Covid-19 Agong perkenan isytihar darurat hingga 1 Ogos

CG Sponsors




Adakah anda bersetuju dengan pengisytiharan darurat?

  • Setuju

  • Tidak setuju. PKP sudah memadai

  • Tidak setuju. PKP juga tidak perlu

  • Berkecuali


Results are only viewable after voting.
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,721
Reaction score
11,615
Points
1,906
Bukan ke dia ni antara org yg berdiri menentang masa pengundian Bajet 2021


Ahli Parlimen Hulu Langat, Datuk Hasanuddin Mohd Yunus mendakwa, tindakan Perdana Menteri akan membawa kepada wujudnya kerajaan autokrasi dan kepimpinan diktator.

Ahli Parlimen mohon perkenan Agong tarik semula darurat
14 Januari 2021



1610644410516.png

HASANUDDIN


SHAH ALAM - Pengumuman proklamasi darurat bermula 11 Januari sehingga 1 Ogos ini untuk menangani pandemik Covid-19 amat mencurigakan, kata Ahli Parlimen Hulu Langat, Datuk Hasanuddin Mohd Yunus.

Beliau berkata, ia berikutan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mempunyai keabsahan sebagai Perdana Menteri kerana sudah hilang majoriti di Parlimen selepas penarikan sokongan secara terbuka beberapa ahli Parlimen yang bersamanya.


"Tanpa majoriti ini, Muhyiddin tidak ada hak untuk meminta kuasa-kuasa darurat daripada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah kerana ini secara langsung memusatkan kuasa kepada seorang yang tidak ada hak sama sekali.

"Apabila Muhyiddin diberikan kuasa-kuasa darurat ketika tidak lagi berhak menjadi Perdana Menteri, maka ini membawa kepada penghakisan dan berkemungkinan menghapus sama sekali sistem demokrasi yang kita pegang sejak merdeka," katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.

Beliau berkata, tindakan Muhyiddin itu juga akan membawa kepada wujudnya kerajaan autokrasi dan kepimpinan diktator, sekali gus memberi kesan amat negatif kepada ekonomi negara dan kesejahteraan rakyat serta imej buruk di mata masyarakat antarabangsa.

Menurutnya, perisytiharan darurat tidak diperlukan sama sekali di Malaysia kerana kuasa dan peruntukan pentadbiran sudah lebih memadai untuk melaksanakan perintah-perintah dan perancangan kerajaan bagi menangani Covid-19.

Malah, katanya, rakyat Malaysia tidak membantah arahan kerajaan sebelum ini dan amat jelas pengisytiharan darurat itu adalah kelangsungan politik Muhyiddin untuk kekal setelah hilang majoriti.
"Di atas kesedaran ini, kami rakyat Malaysia yang menandatangani deklarasi ini secara sukarela dan bertanggungjawab sepenuhnya merafak sembah dan memohon kepada Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu untuk memperkenan penarikan semula perisytiharan darurat tersebut," katanya.

 

Fayafa

Active Member
Joined
May 21, 2017
Messages
1,533
Reaction score
467
Points
51
Isteri bekas menteri lepaskan kemarahan pada PM lepas suami tarik sokongan
MalaysiaNowJan 14, 2021 6:04 PM
Seorang isteri bekas menteri yang baru-baru ini menarik kembali sokongan kepada Perikatan Nasional (PN) melepaskan kemarahannya kepada kerajaan dengan kata-kata tidak berpuas hati bermula dengan pengisytiharan darurat hingga kepada langkah politik terbaru suaminya.

Beberapa salinan perbualan yang dimuat naik di laman Twitter mula tersebar menunjukkan Haflin Nazri Aziz, isteri Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz, dilihat sangat marah kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Antaranya Haflin berkata tidak akan menerima vaksin Covid-19.

“Saya tidak mahu diberi vaksin … sehingga terbukti,” katanya.

Ketika dihubungi MalaysiaNow, Haflin mengesahkan mesej tersebar itu memang miliknya.

“Saya berhak mengatakan semua ini. Ia tidak bertentangan dengan undang-undang. Kita semua mempunyai kebebasan bersuara,” katanya dan menambah dia yakin suaminya bersetuju dengan pandangannya itu.

Dalam satu perbualan mesej yang dipaparkan di Instagram dan diterbitkan semula pengguna Twitter Politico, Haflin turut mengimbas kembali sewaktu bekerja dengan kementerian pendidikan ketika Muhyiddin menjadi menteri.


Katanya, Muhyiddin “membuli pengusaha wanita seperti saya”, sebelum menambahkan hashtag “#Karmaisbitch”.

Haflin turut menepis dakwaan suaminya, Nazri marah apabila kerajaan PN menolak permintaannya untuk dilantik sebagai wakil tetap di Geneva.

“Benarkah? Itu sahaja yang anda ada? Anda ingat jawatan sebagai duta ini berkuasa sangat ke?” soal Haflin, sambil menambah Muhyiddin yang sebenarnya membuat tawaran seperti itu kepada Nazri sebagai pertukaran sokongannya untuk membentuk kerajaan.

Oktober tahun lalu, MalaysiaNow melaporkan terdapat percubaan daripada beberapa ahli politik termasuk bekas menteri, melobi untuk dilantik sebagai duta di ibu kota negara Barat, termasuk di AS dan Switzerland.

Bagaimanapun difahamkan, Muhyiddin menolak untuk memberikan jawatan itu, dan pelantikan hanya daripada kalangan pegawai kerajaan yang tahu berkenaan tugas sebagai duta.

Mesej yang mempamerkan ketidakpuasan hati Haflin terhadap kerajaan PN disambut dengan kata-kata sinis, malah ada yang mengatakan suaminya tiada beza dengan ahli politik lain yang mempunyai rekod prestasi buruk.

Haflin berulang kali menyebut blok PN sebagai “kerajaan pintu belakang” dan mengatakan darurat Covid-19 yang diisytiharkan menunjukkan Muhyiddin sebagai pengecut.

Apabila diberitahu suaminya juga menyokong pembentukan kerajaan PN, Haflin mendakwa Nazri adalah “orang yang terakhir menandatangani SD (akuan berkanun)”.
View attachment 330684
Haflin kemudian mendakwa Nazri ditawarkan untuk menjadi pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB) dan juga sebagai menteri undang-undang.

“… Tapi dia menolak … kerana kerajaan ini tidak sah,” tambahnya.

Haflin turut mempersoalkan mengapa orang ramai masih dibenarkan melakukan aktiviti seperti biasa walaupun minggu ini darurat diisytiharkan.

“Darurat diisytiharkan tetapi semuanya berjalan seperti biasa. Jadi apa perlunya darurat diisytiharkan?” soalnya.

Haflin juga mendakwa pengisytiharan serentak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan darurat adalah disebabkan ketakutan apabila suaminya mahu mengumumkan keluar dari blok PN, sebagai respons kepada laporan media tentang pengumuman Nazri pada Selasa.

Nazri yang juga bekas menteri pelancongan, adalah ahli Parlimen kedua yang menyatakan tidak lagi menyokong Muhyiddin, di sebalik usaha sekumpulan yang bersama dengan bekas presiden Umno, Najib Razak yang ingin membawa parti itu keluar daripada kerajaan PN.
hahaha..bila org yg cuma "bernasib baik" jd bini ex-menteri berbicara..ooo br tau nazri ada lobi nk jd duta/wakil tetap di geneva/us..mmg buleh tau la sapa cucuk kalu bkn bini yg vogue..kalu xbg pi geneva/us, mau ka ikut kalu nazri diposting tpt less glam i.e india, indon, negara2 arab?

penerima vaksin covid19 bersifat sukarela..xmau trima, alhamdulillah..buleh bg pd yg lebe menghargai&memerlukan..org2 kayangan mcm laki dia&dia xkan nk harap vaksin free plak..buleh ja beli the best vaccine money can buy..#silamereput
 

sapit87

Super Active Member
Joined
Oct 4, 2012
Messages
7,732
Reaction score
288
Points
91
Rasanya Agong malas nak layan tukar menukar PM buat masa sekarang. Andai katalah Anwar naik jadi PM, lepas tu selang beberapa bulan ada yang tarik sokongan pulak. Tukar lagi. Nak buat PRU tak boleh selagi covid tak selesai. So Agong decide teruskan je la Mudin as PM even Agong pun tau Mudin dah hilang majoriti MP.
heh btol tu..bende ni main tukar2 buat serabut kpala.kalu buat pru dlm masa terdekat ni pun sama.dah tukar nti ada plak yg melompat2...so bile bende ni nak setel..dgn covidnye dgn banjirnye lg..bnyak lg bende nk pikir
 

Fayafa

Active Member
Joined
May 21, 2017
Messages
1,533
Reaction score
467
Points
51
Rasanya Agong malas nak layan tukar menukar PM buat masa sekarang. Andai katalah Anwar naik jadi PM, lepas tu selang beberapa bulan ada yang tarik sokongan pulak. Tukar lagi. Nak buat PRU tak boleh selagi covid tak selesai. So Agong decide teruskan je la Mudin as PM even Agong pun tau Mudin dah hilang majoriti MP.
ya..daruratkn trui puak politik ni..kalu xdarurat, agong asyik kena layan puak2 ni..sat sat nk ngadap la, sat sat nk hntq nama calon PM interim la..dgn darurat ni, relief la skit agong..sempat la baginda blk pahang jengok rakyat pahang yg tenggelam ayaq bah tu&bg bantuan..terjerembab dgn uel lg, sejuk mata&lapang dada baginda dari jumpa politikus yg buatkan semak perut&pening pala tak dak kesudahan ni
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,721
Reaction score
11,615
Points
1,906
Seorang peguam hak asasi berkata, jika darurat berlangsung hingga 1 Ogos, tarikh akhir pemilihan DUN ialah 1 Okt.

Darurat mungkin tangguh tarikh akhir pilihan raya Sarawak, kata peguam


January 15, 2021 8:51 AM


Dewan-Undangan-Negeri-Sarawak-wiki.jpg

Sidang Dewan Undangan Negeri Sarawak ditangguhkan berikutan pelaksanaan perintah darurat di seluruh negara.

PETALING JAYA: Tarikh akhir pilihan raya DUN Sarawak, yang dijadualkan Ogos depan, mungkin ditangguhkan hingga Okt, menurut seorang peguam hak asasi manusia.
Simon Siah berkata, penangguhan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) bermaksud badan perundangan Sarawak tidak dapat dibubarkan sehingga darurat ditamatkan.

“Ini bererti mandat anggota dewan sedia ada akan berterusan hingga 1 Ogos, tarikh darurat dijadualkan tamat,” katanya.
Mengikut undang-undang, pilihan raya mesti diadakan 60 hari selepas tempoh badan perundangan berakhir.



Penggal persidangan DUN Sarawak akan berakhir pada 6 Jun dan pilihan raya mesti diadakan menjelang 6 Ogos.
Sekiranya darurat ditamatkan pada 1 Ogos, DUN boleh dibubarkan pada waktu itu, yang bermaksud pilihan raya mesti diadakan selewat-lewatnya pada 1 Okt.

Simon-Siah.jpg
Simon Siah.
Siah berkata, pemimpin kerajaan Sarawak mesti memastikan hak negeri tidak terhakis semasa darurat.
Dalam keadaan darurat, negeri tidak dapat memperkenalkan undang-undang baharu kerana DUN ditangguhkan, dan kuasa untuk membuat undang-undang terletak sepenuhnya pada Yang di-Pertuan Agong.

“Negeri boleh menasihati Agong (melalui perundingan dengan perdana menteri dan Kabinet) untuk memperkenalkan undang-undang negeri sekiranya ia dilihat perlu,” katanya.
Tambah Siah, pemimpin Sarawak dalam kerajaan adalah golongan yang dapat melindungi hak dan kepentingan negeri.

Kerajaan persekutuan dan negeri harus bersama-sama menjelaskan setiap keputusan yang memberi kesan kepada rakyat.
Mereka harus telus berkenaan keputusan besar, terutama yang melibatkan dana awam, katanya.

Beliau mengingatkan pemimpin negeri tentang darurat terakhir diisytiharkan di Sarawak pada 1966 yang membawa kepada penyingkiran ketua menteri ketika itu, Stephen Kalong Ningkan.
Ningkan berusaha membubarkan DUN untuk mengadakan pilihan raya baharu berikutan krisis politik yang berlaku.

Percubaannya gagal apabila kerajaan persekutuan mengisytiharkan darurat, yang menyebabkan gabenor Sarawak memanggil persidangan DUN yang menyaksikan undi tidak percaya terhadap Ningkan diluluskan.
“Cara penyingkiran Ningkan boleh dipersoalkan Ini adalah antara kesan meluas darurat.

“Hakisan hak semasa darurat sentiasa menjadi kebimbangan, walaupun saya tidak menjangka perkara seperti itu akan berlaku kali ini,” kata Siah.


 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,721
Reaction score
11,615
Points
1,906
Kamarul Yusoff

· 17m ·

PENGISYTIHARAN DARURAT: KOMEN-KOMEN UNTUK YB DATUK SERI ANWAR IBRAHIM, YB HASSAN ABDUL KARIM, YB DATUK NGEH KOO HAM DAN YB WILLIAM LEONG JEE KEEN

Kepada YB Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang, yang memandai-mandai mahukan Ahli-Ahli Parlimen menyampaikan memo kepada Yang di-Pertuan Agong supaya Baginda “menarik balik Pengisytiharan Darurat dan seterusnya menitahkan agar Sidang Parlimen harus diadakan dalam kadar segera sebelum 31 Januari 2021.”

Kepada YB Hassan Abdul Karim dari PKR yang mendakwa: “Parlimen Malaysia penggal Keempat belas hasil dari PRU 9 Mei 2018 ini tidak digantung. Ia masih sah berfungsi mengikut Perlembagaan Persekutuan. Justeru itu Parlimen Malaysia mesti dipanggil bersidang seperti notis yang telah dikeluarkan sebelum ini iaitu Sidang Pembukaan Rasminya oleh Yang di-Pertuan Agong pada 8 Mac 2021 akan datang.”

Kepada YB Datuk Ngeh Koo Ham dari DAP yang mendakwa: “Darurat tak gantung Parlimen. Parlimen boleh bersidang. Perkara 150 Perlembagaan nyatakan Darurat tertakluk kepada Parlimen. Parlimen boleh batalkan Darurat.”

Mohon baca baik-baik kandungan Seksyen 14 Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021 yang dimasyhurkan oleh Yang di-Pertuan Agong pada 14 Januari 2021 ini:
(1) Bagi tempoh darurat berkuat kuasa-
(a) Peruntukan yang berhubungan dengan memanggil, memprorog dan membubarkan Parlimen dalam Perlembagaan Persekutuan tidak mempunyai kesan; dan
(b) Parlimen hendaklah dipanggil, diprorog dan dibubarkan pada suatu tarikh sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Yang di-Pertuan Agong.

(2) Mana-mana mesyuarat Parlimen yang telah dipanggil sebelum tarikh permulaan kuat kuasa Ordinan ini tetapi belum diadakan adalah dibatalkan.

Kepada YB William Leong Jee Keen dari PKR yang mendakwa “Article 150(3) of the Federal Constitution provides that the Proclamation of Emergency is to be laid before both Houses of Parliament. In the absence of any stipulated time, this means the proclamation must be laid before the Houses as soon as possible.”

Fasal 150 (2) Perlembagaan Persekutuan sebelum 15 Mei 1981 ada menyebut “Jika Proklamasi Darurat dikeluarkan dalam masa Parlimen tidak bersidang, maka Yang di-Pertuan Agong hendaklah memanggil Parlimen dengan seberapa segera yang dapat dilaksanakan”, tetapi selepas 15 Mei 1981 fasal yang mengkehendaki Yang di-Pertuan Agong memanggil Parlimen dengan seberapa segera yang dapat dilaksanakan ini sudah tiada.

Begitu juga Fasal 150 (3) Perlembagaan Persekutuan sebelum 31 Mei 1960 ada menyebut “Proklamasi Darurat hendaklah dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen dan hendaklah terhenti berkuat kuasa apabila habis tempoh dua bulan mulai tarikh Proklamasi itu dikeluarkan” tetapi selepas 31 Mei 1960 frasa “apabila habis tempoh dua bulan mulai tarikh Proklamasi itu dikeluarkan” ini sudah tiada dan digantikan dengan frasa “jika ketetapan diluluskan oleh kedua-dua Majlis yang mengungkaikan Proklamasi”.


Elok sangat jika YB William Leong Jee Keen dapat luangkan masa membaca tesis PhD Dr Cyrus Vimalakumar Das bertajuk “Emergency Powers And Parliamentary Government In Malaysia: Constitutionalism In A New Democracy” yang antara lainnya menulis:

“In the absence of any imperative under Clause (3) requiring that a Proclamation should be laid before Parliament within a defined period, or the time within which Parliament should be convened to decide on the continuance of a Proclamation, the pathway was cleared for the executive Government to ride on an Emergency as long as it wants.”

Tulis Dr Cyrus Vimalakumar Das lagi: “The initial provision, before the 1960 amendment, provided that a Proclamation would lapse if not approved by both Houses of Parliament within two months of its being made. The effect of the amendment was to invert the process of parliamentary check on an emergency. Whereas previously there was a positive obligation on the Executive to obtain Parliamentary approval within a limited time, there is now no restriction as to when approval is to be obtained. If a Proclamation is made when Parliament is not in session, it is open to the Executive to wait till Parliament ordinarily meets to lay the Proclamation before it or to skip the first session altogether because there is no injunction that the laying of the Proclamation should be in the session soon after the Proclamation was made.”

Elok juga jika YB William Leong Jee Keen dapat luangkan masa membaca tulisan Prof Emeritus Shad Saleem Faruqi pada 14 Januari 2021 yang memuji Pengisytiharan Darurat yang dibuat ini dengan menulis:
“Neither a proclamation of Emergency nor an Emergency law has any time limit. It is, therefore, commendable that the proclamation on Monday comes with a sunset clause and the possibility of an earlier end on the advice of a non-partisan Council.”

Kepada YB Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang, yang memandai-mandai mendakwa “Perdana Menteri dan kerajaan telah terlanjur dan tersasar dalam menyampaikan nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong kerana (darurat) sesungguhnya tidak terkait dengan permasalahan COVID-19, banjir atau ekonomi”, elok juga jika beliau dapat luangkan masa membaca tulisan Prof Emeritus Shad Saleem Faruqi pada 14 Januari 2021 yang mengakui keabsahan Pengisytiharan Darurat yang dibuat ini dengan menulis:
“Under Article 150(1), the term “emergency” refers to threats to the security, economic life or public order of the Federation or any part thereof. In Stephen Kalong Ningkan (1968), it was held that “emergency” includes wars, famines, earthquakes, floods, epidemics and collapse of civil government. The Covid-19 pandemic clearly qualifies as an Emergency.”

Malah, sejak 22 Oktober 2020 lagi Prof Emeritus Shad Saleem Faruqi telah menggesa supaya Pengisytiharan Darurat dibuat dengan menulis:
"To combat the health, economic and political crises, the Prime Minister should advise the Yang di-Pertuan Agong to invoke Article 150(1) to declare an emergency. The emergency may be declared nationally or in any one or more regions. If an emergency is declared, Parliament can be suspended, and by-elections and the general election can be postponed. This will put a stop to party hopping and to all the secret tricks and horse trading surrounding no-confidence votes.”

Antara YB Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Prof Emeritus Shad Saleem Faruqi siapa agaknya yang lebih berwibawa mengenai soal-soal perundangan begini?


1610675092882.png

1610675099705.png

1610675107864.png
 
Sponsored Post
Top
Log in Register