BTC USD 37,366.7 Gold USD 1,797.33
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ahli PAS cenderung MN, kata mursyidul am parti

zari83

Active+ Member
gem
Messages
4,377
Joined
Nov 24, 2011
Messages
4,377
Reaction score
1,029
Points
111
dah ada MN elok2 pergi tambah masalah dgn bersatu.. elok jugak tu BN vs PN vs PH

cuba dulu pru15 kali ni, kalau strategi tak menjadi ubah la utk pru16.. lagipun boleh je gabung BN PN lepas pru nanti kan, apa nak pening2..

jgn tamak semua kerusi nak menang je, ada kalah sikit2 ok la bg kat PH, kalau kuat sgt nanti besar kepala tak ingat rakyat..
 
Sponsored Post

Maestro

Active+ Member
Messages
3,980
Joined
Nov 11, 2009
Messages
3,980
Reaction score
940
Points
81
Biasala dalam PAS ada pro PN ada pro MN...tapi majoriti pro PN....
Dalam UMNO ada pro PN tapi x ramai...ada yang masih letak harapan pada MN...cuma majoriti umno mmg anti bersatu....dalam UMNO pro MN masih boleh diterima ...cuma pro PN dgn bersatu sekali dh jadi dosa besar....
 

lau_kau

Legendary Member
gem
Messages
18,244
Top Poster #5
Joined
Aug 2, 2007
Messages
18,244
Reaction score
3,165
Points
261
Awards
1
dah ada MN elok2 pergi tambah masalah dgn bersatu.. elok jugak tu BN vs PN vs PH

cuba dulu pru15 kali ni, kalau strategi tak menjadi ubah la utk pru16.. lagipun boleh je gabung BN PN lepas pru nanti kan, apa nak pening2..

jgn tamak semua kerusi nak menang je, ada kalah sikit2 ok la bg kat PH, kalau kuat sgt nanti besar kepala tak ingat rakyat..
Bang dh baca ulasan tghh ka bang
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,974
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,974
Reaction score
15,855
Points
2,066
Awards
1
1637889510767.png


Penganalisis: Nik Abduh, Khairuddin dan Zuhdi dilantik untuk elak perpecahan


Diterbitkan: Nov 26, 2021 8:51 AM

Penganalisis politik melihat keputusan PAS untuk melantik semula tiga pemimpin kanan yang tewas dalam pemilihan pada baru-baru ini dibuat untuk mengelak berlakunya perpecahan dalaman parti.

Pensyarah Kanan Sekolah Perdana Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Dr Mazlan Ali berkata, penyertaan semula Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, Mohd Khairuddin Aman Razali dan Mohd Zuhdi Marsuki menjadi ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu menunjukkan parti terbabit sangat mementingkan kesepaduan.

"Walaupun ada perbezaan pandangan, tetapi ketiga-tiga tokoh itu penting kepada PAS. Kalau dipinggirkan dan tidak dilantik (semula) ia boleh menimbulkan jurang dan kemungkinan perpecahan dalam PAS.

"Justeru menjadi sesuatu yang munasabah ketiga-tiga pemimpin terbabit dilantik semula kerana peranan mereka juga penting.


"Sekiranya tidak dilantik mereka akan dianggap sebagai terpinggir dan akhirnya menjarakkan lagi jurang perbezaan pandangan dalam PAS," katanya kepada Malaysiakini.

Terdahulu, Malaysiakini melaporkan Nik Abduh yang juga anggota Parlimen Bachok dan Mohd Khairuddin (MP Kuala Nerus) tewas dalam pemilihan AJK PAS Pusat baru-baru ini.

Mohd Zuhdi yang juga setiausaha politik Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, tewas dalam persaingan jawatan naib presiden.

Nampak tak begitu stabil

Mereka - khususnya Nik Abduh dan Mohd Khairuddin - dianggap pimpinan PAS yang lebih cenderung terhadap kerjasama dengan Umno berbanding Bersatu.

Mazlan berkata pelantikan ketiga-tiga tokoh terbabit boleh dianggap sebagai usaha PAS memulihkan hubungan dengan Umno selepas pilihan raya negeri (PRN) Melaka.



1d0ec5f6ada746324051d8882e8cbeee.jpg
Mazlan Ali


"Sebab PAS sebelum ini menegaskan mereka mahu mengukuhkan Muafakat Nasional (MN) tetapi oleh kerana Umno tidak dapat menerima Bersatu namun PAS melihat antara hubungan Umno dengan Bersatu kedua-duanya penting.

"Jadi dalam konteks PRN Melaka, PAS memutuskan untuk bersama PN kerana mungkin hubungan dengan Bersatu nampaknya lebih baik berbanding hubungan dengan Umno yang nampak tidak begitu stabil dan nampak Umno sangat demand.

"Justeru keputusan PAS memilih Bersatu mungkin dibuat berdasarkan kepada pandangan kepimpinan PAS kerana Bersatu parti yang stabil dan setiakawan sifatnya.

"Tetapi tidak bermaksud PAS sudah memutuskan hubungan dengan Umno. Ruang itu masih terbuka," katanya.

Tak bawa mudarat politik

Tambah Mazlan, dia melihat PAS masih terbuka untuk kerjasama dengan umno namun ia bergantung kepada faktor keadaan politik selepas itu.

Penganalisis politik Prof Dr Awang Azman Awang Pawi juga berpendapat pelantikan semula ketiga-tiga individu itu dibuat PAS bagi memastikan tidak berlakunya perpecahan dalaman yang lebih teruk.

Jelasnya, jika berlaku ia akan menjadi perpecahan kedua di antara kelompok agama dan kelompok bukan agama dalam PAS selepas 2015 apabila sekumpulan tokoh tersingkirnya dari parti itu lalu membentuk Amanah.



de69b189d087df73357737f922a91c10.jpg
Awang Azman Awang Pawi


"Jika ini berulang maka kedudukan PAS semakin rapuh untuk pilihan raya umum akan datang dan ini perlu dihindari.

"Namun Nik Abduh dan Khairuddin juga kelompok agamawan yang dilihat lebih mesra Umno dan BN, berbeza dengan kelompok saingan mereka dikenali 'grup Publika' PAS yang dekat dengan Bersatu dan mahu kerjasama erat dengan Bersatu pada PRU15 akan datang.

"Kedua-dua kelompok ini disantuni oleh presiden PAS agar persaingan ini tidak membawa mudarat politik hingga membawa perpecahan yang lebih besar kepada PAS," katanya yang juga pensyarah Universiti Malaya.


"Sekiranya tidak dilantik mereka akan dianggap sebagai terpinggir dan akhirnya menjarakkan lagi jurang perbezaan pandangan dalam PAS," katanya kepada Malaysiakini.

Terdahulu, Malaysiakini melaporkan Nik Abduh yang juga anggota Parlimen Bachok dan Mohd Khairuddin (MP Kuala Nerus) tewas dalam pemilihan AJK PAS Pusat baru-baru ini.

Mohd Zuhdi yang juga setiausaha politik Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, tewas dalam persaingan jawatan naib presiden.

Nampak tak begitu stabil

Mereka - khususnya Nik Abduh dan Mohd Khairuddin - dianggap pimpinan PAS yang lebih cenderung terhadap kerjasama dengan Umno berbanding Bersatu.

Mazlan berkata pelantikan ketiga-tiga tokoh terbabit boleh dianggap sebagai usaha PAS memulihkan hubungan dengan Umno selepas pilihan raya negeri (PRN) Melaka.



1d0ec5f6ada746324051d8882e8cbeee.jpg
Mazlan Ali


"Sebab PAS sebelum ini menegaskan mereka mahu mengukuhkan Muafakat Nasional (MN) tetapi oleh kerana Umno tidak dapat menerima Bersatu namun PAS melihat antara hubungan Umno dengan Bersatu kedua-duanya penting.

"Jadi dalam konteks PRN Melaka, PAS memutuskan untuk bersama PN kerana mungkin hubungan dengan Bersatu nampaknya lebih baik berbanding hubungan dengan Umno yang nampak tidak begitu stabil dan nampak Umno sangat demand.

"Justeru keputusan PAS memilih Bersatu mungkin dibuat berdasarkan kepada pandangan kepimpinan PAS kerana Bersatu parti yang stabil dan setiakawan sifatnya.

"Tetapi tidak bermaksud PAS sudah memutuskan hubungan dengan Umno. Ruang itu masih terbuka," katanya.

Tak bawa mudarat politik

Tambah Mazlan, dia melihat PAS masih terbuka untuk kerjasama dengan umno namun ia bergantung kepada faktor keadaan politik selepas itu.

Penganalisis politik Prof Dr Awang Azman Awang Pawi juga berpendapat pelantikan semula ketiga-tiga individu itu dibuat PAS bagi memastikan tidak berlakunya perpecahan dalaman yang lebih teruk.

Jelasnya, jika berlaku ia akan menjadi perpecahan kedua di antara kelompok agama dan kelompok bukan agama dalam PAS selepas 2015 apabila sekumpulan tokoh tersingkirnya dari parti itu lalu membentuk Amanah.



de69b189d087df73357737f922a91c10.jpg
Awang Azman Awang Pawi


"Jika ini berulang maka kedudukan PAS semakin rapuh untuk pilihan raya umum akan datang dan ini perlu dihindari.

"Namun Nik Abduh dan Khairuddin juga kelompok agamawan yang dilihat lebih mesra Umno dan BN, berbeza dengan kelompok saingan mereka dikenali 'grup Publika' PAS yang dekat dengan Bersatu dan mahu kerjasama erat dengan Bersatu pada PRU15 akan datang.

"Kedua-dua kelompok ini disantuni oleh presiden PAS agar persaingan ini tidak membawa mudarat politik hingga membawa perpecahan yang lebih besar kepada PAS," katanya yang juga pensyarah Universiti Malaya.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,974
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,974
Reaction score
15,855
Points
2,066
Awards
1
1637974713311.png


'Umno tak halang jika PAS mahu kekal dalam PN'

Diterbitkan: Nov 26, 2021 6:20 PM

Umno tidak akan halang jika PAS ingin teruskan kerjasama dengan Bersatu dalam Perikatan Nasional (PN) untuk pilihan raya umum (PRU) ke-15.

Ketua Penerangan BN Selangor Isham Jalil berkata, terpulang kepada PAS untuk bekerjasama atau tidak bekerjasama dengan sesiapa sahaja yang mereka suka.

"Kita tidak boleh paksa mereka untuk bekerjasama dengan kita sebagaimana mereka juga tidak boleh paksa kita untuk bekerjasama dengan sesiapa. Tiada paksaan dalam Islam.

"Jika PAS ingin teruskan kerjasama mereka dengan Bersatu dalam PN untuk PRU-15, itu keputusan mereka dan kita tidak akan halang.

"Apa-apa pun, kita tidak boleh terima jika ada apa-apa syarat kerjasama yang memaksa kita untuk menyerahkan kerusi-kerusi lompat kepada Bersatu," katanya dalam posting Facebook hari ini.

Muafakat Nasional (MN) merupakan gagasan persefahaman tidak rasmi antara Umno dan PAS yang kini mula goyah setelah PAS dilihat lebih mesra dengan Bersatu dalam PN.

Pada PRN Melaka, PAS mengambil keputusan bersama Bersatu, menentang Umno di tujuh kerusi dan kalah kesemuanya.

Menurut Isham, akar umbi dan kepimpinan Umno telah membuat keputusan dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU) untuk tidak bekerjasama dengan Bersatu yang disifatkan sebagai parti "pengkhianat, katak dan pelompat".

"Sebab jika kita terima dan bekerjasama dengan mereka, rakyat akan hukum kita pula dalam PRU-15 sebagaimana rakyat telah menghukum pelompat-pelompat parti di PRN Melaka baru-baru ini," katanya.

Tambahnya, sekiranya BN terpaksa bergerak sendirian, maka gabungan itu terima hakikat itu dan akan teruskan kecekalan dan usaha untuk mencapai kejayaan di atas kaki dan kekuatan sendiri.


 

AdiWalter

Active Member
Messages
1,001
Joined
Jul 15, 2021
Messages
1,001
Reaction score
155
Points
23
DAPig nie akan berusaha secara halus atau indirect utk memecahkan lagi undi melayu

kalau pas dan umno berpecah lg, yg untung dap

sebab tu serangan dan taktikal dap nie sgt bahaya. halus je mainan nye , disokong pulak oleh taukey2 cina judi dadah dan kongsi gelap. disokong pula dgn israel dan singapore
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,974
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,974
Reaction score
15,855
Points
2,066
Awards
1


Sebahagian pendukung MN dibuai kuasa, kerusi empuk – Tok Mat​

WhatsApp-Image-2021-11-23-at-9.38.34-AM.jpeg
MOHAMAD HASAN

  • 27 November 2021, 10:20 am


PETALING JAYA: Sebahagian pendukung Muafakat Nasional (MN) kini cenderung melihat Perikatan Nasional (PN) sebagai jalan pintas untuk berkuasa sehingga melupakan agenda perpaduan ummah malah penyatuan merentasi politik telah hilang dalam jati diri masing-masing.

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, hal ini kerana apabila terdapat dalam kalangan mereka mula dibuai kerusi empuk dan merasai keenakan tampuk kuasa hingga secara perlahan-lahan melupakan semangat MN sehingga seolah-olah semua masalah dan kepentingan Melayu-Islam telah selamat dalam dakapan PN.

Beliau menjelaskan, ketika MN ditubuhkan, UMNO sangat jelas dengan tujuan kewujudannya iaitu mempertemukan dua parti Melayu bersama Pas sekali gus menjadi wadah penyatuan dan kesatuan di atas sikap kejujuran dan keikhlasan.

“Wadah ini harus menjangkau politik. Ia perlu menjadi medan segala kepentingan Melayu dan Islam dibincangkan dan dirumuskan. Oleh kerana itu, UMNO sedari awal tidak mahu ia didaftarkan sebagai sebuah perikatan politik walaupun pelbagai pihak dalam UMNO dan Pas mendesak ke arah itu.

“Bagi UMNO, biarlah MN menjadi wadah yang boleh memayungi semua, bukan sekadar kepentingan politik Pas dan UMNO. Apatah lagi apabila ideologi dan pendekatan kedua-dua parti ini sangat berlainan.

“Yang jelas UMNO tidak pernah membelakang dan meninggalkan MN. Sedikit demi sedikit, dengan segala daya yang ada, MN ini cuba UMNO kukuhkan daripada segenap aspek. Tetapi, sebaik PN terbentuk, MN sudah tidak lagi berseri, sudah tidak ada penarik dan seperti sudah tidak ada erti,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sebelum ini Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang menegaskan Pas menolak gagasan MN yang terbelenggu dengan pembabitan hanya UMNO dan parti itu sahaja, malah juga menolak fahaman menafikan adanya masyarakat majmuk yang wajib disertai oleh gagasan lebih besar iaitu PN.

Dalam pada itu, Mohamad kemudian menegaskan perpaduan ummah amat penting, tetapi seharusnya diperjuangkan secara berterusan bukannya bermusim kerana ianya mesti diusaha dan dijayakan sepanjang masa tidak semata-mata ketika pilihan raya dan menguasai Putrajaya.

Justeru itu beliau menjelaskan, muafakat MN juga harus praktikal dan realistik memandangkan UMNO adalah parti politik dan bukan pergerakan sivil atau dakwah sebaliknya merupakan instrumen orang Melayu untuk mengurus negara.

“Ia adalah parti teras BN dengan agenda kepelbagaian budaya dan ia mempunyai kepentingan politik tersendiri. Seperti juga Pas, sebagai parti politik dengan perjuangan, ideologi dan kemahuan tersendiri.

“Oleh kerana itu UMNO tidak pernah mengajak Parti Amanah Negara (Amanah) dan PKR mahupun Parti Pesaka Bumiputera Bersatu di Sarawak untuk menyertai MN kerana kita realistik dan memahami sejarah Pas dengan Amanah. UMNO juga menghargai kelainan PKR dan PBB.

“Maka demikianlah yang berlaku dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka. Pas telah memilih PN dan UMNO menerima keputusan tersebut dengan hati terbuka dan sedikit terluka.

“Hal ini kerana UMNO sejak awal faham kerana tidak boleh meletakkan MN sebagai penghalang kerjasama politik antara Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu). Pas pula tidak boleh menggunakan MN untuk memaksa UMNO menerima Bersatu kerana kami adalah seteru politik yang nyata,” jelas beliau.

Namun Mohamad berkata, perkembangan itu tidak bermakna MN akan ditinggalkan dan sudah tidak relevan dengan Pas boleh teruslah kerjasama dengan PN dan UMNO pula di dalam BN, tetapi jika ada kemaslahatan ummah yang memerlukan kedua-dua parti bertemu dan berbincang, maka MN harus menjadi platform perkara tersebut.

Dalam pada itu, beliau menjelaskan kesatuan antara UMNO dan Pas melalui MN pula bukanlah bermakna orang Melayu telah bersatu dan ummah menjadi kuat, malah sebenarnya perpaduan Melayu sebenarnya tidak berpecah dengan teruk.

Kata beliau, hal ini apabila terdapat puluhan juta orang Melayu di luar sana tidak pun menganggotai UMNO atau Pas tetapi tidak bermakna mereka tidak mementingkan perpaduan dan masa depan ummah ini.

“Mereka sekadar mempunyai cita rasa dan cara masing-masing dalam politik. Yang demikian itu, harus kita faham dan hormat.

“Yang paling penting ialah kepentingan mereka diuruskan melalui wadah politik yang pelbagai, dengan cara yang tidak merugikan dan UMNO memilih untuk melakukannya melalui BN kerana telah lebih enam dekad, itulah caranya yang UMNO rasa terbaik.

“Sesungguhnya, perpaduan ummah bukan hanya perpaduan antara UMNO, Pas, dan Bersatu. Ia merangkumi permuafakatan semua yang merentas logo, bendera dan parti. Biar rambut kita beraneka warna, yang penting, hati kita pada bangsa dan agama,” jelas Mohamad. – UTUSAN

 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register