mamat..
 

faizfakhirin

Active Member
Joined
Sep 24, 2006
Messages
2,047
Reaction score
8
Points
25
sama2 kita jadikn iktibar n perbetul diri masing2.:)
 

lovelylace

Fun Poster
Joined
Jun 22, 2008
Messages
852
Reaction score
1
Points
15
setiap hari cuba tuk x tggl kn solat..
tp pelik sbb penah kene perli ngan kwn bile nk pegi solat...

:((
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
setiap hari cuba tuk x tggl kn solat..
tp pelik sbb penah kene perli ngan kwn bile nk pegi solat...

:((
sama-sama la kita toksah dah tinggal-tinggal solat kan... :(( :(( :((
 
Sponsored Post
Top
Log in Register